David De Gea

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

De Gea hadde en fæl kamp sist.
Men håpløs er han ikke i fotarbeidet.
Hatt femte høyeste treffprosent blant keeperne i PL.
(Nei, slike prosenttall forteller aldri hele sannheten).
De Gea er ikke like komfortabel med ball som Sanchez, Mendy, Ederson, Allison m.fl.
Det er han ikke.

Men synes det overdrives hvor svak han liksom er i distribusjonen.
Feltarbeidet er en langt større svakhet mener jeg.

Bravo som Pep hentet for å erstatte Hart var btw katastrofal.
Måtte byttes ut ganske raskt.
Det illustrer at det ikke er bare å bytte til en keeper som er god med ball i beina.

Hvem skulle United kjøpt?
Realistisk sett?
Vi kan ikke kaste bort mer penger nå.
Har gjort feilkjøp i stor skala i snart 10 år til stallen vår.

Må også si at jeg er uenig i at de Gea ikke har prestert siden van Gaal var manager @Harry Greaves.
Uten de Gea hadde vi vel ikke tatt 2 plass i 2017/18 sesongen?
post liked by: Belfastboy, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 631

Vi har jo ikke backer eller midtstoppere heller til å spille Ten Hag fotball. Den ene dårligere med ball enn den andre. Maguire og Lindelöf er verdensmestre til å tråkke på ballen og bruke tid til de blir satt under press og må pælme en ball i panikk tilbake til De Gea. Tror Ederson og Allison har en enklere oppgave med ballsikre backer. Og se forskjellen på dødballer i mot. Henderson i Nottingham Forest får hjelp av ti krigere rundt seg hvor alle hjelper alle. I United vil han få "hjelp" av spillere som er redde for duellspill og vil helst at lagkameraten gjør jobben for seg. Tror Manchester United har større problem enn hvem som står i mål akkurat nå.
Men å kvitte seg med De Gea i sommer trenger ikke å være dumt. Han er ikke topp 10 i verden nå. Høy lønn. Men etter hva jeg hører, en fantastisk person å ha i garderoben når det skurrer som nå.
Håper ikke vi bruker penger på keeper. Lar vi De Gea gå, sats på Henderson selv om han heller ikke er en keeper i verdensklasse. Vi har alt for mange hull å tette til å starte på keeper plassen.
post liked by: Belfastboy, Can2, Pangaea
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Pink Final wrote: 15 Aug 2022, 12:00 De Gea hadde en fæl kamp sist.
Men håpløs er han ikke i fotarbeidet.
Hatt femte høyeste treffprosent blant keeperne i PL.
(Nei, slike prosenttall forteller aldri hele sannheten).
De Gea er ikke like komfortabel med ball som Sanchez, Mendy, Ederson, Allison m.fl.
Det er han ikke.

Men synes det overdrives hvor svak han liksom er i distribusjonen.
Feltarbeidet er en langt større svakhet mener jeg.

Bravo som Pep hentet for å erstatte Hart var btw katastrofal.
Måtte byttes ut ganske raskt.
Det illustrer at det ikke er bare å bytte til en keeper som er god med ball i beina.

Hvem skulle United kjøpt?
Realistisk sett?
Vi kan ikke kaste bort mer penger nå.
Har gjort feilkjøp i stor skala i snart 10 år til stallen vår.

Må også si at jeg er uenig i at de Gea ikke har prestert siden van Gaal var manager @Harry Greaves.
Uten de Gea hadde vi vel ikke tatt 2 plass i 2017/18 sesongen?
Jeg synes han er helt forferdelig med ball i beina. Det går ikke bare på selve treffprosenten, men måten han hele tiden tar et par skritt bakover før han slår pasningen, og ikke minst hvor lang tid han bruker på å sentre. Ingen spillere rundt han som stoler på å spille til han heller, og etter mitt syn er han blitt en keeper som bare sprer usikkerhet rundt seg. Cornere/frispark imot er én ting - men det er noe søkkende galt når man sitter med hjertet i halsen når United har ballen i eget forsvar.

For å ta det siste du skriver også - jeg er uenig i at han berget en andreplass i 17/18. Med samme utgangspunkt som i forrige avsnitt - De Gea er en keeper som sprer usikkerhet rundt seg, og jeg tror United har tapt langt flere poeng ved å ha han kontra en verdensklassekeeper, enn de har vunnet.

Hvis jeg skulle valgt en keeper i Premier League så hadde jeg gått for David Raya i Brentford. Gjør han flere tabber à la 1-0-målet på lørdag? Kanskje. Men totalt sett ville vi fått en langt bedre keeper totalt sett, og da ville fort hele forsvaret sett mye bedre ut.
post liked by: Blodfink
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pink Final wrote: 15 Aug 2022, 12:00
Bravo som Pep hentet for å erstatte Hart var btw katastrofal.
Må le litt av det navnet. Nesten vanskelig å ikke være ironisk når egnetheten ikke står til navnet.
Bravoooo 👏 😄

Vanskelig å vite hvilken toppkeeper som ville være aktuell og interessert. Kanskje Meslier.

På den annen side så har De Gea vist at han kan komme sterkere tilbake. Her på berget kåret vi han til årets spiller i fjor.

Han rammes vel av samme "sjuka" som de andre, men det blir så voldsomt synlig når en er keeper.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Belfastboy
Kong Eric Cantona

Deleted User 595



Atlantis Football analyserer Brentford-kampen, og begrunner godt hvorfor han mener vi trenger en ny målvakt.

Gir og gode gjennomganger av flere spillere. Selvfølgelig ikke spesielt gøy som United-fan, men lærerikt og gode analyser.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Har lyst å presisere en ting.
Jeg skriver under flere kamptråder at jeg ikke synes David de Gea er sååå dårlig med ball i beina.
Hva mener jeg?

At han er like komfortabel som Allison, Ederson, Mendy, Sanchez?
ingen måte.
De Gea har ikke den roen de har med ball.
Han er ikke konstruktiv med ball som de beste.

Det jeg ønsker å peke på er at han ikke slår bort ballen i tide og utide.
Av og til får man inntrykk av at han sidestilles med Frode Grodås 😁.
De Gea er ganske treffsikker med ballen, og slår den ikke ut til innkast eller bare måker unna.
Han søker å treffe medspiller.
Det lykkes ikke hver gang.
Og noen ganger slår han ball til markert spiller rett utenfor vårt straffe felt.
Det må han slutte med 😃.

Jeg tror imidlertid Ten Hag ser at de Gea til en viss grad kan brukes i pasningsspillet.
post liked by: messilingard, Blodfink, Pangaea, RedTrafford, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mener jeg så en artikkel ganske nylig der det ble presisert at De Gea, som du sier, ikke er direkte svak med beina - men at han ikke behersker det vi kan kalle "lobb-pasninger" ut til back/kant, altså pasninger som slås over angrepsspiller i press og til en spiller som i utgangspunktet står i pasningsskygge. Da blir pasningsalternativene betydelig færre enn hos de mest spillende keeperne.
post liked by: Pink Final, Blodfink

Deleted User 595

I går var de Gea kjempegod.

Har aldri ment at hans største svakhet er pasningsspillet. Der er jeg enig med deg, og mener at dette blir fokusert litt for mye på. Han er variabel, og du beskriver pasningsspillet hans til punkt og prikke, med styrker og svakheter. Det er verken utpreget sterkt, eller elendig.

De Geas største svakheter er beviselig feltarbeid, sweeping, og 1v1, i den rekkefølgen. Her er han blant de lavest rangerte i ligaen. Altså oppsummert; pro-aktivt og offensivt keeperspill. Der skorter han.

I går sweepet han, bokset sterkt i feltet, og hadde en veldig god 1v1-redning der han ikke gikk ned i sin velkjente futsal/hockey-stilling. Dette bør fremheves mer i media, når han faktisk forbedrer de tingene. Alle de tre involveringene hindret potensielt store målsjanser. Det var pro-aktivt keeperspill, og det fremkommer ikke nok hvor imponerende og avgjørende det var. Redningene er og viktige, men det blir fort det eneste man bedømmer målvakter ut i fra, noe som er svært reduktivt. Å hindre målsjanser er like viktig som å hindre mål, og rent statistisk, mer viktig. I går hindret de Gea både mål og målsjanser. Det er kjennetegnet på en god keeper. Legger man til f.eks. en keepers evne til å skape målsjanser, og bidra i utspillingsfasen, snakker man om den arketypiske "moderne" og komplette keeperen. Finnes svært få av de på høyt nivå.

De Gea får en sterk 8+ på børsen fra meg i går. Enorm kamp. Kandidat til man of the match med Varane og Martinez. 👏👏
post liked by: Pink Final, Pangaea, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Pink Final wrote: 23 Aug 2022, 12:23 At han er like komfortabel som Allison, Ederson, Mendy, Sanchez?
ingen måte.
De Gea har ikke den roen de har med ball.
Han er ikke konstruktiv med ball som de beste.
Veldig bra innlegg generelt sett. Det jeg tenker på angående pasningsspillet til De Gea vs andre toppkeepere i ligaen er at De Gea oftere blir satt under press enn for eksempel hva Ederson og Allison opplever. Har ikke noe statistikk som underbygger denne påstanden, det er kun basert på hva jeg har sett av kamper. En av årsakene til dette kan selvsagt være at motstander ser en mulighet for at De Gea ikke finner et godt alternativ og derfor setter inn presset når han eller en av stopperne får ball. Sannsynligheten for gevinst er i alle fall høyere enn når Ederson eller Allison har ball. Både City og Liverpool er ekstremt komfortable med å spille seg ut bakfra.

Ellers så er jeg enig i at De Gea hadde en bra kamp i går. Han var vel nesten oppe på 40 meter på det høyeste på et tidspunkt. Skal vi stå høyt så må vi få avverget noe av batkromstruslene med sweeping, ellers kan det fort bli farlig.
post liked by: Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Synes som dere at DDG egentlig slår gode pasninger sånn generelt sett. Det jeg er mer usikker på er valgene han tar. De er ikke alltid helt ideelle. Koblet med at vi ofte har spillere der bak som ikke er så komfortable når de blir satt under press, så blir hele leddet satt litt ut når vi prøver å spille oss ut.

Er klar over at dette blir flisespikkeri ettersom DDG hadde en meget god kamp i går, men det var en situasjon der han spilte til Varane som kom under press med en gang av to spillere. Varane var rolig som fy likevel, men ble presset omtrent ned til cornerflagget. Hadde det vært Maguire, så kunne det raskt blitt en kjempesjanse til Liverpool.

Har ikke sett opp igjen situasjonen, så bare sett den en gang "live", men synes det var en uggen situasjon. Så kan det selvsagt være at andre spillere ikke gjorde gode valg der heller, som at Varane ikke hadde reelle pasningsalternativer. Likevel, slike situasjoner må vi prøve å unngå.
post liked by: Pink Final, Blodfink

Deleted User 430

post liked by: messilingard, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Erm. Tim Howard har ikke engang 132 kamper for klubben.

Edit: Men teknisk sett stemmer det sikkert, bare at nesten alle kom for Everton.
post liked by: Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

I de tre siste kampene har vi sett et lag som er blitt flinke til å vurdere når vi kan spille oss ut og når vi må slå langt. Da ser DDG også mer komfortabel ut. Tror nesten ikke vi er blitt fanget av motstanderens høye press en eneste gang på siste tre?

Lever veldig godt med at vi er pragmatiske på den fronten - har aldri helt skjønt «besettelsen» med å spille seg ut bakfra, koste hva det koste vil. Det gjør riktignok at vi mister en del kontroll over kampen, men inntil vi har spillermaterialet (inkl keeper) til å spille sånn på en trygg måte, foretrekker jeg den tilnærmingen vi ser nå.

Liker at ETH er smart og fleksibel nok til å spille på lagets styrker (og skjule svakheter).
post liked by: Blodfink, Can2
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Ryder wrote: 02 Sep 2022, 00:27 - har aldri helt skjønt «besettelsen» med å spille seg ut bakfra, koste hva det koste vil.
Er enig i ordlyden bak denne setningen @Ryder, men så mener jeg heller aldri at det bør koste hva det koste vil. For da er det vel åpenbart at det kanskje ikke lønner seg, om det koster mer enn det smaker.
Jeg tenker bare det er så enkelt som at man har større sjanse for å starte et angrep dersom man er sikret å beholde ballen i laget, fremfor et utspill som er rimelig 50-50. Er overbevist om at vi kommer til å bevege oss mot det på sikt, men det er nok mulig vi trenger en helt ny keeper for det. (Litt tvilsomt at en 33 årig Dubravka er mannen til å konkurrere ut De Gea selv om han er god med ballen i bena) Liker som deg at Erik Ten Hag har vist seg som rimelig pragmatisk de siste kampene.
Tenker en managers største svakhet er å være helt bastant på egen filosofi uavhengig av hva man har av spillermateriale. Da er man ikke egentlig en god manager mener jeg.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vi har jo strengt tatt ikke spillermaterialet til å slå langt heller, trioen på topp i dag vinner jo 1/10 kropps-/hodedueller.
Så det er jo risk/reward med alle tilnærminger, men tenker at frispillingsbiten vil komme, dels gjennom coaching, dels gjennom spillertilvekster.
post liked by: Blodfink
Post Reply