David De Gea

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Pangaea wrote: 25 Jul 2022, 12:37
Ten Hag does not just criticise the younger members of his squad, though. After De Gea kicked long against Crystal Palace, United’s manager could be heard shouting in the direction of the 31-year-old: “What the fuck are you doing?” Charlie Savage was not the target, as some speculated.
Da får vi anta det er fasiten, fra Mitten og Whitwell. Ikke sikkert på hvor diskusjonen om det fant sted, muligens i pre-season tour tråden? Legger uansett dette her.
Ten Hag ropte vel "fucking rubbish" til Zidane Iqbal på den åpne treningen...
post liked by: Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Det gir mening.

Alt i alt synes jeg de Gea kommer greit ut av touren.
Han er fortsatt like god på streken. Var litt uheldig mot Villa og får dårlig fotfeste på første målet til Leon Bailey.
Ser noen omtaler det som tabbe, men det synes jeg blir for strengt. Skal ikke skylde på matta, selv om den var verre enn en potetåker. Men avslutningen til Bailey er såpass godt plassert, at selv Courtois - eneste målvakten i verden med lengre rekkevidde - hadde ikke fått fingrene på den.

Det som fortsatt bekymrer meg er hans vedvarende passivitet og fysiske svakhet i feltet. Skal svært lite til for at han kommer i ubalanse eller ikke tør å bryte seg forbi motspillere som utnytter svakheten ved å sette frimerke.
Dette så vi 2 ganger mot Villa, der den ene førte til mål.
Her kan og utespillere hjelpe til, men de Gea må ta mer ansvar og være tøffere. Å markere målvakten på corner er vanlig kost i PL, og de beste lagene lar gjerne vær å bruke en utespiller for å forsvare keeper. Der er keeperne trent til å ta og hevde sin plass i feltet. Det skal ekstremt mye til for at en målvakt får straffe imot på litt bølling i feltet. Det ble ikke blåst én eneste straffe på dette i hele fjorårssesongen, så her kan målvakter ganske trygt bruke armene og "bryte" seg forbi spillere som kommer opp i de. Det må de Gea begynne å gjøre.

Er og tidvis svak med føttene, og slår unødig langt i enkelte situasjoner -- Selv om det har blitt noe bedre. Holder og fortsatt på med futsal/hockey-stillingen på 1v1, som vi så senest mot Villa for to dager siden. Gjorde det veldig enkelt å finne luken forbi seg, men da kom heldigvis Maguire til unnsetning:


Han har tidvis vist forbedring på pasningsspillet, samt har tidvis stått litt høyere i enkelte kontringssituasjoner. Sweepet ett par ganger, henholdsvis mot Liverpool og Palace. Håper det fortsetter.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Pangaea, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

GBailey wrote: 25 Jul 2022, 13:05 Er og tidvis svak med føttene, og slår unødig langt i enkelte situasjoner -- Selv om det har blitt noe bedre. Holder og fortsatt på med futsal/hockey-stillingen på 1v1, som vi så senest mot Villa for to dager siden. Gjorde det veldig enkelt å finne luken forbi seg, men da kom heldigvis Maguire til unnsetning:
Er ingen ekspert på det her, men det får meg til å lure: hvordan skal en keeper egentlig stå i en-mot-en situasjoner for å redusere sjansen for at det blir mål? DDG har tross alt reddet en del med beina når spillere kommer alene mot han, eller på skudd fra kort hold. Mener å huske giganten Peter Schmeichel ikke var veldig god en-mot-en heller. Men i motsetning til DDG, så var han kongen over alle konger i feltet. Og kunne kaste ballen over midtstreken. Helt sykt!
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final, Blodfink

Deleted User 595

Godt spørsmål, @Pangaea.

Man burde stå lavt, med hendene hengende nede på hver side. Det gjør de Gea også, men han nuller det ut på 3 ulike måter/3 feiltrinn:

1. Han planter ett kne i bakken. Med en gang du gjør det, er du ikke lenger mobil. Du kan ikke kjapt rotere, snu deg, reise deg, eller slenge deg. Gjør det for å hindre at ballen går mellom føttene, men det bør man heller gjøre ved å ha føttene litt mer samlet.

2. Samtidig som kneet går i bakken, vrir han seg vekk fra ball og spiller. Da åpner han opp rommet på den siden han vender vekk fra. Dette, kombinert med ett kne i bakken, gir et svært åpenlyst signalement til spiss om hvor man bør skyte. Dette fører og til at den ene hånda ikke henger ned, og gir klar, lav ballbane på den ene siden.

3. Dette er den viktigste feilen: Han går i låst posisjon for tidlig og for langt unna spilleren/ballen. Her bør man heller korte ned distansen til motspiller mest mulig, før man går ned i posisjon. Aller helst, vil du oppnå kroppskontakt for å unngå at et skudd i det hele tatt kan ha muligheten til å få ballbane og vinkel til mål. Allison er ekspert på dette, noe man kan se i videoen under. Det er høyrisiko, men om man trener på det så mye som han, avverger man mer enn man slipper inn.

Futsal-teknikken blir brukt av flere enn de Gea, men er ikke normal kost hos toppkeepere. Det er en vanlig teknikk man lærer fra keepertrenere overalt, men har sine betydelige svakheter og begrensninger - som nevnt over.
Det er først og fremst en teknikk utviklet for å være effektiv på små handballmål -- ikke ett ellevermål.
På mindre mål har man langt mindre vinkler å avskjære. Da er denne teknikken ikke like begrenset. Derfor brukes den og i andre sporter hvor målet er lite, og man alltid må hindre scoringer mellom bein, som i f.eks hockey.
I fotball er det heller en ulempe, og veldig synd at det læres vekk i så utbredt skala som det gjør. Det er en grei teknikk å lære som ungdom, men med en gang man blir eldre og møter toppspisser som faktisk kan avslutte, bør det legges på hylla i en fei.

Det man eventuelt bør gjøre, er som Allison:


Allison har ingen spesiell, eller fast teknikk for utgangsposisjon. Som du ser i videoen bruker han mange ulike teknikker, og de fleste går på instinkt.
Det viktigste prinsippet er uansett punkt 3, nevnt over
Han angriper føttene til motspillerne, og ballen. De rekker såvidt å avslutte, før han er helt inni de.
Han blir sjeldent stående og vente på at de skal avslutte.

Ang Schmeichel: Han var villmann i 1v1. 🤣 Veldig lik filosofi som Allison, men med langt mindre kontroll og finesse. Schmeichel var og enormt fysisk i feltet, men feilberegnet grovt opptil flere ganger hver sesong.

Den beste feltplukkern vi har hatt er utvilsomt van der Sar. Han var tynn og spinkel, akkurat som de Gea. Men viste enorm fysisk tilstedeværelse og selvsikkerhet i feltet. Bommet og sjeldent 😊

Dean Henderson er lik van der Sar der. Kan få litt overtenning, og hoppe i spillere. Men er fryktløs, og har gjort få tabber i feltet. Hadde én i sesongen for to år siden som var stygg. Men jevnt over er han veldig sterk, uredd og treffsikker, både i feltet, og 1v1.
Selv Alllison gjør 2-3 grove tabber i året på de tingene han er best i verden på. Så det er bedre å ha en keeper som tør å prøve, og trener intenst på disse tingene. Det viser og statistikken jamført Allison, Henderson og de Gea.
post liked by: Ryder, Blodfink, messilingard, Pancho P, Pink Final, Can2, Schmeichel, Pangaea
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Ser for meg at noe som dette er ideelt: 😬
post liked by: Pancho P, Blodfink
Kong Eric Cantona

Deleted User 595

Haha, herlig russisk stil! Lev Yashin godkjenner nok den fra grava, ja 🤣🤣
post liked by: Pancho P, Can2, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Svært godt forklart, @GBailey. Eg har sjølv prøvd kneet-i-bakken-teknikken i innebandy og den er forbløffande effektiv. Ulempen er at det tar meg eit kvarter å komme meg opp i ståande igjen...
post liked by: Can2, Pangaea, Ryder, Blodfink, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

@GBailey Du har veldig god innsikt og taktisk kunnskap. Nyttig og lærerikt å lese! :thumb_up:
post liked by: Pancho P, Blodfink, Pink Final
Kong Eric Cantona

Deleted User 595

Takk for det, @Pancho P og @Can2 😄

Har noen år på baken rundt omkring som keeper og keepertrener, så er kanskje litt mer i vater der, enn i fotballen for øvrig.

Kan bli så opphengt på keeperplassen, at jeg fort ikke får med meg at det det er 20 andre mann der ute som løper rundt. 😅
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea, Blodfink, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Takk for strålende innlegg, @GBailey :)

Angående videoen med Boris Becker, jeg mener Alisson, så ble jeg ikke så imponert av den. Der var to eller tre en-mot-en situasjoner tidlig, men ellers var det helt andre situasjoner. Tipper at en video av noen av DDGs fantomredninger er minst like imponerende, han har tross alt noen helt syke redninger på samvittigheten. Ser likevel det du referer til, om at han er flinkere til å stå opp, og å gå mot angriperen. Ser farefullt ut for straffe hvis angriperen dribler forbi, men neppe så enkelt. Særlig en av situasjonene tidlig i klippet var bra, der han kommer ut, står litt, og så stuper inn mot angriperen i det han avslutter, og dermed reduserer vinkelen til målet.

Er enig i at DDG ikke har sin styrke her, for å si det sånn. Han er mye mer passiv, og står og venter på avslutninger i stedet for å være såpass aggressiv, komme mer ut i feltet, stupe i beina osv. Men på den andre siden, hvis det ikke er en del av spillet hans, så er det sikkert fare for å lage mange straffer hvis han plutselig skal begynne med det nå. Eller skade seg. Han har noen ekstreme ferdigheter på strek, på reaksjoner, og rekkevidde. Men jeg også skulle ønske han var mer dominant i feltet. Det blir for mange situasjoner på særlig dødballer der innlegg blir overlatt til forsvaret, mens DDG står sånn halvpassiv på streken og prøver å være reaktiv. Skal sies han har blitt mye bedre på det siden den ganske katastrofale starten på PL-karrieren, men det er jo et stykke opp til Schmeichel og van der Sar. Det ser jo til og med jeg :blush:

Takk for at du deler av kunnskapen din med oss.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final

Deleted User 595

@Pangaea: Takk :)

Videoen var ikke den beste og er feil titulert, da den inneholder alt for mange situasjoner som ikke er 1v1.
Kun starten som egentlig er relevant.

Poenget var at den skulle vise hvordan Allison angriper fot/ball slik jeg forklarte, noe den heldigvis gjør i starten, og som du og nevner 😄 Den illustrerer forskjellen i passiv og proaktiv 1v1-håndtering, samt hvordan Allison ikke går i de 3 fellene som nevnt tidligere.

Han lager og svært sjeldent straffespark. Men klart det er risiko. Man må være ekstremt uredd og selvsikker, samt tipper jeg han trener på slike situasjoner ukentlig.

Burde og nevnt at Sergio Romero er en av våre historisk bedre på 1v1, men det glapp midt opp i hele infogrøten 😬 Han var ikke ulik Allison, bare noen hakk mindre aggressiv.

Synes og du analyserer spot on på feltarbeid!
post liked by: Pangaea, Pancho P, Can2, Blodfink, Pink Final
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Harry Greaves wrote: 28 Apr 2019, 22:10 På tide at han begynner å gjøre tabber så vi endelig kanskje blir kvitt han. Var god en stund under LvG men har vært fryktelig overvurdert likevel:

- Han har vært krise i distribusjonsspillet de siste tre-fire årene
- Han er ikke en autoritet i feltet
- Han er treig og defensiv, noe som bidrar til at United ikke kan stå så høyt som f.eks City kan
- Han virker ikke til å kunne dirigere og kommunisere med forsvaret på samme måte som Van der Sar og Schmeichel gjorde
- Det er ingen fear factor med De Gea

De Gea er best i verden på strek, selv om han har gjort mange tabber i det siste. Men han har aldri vært verdens beste keeper, snarere en keeper som ser veldig god ut på TV pga redningene. Jeg mistenker at han er en av grunnene til at forsvaret har vært så dårlig de siste årene.

I likhet med de fleste andre som var involvert på den tiden, var De Gea best under Van Gaal, og tapte seg under Mourinho.
Tror dette er første gang jeg siterer meg selv her inne, men jeg synes det er på høy tid å ta De Gea ut av laget nå. Som i 2019 så er han heller ikke nå i nærheten av å være en god nok keeper for et lag som United. Poengene overfor står jeg fortsatt inne for.
post liked by: Blodfink

Deleted User 595

Helt enig i at det er på høy tid å sette de Gea ut av laget. Ikke på grunn av en uheldig tabbe, men fordi han mangler flere viktige ferdigheter i spillet sitt. Du er inne på alt over, og så må man legge til 1v1, der han er den mest passive i ligaen.

Jeg henger meg ikke så mye opp i tabben han gjør på førstemålet. Alle keepere gjør slike tabber innimellom, selv de aller beste. Det sier lite om hans generelle ferdigheter. Vanligvis er han blant de beste på å avverge skudd, så det var kun en blipp. La gå!

Det som faktisk bekymrer meg er hva som skjer på 2. og 3. målet, for her ser man hans generelle svakheter, som har vedvart hele hans voksne karriere. 2. målet trenger man ikke si noe om, alle ser hva som blir feil, og de Gea sier det selv. På 3. målet er han svært passiv de siste sekundene, og gjør nesten ingenting for å kaste seg inn og prøve å avverge. Han virker rett og slett redd, som han og er 1v1 og i feltet. Da nytter det ikke at han er en konge på redninger. Selv i sine beste sesonger, gjør han disse feilene gang på gang.

Så skal de Gea selvfølgelig ha kred for å påta seg ansvar etter kamp. Lurer jo på hvor kaptein Maguire er? Burde ikke han ta ansvar i slike situasjoner når hele laget er helt ute å kjøre? Det er ikke bare de Gea som svikter.

Men om jeg applauderer at de Gea påtar seg ansvar?
Tja, det skulle egentlig bare mangle at han gjør det, men det er fortsatt beundringsverdig. Tror ikke jeg gir trampeklapp for et intervju, når den faktiske prestasjonen nesten nødvendiggjør selve intervjuet.

Men, kred for at han gjør det på eget intiativ.
Ingen kan ta de Gea på seriøsiteten og profesjonaliteten.
På den ene siden er jeg like overbevist som jeg har vært i alle år om at han ikke er god nok for United. På den andre har jeg massiv respekt for mannen, og hans karakter, og det er heller ikke uviktig.

Men, vi er en av verdens største fotballklubber. Ferdighetene må komme først.
post liked by: Blodfink, Can2, RedTrafford, Pink Final, Vidar Dale Fjeld

Deleted User 631

Skal bli spennende å se hva Ten Hag gjør på keeper plassen. Det kommer nok inn en ny første keeper når De Gea blir henvist til benken. Vi må ha en toppkeeper så jeg tror ikke vi satser på Henderson. Han er på det nivået De Gea er når han ikke er på topp og det er ikke bra nok for å vinne de to største titlene. De Gea og Henderson er ikke topp 10 i verden. Det bør Manchester United sin keeper være.
post liked by: Blodfink, Pangaea, Can2, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Det første Pep gjorde da han kom til City, var å erstatte Hart med en antatt dårligere keeper totalt sett, men en som kunne bruke beina. United har slitt voldsomt med De Geas manglende distribusjonsspill i mange år nå, selv om det er sjelden at det er så åpenbart avgjørende som mot Brentford. Stort sett har han i det minste sparket ballen ut til innkast.
Post Reply