David De Gea

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Ja det er nærmest utrolig hvor dårlig han er 😉
Og allikevel har han 487 matcher for oss.

Jeg er glad i tall og stats.
Men det gir aldri hele bildet.
Han har aldri i verden sluppet inn rundt 100 mål 1v1 på nært hold.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Sarkasmen og syrligheten til side.

Kalde harde fakta der. Stats er ikke alt, men dette er ikke overraskende eller absurd statistikk... Dette sammenfaller med det man observerer i kamp, om man ikke har de Gea-trøya på.

Den eneste overraskende statistikken er at hans shot stopping er begrenset til en bestemt avstand. Trodde det var bedre, som de fleste andre.

Neivel.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
De Gea har sluppet inn omtrent 500 mål i løpet av sin karriere, fordelt på to klubblag og landslag. At ca. 1/5 av de kommer fra situasjoner der han kunne vært mer offensiv mot ball i fot, er langt fra usannsynlig. Han har jo ikke sluppet inn 400 headinger eller langskudd.

Så jo, kanskje ikke 100 blank. Men ett høyt tall der oppe. For å være litt bastant i retur, med sannsynlighet i bakhånd.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Stort sett eneste fakta som kommer fram er at han er svak i feltet.
Men det blir gjentatt flere ganger, greit nok.
Det er vi nok alle enige om.
Han har aldri vært god i feltet, og det er og blir det store ankepunktet.
Du bruker fakta på de tingene der han er svak, og vi er enige om det.
Samtidig synes jeg det blir en del spekulasjoner også.
Mulig jeg har de Gea trøya på.
Men stusser på påstander som at han koster oss 10 baklengs per sesong 1v1.
Trodde du hadde dekning for å påstå det.
Stusset da jeg ser nesten alle kampene våre, og kjenner ikke igjen at så mange baklengs kommer på den måten.

Da jeg la ut sesongens redninger mente du at redningen mot Wolves har du sett 12 åringer gjøre.
Altså det som ble nominert som en av PLs ti beste redninger i 21/22.
Ja, jeg har vel de Gea trøya på.
Kontrer med at din iver etter å snakke de Gea ned bør balanseres her inne😉
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

De Gea er utvilsomt en United-legende i min bok, bortimot den eneste spilleren vi har hatt de siste ti årene som fortjener merkelappen verdensklasse og som har vært vår beste spiller i brorparten av disse årene. Profesjonell og (95%) lojal.

Når det er sagt, synes jeg ikke han har hatt noen supersesong i år - i alle fall ikke i nærheten av sesongen da han så å si egenhendig serverte sølvet Mourinho skrøt sånn av. Første halvdel i år var han veldig god, men siden nyttår har han vært på det jevne og knapt nok det. Så noen tall der det kom fram at han overpresterte mye i forhold til xGA i starten, mens han underpresterte mot slutten. Til sammen ble det omtrent pari. Vil mene han har hatt 4-5 bedre sesonger for oss enn denne.

Avsto faktisk fra å stemme på årets spiller i år, akkurat som året der Shaw vant til slutt. Måtte i så fall blitt enten DDG eller Ronaldo, men selv om det sikkert høres strengt ut blir det rart for meg å stemme på noen som har en sesong på det jevne…

Deleted User 595

@Pink Final:
Det er ikke korrekt at den statistikken kun viser feltarbeid.

Jeg har faktisk @tagget deg i kamptråder der de Gea har gjort slike feil vi nå diskuterer, og du har latt vær å svare, eller ignorert kommentaren og skrevet om noe annet i svaret.

1v1 føres det lite statistikk på. Og jeg har dessverre ikke skrevet ned statistikk selv. De Gea har sluppet inn omtrent 500 mål i løpet av sin karriere, fordelt på to klubblag og landslag. At ca. 1/5 av de kommer fra situasjoner der han kunne vært mer offensiv mot ball i fot, er langt fra usannsynlig. Han har jo ikke sluppet inn 400 headinger eller langskudd.

Så jo, kanskje ikke 100 blank. Men ett høyt tall der oppe. For å være litt bastant i retur, med sannsynlighet i bakhånd.

Du setter meg i ett dårlig lys ang. diskusjonen om årets redning. Jeg sa langt mer enn det du klippet ut, som er viktig å få i kontekst. Og jeg sa og noe viktig om den andre redningen han ble nominert for.

Har aldri sagt eller ment at de Gea er en dårlig keeper. Må jo gjenta til det kjedsommelige at jeg ikke synes det. Prøver bare å legge frem relevant statistikk som viser at dette er verdt en diskusjon.

Jeg ønsker en diskusjon om de Gea, noe jeg skjønner er svært vanskelig, fordi han er som en gud å regne. Like vanskelig som å ha en saklig diskusjon om Solskjær, uten å være nærmest utelukkende positiv.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ser ut som det har vært en heftig diskusjon her, jeg fikk med meg noe på mobilen for sikkert en side eller to siden, om 1v1 som @Pink Final postet. Slik jeg las det, så er "long range" 1v1 fortsatt en-mot-en situasjoner (roughly?), men med større avstand mellom keeper og avslutter. Mens da "close range" 1v1 er fra kloss hold. Ta det for hva det er verdt, men min "følelse" er at DDG ikke er like god når spillere kommer helt på han. Får ikke nytte sin eksemplariske reaksjonsevne, og tør ikke gå i beina på angriperne, kanskje redd for å lage straffe (han har gjort det noen ganger tidligere i karrieren). Men når avstanden er litt større, la oss si 5-6 meter, så er det mulig å reagere, og han er flinkere teknisk (men enda flinkere i tidligere sesonger), samt her kan han få bedre belønning av å ikke "slenge seg", eller "sette seg". Han er veldig godt til å stå, som noen ganger gjør at han kan ta det ekstra steget til siden og avverge mål. Ikke en mann det er lett å chippe, slik som Michael Owen gjorde nær sagt hver gang han kom alene mot keeper i sine yngre dager for Liverpool (og det var ofte pga syk fart).

Om legendestatus, så er jeg faktisk litt tilbakeholden. Tror det har mest å gjøre med at han fortsatt er aktiv. Han har selvsagt spilt nok kamper og gjort det bra nok til å bli kalt en legende, men det er vanskeligere med aktive spillere synes jeg, og selv om det ikke er hans feil, så drar det litt ned at han knapt har vunnet noe i United (setter det litt på spissen her). Det var ikke akkurat noe jeg tenkte på i de dager, om legende/ikke legende, men tviler på jeg tenkte på Roy Keane som en legende når han dominerte på midten for oss. Men i ettertid er han selvsagt klokkeklar i den kategorien. Tror kanskje man trenger litt perspektiv på saken, og jeg er faktisk ganske sikker på at vi kommer til å savne DDG den dagen han ikke lenger spiller for oss. Jo, han har noen svakheter, men han er også verdens beste på strek og med reaksjoner mer generelt. Det redder han veldig mange mål på. Den dagen vi ikke har han der, og vi slipper inn flere "enkle" mål, så blir savnet tydeligere tror jeg. Spørs litt hvem som erstatter han selvsagt, men f.eks. Henderson er ikke i nærheten på disse områdene som DDG.

Den som lever får se... jeg heller er ikke sikker på at DDG står etter neste sesong, men det er absolutt en mulighet. Og med 'ryktene' om at DDG blir kaptein under ETH, så er ikke akkurat sjansen veldig god for at Henderson får mange kamper for oss om han blir. Dessverre tror jeg han blir solgt nå. Timing har vært helt fæl for han. Hadde han vært 4-5 år yngre nå, så kunne det vært perfekt. Men nå er han vel 25 år omtrent, og da må han komme seg videre og spille fast. Samme greia med Andreas Pereira og Bailly. De kan ikke sitte på en benk lenger, de må bort og spille fast et annet sted.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Husker en match, men husker ikke mot hvem i farta der jeg satt og skrev ned hver eneste involvering de Gea hadde gjennom hele 1 omgang.
Han gjorde en god omgang.
Registrerte at du nevnte en spiller som kom igjennom og skjøt utenfor tror jeg det var.
1v1 de Gea @GBailey
Eller ble det mål annulert for offside?
Husker ikke helt.
Du trakk fram den hendelsen.
Og @Jan Erik nevnte den ene pasningen de Gea hadde som ikke traff medspiller.
Skal ærlig innrømme at jeg ignorerte begge, så bra som de Gea stod i den omgangen.
Ble faktisk litt oppgitt over at to små feil, som knapt var feil skulle framheves.
Men, det er bare meg og min måte å tenke på.

Angående redningen mot Wolves ga du ikke den noen kreditt.
Du roste redningen mot Leicester.
Men det var redningen mot Wolves jeg trakk fram her.

Vel, vel.
Tidligere diskusjoner viser at vi i hovedsak er enige om de Gea’s styrker og svakheter.
Mulig jeg er for ivrig på å snakke ham opp.
Synes han fortjener det.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

GBailey wrote:06 Jun 2022, 21:23 Jeg ønsker en diskusjon om de Gea, noe jeg skjønner er svært vanskelig, fordi han er som en gud å regne. Like vanskelig som å ha en saklig diskusjon om Solskjær, uten å være nærmest utelukkende positiv.
Mulig du føler deg behandlet litt på samme måte til tider, men jeg synes at slike "stikk" eller stråmenn er veldig unødvendig. Ingen her inne som noensinne har sagt eller implisert at verken DDG eller Solskjær er en gud. Og slikt synes jeg kommer litt for regelmessig på slutten av lengre innlegg. Er det virkelig nødvendig?
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Det er selvsagt lov å ta diskusjonen, selv på populære spillere/trenere. Så har vi alle et ansvar for å ta diskusjon på en OK måte. Hva som skjer i kamptråder blir vurdert litt annerledes, der aksepteres det et litt høyere tenningsnivå enn vanlig. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

Og jeg er enig, uten å ha noe stats på det, med @GBailey om at de Gea har hatt svakere form i vår enn i høst. Så mener jeg også at noe av grunnen vil kunne bli forklart med den kollektive kollapsen som laget har hatt. De Gea har ikke fått mye hjelp bakover til tider, også er det sikkert en del keepertekniske ting som jeg ikke helt har kunnskapen til å gå innpå.

Og misforstå meg rett her nå, for jeg er ekstremt takknemlig for de Gea og han er absolutt en som jeg er glad for at har spilt og fortsatt spiller for United. Men jeg er usikker på om de Gea sin spillestil vil passe ten Hag sin, og til syvende og sist så blir det ten Hag som tar avgjørelsen.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 480

messilingard wrote: 06 Jun 2022, 22:15 Så mener jeg også at noe av grunnen vil kunne bli forklart med den kollektive kollapsen som laget har hatt. De Gea har ikke fått mye hjelp bakover til tider
Dette synes jeg er et helt vesentlig poeng.

Jeg blir matt av all stastistikk og prosent osv. som presenteres. Ikke viser det mye av fotballens sjel. Det er den jeg føler for og følger med på.
Det er absolutt ikke dere som snakker om statistikken her, jeg sikter til. Dere er jo bare budbringere. Det er jo tidens tegn at dette er agendaen.
Man hadde helt sikkert funnet noe i plassering, manglende tilstedeværelse på riktig sted og "what not" på Duncan Edwards, Bill Foulkes, George Best og Bryan Robson også. Det drev man heldigvis ikke med da. De står som strålende legender. Hvilket jeg også mener David de Gea gjør.

Det at vi har en backfirer som er tidvis avskrudd, skadet eller under pari mener jeg er vesentlig. Jeg tør våge påstanden at med typer som Neville, Pallister, Bruce og Irwin foran seg ville han fått langt mindre skudd mot seg, og og likevel reddet mye av det som kom. Andre spillere rundt har stor betydning for enkeltspilleres kvalitet.

De Gea hadde flere matcavgjørende redninger denne sesongen. Jeg er fullt i stand til å se for meg flere keepere som hadde gjort det dårligere enn De Gea.
post liked by: Pink Final, Pangaea

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Jeg vil stole på hva ETH velger å gjøre, men jeg begynner å nærme meg konklusjonen at De Gea er en utfordring. Har han hatt en fantastisk United-karriere? Utvilsomt. Har han vært den mest verdifulle spilleren vår etter SAF? Ja. Har jeg en agenda mot DDG? Absolutt ikke. Er han vårt største problem? Nei, det finnes andre lagdeler som rett og slett mangler spillere. Tror jeg det er noe galt med mentaliteten hans? Tenker man på innsats, arbeidsvilje og hvordan være en god lagkamerat; overhodet ikke. Tenker man på hans egen oppfatning av hva som kreves av en moderne keeper; tilsynelatende ja.
Når det gjelder diskusjonen om han er en legende eller ikke er det litt vanskelig å si. Hva er liksom kravet for en legende? Det er en rimelig subjektiv diskusjon der hver enkelt person ofte har sine egne krav. Er det titler? Ikoniske øyeblikk? Noe udefinerbart? Hvor går grensen mellom ikon, legende og kulthelt? Det er en annen diskusjon, men man kan vel uansett si at en spiller med DDGs antall kamper og årets spiller priser uansett har en legendeverdig CV.

Mange virker enige om at AWB er en spiller som har sine ekstremferdigheter, men at disse ikke kompenserer for hans mangler som all-round-ballspiller i en moderne fotballverden som krever mer komplette spillere. Jeg ser likhetstrekk med De Gea. Jada det er nok viktigere at en keeper redder enn at en høyreback takler. Men bare i løpet av de siste par årene har kravene til å være en keeper i toppklasse utviklet seg mye. Han er beviselig blant de svakeste i feltet(se link nederst for kilde). Han er heller ingenting å skryte av med beina, selv om dette kanskje i litt større grad kan fikses/coaches? Skal også sies at LVGs team slet med å lære han dette. Disse svakhetene fører til et mer utrygt forsvar og flere sjanser og økt press imot. Er det ikke litt bekymringsverdig at DDGs beste sesonger og prestasjoner kommer i de periodene vi er svakest som lag? Jeg mener altså vi har nådd et punkt der hans styrker ikke kompenserer for hans svakheter (det finnes også mer avanserte statistikker som støtter dette argumentet). En hver keepers evne til å stoppe skudd og redningsprosent er også noe som av naturlige statistiske årsaker varierer litt. Vi har sett det med De Gea fra sesong til sesong, til dels også innad i sesonger. En keepers evne til å sweepe, ta kontroll i boksen og spille ut bakfra er mer forutsigbart fra kamp til kamp og sesong til sesong. Da vet man mer hva man får.

Jeg setter pris på alle de viktige bidragene til De Gea i løpet av det siste tiåret og vil alltid huske han for disse. Likevel heller jeg mot at jeg foretrekker en framtid med en ny mann mellom stengene. Hadde vi hypotetisk sett hatt muligheten til å bytte han med Robert Sanchez fra Brighton hadde jeg gjerne tatt den muligheten.

https://fbref.com/en/players/7ba6d84e/David-de-Gea[hr][/hr]
Last edited by Mr H on 06 Jun 2022, 23:51, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Er enig i det meste som skrives om de Gea’s styrker og svakheter.
Synes det er interessant hva vår ex keeper trener Eric Steele har sagt om de Gea gjennom årenes løp.
Steele presset på for at sir Alex og United skulle hente spinkle men reaksjons sterke de Gea i 2011.
De Gea hadde ekstrem ferdigheter, men det var mye å jobbe med.
Steele trente de Gea hver eneste dag i flere år.
Steele tok t.o.m spansk timer for å kunne kommunisere bedre med den 21 årige spanjolen.
Steele sier at en av de Gea’s styrker er tilslag på ball, og evne til å treffe med langpasninger.
Steele påstår at de Gea passer bedre enn både Lindelöf og Maguire.
(Steele uttalte dette i 2021, så ikke et 10 år gammelt sitat).

Mitt inntrykk er også at de Gea er langt bedre med føttene enn ryktet sier.
Tror han kan bli en viktig mann under ten Hag.
Jeg har også merket meg Sanchez i Brighton @Mr H.
Glimrende målgivende han hadde mot oss i mai.
Om de Gea skal byttes for pasningsfotens skyld, må vi opp på det nivået.
Sanchez, Mendy, Allison, Ederson (de tre siste er usannsynlige).
Om vi skal bytte for feltarbeidets skyld går de fleste utenpå de Gea.
Men feltarbeid alene er ikke nok.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Jeg er enig i at feltarbeid/passivitet er større svakheter. Angående fotarbeid var jeg kanskje litt uklar. Når jeg snakker om det tenker jeg ikke først og fremst på tilslaget hans. Hva som har irritert meg på dette området er de gangene han sender ballen ut til innkast heller enn å spille en medspiller i god posisjon og når han spiller en vanskelig ball til en feilvendt medspiller. Ofte ender disse situasjonene i store sjanser imot som De Gea må redde, når hele situasjonen lett kunne vært unngått fra starten av. Kanskje det blir rett å si at hans svakhet med føttene ikke nødvendigvis ligger i hans tilslag eller evne til å slå pasninger, men hvilke valg han tar med ballen i beina?
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Litt på siden, om «legendestatus»:

Synes det altfor ofte legges vekt på hvor mange trofeer laget vinner med vedkommende. Som at du f.eks ikke skal kunne kalles tidenes beste spiller dersom ikke landslaget ditt vinner VM (som en del mener om Messi).

Ingen vil være uenige i at Bryan Robson er en United-legende. Men United vant ikke ligaen før Robbo hadde vært i klubben i 12 år, og på det tidspunktet var han langt fra førstevalg (5 kamper fra start i 92/93, 10 i 93/94). Troféantallet til Robson og De Gea er så å si identisk.

Det er ikke DDGs feil at vi ikke har vunnet mer, tvert imot. Tror den eneste grunnen til at mange er tilbakeholdne med å bruke «L-ordet» er fordi perioden hans har vært opplevd som en nesten konstant nedtur. Da Robson spilte var forventningene lavere, det var liksom sånn United hadde vært i nesten 20 år.
post liked by: Mr H, Pangaea, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kanskje et til sidespor, men det er merkverdig at de siste året eller så, har DDG plutselig reddet et drøss med straffespark. Tidligere ble det sagt at straffer var en av svakhetene hans, og han reddet knapt noen på mange år, men nå har han tatt 50% (i ligaen). Det er ganske syke tall. Ifølge linken litt over, så prøvde han å stoppe 18 straffespark mellom 2016/17 og 2020/21. Alle 18 gikk i mål. I forrige sesong var det 3 av 6.
post liked by: Pink Final
Post Reply