David De Gea

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7591
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27185
Liker mottatt: 17706

Har blitt skrevet så mye rart om David de Gea de siste årene @Mcilroy.
For eksempel at han var mentalt svak.
Da jeg påstod det motsatte inne på United.no i fjorårssesongen møtte det mye motbør.
Tror folk forveksler ‘stor i kjeften’ med mental styrke.
De Gea er kanskje den sterkeste spilleren psykisk vi har i dagens tropp.
Noe vel denne sesongen underbygger.
Den eneste spilleren vi har som har klart å holde nivået, og heve seg selv.

I min tid som supporter har vi trolig hatt de tre beste keeperne i denne klubbens historie.
Schmeichel, van der Sar og de Gea.
Av de tre har de Gea spilt lengst, og flest matcher.
Han har vært lagets beste spiller i (minst) fem av sine elleve sesonger.
Klart han er legende, og kanskje den beste keeperen vi noensinne har hatt.
post liked by: Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Mener det er helt fair og aktuelt å diskutere de Gea og hans fremtid.

De Gea har sluppet inn ufattelig mange mål denne sesongen, og etter nyttår har han hatt en lav redningsprosent. Har vært få tabber, men mange mål kunne vært avverget med en mer progressiv og høytstående keeper, som oftere kommer ut fra linja si. Resten av laget må og ta en del skyld her, spesielt forsvaret og midtbanen, men og angrepsrekka.

Så har han og reddet mange vanskelige avslutninger, som er hans store, ubestridte styrke.
Tror for øvrig at det ikke er noe galt med hans mentale styrke. Tvert imot.

At managere og trenerapparat har sine favoritter, akkurat som oss fans, er ingen hemmelighet. Maguire er kaptein, og er en av de som har spilt flest kamper de siste to sesongene. Har ikke vært spesielt god. Bruno spiller alltid, men har og vært rimelig svak denne sesongen. Vi sliter og med det samme på backene. Ikke helt klart hvem som er de beste backene våre, men forskjellige managere har ulike favoritter. Luis Enrique og Spanias keepertrenerteam har nok og grei peiling på fotball. Og de har sine favoritter.

Jeg synes ikke de Gea kvalifiserer til "legendestatus" helt ennå. Men er enig i at utenom Ronaldo, er han den eneste som kommer i nærheten i dagens stall. Noen vil nok nevne Rashford her og, men synes det er alt for tidlig å si.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8563

Eg håpar og trur at ten Hag er nådelaus når det kjem til kva spelarar han vil satse på og kven han vil la gå. De Gea har vore ein strålande spelar for oss i lang tid, men dersom den nye sjefen vurderer til dømes Henderson som ein meir passande keeper, må de Gea vike plassen. Dette gjeld også alle andre posisjonar på bana, ikkje berre målvaktane.

Heilt ærleg er det få eller ingen som kan kreve plass på førstelaget basert på prestasjonane forrige sesong. De Gea og Ronaldo var nok dei som best ut av det, men i mi bok har alle noko å bevise etter den totale kollapsen vi nettopp har vore vitne til.

Om ten Hag bestemmer seg for de Gea som førstekeeper, vil det sjølvsagt vere på bakgrunn av ei grundig vurdering. Spanish Dave bør då få all mogleg støtte av fansen. Om til dømes Henderson blir førstevalg, må han naturlegvis få den same støtten.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7591
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27185
Liker mottatt: 17706

Enig med deg at vi skal kunne diskutere de Gea’s framtid @GBailey.
Skulle bare mangle på et forum.
At han er en keeper som ikke står høyt er det vel ingen som benekter.
Det gjenstår å se hva ten Hag gjør med keeper plassen på sikt.

Ellers synes jeg det settes helt enorme krav til de Gea.
Hvis ikke en spiller med ellevte flest matcher i klubb historien og som har vært vår beste spiller post Fergie ikke er legende, da har vi ikke mange legender i klubben vår.
Jeg vurderer nok annerledes enn mange andre.
Da supporterklubben hadde sin flotte serie De 50 største ville jeg feks satt Bill Foulkes foran Cantona, og i hvert fall foran Ronaldo.
Men vi supportere tenker ulikt, mye subjektivitet i å være fotball fan 😀

At United har sluppet inn 57 mål er nok mye mer et lag problem enn et keeper problem.
Tror neppe vi hadde sluppet inn mange færre med en mer aggressiv keeper.

Underveis i matchene har jeg begynt å følge ekstra nøye med på:
1 De påståtte feilpasningene fra de Gea.
Dem er det faktisk ikke mange av.
En myte på mange måter.
2 Potensielt proaktive inngripener.
Den er verre å vurdere.
Kunne feks en situasjon vært avverget om de Gea hadde stått høyere/rykket ut i feltet/stupt i bena på motstander?
Vanskelig å vurdere.
Har imidlertid lagt merke til noen situasjoner der fans mente han burde rykket ut i feltet for å ta innlegg som ble mål.
Men, hadde han gjort det ville jo nærmeste hjørne blitt blottlagt. Målet ville vært åpent.
3 Vokal
Det blir ofte påstått at han aldri kommanderer forsvaret sitt.
Ikke helt enkelt å vurdere fra tv stolen, men jeg både ser og hører ham dirigere forsvaret i ganske mange matcher.
Om det er bra nok vet jeg ikke.
At han aldri gjør det er en av flere myter som har vokst fram.

Har skrevet det mange ganger før.
Den dagen de Gea er borte fra United vil han bli savnet.
Da vil det bli tydelig hvilke kvaliteter han besitter.
Blir ikke enkelt å erstatte ham.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Tror dagens unge United supportere er mye mer enkeltspillere fokusert @Pink Final.
Det er ikke først og fremst laget som skal heies fram. Vi skal finne oss syndebukker og helter. Har vi først fått en spiller på shit-listen er det umulig å komme bort fra den. Er nok ikke mange spillere fra 80 tallet, mine største helter som har legende status hos dagens supportere når De Gea, snart på topp ti over flest spilte kamper i historien ikke er der😂
Lurer på hva som må til hos andre klubbers supportere for å få legendestatus når det å være klubbens beste spiller i 5-6-7 år ikke er nok hos oss.
Tipper Ten Hag bruker de spillerne han synes er best. Jeg vet ikke bedre enn Ten Hag som ser spillerne på treningsfeltet hver eneste dag. Mener han at Maguire fortjener å spille hver kamp, hvem er jeg til å si at det er feil? Går da ut fra at alternativene ikke viser på treningsfeltet at de er bedre, eller at de ikke fortjener å spille av andre årsaker.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

Har ikke sett noen aktive brukere her inne - verken yngre eller eldre - som setter enkeltspillere over laget.

Det er for øvrig et kjent fenomen på medier som instagram og twitter at mange støtter enkeltspillere fremfor lag.

Ang. vurdering av legendestatus: Det går an å vurdere det ulikt. 👍😊 Jeg synes ikke @Pink Final eller noen andres vurdering er feil eller mindre gyldig. Den er subjektiv, akkurat som min er.

Hans antall kamper og gode sesonger synes jeg taler i hans favør. Og hans svakheter, i mot. Synes og at de fleste av hans gode sesonger har vært svakere enn mange vil vurdere det til. Årets sesong er etter min mening hans beste noensinne. Men jeg er ikke overbevist.

Vi har diskutert svakhetene hans frem og tilbake ørten ganger, men den store som jeg ofte nevner blir sjeldent diskutert av flere: 1v1. Her er han etter min mening direkte svak og passiv. Minner om en futsal/hockey-keeper, måten han blir stående i halvt knestående. Antall mål han har sluppet inn på denne måten overskrider 10 i hver eneste sesong siden han kom til United.

At han ikke kan plukke flere baller i feltet uten å ta en for stor risiko er jeg uenig i. Hva med de keeperne som er gode i feltet, og sjeldent feiler? De tar jo per definisjon akkurat passe risiko.

At de Gea er såpass populær blant en stor del av fansen, og mindre populær blant andre, betyr at det er absolutt en verdig diskusjon å ta. Det blir feil å avfeie de som er mer kritisk, som "unge" eller "spillerfans". Finnes nok av "ekte" United-fans som har ulike meninger.

De Gea er nesten garantert førstekeeper kommende sesong. Det er få til ingen som spekulerer i akkurat det. Han har utvilsomt gjort seg mer enn fortjent til å få muligheten til å overbevise ten Hag.

Om ett års tid, vil det bli interessant å analysere og se tilbake på sesongen. Blir overrasket om det viser seg at de Gea kan stå høyere og være forenlig med ten Hags spillestil.

Men, jeg håper det skjer. Ingenting hadde vært bedre for klubben.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8563

Mcilroy wrote: 06 Jun 2022, 15:27 Tror dagens unge United supportere er mye mer enkeltspillere fokusert
Det kan du nok ha rett i @Mcilroy, men eg tippar det gjeld supportarar av dei fleste topplaga i dei fleste idrettane. Real Madrid mista truleg mange supportarar då Ronaldo gjekk til Juventus, Messi-effekten gav nok PSG ein del millionar ekstra fans og Liverpool kjem til å miste mange millionar arabiske fans den dagen Salah fer. Den norske supportarklubben til City kan nok vente seg ein enorm vekst med Brauten sin ankomst.

Det kan godt vere at eg held på å bli gammal, men polariseringa i samfunnet er etter mitt syn eit generelt problem, ikkje berre i fotballen. Enten er ein perfekt og skal hyllast eller så er ein håplaus og skal slaktast. Heltar skal dyrkast heilt til dei ikkje er heltar lengre. Då skal dei rivast ned og så finn ein ein ny helt å dyrke. Men dette gjeld ikkje berre den yngre generasjonen. Slik har f.eks britisk presse heldt på så lenge eg kan hugse.

Eg kan imidlertid ikkje seie at eg har registrert at de Gea har fått uforholdsvis mykje kritikk verken denne sesongen eller tidlegare. Og her inne synest eg argumentasjonen vanlegvis er seriøs og sakleg. Unntaket er under kamp, då det kan gå ei kule varmt blant nokon og ein kvar 😁
post liked by: Mr H, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4424
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2849
Liker mottatt: 9408

Jeg føler vel egentlig ikke at diskusjonen noen gang har gått på om de Gea er god nok, den har vel i større grad gått ut på om de Gea sine styrker/svakheter passer ten Hag sin spillestil. Jeg tror ikke ten Hag kommer til å prioritere keeperplassen denne sesongen, men dersom han ser at de Gea ikke passer inn så må han selvsagt gå videre. De Gea er for min egen del nesten en legende. Det som trekker ned er den Real Madrid flørten, manglende titler (selv om at det absolutt ikke er de Gea sin feil) også har det vært litt variable prestasjoner de siste 2 sesongene før han tok seg litt opp denne sesongen. Totalt sett så har vi fortsatt sluppet inn for mye mål denne sesongen, men laget som helhet har vært håpløse så all skyld kan ikke gis til de Gea heller.

Henderson regner jeg med at forsvinner, vi kan ikke ha to så gode keepere i troppen. En annen ting her er lønn. Henderson tjener vel 100 000 pund i uka og de Gea tjener 375 000 pund fra hva jeg klarer å finne. Det å bruke nesten en halv million pund i uka på keeperplassen blir litt i drøyeste laget for min del.
post liked by: Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7591
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27185
Liker mottatt: 17706

Du la ut en oversikt for noen måneder siden @GBailey.
Den viste at de Gea har gode tall 1v1 fra langt hold, men svake tall 1v1 på nært hold.
Sistnevnte gjaldt sesongene 18/19, 19/20, 20/21.
Vet ikke hvordan tallene er denne sesongen.
Om antall slike mål han har sluppet inn overskrider 10 i hver eneste sesong siden han kom til klubben (11/12) slik du skriver - det har jeg vondt for å tro.
Har du noe tall materiale på det?

Men ok, la oss si han er svak der.
Og han er svak i feltet.
På andre områder synes jeg han er fra høyst brukbar til fantastisk.
Og med 487 klubb kamper kan han umulig være så håpløs på alt bortsett fra på strek.
Det strider mot all logikk.
Så dumme/favoriserende nekter jeg å tro Fergie/Moyes/van Gaal/Mourinho/Solskjær/Rangnick er.

Når det gjelder å tilpasse seg ten Hag ball tror jeg ikke på et brått skifte i spillestil.
Det vil gå i en mer glidende overgang, tror jeg.
Jeg bare gjetter her, fordi jeg har lest meg til at ten Hag har vært pragmatisk før.

Flere supportere listet opp den ene etter den andre som ikke ville få spille mer da Rangnick kom.
Blant dem de Gea.
Tror neppe ten Hag har råd til å vrake så altfor mange spillere med den travle høsten vi får.
Aller minst den mest lojale og dedikerte (spørsmålstegn ved begge, min påstand) spilleren vi har i troppen.

Helt til slutt.
Spillere med mellom 400-500 matcher er nærmest legender uansett mener jeg.
Lou Macari med 401 matcher og ett cupgull er en stor legende.
Buchan og Coppell også, selv om de bare vant den FA cupen i 77 (@messilingard) 😉
Best og Robson spilte færre matcher enn de Gea.
Når i tillegg de Gea har vært så avgjørende for oss i mange sesonger (13/14, 14/15,15/16, 17/18 og i 21/22 er det vanskelig å forstå at han ikke er legende enda.
Lista ligger enormt høyt for legende i såfall 😉

Ellers skriver jeg under på hva du presenterer om polarisering @Pancho P.
Manchester Evening News’ nåværende United journalist er t.o.m slik.

Ting settes helt på spissen i dagens samfunn.
Alle skal være super mennesker som får til alt.
Hvis ikke er du en taper.
Kan ikke være enkelt å være fotball kjendis i dag.
post liked by: Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

@Pink Final:
Hva mener du med 1v1 på langt hold? Ikke sikker på om jeg helt forstår akkurat det. 1v1 = når en spiller er alene mot keeper. Det er som regel tett på. Tenker ikke langskudd. De Gea er rå på skudd. Det føres ikke statistikk på dette som jeg har sett. Men det er lett å observere. Jeg har i løpet av mine få måneder her påpekt det flere ganger i sanntid, i kamptråder. Når en spiss løper mot de Gea, vil han i nesten alltid bli stående, sette ned ett kne, og gjøre det svært enkelt å rett og slett trille ballen i det enorme målet bak han. Det er svært sjeldent at han er proaktiv og går mot ball i fot, for å gjøre målet mindre og hindre god avslutning. Jeg kan påpeke det neste gang det skjer, i tilfelle det gjør det tydeligere.

Tror og ett skifte i spillestil vil ta tid. Det er vel litt på siden av poenget. Derfor jeg mener at denne diskusjonen blir veldig interessant etter neste sesong. Hele laget må bli vant til en ny type fotball. Og ten Hag er pragmatisk, så vi vil nok se en overgang, som du sier.

Er igjen enig i at hans mange år og kamper taler hans sak, hva gjelder legendestatus. Så er vi tilbake på det subjektive: Hans svakheter vurderes annerledes av meg enn deg, og blir utslagsgivende for min del. Jeg må uansett vedgi at han har gjort seg fortjent til legendestatus, slik flertallet definerer det. Og jeg vil ikke krangle på det heller, det er helt logisk og ålreit. Er bare ikke hundre prosent enig.

Jeg har aldri sagt eller ment at han er "håpløs på alt bortsett fra strek". Er som sagt veldig enig i dine vurderinger av hans styrker og svakheter. Uenighetene går mer på hva som er viktigst. Og det er fort subjektivt. 😄 Er for øvrig ikke enig med de som sier at de Gea er elendig med ball i beina. Han er helt tidvis helt ok på det. Verken elendig eller spesielt god. Varierende, er en god beskrivelse for hans ballbehandling.

Ang. polariseringen i dagens debatter:
Jeg mener i alle fall ikke at de Gea er en taper. Har ikke bidratt til å polarisere de Gea. Føler meg trygg på at jeg vurderer han så ærlig jeg kan, både på pluss og minus.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7591
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27185
Liker mottatt: 17706

Tenkte på denne du la ut @GBailey


Har forøvrig ingen tro på at de Gea har sluppet inn over 130 mål 1v1 siden 2011/12.
Den må du ha tatt fra løse lufta?
post liked by: Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Ja, her står det at han er god på langskudd, og svak 1v1, som er to forskjellige ting
Har vel aldri ment noe annet? 😄

Føler vi misforstår hverandre nå? 😬
post liked by: Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7591
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27185
Liker mottatt: 17706

Mulig jeg misforsto.
Hvordan er tallene hans 1v1 close range denne sesongen?
Ser de var ganske gode i 17/18.
post liked by: Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Redigert ned til neste post.
Last edited by Deleted User 595 on 06 Jun 2022, 20:36, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P

Deleted User 595

Her har man statistikk for inneværende sesong som viser at utenom shot stopping, er de Gea blant ligaens dårligste på samtlige viktige punkt:
][/hr]
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.


Denne ble nettopp publisert. Grundig gjennomgang av de Geas statistikk for inneværende sesong, samt styrker og svakheter.

En del interessante punkt:
De Gea er helt i bunn blant Premier League-målvakter på flere felt.

Ligger på sjette prosentil på feltarbeid. Det vil si at 94% av målvaktene i Premier League er bedre i feltet. Det er kun Daniel Bachmann - reservekeeper på Watford - som er verre.

Han er og på sjette prosentil på defensive handlinger utenfor boksen. Altså, 94% av målvakter er bedre på dette.

Hans "average distance at defensive actions" er på 27. prosentil. Altså står 73% av målvaktene høyere i banen når de er involvert i pasningsspillet, uavhengig om resten av laget står høyere.

På "sweeping actions" er han nest lavest i ligaen, kun foran Alex McCarthy, backup til Forster i Southampton.

Her er det mest overraskende: de Gea er en av de beste skuddstopperne, men kun på skudd fra medium distanse (mid-range shots mellom 5- og 16-meter. På skudd utenfor boksen ligger han under gjennomsnittet. Det samme gjelder avslutninger innenfor 5-meter. Han slipper inn flere mål innenfor 5-meteren enn de fleste målvakter i PL, fordi han står på strek, og tillater avslutninger. Altså enda en indikasjon på passivitet ved 1v1.

Før jul var de Gea soleklart best i ligaen på skuddstopping, med +8,3 saved xGoals (avvergede forventet mål).

Etter jul er han en av de dårligste, med -4,6.
Et sterkt ankepunkt til at han ikke har vært sold gjennom hele sesongen.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ang. 130 mål/10 hver sesong.

De Gea har vel stått 11 sesonger, så da burde det vært 110 mål. Har kanskje ikke det, men nærmere 90-100 vil jeg tro er sannsynlig, inkludert alle cuper.

Vet noen om en plass man kan se alle mål United har sluppet inn? Har søkt, men finner ikke noe.
post liked by: Pancho P, messilingard
Post Reply