Indiana Jones and the Great Circle

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her

Topic author
Spirograf1
Moderator
Liker gitt: 4708
Liker mottatt: 4637

Etter bokstavelig talt en mannsalder som PC-spiller, fra den spede start med en IBM PS/2 (286), så er det ikke akkurat lite nostalgisk at det nå har kommet et nytt Indy-spill!
Nei, jeg snakker ikke om Indianapolis 500, men om George Lucas sin piskesvingende arkeolog: dr. Henry Walton "Indiana" Jones.

Mitt første møte med Indy i spillversjon, var i spillet "Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure". Dette ble laget av LucasArt på slutten av 80-tallet i den såkalte "SCUMM"-motoren. Hvis du har spilt et LucasArts pek-og-klikk-spill fra slutten av 80 og tidlig 90-tall, vet du hva det går i :)
De første SCUMM-spillene, som "the Last Crusade", var ganske omstendelige å spille for en 12-13 åring på den tiden, så dette spillet ble ikke den store "höydaren" for min del.

Indy-spillet jeg har spilt klart mest er "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" fra 1992. Dette var LucasArts på sitt aller beste, med fabelaktig humor og en veldig god historie. Den omstendelige spillmekanikken var forbedret og tegneserie-grafikken var enda mer detaljert enn det første spillet. Dessverre var også dette det siste virkelige gode Indy-spillet.

Spenningen var derfor stor når "the Great Circle" ble annonsert, siden MachineGames er utvikler. De sto bak den glimrende reboot'en av Wolfenstein-serien, og har stort sett stått for høy kvalitet i det de har laget. Det er litt stive maskinvarekrav, men jeg ga det nå en sjanse noen dager etter at det ble sluppet og jeg så at det var positive anmeldelser.

Jeg har dessverre ikke fått spilt det så mye enda pga. at det bare kræsjet hos meg (fikset med å reparere Steam-filer), men det lille jeg har spilt så langt er veldig lovende. Stemningen er definitivt Indy og stemmeskuespillet er plukket fra øverste hylle. Gleder meg til å spille det mer nå når det blir juleferie :)
post liked by: Can2, alfen74, Pangaea, 28FPellistri, Pwint

Pangaea
Liker gitt: 7697
Liker mottatt: 8687

Det har fått god omtale, og en kamerat har kjøpt, men ikke spilt så mye enda. Sikkert et bra spill, håper du får det morro.

Kjøpte nylig Red Dead Redemption 2 på salg (PS5), og det har vært artig. Men ikke kommet så langt. Et helvete å finne et par dyr jeg trenger for å oppgradere sekken for mer plass 😂. Men må si det ser veldig bra ut, nydelig innlevelse. Er fra 2018 tror jeg, og fikk da strålende anmeldelser.
post liked by: Spirograf1, Ryder, 28FPellistri, Pwint

Ryder
Moderator & Donor
Liker gitt: 4055
Liker mottatt: 16274

Pangaea wrote: 14 Dec 2024, 08:10
Kjøpte nylig Red Dead Redemption 2 på salg (PS5), og det har vært artig. Men ikke kommet så langt. Et helvete å finne et par dyr jeg trenger for å oppgradere sekken for mer plass 😂. Men må si det ser veldig bra ut, nydelig innlevelse. Er fra 2018 tror jeg, og fikk da strålende anmeldelser.
Fantastisk spill! For min del tok det litt tid å komme inn i, det går jo ganske treeegt i starten pluss at du må bruke tid på spising og bading og sånne hverdagssysler. Men når du blir vant til rytmen og pulsen og slutter å være utålmodig, er det helt nydelig. Fantastisk historie og utrolig detaljert verden 👍
post liked by: 28FPellistri, Pangaea, Pwint

28FPellistri
Liker gitt: 2599
Liker mottatt: 10228

RDR2 er etter min mening det beste spillet som er laget. Kan ha spilt det rundt flere ganger og allikevel dukker det opp ting en aldri har sett før. Meget bra hovedhistorie og mange artige sideoppdrag og utfordringer.

Lever i håpet om å klare 100% på alt en gang, og ikke bare historien.

Er Indiana Jones også "åpen verden" spill?
post liked by: Pangaea, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Topic author
Spirograf1
Moderator

RDR2 er et mesterverk @Pangaea, her har du mange timer å se fram til 😊

The Great Circle er ikke et åpen-verden-spill @28FPellistri, som forsåvidt er et friskt pust i dagens marked 😅

Pangaea

Sikkert spilt 6 mnd ingame eller noe slikt, og har nå badet 3 ganger 😂 Prøver å holde meg unna byer pga bjeffemaskinene der. Kanskje like greit mtp stanken 😳

Nå er jeg helt i startgropa, men har surret rundt i over 100 timer allerede, og sett mye av kartet. 100% er vel praktisk umulig uten detaljerte guider. Har vertfall bare kommet over noen få bein og slikt, og det er visst 30 av dem.

Hvordan går det med Indiana da?
post liked by: Spirograf1, Pwint

Topic author
Spirograf1
Moderator

Jeg har ikke hatt tid til å spille så mye enda, bare 2,5 timer, men jeg har kommet langt nok til å slå fast at dette definitivt føles som et Indy-eventyr! Det foregår i mellomkrigstiden, noe jeg er interessert i. Uten å spoile for mye så starter spillet med en tur til Italia, og det som skjedde der på den tiden er en realistisk ramme.

Gameplayet har fokus på stealth og håndkamp, fremfor at man løper rundt med alle slags skytevåpen. Man må sloss med det som ligger rundt omkring, og det er veldig gøy å kaste ting på oppmerksomme vakter før man går løs med nevene. Pisken til Indy er både klatrehjelp og til å avvæpne fiender med.
post liked by: 28FPellistri, Pangaea, Pwint

28FPellistri

Pangaea wrote: 17 Dec 2024, 09:11 Sikkert spilt 6 mnd ingame eller noe slikt, og har nå badet 3 ganger 😂 Prøver å holde meg unna byer pga bjeffemaskinene der. Kanskje like greit mtp stanken 😳

Nå er jeg helt i startgropa, men har surret rundt i over 100 timer allerede, og sett mye av kartet. 100% er vel praktisk umulig uten detaljerte guider. Har vertfall bare kommet over noen få bein og slikt, og det er visst 30 av dem.

Hvordan går det med Indiana da?
Ikke for å hijacke tråden om Indy, men jeg har funnet alt av ben, sigarettkort og rock cravings uten noen guide. Det jeg for det meste har igjen er dyr/fisk/fugler + noen legendary dyr. Og en del challenges. Og for ordens skyld. Gang dine timer med 10 :p Et lite tips, enklere å finne ting i mørke, da ser man det "gule" glitteret på lengre avstand.

Over til Indy, så liker jeg jo Indiana Jones, så jeg kommer nok definitift til å teste det spillet. Må bare få det til en rimelig pris. Sjeldent jeg kjøper spill som er nye nå, fordi jeg syns prisen ofte er for høy.
post liked by: Spirograf1, Pangaea, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Topic author
Spirograf1
Moderator

Det går fint @28FPellistri 😊 RDR2 har så mye innhold at det å gjøre sidequests er et spill i seg selv 😅

Jeg pleier også å vente på tilbud, men nå har det vært tørke på spillfronten for min del siden Cyberpunk 2077, så da ble det tidlig kjøp denne gangen.

Pangaea

Sikkert ikke like ville priser for de som spiller på PC, men å betale 8-900 kr for et nytt spill... det gjør jeg ikke. Har ikke råd til slikt. RDR2 kostet meg litt under 200 kr. Venter fortsatt på skikkelige tilbud på Baldur's Gate 3 og Wukong. Pluss en del andre.

Så for øvrig at Witcher 4 kommer om sikkert en håndfull år. Ikke en nyhet for så vidt fordi vi visste de jobbet med det, men interessant å se en trailer. Blir rart uten Geralt, men Ciri kan bli digg det også. Men håper jaggu spillet kommer ut i vesentlig bedre versjon enn med Cyberpunk. De kan ikke pisse på kundene slik igjen.

Elden Ring med en slags oppfølger også, men slike multiplayer battle royal opplegg er ikke for meg. Foretrekker single player spill, helst med en solid historie.
post liked by: Pwint, Spirograf1

Pwint
Donor
Liker gitt: 29546
Liker mottatt: 18152

Jeg fikk Indy spillet på Game Pass og har spilt litt (men tenkte spare litt til romjulen). Veldig artig så langt. God atmosfære og god grafikk.
post liked by: Pangaea, Spirograf1
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Topic author
Spirograf1
Moderator

Det som skjer på konsoll er helt krise @Pangaea. Der er man fanget av den ene digitale butikken, og med fjerning av fysiske medier mister man muligheten til å kjøpe fysiske spill på hjørnet. Et voilà: monopolet blir enda sterkere.

Selv om inngangsbilletten til PC-verden er høy, så er utvalget digitale spillbutikker tross alt større. Dessverre er det ikke rosenrødt, for Microsoft kjøper jo det som er av studioer og vil på død og liv ha alle over på Game Pass og skape samme avhengighetssituasjon som på konsoll.
post liked by: Pangaea

28FPellistri

Det ironiske var jo at FC25 kostet 450-499 for en fysisk plate til PS5, mens på Playstation Store så kostet det 899 for den samme versjonen. Og 1099 eller noe sånn for en delux FUT-variant.

Helt galskap. De ber om at folk skal bli pirater igjen.
post liked by: Spirograf1, Pangaea

Eric Cantona

Pangaea

Jaja, tok "bare" ca 135 timer før jeg snublet over St Denis i RDR2, som tydeligvis er den store byen. Mye å se og gjøre 😂

Hoppet på et tog der og skjøt en fugl med varmint rifle fordi det var en challenge. Før jeg visdte ordet om det var en skokk med lawmen etter meg, med bounty på $290. Jeg skjøt en fugl for faen! 😂 Drit i det, reload. Jævla dyr fugl synes jeg 😭

Ryder
Moderator & Donor
Liker gitt: 4055
Liker mottatt: 16274

St Denis er rene politistaten! Du får politi som skyter med skarpt etter deg bare du dulter borti en fyr på gata… 😅
post liked by: Pangaea
Post Reply