Eric Cantona

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Jeg tenkte når jeg leste det "Yes! My King!" Dere over her har sagt det så glimrende før meg. Kan egentlig bare si Amen! Til dere og Kongen. Jeg har en helt i voksen alder, og Kong Eric svikter sannelig ikke!

Kan legge til at jeg synes det er litt svakt av United.no å stenge kommentar-feltet på denne saken. Dette burde ikke være kontroversielt.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Ryder, Pancho P, Cola2, Rød Pølse
Kong Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

For de som ikke abonnerer på The Athletic, kan intervjuet høres som podcast her:

post liked by: Can2, Pink Final, Blodfink, Pancho P, Cola2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

https://twitter.com/premierleague/statu ... zIEcvqAtJw

30 år i dag siden Kongen signerte. For en herlig nesetyver mot Leeds, og resten er som man sier historie. -Og for en historie! 🤩⚽️

-Det målet hvor han drar av flere mann og limer ballen i krysset, må være noe av det vakreste som er gjort på en fotballbane. -og den kongemarkeringen i etterkant! 😎
Last edited by Can2 on 27 Nov 2022, 17:37, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder, Belfastboy, RedTrafford, Cola2
Kong Eric Cantona

Deleted User 661

Leeds hadde jo to spisser som var bedre i Lee Chapman og Imre Varadi.......... Derfor glad for å kvitte seg med rebellen.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Cola2

Deleted User 402

Katalysatoren som satte i gang storhetstiden etter min mening! Elsket av fansen og beundret av sine medspillere. Han hadde en aura som gjorde andre bedre. Class of 92 sin store inspirasjon og forbilde.

Fikk oppleve Cantona på nært hold i 2 sesonger. Et privilegium!

Jeg elsker den mannen!

What a friend we have in jesus, and his name is Cantona.....Oh Ah Cantona!
post liked by: Pancho P, Ryder, Belfastboy, red, RedTrafford, Can2, Pink Final, Pwint, Rød Pølse, Cola2

Deleted User 430

Vanskelig å ikke elske denne mannen 😂 Husker jeg så sendingen live og jeg skjønner like lite fortsatt 😅

post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pwint, Buchan, 10Hag, Pink Final, Rød Pølse, Cola2, Can2, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Det finst ikkje slike geni lenger. Gudbenåda fotballspelar, men også eminent skodepelar, humorist, kustnar og samfunnkritikar. Eg hugsar eg såg han på eit av Jonathan Ross sine halvfjollete show. Ross spurte idiotisk nok Kongen om "Seagulls and Trawlers" eigentleg betydde noko. Cantona svara, for å unngå å det pinlege ved å forklare eit innlysande innhald, at utsegnet berre var tull og tøys. Han var altså god til å finte ut motstandaren også utanfor bana.

"Talen" i klippet er blant dei beste talane i idretten si historie. Tenk kor store cojones du har når du står ved sida av Ceferin og regelrett karakterdrep han og organisasjonen hans utan at dei eigentleg skjønar kva du snakkar om. Sitatet frå Kong Lear handlar i bunn og grunn om urettferdigheita i verda og korleis dei sterke/mektige elskar å påføre liding på andre. Det kan vere dei grusomme gutane (wanton boys) som drep fluger for moro eller det kan vere gudane som har moro av å sjå enkeltmenneske sine tragiske skjebner. Cantona meiner heilt opplagt at FIFA og UEFA bevisst kosar seg mens dei øydelegg fotballen, noko han sjølv har uttalt i andre samanhengar.

Eg veit ikkje kva reaksjon på talen som er mest kosteleg. Ronaldo sin "har-det-rabla-for-han"-blikk eller Nasser al-Khelaifi si iskalde stirring. Kanskje er han belest og følte seg truffen av kritikken?

Tenk kor trist det er at Erling Braut Haaland er fotballen si store superstjerne no. Han har null interessant å melde om noko som helst tema og likevel vert det skrive spaltekilometer om alt frå frisyre til pyjamas og kva han har i handlevogna. Bring back the King!
post liked by: RedTrafford, Pwint, 10Hag, Buchan, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, Cola2, Can2, Belfastboy, MektigeTHOR
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

10Hag
Posts: 1346
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3297
Liker mottatt: 4356

Eric Cantona er en filosof. Tidvis vanskelig å forstå, men alltid meningsbærende og opplysende. Et unikum i fotballverdenen.

Husker at journalister og aviser ikke skjønte et fnugg av pressekonferansen etter kung-fu sparket.

Akkurat det skjønner jeg ikke. Den kunne ikke gitt mer mening, og var svært lite kryptisk. "On the nose" som dem sier, bare innpakket i mektige ord.

Seagulls = Journalistene
Trawler = Cantona
Sardines = Hva enn han kunne kommentert om saken, som journalistene hadde elsket/spist opp og tabloidisert.


Når journalistene flokker seg rundt Cantona, er det fordi de tror det kommer noen uttalelser de kan tabloidisere.

Tror Ferguson hadde så mye respekt for ham, fordi han betraktet ham som en likemann. Enorm aura og intelligens hos begge to.

Herlig 👏❤️
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Må og legge til at det er mye han har sagt som har gått rett over hodet på meg 😅
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Buchan, Pink Final, Blodfink, Pwint, Rød Pølse, Cola2, Can2, Belfastboy, MektigeTHOR
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16752

Engelsk fotball journalist til Kongen:
«Hvem er dine forbilder?»
Cantona: «En av dem er Rimbaud».
Engelsk journalist gjengir:
«En av Cantonas forbilder er Rambo»
😂
Typisk uvitende journalist.
Ferguson derimot, han er belest, og har mye allmennkunnskap og kunne prate jevnbyrdig med Cantona.
Feks om poesien til Arthur Rimbaud.
post liked by: Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Pwint, 10Hag, Buchan, Rød Pølse, Cola2, Can2, Belfastboy, MektigeTHOR
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18068

Befriende med litt annet enn Instagram-poster om de nye Nike-skoa etc...

Herlige poster over her.

Kongen er ubetalelig.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pwint, 10Hag, Pink Final, Buchan, Cola2, Can2, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pink Final wrote: 01 Aug 2023, 23:35 Engelsk fotball journalist til Kongen:
«Hvem er dine forbilder?»
Cantona: «En av dem er Rimbaud».
Engelsk journalist gjengir:
«En av Cantonas forbilder er Rambo»
Noen Leeds-fans sendte visstnok Kongen bilder av Rambo i kjølvannet av dette. 🤪 😅

Ligger litt i dvale, men våkner når noen nevner Kongen!
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink, MektigeTHOR
Kong Eric Cantona

MektigeTHOR
Posts: 403
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 733
Liker mottatt: 1063

Pink Final wrote: 01 Aug 2023, 23:35 Engelsk fotball journalist til Kongen:
«Hvem er dine forbilder?»
Cantona: «En av dem er Rimbaud».
Engelsk journalist gjengir:
«En av Cantonas forbilder er Rambo»
😂
Typisk uvitende journalist.
Ferguson derimot, han er belest, og har mye allmennkunnskap og kunne prate jevnbyrdig med Cantona.
Feks om poesien til Arthur Rimbaud.
https://images.app.goo.gl/SngBMsWVPEuHBMt38
post liked by: Blodfink, Pink Final

Deleted User 402

https://www.united.no/nyheter/anmeldels ... na/1258747

For litt smil og nostalgi anbefaler jeg alle med tilgang å lese denne saken fra Langerød om Cantona. Og se videoene. Herlig nostalgi:-)
Som for Langerød er også Cantona kongen/gud for meg. Jeg har utallige ganger stått på setet på Old Trafford og sunget "What a friend we have in jesus..." av full hals og med ekte kjærlighet. Tider jeg aldri glemmer.

Eksentrisk og snål? Absolutt! Men kanskje den viktigste spilleren for oss på 90-tallet. Katalysatoren for de gode tider.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Pink Final
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7092

Kong Eric Cantona ❤️ Mannen, myten, legenden ✨ Man kan ikke ha vært Unitedfan på 90-tallet uten å elske den mannen. Eksentrisk og fantastisk!!
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16752

1994/95 sesongen er kjent for det famøse Kung Fu sparket på Selhurst Park 25 januar.
Kongen ble suspendert både av Mufc og av FA.

Men han sluttet ikke å være Konge av den grunn.
Roy Keane, den gang ung og full av dedikasjon for Manchester United og Alex Ferguson forteller.
Jeg gjengir kort og fritt gjenfortalt, orker ikke ta alt ordrett.
Søk opp The Guardian og Paul Campbell for hele historien (bak betalingsmur).
«From the Vault: Eric Cantona’s kung-fu kick at Selhurst Park on 25 January 1995».

Roy Keane;
«Vi så alle opp til Eric.
Hver av oss fikk £800 i mediepenger ved sesongslutt.
Vi hadde gode lønninger, så dette var småpenger.
Vi ble enige om jackpot.
Bortsett fra noen av de helt unge, slik som Phil Neville.
Han spilte safe og tok de £800 selv.
Alle gutta la en lapp med navnet sitt i en hatt, også to av de unge.
Paul Scholes og Nicky Butt.
Til slutt var det så mange navn at det lå en verdi av £16.000 der.

Så begynte trekninga, eliminasjons metoden.
Ett og ett navn ble trukket opp, og det siste navnet opp av hatten ville bli vinnern.
Til slutt lå det kun én lapp igjen.
Og navnet på den var…..Eric Cantona.
Kongen som var suspendert.
Hva gjorde Kong Eric?
Han delte potten i to, og ga £8.000 hver seg til Butt og Scholes fordi de hadde turt å gamble.

Er det rart han ble sett opp til? ❤️
Han var The King❗️
post liked by: Ryder, Belfastboy, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply