(FA) Coventry - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 933
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 121
Liker mottatt: 829

Coventry - Manchester United

FA-Cup Semifinale
Søndag 21.04.2024 kl 16:30

Kjør!
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Blodfink, messilingard, Pink Final, Belfastboy, Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4721
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2642
Liker mottatt: 10772

I utgangspunktet burde vi være 90/10-favoritter i denne, men nå føler jeg meg sannelig ikke trygg på noe som helst.
Vi har en tendens til å senke oss ned på motstanders nivå og vel så det, uansett hvem vi møter, så frykter at dette blir en mye mer åpen kamp enn vi setter pris på. Håper på minst tremålsseier der vi virkelig kjører dem hardt og viser nivåforskjellen, men tror fort det kan bli ganske jevnt og ubehagelig.

Når det gjelder lagoppstillingen, mener jeg det er en no brainer å starte med Mason Mount her. Har virket frisk i innhoppene, og kan i mine øyne erstatte både Casemiro, Mainoo eller Bruno, alt ettersom. Håper også å få se Amad fra start - det finnes svært gode argumenter for at både Rashford og Garnacho kan trenge en kamp på benken...
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Jan Erik, Pink Final, messilingard, Can2
User avatar

Andtho01
Posts: 1160
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3616
Liker mottatt: 3748

Skader på Manchester United: Luke Shaw, Tyrell Malacia, Lisandro Martinez, Anthony Martial, Raphael Varane, Victor Lindelof er alle ute. Scott Mctominay, Jonny Evans og Antony rekker kanskje kampen.
Coventry: Tatsuhiro Sakamoto er ute. Milan Van Ewijk, Jamie Allen og Matt Godden rekker kanskje kampen.
https://www.besoccer.com/team/injuries- ... entry-city
https://www.premierinjuries.com/injury-table.php
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Pink Final, messilingard
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14652
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23402
Liker mottatt: 19389

Om det blir reprise fra ligacupen 2007 så er det over for Uniteds del...Michael Mifsud, (fra LSK til Coventry den sesongen) sørga alene for 0-2 til Coventry.

Coventry med to strake tap, 3-0 for elendige Birmingham bør gjøre United til en grei favoritt her. Men som det nevnes, man vet jo aldri.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Andtho01, Pink Final, messilingard, Pwint, Can2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14652
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23402
Liker mottatt: 19389

Rashford har 13 mål i turneringen, kanskje dette er en kamp han bør spille på seg litt form, score et par mål? Me får sjå.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Andtho01, Pink Final, messilingard, Pwint, Can2
LUHG!

alfen74
Posts: 54
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 144
Liker mottatt: 262

Som lovet i en annen tråd, har jeg tatt ein prat med en engelsk kamerat som er Coventry-fan, og kan rapportere følgende foran semifinalen (beklager lang post):
  • Coventry har gått gjennom noen fæle år siden 2007, da de ble kjøpt opp av et finsk hedgefond. På det verste var de nede i League 2, solgte stadionet sitt til et rugbylag (!), og måtte tidvis spille hjemmekamper andre steder i Midlands. Mange fans fryktet at klubben kom til å gå dukken i denne perioden.
  • I fjor tok endeleg eier-sagaen en bedre vending, da en lokal forretningsmann, Doug King, kjøpte klubben. Dette har ført til et voldsom oppsving i lokal interesse og støtte, og klubben er nå også mye mer engasjert i lokalsamfunnet. "We got our club back", sier fansen.
  • Klubben eier fremdeles ikke stadionet, som nå heter CBS Arena og er, utrolig nok, eid av tidligere Newcastle-eier Mike Ashley. Men de har i alle fall fått stabilisert situasjonen, har et fast stadion, og slipper å spille hjemmekampene rundt omkring i distriktet.
  • Stemningen rundt klubben er bedre enn på mange år, folk er tilbake på tribunen, og de hadde f.eks. over 30,000 tilskuere mot Leeds nå nylig (hjemmeseier, 2-1). 
  • Manager Mark Robbins er utrolig populær blant fansen, og de ser at han har fått til mye med små ressurser. Coventry mister gjerne sine beste spillere hver sommer, så Robins må bygge nytt hele tiden, og klarer det gang på gang.
  • At det finnes en Coventry F.C. supporterklubb i Norge, med over 300 betalende medlemmer, inkludert mange som har vært fans helt siden 60- og 70-tallet, er nesten ubegripelig for en vanlig, lokal Coventry-fan. Kameraten min er av den oppfatning at folk som kommer helt fra Norge for å se Coventry spille, burde få rød løper, VIP-plasser, og lignende.
  • Coventry var i playoff-finale i fjor, men tapte på straffer mot Luton. Det var selvsagt surt, men samtidig er mange fans overbevist om at laget egentlig ikke var godt nok for opprykk, og hadde rykket rett ned igjen dersom de hadde slått Luton. 
  • To tap mot West Bromwich har vært blant de største nedturene denne sesongen. Seier mot Leicester var et høydepunkt. Av en eller annen grunn er rivaleriet med West Brom (og Aston Villa) mye mer intenst enn med Birmingham F.C. (jeg tror både Coventry og Birmingham F.C. er mer typiske "arbeiderklasse-klubber", og kompisen min legger ut innimellom om "snobben på Villa Park").
  • I likhet med oss var de fornøyde med trekningen til semifinalen. Ville helst unngå City og Chelsea.
  • De har to spisser (Simms og Wright) som skårer jevnt og trutt. Forsvaret er mer shaky, igjen litt slik som oss. Det kan fort bli målrikt på Wembley.
  • Deres beste spiller er Callum O'Hare (offensive midtbane), som har vært mye skadet denne sesongen, men som kanskje kan spille fra start mot United. O'Hare har nektet å skrive under på ny kontrakt, og ventes å forlate Coventry til sommeren. 
  • De kommer til å selge ut hele sin billettkvote til Wembley, og mobiliserer bra foran kampen. Følelsen er at de har ingenting å tape. 
  • De ble ikke skremt av vår prestasjon mot Bournemouth. Når det er sagt, så røk jo Coventry selv 3-0 i helgen borte mot Birmingham, så de har ikke akkurat imponert i det siste, de heller. 
Avslutningsvis kan man legge til at min kamerat og jeg er skjønt enige om at Coventry vs. United er den "moralske finalen", i dobbel forstand, og at FA Cup-trofeet like gjerne kan deles ut rett etter kampen.  :D
post liked by: Rød Pølse, Blodfink, Jan Erik, messilingard, Andtho01, Belfastboy, RedTrafford, Pink Final, Ryder, Pwint, Can2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2093
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9275
Liker mottatt: 8522

Glimrende, @alfen74 👏👏👏 Hils kompisen din og si at vi gleder oss til å sende laget hans på hodet og rævva ut av FA-cupen 😆 Godt gjort å komme til Wembley, og semi mot United er jo som en finale for de fleste lag 💪
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Belfastboy, RedTrafford, Pink Final, messilingard, Pwint, alfen74, Can2
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7628
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27393
Liker mottatt: 17898

Topp levert av både deg og kompisen @alfen74.
Hils og si takk for hattricket til Terry Gibson i 4-0 seieren over Liverpool i 1983/84.
Coventry - Liverpool gikk som NRK tippekamp.
Den morsomste jeg så med Liverpool 😂.

Jeg tror det blir en herlig cupmatch på søndag.
Tipper Coventry vil bite bedre fra seg på tribunen enn på banen, og vi sender dem ut av semi’n.

Hvis det er noen norske Coventry fans som leser dette.
All respekt til dere som følger klubben deres gjennom tykt og tynt.
Det har vært mye tynt i moderne tid.
300 medlemmer, synes det er imponerende.

Takk for kamptråd @RaoulDuke.
Bare en liten ting, endre fra Premier League til FA cup i headingen 😊.

Her er innbyrdes stats

Totalt 43-17-23
Liga 39-16-19
Fa cup 4-1-1
Liga cup 0-0-3

De fem siste

26 Sep 2007 LC Manchester United v Coventry City 0-2
14 Apr 2001 PL Manchester United v Coventry City 4-2
04 Nov 2000 PL Coventry City v Manchester United 1-2
05 Feb 2000 PL Manchester United v Coventry City 3-2
25 Aug 1999 PL Coventry City v Manchester United 1-2

Tidligere møter i FA cupen

1912 2 runde Coventry City-Manchester United 1-5
1913 1 runde Manchester United-Coventry City 1-1
1913 1 runde Omkamp Coventry City-Manchester United 1-2
1963 Kvart finale Coventry City-Manchester United 1-3
1985 4 runde Manchester United-Coventry City 2-1
1987 4 runde Manchester United-Coventry City 0-1
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, RedTrafford, Ryder, messilingard, Pwint, Blodfink, alfen74, RaoulDuke, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4447
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2885
Liker mottatt: 9497

Pink Final wrote: 17 Apr 2024, 20:08 Bare en liten ting, endre fra Premier League til FA cup i headingen 😊.
Tok meg friheten.
post liked by: Pink Final, Pwint, RaoulDuke
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2946
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13697
Liker mottatt: 8799

Har ikke tid til å lese gjennom akkurat nå (tar det igjen senere) men er det bare meg som tenker at dette er et bananskall vi fort kan skli på. 🤣
post liked by: Rød Pølse, Blodfink, alfen74, messilingard, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7628
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27393
Liker mottatt: 17898

Da vi vant FA cupen i 1963 slo vi ut Coventry fra 3 divisjon i kvartfinalen.
Sesongen 1962/63 er beryktet for vinteren, the big freeze.
Liga og cupmatcher ble utsatt i rundt 2 måneder.
Jimmy Hill, Coventrys innovative manager søkte oppmerksomhet for sin klubb.
I Irland var vinteren mindre streng, og Hill ringte til berømte Matt Busby.
Skal vi spille vennskapskamp i Dublin?
Svaret var ja, og resten kan du lese her:
https://www.coventrytelegraph.net/sport ... t-10773260

Litt mer.
Engelske klubber dro til Irland den vinteren for å spille friendlies.
Vi var det største trekkplasteret der borte, berømte Manchester United.
Hvilken klubb trakk minst folk i Dublin?
Liverpool! 🤣
Dette var før Liverpool og Bill Shankly ble kjent.
Og de var fullstendig i skyggen av Manchester United og Matt Busby.
https://www.thesun.ie/sport/football/53 ... f-ireland/
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Belfastboy, alfen74, messilingard, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Andtho01
Posts: 1160
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3616
Liker mottatt: 3748

Da er heldigvs denne saken ute av verden. Håper at Ten Hag Ganacho og resten av spillerne og trener temaet er klare for kamp på søndag..
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Pink Final, Rød Pølse, RedTrafford, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7628
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27393
Liker mottatt: 17898

Det er lørdag, det er tippekamp, jeg gleder meg.
Datoen er 26 februar 1983, og for første gang siden FA cup finalen 1977 vises United - Liverpool på norsk tv.
Ikke nok med det.
I studio har NRK noe så sjeldent som en gjest.
Og ikke hvilken som helst gjest, selveste Bill Foulkes.
En Busby Babe og på topp 10 på legende lista vår imo.
Der satt Foulkes, og fortalte at Liverpool pleide å være vår kanin.
Oj som jeg koste meg.
Vi lå 15 poeng bak Liverpool, allikevel lå vi på 2 plass.
Men det Foulkes fortalte bare økte interessen min for Uniteds historie.
Dessverre har ikke NRK dette klippet lenger.
Men jeg vil tippe at en kar som Arne Scheie også husker dette.
Så begynte matchen, og jeg husker ikke mye fra den.
Bare et det endte 1-1 og at vi ledet.
Samt at Macari kom inn som høyreback!
Har sett klipp siden, herlig match.

Men dette er United - Coventry tråden.
Regelmessig leser jeg bøker om engelsk fotball.
Og leser man om Coventry er 1982/83 noe å feste seg ved.
For lørdag 26 februar lå de på 5 plass, kun 5 poeng bak United.
Men den dagen tapte de 1-5 i Nottingham mot County, Notts County.
DET var vendepunktet til Coventry.
På de femten siste tok de kun 6 poeng, og endte fjerde sist, ett fattig poeng over nedrykk.

Historien stopper ikke her.
Bill Foulkes overtok i 1983 Lillestrøm, og jeg var blant de 15,830 som så derbyet VIF-LSK på Bislet.
Den 28 februar 1983, kun to dager etter Bill Foulkes i studio og United - Liverpool samt Notts Co - Coventry, døde en ung mann.
En ung mann døde av hjerteinfarkt, og mannen het Jan Birkelund.
Stopperkjempe på LSK.
I 1978 kunne han blitt vår første proff i England, for Coventry.
Men Birkelund takka nei!
Helsa hans var ikke god, og Cupfinalen 1978 LSK-Brann 2-1 ble hans siste match.
Så den på tv.

Synes alt dette måtte med, når vi for første gang på 17 år, og kun for andre gang på 23 år møter Coventry City.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, RedTrafford, Belfastboy, Ryder, Andtho01, alfen74, Can2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

alfen74
Posts: 54
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 144
Liker mottatt: 262

Dersom ten Haag hadde en plan med å hente Mason Mount til United, synes jeg Coventry-kampen passer fint til å endelig sette denne planen i verk. Mount er nå tydeligvis skadefri, har hatt et par innhopp, og vi får ikke mer overkommelig motstand enn Coventry. Vi har jo heller ikke spilt spesielt bra i det siste, så det er omtrent ingen offensive spillere, bortsett fra Bruno, som kan klage så mye over å bli benket. Håper derfor vi får se Mount fra start på Wembley. Mener å huske at @Ryder var inne på lignende tanker ovenfor.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Can2
User avatar

Andtho01
Posts: 1160
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3616
Liker mottatt: 3748

Faen... Mount ikke med i morgon pga ny skade..
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse
Post Reply