(FA) Newport County AFC - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Alf banan
Posts: 321
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 650

Det skjer jo i hver kamp. Bortsett fra scoringen har vel ikke Højlund en avslutning på mål?
Mens han i alle fall 3 ganger var i posisjon og nesten blank kasse uten å få ballen. Må få Garnacho over på høyre. Rendyrke ham der. Kunne faktisk tenkt meg å sett Antony på venstre en gang også. Bare for å se hvordan innleggs kapasitet han faktisk har. Med et så dødt høyrebein, selv om han scoret med det i dag, så blir han aldri noen assist konge hvis han ligger på høyre.
post liked by: RedTrafford, Tringe, Rød Pølse, MektigeTHOR, Pwint, Belfastboy
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8343

Synes vi blir «ball watching» i begge ender av banen. Det resulterer i få store sjanser, enda færre mål og vi slipper til motstandere i alt for stor grad. Uavhengig om de spiller i PL, League Two eller dansk Superliga... Det kan være at det vil løsne på et eller annet tidspunkt, men sånn som vi har sett ut nesten hele denne sesongen er det vanskelig å se.

@Pink Final postet en interessant statistikk over kamper med minst fem scorede mål under ulike managere i går. Solskjær skiller seg klart ut etter SAF som den mest offensive manageren. En xg på 2,01 mot et ok League Two-lag er ganske stusselig. Vi scorte fire, men likevel...
post liked by: Pink Final, Jan Erik, RedTrafford, MektigeTHOR, Pwint, Belfastboy
Football, bloody hell!

Alf banan
Posts: 321
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 650

Mest skremmende er vel ten Hags intervju etter kampen. Vi var gode, kontrollerte kampen osv.
post liked by: 28FPellistri

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Føler ETH ofte har en egen tedens til å se kamper på en helt annen måte enn "resten av verden".

Ja, vi har ballen i ca 70%, men å si at vi kontrollerte kampen av den grunnen blir feil i mine øyne. Vi slipper inn 2 mål, samtidig som Newport har 7 skudd på mål, mens vi har 9. 3-5 i cornere og 1-2 i xg. Ikke særlig imponerende tall om man tenker at vi kontrollerte kampen.

Personlig syns jeg det ble en til tider kaoskamp. Hvor Newport definitivt vil mest og overraskende nok vinner mange andreballer og får til mange innlegg og avslutninger. Vi får vel til og med 3-2 scoringen litt i mot spillets gang.
Det kunn tippet begge veier en periode der etter 2-2.

Syns ETH bommer taktisk ut til andre omgang. Og det syns jeg er noe som går igjen VELDIG ofte.

Men, som i all cup. Så er det i bunn og grunn det å komme seg videre som gjelder. Stilpoeng deles ikke ut denne gangen heller.
post liked by: 10Hag, messilingard, Ryder, Tringe, Spirograf1, Blodfink, RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Hele sesongen har melodien fra ETH vært at vi kommer til å bli gode så snart vi har spillere tilbake fra skade. Mot Newport spilte vi med tilnærmet førsteellever (kanskje bortsett fra Onana og Rashford, som mange uansett mener er håpløse), men det så strengt tatt ikke noe bedre ut og de vante problemene våre var fortsatt tilstede. For min del er det ikke spesielt overraskende heller. Jo da, Casemiro kan nok finne på å spille seg i bedre form, men han har tross alt knapt spilt en eneste brukbar kamp for oss siden mars. Shaw var ok, Licha var ok, begge spilte opp mot sitt vanlige nivå. Likevel var det ikke noe å rope hurra for.

Vi HAR en struktur som er gjenkjennelig fra kamp til kamp, problemet er bare at den ikke er spesielt god og at den ikke får det beste ut av spillerne våre. Denne greia med å la én DM dekke hele midtbanen mens vi skyver de to andre klin oppi angrepsrekka, har vi holdt på med hele sesongen - uten at det har fungert verken offensivt eller defensivt. I går lå Mainoo høyere i banen enn Bruno(!) før pause, på samme måte som McTominay og Eriksen har blitt dyttet langt opp i alle kamper de siste månedene.
Dalot inverterte hele tiden og i praksis ble brukt som DM og "ballsentral" i oppbygningen. Dalot er tilpasningsdyktig og gjorde jobben ok han (noe som er en av grunnene til at jeg tror han ligger foran AWB i køen), men tviler på om han er svaret på utfordringene. Casemiro hadde en pasningsprosent på 66, noe som egentlig er grusomt for en dyp midtbanespiller mot selveste Newport. Hvorfor trekker ikke ETH ballsikre Mainoo ned for å bidra i oppbygningen - samt den defensive dekningen? Jeg skjønner det bare ikke, spesielt når vi ser i kamp etter kamp at det ikke fungerer.

Store avstander i presset (høyt press med 5-6 spillere, men lav forsvarsblokk) er også en gjenganger gjennom hele sesongen, uten at noe tilsynelatende blir justert.
Samme gamle taktene fra ETH post match også - "vi var gode bortsett fra når vi var dårlige". Gi oss noe mer, vær så snill...


Sorry for klassisk blåmandag-post, men jeg klarer dessverre ikke å se at vi skal klare å bli veldig mye bedre framover. I alle fall ikke dersom ETH fortsetter å insistere på å spille på denne måten.
post liked by: 10Hag, messilingard, red, Pwint, Blodfink, RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

Enig @28FPellistri.

Jeg likte Bruno i en dypere rolle, langt bedre enn som 10er. Han fremstår mer fokusert, rolig og nøyaktig dypere i banen, med litt mer tid på ballen. Slo veldig kontrollerte stikkere, og virket rett og slett mer behersket og disiplinert. Ble og mer involvert i duellspillet dypere i banen.

Jeg ser helst at vi slutter å spille med en frigjort 10er. Dette laget er ikke velfungerende nok til å gi en spiller carte blanche/libero-rolle.

Og midtbanen vår fungerer jo bare ikke. Mye på grunn av det @Ryder sier. Ender jo alltid opp med at én mann må klare seg alene, fordi de to andre blir liggende altfor høyt i banen. Ikke rart vi sliter i nesten hver kamp uten en organisert og sammenhengende midtbane med minst 3 mann sentralt i banen.

Ellers synes jeg vi var gode de første 25. Fornøyd der og da, men klart at det bare skal mangle at vi har 25 gode minutter mot et lag fra nivå 4.

Resten var overhodet ikke bra. Vi gjorde Newport County overraskende gode, og de imponerte både teknisk og taktisk. Fysisk var det som forventet, da League Two er en veldig fysisk liga. Vi gjør til slutt jobben, men det sier masse at vi sliter tungt for å vinne med et så toppet lag.

Føler Ten Hag og spillerne er tom for unnskyldninger. Kun Mount av de store spillerne som er skadet. Og vi har mye tid på treningsfeltet takket være Europa-exit.

Personlig er jeg så og si ferdig med Ten Hag. Anser han snart som en taktisk svak manager, uten at jeg har noen god forklaring på hvordan det er mulig, etter som jeg var stor fan av hans Ajax-fotball. Er den taktiske kulturen i United så skakkjørt, at den på en eller annen måte forpurrer eller fordummer managerne som kommer inn? Eller er spillermaterialet slik at det er vanskelig å sette en proaktiv, dominerende taktikk? Og er det et resultat av at laget er en Frankensteinsk hodge-podge av ulike manageres filosofi? Jeg vet ikke. Håper jeg tar feil, og han snur skuta, men klarer ikke se det for meg pdd.

Ellers er Amad tilsynelatende misfornøyd. Etter kampen likte han en kommentar som ba ham komme tilbake til Sunderland, da han ikke engang får spille mot League 2-motstand.
Last edited by 10Hag on 29 Jan 2024, 17:42, edited 2 times in total.
post liked by: messilingard, Pwint, Ryder, Spirograf1, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2895
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13464
Liker mottatt: 8635

Syns dette var litt morsomt: Newport hadde 17 skuddforsøk, 7 av dem på mål. Mulig det er "litt" enkelt å spille seg gjennom på mål mot United? 😂
post liked by: Jan Erik, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, 10Hag, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@Pwint, ja det er alt for enkelt. Om det er taktiske ting som mangler, eller spillerne bare ikke vil eller orker, eller en kombinasjon...? Aner ikke, EtH har jo prøvd å endre på ting. Mindre markering, mer 433 enn 4231,. Men det spørs om han ikke må innse at vi MÅ spille med to dype på midten for å stoppe motstanderne?
post liked by: Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, Pwint, 10Hag, RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Ikke noe forsøk på å bortforklare en ganske svak match av oss.
Men det er vel ikke så ofte at et PL lag spiller et lower league lag fullstendig av banen.
Disse lagene er ikke utelukkende fysiske og hardtkjempende.
De er gode taktisk, og gir ganske god motstand.
Husk at både Middlesbrough og Leicester har tapt her, og at Spurs måtte ha omkamp mot dem.
Selv City leda bare 2-1 til rett før slutt, men pynta på og vant 4-1.

Jada, jeg er enig i at vi ikke imponerte noen.
Men vi vant da, mot et lag som spilte sin største match gjennom tidene.
Husk, dette var vår Camp Nou 1999 for dem.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

Enig i det, @Pink Final. Isolert sett. MEN...vi har vært så dårlige denne sesongen spesielt, men også delvis de siste tre sesongene. Det gjør at måten vi skrudde av etter 2-0, ikke er akseptabel. VI TRENGTE en fullgod forestilling, men fikk se det samme varierende nivået. Dermed kommer den samme kritikken vi nå har måttet leve med alt for lenge. Hadde vi vist den innstillingen vi burde, hadde vi sikkert kost oss med en god kamp og et bra 5-1 resultat. Nå er det bare enda mer usikkerhet som sprer seg.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Ryder, Belfastboy, RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27245
Liker mottatt: 17762

Helt enig i det @Jan Erik.
Ville bare nevne at det ikke er så stor forskjell på PL og League two.
Det er ikke Rosenborg i glansdagene v Grong i cupens 1 runde i Norge liksom.

Det er mye som er vanskelig å forstå taktisk for en enkel sjel som meg.
Hvorfor har vi så få spillere i og rundt boks?
Vi spiller jo med to midtbane spillere høyt i banen.
Hva er tanken?
Vi har ikke så mange initiativ og samtidige løp inn i rom.

Også er vi så fullstendig vidåpne bakover.
Vi er enkle å kontre på vi 😅.
Kontringslaget som blir kontret i senk.
Vi slipper mannen vår altfor lett.
Mannsmarkering spiller vi, men vi følger jo ikke mann.

Jeg skjønner ikke helt dette og alt sammen jeg 🤔😁-
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply