(PL) Manchester United - Tottenham Hotspur

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

MektigeTHOR
Posts: 483
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 839
Liker mottatt: 1313

Jan Erik wrote: 14 Jan 2024, 19:30 Jaja, uten Rashford hadde vi tapt denne...
Det veit vi jo ikke sikkert. Med noen andre i den posisjonen ville muligheten for seier fortsatt oppstått. Han misbrukte mulighetene for å sikre seieren ved å være egoist, manglende evne for å se samt avlevere ball til de andre i laget var gjenganger gjennom kampen. En annen på banen ville nok fått samme servering fra midtbane antagelig så mulighetene ville fortsatt ha blitt skapt.

Selvfølgelig ikke Rashford alene som skaffer ett poeng eller roter bort to men ett poeng holder ikke.

Istedenfor seier, 2 assists samt mål så blei det mål på Rashford men 1 poeng. Hadde Rashford sentret presist ville nok laget stått med 3 poeng kontra 1.

United kunne vunnet kampen med Rashford men også uten Rashford.
User avatar

Jan Erik
Posts: 2484
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7703
Liker mottatt: 8057

Ja, @MektigeTHOR...hvem skulle det vært? Han er den eneste med nok fart og trøkk i løpene sine til å ta de løpene der. Men det er nå så. Han var god i første, mer borte i andre.

Generelt mangler vi mye tempo og fysikk. Nesten alle lag vi spiller mot har større, sterkere og raskere spillere enn oss. Som er minst like gode med ball, og taktisk helt ok. Dessverre viste alderen til Mainoo og Garnacho i dag. Eriksen er blitt for treg, og da er mye av det sentrale motorrommet vårt borte.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Buchan, Belfastboy, Pink Final, RedTrafford
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2044
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7562
Liker mottatt: 4334

Skuffende resultat, og utførelse av kampen.
Glad for at både Højlund og Rashford scoret i dag.
Mange skriker på Rashford her, gamle vaner er vond at vende.
Synes Rashford var hvassere en Garnacho i dag.
Fint å se Martinez tilbake.
post liked by: Pwint, Belfastboy, Pink Final, Jan Erik, Rød Pølse, red
User avatar

Ryder
Posts: 4710
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2628
Liker mottatt: 10723

Positivt fra i kveld: Dette var Højlunds beste kamp i rødt, synes jeg. Også god i linkup-spillet utenom scoringen.
post liked by: Pink Final, Pwint, Jan Erik, Buchan, Rød Pølse, Belfastboy, red

MektigeTHOR
Posts: 483
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 839
Liker mottatt: 1313

Jan Erik wrote: 14 Jan 2024, 20:06 Ja, @MektigeTHOR...hvem skulle det vært? Han er den eneste med nok fart og trøkk i løpene sine til å ta de løpene der. Men det er nå så. Han var god i første, mer borte i andre.

Generelt mangler vi mye tempo og fysikk. Nesten alle lag vi spiller mot har større, sterkere og raskere spillere enn oss. Som er minst like gode med ball, og taktisk helt ok. Dessverre viste alderen til Mainoo og Garnacho i dag. Eriksen er blitt for treg, og da er mye av det sentrale motorrommet vårt borte.
Uenig i at han er den eneste vi har med nok tempo for å ta disse løpene. Men ser poenget. Men det er ikke farten som er noe å diskutere evt. Det er hans manglende innlegg og evne til å finne spissen jeg har påpekt.

Midtbanen henger ikke med kamp etter kamp men det forklarer jo ikke hvorfor han ikke avleverer ball til de som er i best posisjon inne fremfor målet.

En uselvisk kantspiller i toppform ville hatt to assists og ett mål i denne kampen fra den siden basert på hva Rashford fikk å jobbe med. Da blir det snodig om vi skal rose han for å få ett mål på hjemmebane i en kamp de skulle ha vunnet.

Jeg har ikke lest at dette var Rashford sin dårligste kamp eller lignende. Ei heller har jeg ment det men jeg forventer LANGT mer fra en spiller i hans alder i hans posisjon samt at han er en av de på banen med mest erfaring nå.

Han skal hjelpe Højlund til å vokse i hans rolle. Det skal ikke først å fremst være motsatt. Om han var god middels eller fantastisk får de av dere som elsker sånt ta dere av i form av rating. Jeg så at han kastet bort muligheten for å sikre 3 poeng. Det blei avgjørende i kampen til slutt. Det endte jo med poengdeling. Midtbanen samt forsvaret leverer ikke nok men det gjør ikke Rashford heller.
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2484
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7704
Liker mottatt: 8057

Er enig i at Rashford ikke leverer nok sesongen sett under ett, @MektigeTHOR. Men i denne kampen får jeg si meg fornøyd med det offensive bidraget ihvertfall. Det er ikke sånn at enda bedre spillere enn Rashford lykkes i alle situasjoner. Selvsagt kunne det vært mer, men realistisk sett blir det ikke det. Men vi får være uenige. Det er greit det også.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Buchan, Belfastboy, Pwint, RedTrafford, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Telte 5 (?) ganger der Rashford rett og slett bare løper rett inn i motstander med ball. Akkurat som om han forsøker å løpe gjennom de, som om de er luft. Mistet ballen samtlige ganger, naturligvis.

Ja, han scorer et fint mål. Og ja, han er rask og truer tidvis godt i bakrom. Han har jo udiskutabelt enkelte sterke ferdigheter.

Men jeg blir helt oppgitt av totalbidraget, og de samme feilene og manglende defensive innsats, i HVER. ENESTE. KAMP. Kunne tolerert ham som en late super sub på relativt lav lønn. Men at han er vår poster boy, vår store stjerne? Jeg synes det er amatørmessig klubbdrift.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Blodfink

28FPellistri
Posts: 458
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 484
Liker mottatt: 1584

Det jeg sliter med angående Rashford er nok mye av det samme som @10Hag og også sikkert @MektigeTHOR sliter med.

At det egentlig har vært 0 utvikling på spilleren siden han slo i gjennom. Han gjør nøyaktig det samme nå som da. Han løper med ball til det stopper opp, og så slår han et innlegg eller sentrer ballen en sjelden gang. Når han har flyten med seg så er det definitivt artig å se på, men han er til tider, kanskje den mest frustrerende spilleren i United.
På 1-0 scoringen har vi litt marginer med oss til en forandring, der spretter ballen vår fordel, men der også er Rashford i ferd med å mest sannsylig løpe seg fast i en motspiller til slutt.

Litt skremmende at man på det som nå er hans 9. sesong i A-laget, fortsatt ikke har lært han å sentre og bli mer en lagspiller. Både han og definitivt alle rundt han hadde dratt enorm nytte av det.
På sine dager er Rashford helt ekstrem vanskelig å stoppe og er nok sånt sett et mareritt for forsvarspillere, men i de fleste situasjoner så ender det som andre nevner, i at han løper rett i motspilleren. Det ser rett og slett merkelig ut, for jeg ser nesten ingen andre som konstant gjør det.

Og i dårlig form og i de fleste kampene så bare jogger han hjemover. Det så vi også i går. Kan fint nå igjen ballfører til Tottenham på en overgang, men han gidder rett og slett ikke og det ender i stor Spurs-sjanse. Det sagt, så er han langt i fra alene der.

Og i kampen i går, så syns jeg han var langt bedre enn mange andre på banen, men samtidig så stoppa han i går som i de fleste andre kampene flere gode overganger med at han rett og slett er for egoistik.
post liked by: 10Hag, Pwint, RedTrafford, Blodfink, MektigeTHOR
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7611
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27270
Liker mottatt: 17791

Jeg så matchen på nytt, @Jan Erik style 👏😅.
Så nærmere på alle Rashford’s involveringer med ball.
Jeg kommer ikke til å gidde å gjøre samme enorme jobb som @Jan Erik.
Så det blir bare med denne.
Jeg har kun notert når Rash var involvert med ball, ikke uten ball.

1 omgang

0,45 min pasning til AWB, litt for lang. (Samspill med AWB) -1

2 min (fra Bruno) Rashford på løp, går forbi mister ball, Højlund scorer. +1

4 min involvert på linja, United vinner kast +1

6 min enkel pass til medspiller på egen halvdel N

7 min Skudd utafor lengste hjørne til høyre etter corner fra høyre -1

15 min enkel pass bakover N

15 min løper forbi, slår inn vinner corner +1

17 min vinner kast +1

(18.30 Rashford har første stolpe når Spurs utligner, ikke involvert).

26.45 min stormer fram, går i motspiller -1

29.45 min stormer på løp, legger inn, ball til keeper -1

31 min løper og passerer motspiller men ut over linja -1

33 min tar kast til medspiller N

37.45 min løper og slår innlegg mot Højlund, Spurs (Udogie) nikker i stolpen +1

38 min pass mot Bruno, blir utspill -1

39 min vegg med Højlund, setter 2-1 +1

42 min finter skudd, passer til AWB N

42 min passer til Mainoo N

43 min finter, mister ball -1

2 omgang

45 min går forbi, men for langt og utover dødlinja -1

47 min mottar ball fra motspiller, får ballen for langt foran seg -1

54 min får ball dypt på egen halvdel etter at ball spretter i motstander fra AWB, Rash misser på pasningen -1

61 min enkel pass til medspiller mer sentralt i banen N

64 min stormer fram, stoppes av motspiller(e) i feltet -1

67 min flat pass mot Bruno som lar den gå, motspiller tar ball før neste United spiller N

71 min ball mot Rashford, takles og blir liggende, Spurs får frisparket -1

74 min kort ball fra AWB tilbake til AWB på egen halvdel N

75 min lang ball mot Højlund, keeper fanger rett foran Højlund N

78.min blir taklet, mister ball -1

80 min løper opp ball sentralt , og gir til Garnacho +1

83 min får ball, kamp om ball, vinner ball, enkel pass bak til medspiller N

83 min dribler rett utenfor 16 m, blir felt, får frispark +1

87 byttes ut mot Antony.

Synes selv jeg har vært mer enn objektiv i vurderingene, mer streng enn snill 😂.

Totalt 8+ 10N 13-

Skråblikk

Rashford får ikke så mange pasninger fra lagkamerater.
Og når han får er det ofte den lange.
Det er ofte få spillere framme når Rashford får ballen.

Rashford er lite involvert i å vinne tilbake ball.
Sjeldent tett opp i motspiller.
Men han følger sin mann defensivt, løper hjem med ‘sin’ mann (eks se 50 min).
Går sjeldent i press, men ikke helt fraværende (eks se 14 min).

At han gikk seg fast fem ganger i motspiller blir et definisjonsspørsmål.
Jeg så én gang, etter 26,45 min.
Evt to ganger om man regner med 64,30 min.
Men mulig jeg definerer annerledes.
Han passerer jo motspiller to-tre ganger og mister ball over kortlinja.
post liked by: Ryder, Jan Erik, Rød Pølse, Pwint, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2484
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7704
Liker mottatt: 8057

Herlig, @Pink Final. Gøy å se st sykdommen sprer seg...

Om noe, syns jeg, som du er inne på, at du er vel streng. Men skal motstå fristelsen til å se kampen på nytt selv for å se om jeg hadde bedømt det annerledes. Holder å si at det kan være små marginer mellom +, N og -.
post liked by: Pwint, Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7611
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27270
Liker mottatt: 17791

Hehe @Jan Erik - jeg er lett påvirkelig når det gjelder å undersøke fakta.

Skjønt fakta.
En slik oppsummering blir jo til en viss grad et skjønn.
Men synes ikke jeg har vært for snill i hvert fall.
Snarere litt streng som du sier.

Feks, noen av de minusene der han mister ball over linja kommer jo etter initiativ til å gjøre seg spillbar.
De initiativene er jo egentlig på pluss siden.
Men jeg har altså kun vurdert sluttproduktet.
post liked by: Pwint, Belfastboy, Jan Erik, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 661

Skal ikke blande meg så mye inn i Rashford diskusjonen, nok folk som roper høyt og tydelig om det her. Men har Rashford og Garnacho byttet, ville nok fortsatt Rashford vært den som har fått pepper og kritikk etterpå. Udogie hadde Garnacho fullstendig i lomma. Ble veldig overrasket over at Ten Hag byttet ut Rashford istedet for Garnacho i går.
post liked by: Pink Final, Ryder, Belfastboy, Buchan, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7611
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27270
Liker mottatt: 17791

Sånn er det @StretfordEnd.
Noen spillere og managerer splitter fansen veldig.

Jeg synes mye foregikk på Garnacho’s side spesielt i første halvdel av første omgang.
Mens det skjedde mer på Rashford’s side i siste halvdel av omgangen.
Ikke at noen har nevnt N.J Semb i denne sammenheng her.
Men han roste Rashford til pause, nevnte ikke Garnacho.
Jeg synes Garnacho jobba hardt, og fikk til en del.
Men som du sier, han møtte en back som vant mye fra ham.
Nå roste Semb Rashford, bra det.
Men den mannen hører jeg ikke mye på som ekspert.
Virker som han ikke klarer å lese et helt kampbilde (ikke at jeg klarer det selv.
Men jeg er sofaekspert, ikke tv ekspert 😅).

Vel, det var et sidespor.
Garnacho er energisk, en kriger synes jeg.
Rashford ser mer uinteressert ut.
Men det var interessant å følge ekstra med på Rash da jeg så kampen på nytt.
Synes vel ikke alle synspunktene på ham her i kamptråden traff helt rent når jeg ser matchen på nytt.

Ellers liten tvil om at Garnacho slipper billigere enn Rashford i kritikken.
At Martinez slipper billigere enn Maguire (i fjor).
At Ten Hag slipper billigere enn Solskjær osv.
post liked by: Belfastboy, Pwint, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Semb roser alltid Rashford, det er en av hans uttalte favorittspillere. Har sjeldent hørt ham ytre et kritisk ord om Rashford.

Rashford er på sin 9. sesong, og har lignende, lange formdupper i samtlige av disse sesongene. Og denne ekstreme formduppen han er i nå, startet faktisk i fjorårssesongen, på våren.
Garnacho er på sin 1. sesong der han spiller fast, og ikke kun får innhopp.
Rashford er en av de mest rutinerte på laget, og den desidert største stjernen.
Garnacho er en ung gutt, som enda ikke er skikkelig voksen. Verken på eller av fotballbanen.
Sammenligningsgrunnlaget mellom de to er helt skjevt.

Så hvorfor skal man da kritisere Garnacho mer enn Rashford, når det er fullstendig ufortjent? Er vel hevet over enhver tvil hvilken av de to som har vært desidert best denne sesongen.

Det betyr heller ikke at Garnacho har hatt noen prikkfri sesong. Han er fortsatt under utvikling, og er langt fra noen komplett spiller. Verken han eller Rashford hadde noen spesielt god kamp i går. Kritikken mot Rashford, derimot, handler jo på ingen måte om enkeltkamper. Det handler om et mønster. Det er de samme feilene, hvert år, fra kamp til kamp. En egoistisk spiller som aldri ser ut til å lære av sine feil.

Hvis det var Rashford som var unggutt i sin første sesong, så hadde han selvfølgelig sluppet unna mye av denne kritikken. Men Rashford er ikke noen unggutt lengre. Han blir 27 i år. Han er vår stjerne. Han er klubbens poster boy, på alle mulige måter. Og han lønnes som om han har hatt karrieren til Salah. Og han er rett og slett ikke god nok. Det gir fullstendig mening at han er midt i det kritiske søkelyset. Og kritikken han får er helt rettmessig. Når en spiller har så manglende innsats og disiplin over tid, og gjør de samme feilene i hver kamp, så blir folk lei. Det er nesten så man begynner å lure på om noen fans setter Rashford over laget. Det virker i alle fall slik.

Ser vel ikke helt det at Ten Hag slipper billigere enn Solskjær i kritikken. Hvis man ser på diverse polls, både her og i utlandet, er populariteten til Ten Hag ikke noe stort mye bedre enn Solskjær sin. Er og nå mange som er kjempelei Ten Hag, og ønsker ny manager inn. Det ser vi både her inne, og på alle andre fora - både norske og utenlandske. Daglig ser vi nye kritiske poster til Ten Hag her inne. Helt fortjent, han har ikke gjort en god nok jobb. Og han virker vinglete, rotete og utydelig i sine uttalelser, som bare blir merkeligere og merkeligere for hver uke som går. Til sammenligning, tok det jo ekstremt lang tid før den norske fanskaren og supporterklubben ville innrømme at Solskjær burde få sparken. Og mange norske fans mener fortsatt på sin hals at Solskjær fortsatt burde være United-manager. Så da mener jeg vi ser at Ten Hag ikke får noen mildere behandling enn Solskjær. Om noe, så er vel skuffelsen over Ten Hag større hos de fleste, fordi man forventet så mye mer, basert på hva han gjorde i Ajax.

Så Ten Hag kritiseres med rette for manglende taktisk innflytelse, og på rekke med merkelige uttalelser. Vi ser det daglig selv her inne på dette forumet, for vi gjerne ønsker å gi managerne våre tid. Så jeg tror det er en myte at Ten Hag slipper billig unna. Det virker da som om mange av oss begynner å bli mektig lei Ten Hag, og begynner å skjønne at han neppe er den som tar oss tilbake til toppen.

At Martinez slipper unna kritikk, og at Maguire har fått alt for mye kritikk, kan jeg faktisk være enig i. Martinez har rukket å bli en kulthelt på Old Trafford på unormalt kort tid. Og nå har han vært skadet lenge. Hvis Martinez leverer dårlige prestasjoner, så bør det være helt innafor å diskutere det på en kritisk måte. Men det er ikke Martinez som er et naturlig debattpunkt nå. Han har knapt spilt i år, og var veldig god i sin første sesong. Han er fortsatt en fersk spiller i stallen, og har tross alt levert godt når han har vært skadefri i lengre perioder. Så det må vel være en av de siste spillerne som virkelig fortjener kritikk akkurat nå. Hvis han fremover ikke finner nivået sitt igjen, så er jo det en diskusjon man bør ta da.

Men jeg synes ikke sammenligningen med Maguire er fair akkurat ved dette tidspunktet. Maguire har faktisk fått mye skryt denne sesongen. Vært lite kritikk av han både her inne, og generelt på rundt omkring på nett denne sesongen. Han har spilt bra, og fått mye ros for det, fra alle hold; fans og eksperter. Han har slått tilbake, og er dessverre skadet nå. Men tror selv hans største kritikere her inne vil innrømme at han er en av få spillere fra årets sesong, som kan gå med hevet hode.
post liked by: Pwint, Blodfink
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2044
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7562
Liker mottatt: 4334

Når det blir så mange dødballer i mot, så tror jeg Magiure hadde ryddet bedre opp enn det som var tilfellet under kampen.
post liked by: Pwint, Belfastboy, Jan Erik, Pink Final, Rød Pølse
Post Reply