Samletråd spillere/ledere

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5093

@RedTrafford: Nettopp. Og selv i kamper der Fred leverte målpoeng, slo han og flertallige feilpasninger som indirekte resulterer i at vi ikke kan skape flere sjanser, og i tillegg får sjanser i mot.

Så det illustrerer nøyaktig hva jeg prøver å formidle. Man må vurdere prestasjoner helhetlig, utover mål- og sjanseskapingsstatistikken.

Det er ikke gitt at en sjanseskapende eller høytscorende spiller forbedrer det helhetlige spillet til et lag. Det er oftere enn man tror motsatt.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2192
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9933
Liker mottatt: 8961

Så er jo ikke Fred og Bruno like spillertyper, og de spiller i utgangspunktet ikke i samme posisjon. Da blir det litt som å sammenligne epler og bananer...
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5093

@Rød Pølse: Jepp, vi tror det motsatte. Og det er helt fair :thumb_up:

Vi håper begge uansett at Bruno gjør det bra, og at vi kan nyte godt av spillere i form 😊
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Rød Pølse wrote: 01 Nov 2023, 00:02 Så er jo ikke Fred og Bruno like spillertyper, og de spiller i utgangspunktet ikke i samme posisjon. Da blir det litt som å sammenligne epler og bananer...
Men jeg sammenligner jo heller ikke Fred og Bruno som spillere. Så her misforstår du meg.

Jeg bruker de som eksempler på hvordan outcome bias ofte brukes i vurderinger av spillere generelt.

Eksemplene kunne like gjerne vært navnløse X og Y. Det blir bare mer illustrativt å bruke Fred i denne sammenhengen, samt det knytter seg til det relevante poenget til @RedTrafford.

Det var en kritikk av outcome bias-vurderinger som ofte kokes ned til:
Fred scorte mål. Derfor en bra kamp av Fred.
Bruno hadde 2 assist. Derfor en bra kamp av Bruno.

Og poenget var at dette blir ofte brukt om Bruno. Veldig ofte.

Selv i kamper han spiller skikkelig dårlig, og alle er enige om det, så huskes gjerne kun det fine målet eller målgivende han lagde. Og hva leser man på statistikken etter kampen, og i historiebøkene?
Jo, Bruno med 2 målgivende. Det må jo ha vært en bra kamp vil 99% tenke og tro , selv om det faktisk ikke var det.

Da glatter man over hvordan prestasjonen potensielt kan ha kostet oss ytterligere flere scorte mål, samt kostet oss innslupne. Og det gjøres veldig ofte i fotballbørser og vurderinger av spillere generelt.

Outcome bias er en utrolig dominerende psykologisk faktor. Vi er programmert til å tenke slik.
Last edited by 10Hag on 01 Nov 2023, 00:15, edited 2 times in total.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Vidar Dale Fjeld, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4040
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17758
Liker mottatt: 11423

@Rød Pølse
Jeg sammenlignet ikke Fred og Bruno.
Men balltap isolert sett.

Senga roper på meg nå.
Prekæs👍😀
post liked by: 10Hag, Rød Pølse
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2192
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9933
Liker mottatt: 8961

10Hag wrote: 31 Oct 2023, 23:59 Så det illustrerer nøyaktig hva jeg prøver å formidle...
Å bruke to ulike spillertyper for å illustrere poenget nøyaktig kan også være en indikasjon på at argumentasjonen ikke er helt vanntett. Det er nok ikke min argumentasjon heller, så da er vi like langt 😊 Nå tar jeg kveld 👍
post liked by: RedTrafford, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2192
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9933
Liker mottatt: 8961

Interessant..🤔 Jeg har tenkt at det burde være mulig å bruke Garnacho på høyrekanten. Ser ikke nødvendigvis ut som en dårlig idé. Det er egentlig meningsløst å ha to vinger som går innover 99 av 100 ganger når vi har Højlund som spiss. La merke til at vi slo flere innlegg i kvarteret etter pause i går, men da hadde vi ingen foran mål som var i stand til å gjøre noe med de..

post liked by: Pwint, 10Hag, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5093

Andy Mitten sier følgende i gårdagens TotD via Athletic:

Han tror ikke spillerne våre er teknisk gode nok. Altså at vi har overvurdert ferdighetene til spillerne våre.

Det sier han som en oppsummering av både kampen mot City og Newcastle.

Det er jo en interessant ting å høre fra Andy Mitten. Han er vanligvis for diplomatisk og nøytral til å kritisere så direkte.

Må si jeg er enig. Tror ikke spillerne våre er så gode som vi håper og tror de er.

Ikke mange av våre spillere hadde vært fast inventar på noen andre topplag, om noen som helst.

Synes det vises godt at de mangler elementær teknikk når de skal slå enkle pasninger, dempe ball og spille av seg press. De virker konstant stresset og gjør masse unødvendige mikrobevegelser som resulterer i upresise involveringer.

Ser man på hvilken som helst av de andre topp 10-lagene, så ser man spillere som er langt roligere og behersket. De er teknisk bedre med og uten ball. Selv de ukjente spillerne man knapt har hørt om er bedre teknisk.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mitten sier også dette, som er like bekymringsverdig:

United satt av ekstra treningstid på feltet for å forberede seg taktisk før møtene mot både City og Newcastle.

Det resulterte altså i null forbedring.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Jan Erik, RedTrafford, Cola2

Alf banan
Posts: 341
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 27
Liker mottatt: 702

Faktisk merkelig å se hvor dårlige de er til å klarere en ball til medspiller. De kan stå alene, heade ballen og rett til en motspiller. Ten Hag har også hentet presspillere som han er så glad i, men hva hjelper det med pressspillere når ikke hele laget presser sammen? Stort sett er det en eller to spillere som presser mot 4-5 forsvarere. Hvordan skal man vinne ballen da? Og når man først vinner ballen så skal den absolutt spilles hjemover.
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Pwint
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8174
Liker mottatt: 8489

@10Hag Har tenkt det samme selv, men så tenker jeg...dette er jo spillere som har vært fast på brukbare lag før de kom hit, er landslagsspillere (stort sett), og har i det store og hele alle vist mer enn de gjør nå. Så kan det ha noe med å vite hva de skal gjøre, stole på at de rundt gjør det de skal, og selvsagt selvtillit. Newcastle spiller jo med brystet en meter foran seg, ser enormt godt trent og drillet ut. Men er det fantastiske spillere der? Nja...noen gode spillere er det jo, men egentlig ikke.
post liked by: RedTrafford, Pwint, 10Hag, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3040
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14235
Liker mottatt: 9234

Det er et lag blottet for selvtillit, og en manager som ser ut til å ha mistet garderoben. Jeg er ikke sint engang. Jeg er bare fryktelig oppgitt.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Jan Erik, Pink Final, Rød Pølse
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4766
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2702
Liker mottatt: 10979

Passende dag å dra fram denne klassikeren:

post liked by: red, Blodfink, Pwint, 10Hag, Jan Erik, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14781
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23752
Liker mottatt: 19859

Det er jo merkelig at Uniteds spillere skal ha dårligere teknikk jevnt over enn alle andre. Opp i gjennom årene etter Ferguson så har jeg nevnt dette med nærteknikk en del. At United har for lavt nivå av spillere med den i orden. Så jeg skjønner hva Mitten mener.

I tillegg synes jeg kvaliteten på hva en spiller leverer varierer alt for mye fra kamp til kamp. Dalot er et stjerne-eksempel på en slik spiller. Jeg har aldri likt ham spesielt godt, men i noen kamper denne sesongen har han vært god, for så at han faller som han gjorde i går. Mulig han er utslitt, men det forklarer ikke alle sesongene hans i United med spill under godkjent.

Maguire litt det samme: Han ble altså månedens spiller på United.no for oktober. Moro for ham, det var første gang. Samtidig tror jeg ikke han klarer å holde det oppe, og uansett hvordan man vrir og vender på det, så har også han hvert del av et lag med 0-6 på to hjemmekamper.

Tilbake til teknisk kvalitet, hvor mange spillere har vi som ser ut til å ha lim på skoa for tiden? Jeg er tilbøyelig til å si 0. Mainoo ser ut til å ha litt av slik magisk touch og nærteknikk. Resten sliter jo med nedtak, mottak, en-tøtsj etc. Kamp etter kamp.

I tillegg så tas det elendige valg konstant. Man spiller litt for tidlig eller litt for seint, man spiller ikke til den best plasserte medspilleren, man slår innlegg og cornere rett i motstanders blokk kontinuerlig.

Det er lite som stemmer, og det er rart å se en hel tropp underprestere...Man begynner jo å lure på om de ikke er gode nok. Fra august til nå ser det slik ut. Man må ta med skader i bildet, men det er noe alle lag har. City f.eks har hatt mange skader på nøkkelspillere, de faller ikke som oss.
post liked by: Pwint, 10Hag, Pink Final, Rød Pølse
LUHG!

Alf banan
Posts: 341
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 27
Liker mottatt: 702

Hva skjer på treningsfeltet egentlig? Er det bare fokus på å presse ballfører? Se på Brightons Dunk. Stor og treig men har en teknikk og touch som Unitedspillerne ikke er i nærheten av.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Jan Erik, RedTrafford, Pink Final, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14781
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23752
Liker mottatt: 19859

Stemningen i troppen er visstnok elendig, det har man vel mistenkt. Langerød og Holth rapporterer begge om at de kontaktene de har og de stoler på sier det samme, stemningen er dritt...Langerød har vært i Manchester i 11 dager og fått prata med en del folk.
post liked by: Pink Final, Pwint, 10Hag, Rød Pølse
LUHG!

Deleted User 402

@Blodfink . Han snakker ikke bare om spillerne, han snakker om hele klubben. Stemningen er dritt i hele klubben. Og det er jo enda verre...
post liked by: Blodfink, Rød Pølse
Post Reply