(PL) Manchester United - Manchester City (29-10-2023)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14781
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23753
Liker mottatt: 19863

For de interesserte så er dette en oversikt over samtlige kamper vs andre managere for Guardiola.

https://www.transfermarkt.co.uk/pep-gua ... ainer/5672
post liked by: 10Hag, Pink Final
LUHG!

Beta 2.0
Posts: 329
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 107
Liker mottatt: 836

Jeg har litt håp, mest fordi dette laget har en tendens til å legge seg på nivået til motstander. Litt Kjetil Rekdal over flere (som alltid var helt grei uansett hvem han spilte mot, i hvert fall frem til lagkameratene ga ham parkeringsbot etter kamp 😂).
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3689
Liker mottatt: 5095

Ten Hag på pressekonferansen i dag:

Han synes vi presser veldig bra, og peker til statistikk om mest gjenvunnede baller i ligaen.

Her har han et poeng, men statistikken blir og misbrukt. En betydelig andel av de gjenvunnede ballene oppstår jo og nettopp fordi vi:

a) Ikke har ballen like mye som vi burde
b) Gir bort ballen mye og derfor må vinne den igjen

Så ja, vi er aggressive i gjenvinningsfasen. Men den statistikken alene sier ikke noe om hvem som generelt presser best.

Et lag som mister ballen mindre enn United, har verken behov eller mulighet for å vinne den tilbake like mye som oss.

Så slik surface level analyse fra Ten Hag bekymrer meg litt, må innrømmes.

I tillegg sier han:
"We don’t take benefit in the attacking transition moments. We have the ability in our teams to take benefits from it. This is how to grow and progress and the games will become more easy."

Igjen, så stemmer dette, delvis. Han har helt rett i at vi ikke har vært gode nok på kontringer hittil i år. Samtidig så fortsetter han å peke til at det er nøkkelen for suksess, å bli bedre på kontringer.

Dette bekymrer meg enda mer. Igjen, så ser vi at Ten Hag ikke er i nærheten av å implementere noen spillestil basert på mer ballinnehav og kontroll, men ønsker først å fremst å bli et overgangslag. Ajax var gode på overganger, men hadde og mye mer fokus på å kontrollere og diktere tempo og ball under Ten Hag. Her i United er det nesten et ikke-tema.

I just don't get it. Vi kunne (og hadde) spilt bedre kontringsfotball under Solskjær og Mourinho, som faktisk rendyrket en slik spillestil. Her går tilsynelatende Ten Hag på akkord med egne prinsipper, samtidig som det er svært lite kommunikasjon som tyder på at han ønsker å ha ballen mer enn det vi har per nå.

Når det er sagt, så er nok den mest effektive måten å slå City på å kontre. Men dette er jo ting han har sagt i flere pressekonferanser nå, mot hvilken som helst motstander.

Ikke negativ her nå. Prøver bare å forstå og analysere taktikeren Ten Hag, og hvilken fotballfilosofi han prøver/ønsker å implementere. Og det blir bare mer og mer uklart, jo mer han snakker. For min del, i alle fall.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Ryder, Pwint, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2576
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8176
Liker mottatt: 8492

@10Hag, har ikke hørt PK. Gidder rett og slett ikke...så går ut i fra at du har gjengitt han noenlunde korrekt, og da høres dette bare ut som en trener som prøver å vri ethvert spørsmål til noe positivt. For å bygge opp eget lag. Uten at han egentlig mener absolutt alt han sier, eller sier alt han mener. Alt etter som.

Er veldig enig med deg når det gjelder å ha kontroll og ball, det må være der i moderne fotball. Man kan godt være et godt kontringslag i tillegg.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pink Final, Pwint, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4479
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2930
Liker mottatt: 9681

Jeg bryr meg egentlig ganske lite om hva som sies på PK. Først og fremst fordi man ikke vet hva som blir sagt i garderoben. Samtidig så er det noe urovekkende dersom spillerne får høre de samme tingene, for ting er åpenbart ikke bra om dagen og det kan man ikke bare begrave under teppet. Jeg er stygt redd for at Erik ten Hag egentlig bare gjør spillerne en bjørnetjeneste med å ikke være kritisk nok i media, for det gjør egentlig bare en frustrert supporterbase enda mer frustrert.

Det hadde vært interessant å se en statistikk på hvor mange løp vi har i høy intensitet, hvor på banen vi vinner ballen oftest samt hvor ofte vi tillater andre lag å spille seg ut bakfra. For jeg tror at vi ligger dårlig an på alle de tre statistikkene denne sesongen. Offensivt så lugger det åpenbart mye, spesielt i ligaen. 12. plass på xG-tabellen hos Understat for eksempel.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pink Final, Pwint, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4042
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17764
Liker mottatt: 11428

messilingard wrote: 27 Oct 2023, 15:34 Jeg bryr meg egentlig ganske lite om hva som sies på PK. Først og fremst fordi man ikke vet hva som blir sagt i garderoben.
Tenker det samme.
Blir bare noen obligatoriske ord før en kamp egentlig.
Tenker nå jeg da.
post liked by: Pink Final, Pwint, Belfastboy, Rød Pølse

Beta 2.0
Posts: 329
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 107
Liker mottatt: 836

10Hag wrote: 27 Oct 2023, 15:11 I tillegg sier han:
"We don’t take benefit in the attacking transition moments. We have the ability in our teams to take benefits from it. This is how to grow and progress and the games will become more easy."

Igjen, så stemmer dette, delvis. Han har helt rett i at vi ikke har vært gode nok på kontringer hittil i år. Samtidig så fortsetter han å peke til at det er nøkkelen for suksess, å bli bedre på kontringer.
«Attacking transition» inkluderer helt klart kontringer, men involverer som oftest større deler av laget enn typisk kontringsfotball og er også en del av hva lag med stort ballinnehav gjør. Kontringer er gjerne å sende ballen så raskt som mulig opp til de spillerne som har i oppgave å sprinte mot mål, mens attacking transitions handler om å flytte hele laget fremover i banen for å etablere angrepsspillet sitt høyt i banen så raskt som mulig. Kontringslag ligger gjerne dypere også, mens et lag som fokuserer på attacking transitions gjerne har mindre avstand opp til motstanderens mål med hele laget.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3689
Liker mottatt: 5095

Beta 2.0 wrote: 27 Oct 2023, 16:20
10Hag wrote: 27 Oct 2023, 15:11 I tillegg sier han:
"We don’t take benefit in the attacking transition moments. We have the ability in our teams to take benefits from it. This is how to grow and progress and the games will become more easy."

Igjen, så stemmer dette, delvis. Han har helt rett i at vi ikke har vært gode nok på kontringer hittil i år. Samtidig så fortsetter han å peke til at det er nøkkelen for suksess, å bli bedre på kontringer.
«Attacking transition» inkluderer helt klart kontringer, men involverer som oftest større deler av laget enn typisk kontringsfotball og er også en del av hva lag med stort ballinnehav gjør. Kontringer er gjerne å sende ballen så raskt som mulig opp til de spillerne som har i oppgave å sprinte mot mål, mens attacking transitions handler om å flytte hele laget fremover i banen for å etablere angrepsspillet sitt høyt i banen så raskt som mulig. Kontringslag ligger gjerne dypere også, mens et lag som fokuserer på attacking transitions gjerne har mindre avstand opp til motstanderens mål med hele laget.
Jepp, men vi definerer og bare ulikt.

Kontringer er ikke nødvendigvis kun å ligge dypt og ta raske overganger. Det kan og brukes for å beskrive høytpressende overganger. Gegenpress er en form for kontring.

Så derfor bruker jeg begrepet kontring for å forenkle. Har forklart dette før. Det er kun en definisjonssak, vi er ellers helt enige om hva overgangsfotball er.
post liked by: Pink Final, Pwint, RedTrafford
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Statistikk er å stikke hodet i sanden...resultattavla er fasit. En kan sitte å nistirre på alle mulige statistikker osv...og skjønner ikke hvorfor en taper. En farlig vei...
post liked by: RedTrafford, Pwint

Beta 2.0
Posts: 329
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 107
Liker mottatt: 836

Men hele poenget ditt @10Hag var jo at hvis man satser på kontringer så vil man per definisjon ikke prøve å ha mye kontroll på ballen. Overgangsfotball står ikke i veien for dette.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3689
Liker mottatt: 5095

@Beta 2.0: Men overgangsfotball står jo nettopp i de fleste tilfeller i veien for å oppnå kontroll.

Overgangsfotball må gå veldig hurtig i lengderetning for å være effektivt.

Det må og implementeres et ekstremt høyt press, som er en egen form for risikospill, om det skal være effektivt.

I tillegg må man spille mer på risiko for at det skal være effektivt, altså økt risiko for ballmist og overganger i mot.

Da må man faktisk ofre kontroll, og ikke minst potensiell kontroll, for å spille effektiv overgangsfotball med betydelig uttelling.

Så og si alle lag som spiller overgangsfotball er ekstra sårbare for kontringer i mot, har mindre kontroll på midtbanen, slipper inn mer mål, og ligger lavere på tabeller enn lag som spiller med mer ballinnhehav/kontroll.

Det finnes unntak, men de er få.
post liked by: Pwint, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3044
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14246
Liker mottatt: 9247

Hmm... jeg er faktisk på flyet mye av denne kampen. Rookie mistake ... Men kanskje like greit :D
post liked by: 10Hag, Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4767
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2703
Liker mottatt: 10982

@10Hag Et eksempel på det motsatte er jo for eksempel Brighton eksponent for, de lokker motstander bevisst opp i press for så å spille hurtig i lengderetning i rommene som pressende spillere etterlater seg. Kombinasjon av både kontroll og overgang.

Ellers generelt lite glad i at managere fokuserer altfor mye på utførelse, «bare vi treffer på pasningene og setter skuddene i mål, blir alt bra». Vi er selvsagt avhengige av at utførelsen er god nok, men det må spillerne sørge for alene. Manageren skal gi dem best mulig forutsetninger for å lykkes så ofte som mulig, og bør først og fremst fokusere på dét.

Vi scorer for lite, men mer alarmerende er det at vi skaper for lite. Vi har negativ xG vs xGA så langt i år, i samsvar med hva målforskjellen faktisk viser.

Man kan fnyse av statistikk og underliggende tall, men målt over lang nok tid forteller de nesten forbausende ofte en sann historie eller peker på en tydelig trend. Tabellplasseringen vår i fjor var for eksempel hakket bedre enn tallene skulle tilsi. Steget opp var derfor en god del større enn ganske mange var villig til å innrømme.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Vidar Dale Fjeld wrote: 27 Oct 2023, 18:03 Statistikk er å stikke hodet i sanden...resultattavla er fasit. En kan sitte å nistirre på alle mulige statistikker osv...og skjønner ikke hvorfor en taper. En farlig vei...
Jeg vil si tvert imot. Statistikk kan definitivt bidra til å skjønne nettopp hvorfor man taper. Det fordrer selvsagt at man ser dem som helhet og ikke bare én og én.
post liked by: Pink Final, Beta 2.0, Belfastboy, 10Hag
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

"Jeg vil si tvert imot. Statistikk kan definitivt bidra til å skjønne nettopp hvorfor man taper. Det fordrer selvsagt at man ser dem som helhet og ikke bare én og én."


Det er i grunnen det jeg mener...men har inntrykk av at en bruker statistikk til å bortforklare tap og viser til diverse tall som skal underbygge det...men tall/statistikk er ikke fasit på en fotballbane, foruten antall mål, frispark, cornere osv...dyktigheten i avgjørende øyeblikk, enten offensivt eller defensivt og samhandling er viktigere i mine øyne. Sikkert dårlig forklart dette her...det verste jeg leser og ser er expected goals... :-| :-|
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2196
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9958
Liker mottatt: 8978

Tror det går åt skogen i denne, men håper å endelig få se litt "tactical masterclass" fra EtH. Begynner å bli en stund siden sist... Fra sofakroken så tror jeg dette er kampen å endelig dra frem kortet med tre stoppere. Nå har vi Dalot og Reguilón skadefrie, så da er det fullt mulig å kjøre vingbacker og samtidig sørge for å ha nok folk sentralt i banen. Håpet er alltid der, men trua på seier er vanskelig å finne før sesongens første Manchester-derby 🤞
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Blodfink
Football, bloody hell!
Post Reply