Fotball dokumentarer, spillefilmer og serier.

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?

Topic author
MektigeTHOR
Posts: 486
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 842
Liker mottatt: 1318

Dette blir mitt første emnebidrag, har lite erfaring fra forum generelt så får se hvordan det går.

Jeg har egentlig siden jeg lagde profil på denne siden ønsket å ta opp dette temaet. Jeg er lidenskapelig interessert i film og serier generelt men ønsket en egen kategori som bare tar for seg fotball.
Ser mye av aktiviteten nok var tidlig i fasen av forumet innenfor film og serie emner.
Så har det blitt mer stille i de fleste lignende emner.
Jeg håper at vi alle kan løfte frem denne men også de andre kategoriene så vi alle kan få tips, tanker og mer kunnskap generelt.

Ønsker riktignok å holde denne bare for fotball. Om en film eller serie inneholder en scene eller noe fotball så regnes ikke det for min del. Dokumentarer om tidligere spillere, aktive spillere, managere, dommere osv hvor fokuset er på f.eks en tilbakelagt karriere innenfor fotball gjelder selvsagt da det er akkurat det jeg ønsker vi skal dele.

Alle klubber inkludert rivaler kan få fritt spillerom her, riktignok satser jeg på at hovedfokuset ligger på Manchester United. Vennligst prøv å hold anbefalinger til rundt ca max 3 stk dokumentarer, filmer eller serier per innlegg. Anbefales å ta med full tittel samt utgivelsesår. Unngå en lang post som nevner flest mulige på kortest mulig tid. Vi ønsker fortløpende bidrag av gammelt og nyere materiale delt av flest mulige. Alle skal få mulighet for å komme med bidrag.

Stort pluss samt sterkt anbefalt at om det er noe du har sett så skriver du med tanke på at det skal være hovedsakelig spoiler fritt. Inkluder gjerne dine reflekterte tanker rundt hvorfor du syntes den dokumentaren, filmen eller serien er å anbefale men på en måte hvor du løfter frem ditt bidrag uten å komme med avsløring for hva du spesifikt får se. Riktignok er det takhøyde for at noe av eldre materiale kan nevnes i grovetrekk, men unngå å nevne alt som skjer fortløpende i det du har sett.

Hvorfor den traff deg evt vil appelere til oss som elsker fotball er absolutt av interesse.
Mange kan ekstremt mye fotball historie, litt kan deles men tenk over spoilers samt at alle skal føle seg velkommen til å bidra.
Noen ganger utfyllende andre ganger kort og godt som at denne skal jeg nå se, ser frem til at ditt og datt kommer ut. Så kan man jo evt skrive noen tanker etter man har sett det. Håper flest mulig vil bidra fremover.

Ett emne og en tråd holdes ikke aktivt alene grunnet den som skreiv det. Det holdes aktivt av brukere. Jeg setter det i gang men ballen spilles over til dere!

Goooooooal. ⚽️
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Dennis Viollet: A United Man. (2016) Fin film om hans karriere.
Datteren til Dennis har skrevet manus samt står for regi.


David Beckham sin serie kom ut på Netflix i dag!
Last edited by MektigeTHOR on 04 Oct 2023, 21:32, edited 2 times in total.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, RaoulDuke, Rød Pølse, Buchan
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 933
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 121
Liker mottatt: 829

Lidenskapelig opptatt av film selv. Til og med gått på filmskole 😅

Men når det kommer til fotball film og serier...
Blir vel å sjekke ut Beckham serien på Netflix i kveld. Tror til og med dama kan være interessert i den 😏

Følger med på Wrexham serien. Noen episoder kan bli ganske scripted og amerikanske, men overall er den bra synes jeg.

Premier League serien på NRK er også bra. Informativ. Mye United i første sesong. Mye Chelsea og City i andre.
https://tv.nrk.no/serie/premier-league- ... a/sesong/1
post liked by: Cola2, MektigeTHOR, RedTrafford, Buchan
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13633
Liker mottatt: 8775

Koser meg med Beckham serien akkurat i dette øyeblikk faktisk. Veldig underholdende så langt. Mange gode minner.
post liked by: MektigeTHOR, RedTrafford, Buchan
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Jeg gjør noe så uhørt som å poste denne fra LFC TV.
Glimrende dokumentar om byene Manchester og Liverpool, og de to røde lagene.
Fellesnevnere og ulikheter.
Relativt objektiv doku, jeg vil si - se den.
Et lite minus, den er trolig Google oversatt.
Men vi kan engelsk, selv om scouse ikke er engelsk 😅.
Manc er det mulig å forstå.


Tok sjansen på å poste you tube linken, selv om du bare ville ha omtale @MektigeTHOR.
post liked by: Pancho P, Jan Erik, Rød Pølse, Blodfink, Belfastboy, RedTrafford, MektigeTHOR, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ok så eg veit ikkje om eg er kompetent nok til å sei kva som er historisk bra eller ikkje når det kjem til fotball spelefilm, men sat i alle fall med tårer i augekroken då eg såg filmen "United" frå 2011. (Som handlar om ulykka 58 og tida rundt/etter). Den er veldig fin syns eg og David Tennant, ein skodespelar eg likar godt, gjer ei god rolle som Jimmy Murphy.
Den skal ha fått litt kritikk, men det bør kvar enkelt sjåar vurdere.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Rød Pølse, Pwint, Belfastboy, RedTrafford, MektigeTHOR, Buchan, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Enig @JørgenT - likte filmen og skuespill prestasjonene.
Den er en drama, altså ikke dokumentar.
Ergo har de tatt seg friheter.
Flere sekvenser i filmen som ikke hendte i virkeligheten, det trekker ned for min del.
Sekvensene får Manchester United til å framstå amatør messig.
Sandy Busby, sønnen til sir Matt likte ikke hvordan hans far ble fremstilt i filmen.
Mer som en ufin kjeltring enn som en gentleman.
Men absolutt en film verdt å se.
post liked by: Pancho P, Rød Pølse, Pwint, Belfastboy, RedTrafford, MektigeTHOR, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ja, var vel den delen med Busby kritikken som kanskje var det eg ikkje heilt kom på på sparket her, men som sagt syns eg den var god som "underhaldning".
post liked by: Belfastboy, Pink Final, RedTrafford, Buchan, Rød Pølse
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13633
Liker mottatt: 8775

Episode 2 av Beckham serien grep meg skikkelig. Fy søren så mye den gutten gikk gjennom. Og bra ting fra treble sesongen, som var en spesiell sesong for meg på mange måter. Min datter ble født 26.mai 1999, og etter to våkedøgn på sykehuset så fikk jeg ikke med meg kampen i Barcelona, men jeg har sett den flere ganger siden. Herlig å se laget vi hadde da, men det er litt trist også. Det minner oss på hvor langt vi har sunket siden da. Jeg begynner å miste troen på at vi skal komme tilbake der noen gang (eller i alle fall på lang tid).

Jeg savner den gjengen. Jeg savner sir Alex, Keane, Beckham, Neville, Scholes, Giggs og alle sammen. Fy søren for en tid.
post liked by: Belfastboy, JørgenT, Pink Final, RedTrafford, MektigeTHOR, Blodfink, Buchan, Rød Pølse
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Nå ba @mektigeTore oss ikke spoile, men tar med en ting til @JørgenT.
Den auditionen som Murphy holdt i filmen fant aldri sted.
Manchester United anno 1958 var en meget proff klubb, og holdt ikke på sånn for å kunne stille lag.
post liked by: Pwint, JørgenT, Buchan, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Vil også anbefale filmen BUSBY.
Den belyser hele ideen til Matt Busby med å gjøre Manchester United til en familie klubb.
Noe vi var helt fram til Fergie ga seg.
Idéen ble btw kopiert av Revie i Leeds og Shankly i Liverpool.
post liked by: JørgenT, Buchan, Rød Pølse, RedTrafford, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
MektigeTHOR
Posts: 486
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 842
Liker mottatt: 1318

Phew skjedd en del nylig så ikke fått følt opp innlegg fortløpende. Ser det har kommet flere bidrag. :clap:

@RaoulDuke Kona gikk drama så film & foto.
Hun liker å ta bilder.
Jeg har riktignok bare sett store mengder oppigjennom årene. Sett første sesong av Wrexham, var underholdende og bra. Skal se neste også. Har PL serien på watchlist fra før, får ta å se den snart.

@Pink Final Så første dokumentar du postet her. Den var bra, minner meg på lignende info jeg har sett tidligere.

Lurer på om det kan være Manchester United The Official Story 1878-2008 som hadde en del likt stoff.

@JørgenT United (2011) filmen er for min del en av de beste spillefilmer hvor fotball er hovedtema.

@Pwint Likte Beckham serien godt. Den episoden du nevner var ekstra rørende.
Jeg har faktisk et spesielt forhold til Beckham da han var en favoritt. (Før han var det Cantona)

Jeg var sjelden på ferie i oppveksten, når jeg kom meg over til England samt Manchester for å se United-Fulham 2002/2003 så gikk en drøm i oppfyllelse.
Van Nistelrooy scoret hat-trick men det var Becham sin nr 7 drakt jeg kjøpte i Mega store.

Her kommer den triste delen, jeg tok ikke i bruk drakten.
Sikkert fordi det var så spesielt for meg da det var noe av det mest kostbare samt fineste jeg eide.
Så kom sjokket om at han blei solgt til Real Madrid.
Jeg trodde ikke det jeg fikk høre av noen på jobb. Når jeg fikk det bekreftet så knuste det rett og slett 💔 mitt.
Kjøpte aldri en eneste drakt til før jeg var godt voksen. Eier fortsatt den drakten, har fortsatt alt av tags, pris osv. Nå ville den riktignok ikke passet meg lengre. 😅
Skulle gjerne ha fått den signert av Beckham så jeg kunne rammet den inn.
post liked by: Pwint, JørgenT, Buchan, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Tåredryppende @MektigeTHOR ;`( - hva kostet en Beckham drakt våren 2003?
Billettprisene var jo fryst i mange år, det samme gjaldt ikke drakter.

Sunderland till i die bør vel også med på reality tv lista her.
Stor klubb, dårlig drift, mye motvind, lojale tilhengere.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Cola2, MektigeTHOR, Buchan, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
MektigeTHOR
Posts: 486
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 842
Liker mottatt: 1318

@Pink Final Det er en bra serie jeg også har sett. Må nesten komme tilbake til deg senere på det da jeg må finne den frem. Kursen var nok rundt 10-11 kroner på den tiden også mener jeg å huske.
Angrer ikke på å ha brukt pengene. Men skulle helst sett at Beckham blei værende for å si det forsiktig.
post liked by: Buchan, Pwint, Pink Final, Blodfink, Cola2
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2044
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7566
Liker mottatt: 4337

Så hele Beckham serien i går kveld sammen med fruen, som absolutt ikke er fotball interessert.
Men hun var rimelig sjokkert over oppførselen til folk og Glenn Hoddle, spesielt under episode to.
Det ble fuktig i øyekroken noen ganger.
Utrolig hvordan har stått i stormen, all respekt.
Beckham har alltid hatt en stor stjerne hos meg, selv om jeg mener han kunne spart seg for sine siste stunt med VM i Qatar.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pwint, Rød Pølse, Pink Final, Can2, Blodfink, Cola2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Har sett de to første episodene av Beckham serien i kveld.
Bra dette her.👍

Nesten fælt å bli påminnet det hatet som oppsto etter det en duste argentiner, duste dommer og en duste manager i vm fikk til.

Måtte flire litt når Keane sitter i sofaen og sier at «heldigvis for Becks har han spillere på laget sitt som kan knuse folk»

Noe mer tydelig kunne han ikke sagt det😀.

Får se ferdig serien om legenden i morgen👍
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Pink Final, Buchan, Blodfink, Pancho P, Cola2
Post Reply