(CL) Bayern München - Manchester United (20-09-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

Bayern München vs Manchester United

Champions League, Gruppe A
Allianz Arena
Onsdag 20 september kl 21.00
Dommer: Glenn Nyberg (35 år gammel svenske. Fifa dommer siden 2016).

Innbyrdes oppgjør:

2-5-4 13-16

CL Gruppe D
30/09/98 Bayern - United 2-2
09/12/98 United - Bayern 1-1
CL Finale
26/05/99 United - Bayern 2-1 Camp Nou

CL kvartfinaler
03/04/01 United - Bayern 0-1
18/04/01 Bayern - United 2-1
CL gruppespill 2 Gruppe A
20/11/01 Bayern - United 1-1
13/03/02 United - Bayern 0-0
CL kvartfinaler
30/03/10 Bayern - United 2-1
07/04/10 United - Bayern 3-2
CL kvartfinaler
01/04/14 United - Bayern 1-1
09/04/14 Bayern - United 3-1

Skader Manchester United:

Mainoo, Mount, Shaw, Malacia, Amad, Heaton, Varane, Maguire, Amrabat,

Suspendert av Manchester United:

Antony, Sancho

Busby og Endler redningsmenn

Frustrerende, skuffende, tillitssvekkende (med 2 s’r viktig for budskapet i ordet med 2 s’r), urovekkende - de vonde adjektivene står i kø etter dagens match mot Brighton & Hove.
Og på onsdag skal vi til München, byen der vårt aller såreste øyeblikk inntraff i 1958.
Der på sykehuset Recht der Isar (Sykehuset til høyre for elven Isar) reddet professor Georg Maurer livet til Matt Busby.
Flere ganger har jeg sett repriser av Tv programmet This is your life med sir Matt Busby.
Konseptet var å overraske en person og fortelle om livet til vedkommende.
Busby var den første som fikk sitt liv på tv to ganger.
Første gang var nøyaktig 1 måned før flyulykken, den 6 januar 1958.
Andre gang var etter hans siste match, den 5 mai 1971 mot City på Maine Road.

I studio på kvelden kom mennesker fra Busby’s liv, som Santiago Bernabéu og Alfredo Di Stefano fra Real Madrid.
Så kom et filmopptak fra Recht der Isar med Georg Maurer og hele staben.
Jeg spoler raskt fram, helt til slutt overraskes Busby ved at Georg Maurer har kommet til Manchester.
Busby ser overveldet ut, og rister forsiktig på hodet, og de to klemmer hverandre. Image Busby, Maurer, samt Busby’s kone og hans mor
Maurer tør være kjent for mange, men det er enda en tysker fra München som er gjest i programmet.
Jeg kjenner ikke navnet, men hører han var president i Bayern München fra 1958-1962.
Mannen klemmer Busby og kysser hans kone på hånden.
Jeg spoler tilbake, men fanger ikke navnet.
Jeg googler, og finner ut av det.
Roland Endler er navnet. Image Roland Endler, i Bayern styret fra 1955, president 58-62.
Han kom fra Bavaria i syd Tyskland og var suksessrik forretningsmann.
På slutten av 1950 tallet reddet han Bayern München fra konkurs.
Ja så dårlig sto det til, at Bayern ville trekke seg fra cupen, DFB Pokal i 1957, det året de vant den første gang.
Grunn, de hadde ikke råd å reise til bortekamper - og det i en cupturnering med bare seks lag!
Bayern måtte spille kvallik borte mot aristokraten Spandauer.
De vant 4-1 der.
Så gjensto kun 4 lag, og sf - Bayern slo Saarbrücken, Düsseldorf slo Hamburger SV.
I finalen i Augsburg vant Bayern 1-0.

Endler endret Bayern, og senere skulle han bli president i Santos, Brasil.
Av mange regnet som verdens beste lag da Real Madrid falt fra tronen.
Der han ble en god venn av Pelé.
Alt i 1962 var Endler ikke langt unna å lokke Pelé til Bayern München.
Da den brasilianske superspilleren giftet seg i 1966, fikk han og kona Rosemarie bo i tre av Endler hus på bryllupsreisen i München, Gelsen-Partenkirchen og i Italia.
I 1969 kjøpte Endler en Mercedes-Benz til Pelé da han scoret sitt 1,000 mål.

Jeg klarer ikke helt å finne ut linken mellom Endler og Busby, men de må ha vært venner.
Etter å ha søkt på tyske Bayern sider finner jeg dette;

INTERNASJONAL JUNIOR TURNERING AV FC BAYERN 1962.

8 lag i 2 grupper.
Gruppe A
Man United, Schalke 04, 1860 München, Ac Bellinzona.
Gruppe B
Bayern München, Stade Francais Paris, SpVgg Fürth, Wiener Sport Club.

Matt Busby er med til München og juniorturneringen finner jeg ut.
United og Bayern vinner gruppene og møtes i finalen på Grünwalder.
United leder 1-0, men Bayern vinner 2-1 eeo.
United scorer selvmål.
Så kommer noe veldig interessant.
Roland Endler deler ut en nydelig pokal til Bayern, og deretter en spesiell pokal til Manchester United.
I programmet står det: «Vi ser spesielt fram til å møte Manchester United, med hvem Bayern har hatt et varmt vennskap i mange år»
Jeg finner ikke mer, men på kvelden etter finalen er det bankett på hotellet.
Og det er liten tvil om at Bayerns redningsmann i 1958, Roland Endler, og Matt Busby som holdt på å dø i München 1958 var gode venner.

Det er litt trist å lese at Endler døde som en glemt mann i 2003, 99 år gammel.
Ingenting ble nevnt om hans bedrifter av Bayern München.
Han kunne vært lenger i Bayern, men det ble noe ugreie etter 1962, og han gikk til Santos istedet.
Glad jeg oppdaget ham der han så varmt omfavnet Matt og Jane Busby i tv ruta i 1971.

Må også legge til noen ord fra Pat Crerand hentet fra Busby videoen from Tragedy to triumph fra ca 1989.
Image
Crerand forteller hvor varmt Franz Beckenbauer snakket om Matt Busby.
Disse historiene sier indirekte noe om at det har vært et bra forhold mellom Manchester United og Bayern München i kjølvannet av München ulykken.

Facts Bayern:

Stiftet i år 1900.
Vant den regionale ligaen i 1932.
Vant DFB cup første gang i 1957.
Fram til 1963 spilte alle tyske lag i regionale ligaer.
Oberliga syd het den Bayern spilte i.
Da Bundesliga ble dannet i 1963 kom ikke Bayern med til 1963/64 sesongen.
Det kunne bare være ett lag fra hver by ved oppstart, og 1860 München vant Oberliga syd i 1963.
Bayern ble nummer 3.
Bayern kom opp i 1965, med Sepp Maier, Franz Beckenbauer og Gerd ‘der bomber’ Müller.

Bayern har 33 ligagull, 32 av dem etter 1969.

Bayern har 20 DFB pokaler.

Bayern har vunnet Champions cup/Champions League 6 ganger, Cupvinnercupen 1 gang, og Uefa cupen 1 gang.

Bayern og United er to av kun fem klubber som har vunnet alle de tre opprinnelige Europa cupene.
De tre andre er Ajax, Chelsea og Juventus.

Bayerns hjemme arenaer:

1900-1901 Theresienwiese
1901-1907 Clemensstrasse
1907-1925 Leopoldstrasse
1925-1972 Grünwalder
1972-2005 Olympiastadion
2005- Allianz arena

De tre siste delt med TSV 1860 München.

For matchen onsdag, se posten til @JørgenT under 👏.
Jeg har valgt å ikke nevne CL finalen 1999, men heller konse på Busby og Endler i denne tråden.
post liked by: red, Ryder, Pancho P, Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink, RedTrafford, JørgenT, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Vi spiller jo en del U mot Bayern, jeg håper vi klarer det. Vil være et enormt godt resultat slik tilstanden er i United nå.

Men om jeg skulle satt penger på noe blir det en soleklar H her...Det sagt, United kan plutselig fungere etter dårlige opptredener. Kanskje de reiser seg for anledningen og sprudler. Men jeg går inn mot kamp meget pessimistisk :yikes:
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Rød Pølse, Schmeichel
LUHG!

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Er fort siger til bm her men typisk United å slå til når du minst venter det.
Nøkkelspelarar er det plenti av, men vil nemne eit par.
Kimmich er nøkkelen til suksess. Komplett spelar, jobbar godt begge vegar og er svært god i pasningsspelet/oppbygging.
Han og Goretzka styrer i stor grad sjovet. Kimmich ligg ofte litt djupare, medan Goretzka trekk litt utpå høgrekanten oppover i banen, men begge er nesten like gode som boks til boks spelarar.
Den andre store faren er vingane. Gnabry og Sane er livsfarlege og våre backar må vere konstant påskrudd. Dei kan fort sette i gong løp som før heile forsvarsverka strekkt, for så å sende innlegg mot Goretzka eller Müller på løp, eller sjølvsagt deira nye xfaktor, Kane. Dei er også meir enn kapable nok til å drible av forsvararar og skyte sjølv. Med andre ord; fare nummer 1 er at dei er svært gode på å spele ball, fare 2 er ekstremt god og interesserte i å få vingane inn bak. Også, nemnte eg Kane? Han veit framleis kor måler står, sjølv i Tyskland.
Forventar same startellever som mot Leverkusen:
Ulreich.
Laimer på høgreback, er med framover, men litt meir tilbakehalden enn sin vingback makker.
Davies på venstre er ekstremt god på å overlaste venstresida, noko som gjer at ein får ei slags system der kimmich ligg noko djupare som venstre midt, medan goretzka som nemnt trekk opp som ein slags høgre ving ettersom Laimer held meir att.
Kim og Upamecano er dei eg forventar å starte i midten. Saman med dei to på midten er Müller ofte med som meir framskutt, offensiv midt og dei to nemnte vingane saman med Kane i front.
Det er på sett og vis bra om Højlund er i slaget også, då dei ofte presser høgt og ønsker at ein spelar longt, til angriparane. Det at me har den moglegheiten kan vere gull verdt.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, Ryder
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17826

Da har jeg oppdatert første posten med historisk tekst.
Ingen info om matchen, men forhåpentlig en ukjent historisk link mellom United og Bayern 50-60 år tilbake i tid.
Mellom Busby og en ukjent forretningsmann fra Bavaria.
post liked by: Pancho P, 10Hag, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2592
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13436
Liker mottatt: 8669

Nydeleg førstepost, @Pink Final. Og glimrande analyse av Bayern frå "vår mann i Tyskland", @JørgenT😊. Fint at herr Endler endeleg får litt velfortent merksemd👏👏👏
post liked by: Pink Final, 10Hag, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Legger denne posten i bokmerkefanen som heter "Uniteds historie".

Tror det ligger over 50 innlegg der fra deg @Pink Final.

Blir jo en god bok alt dette stoffet.

Om kampen... vet ikke hva jeg skal si. Har null forventninger. Tror vi kan vinne, fordi vi har kvaliteter i spillere som kan gjøre enkeltmannsprestasjoner.

Men for å være ærlig så er jeg der nå at jeg vil heller se godt spill fremfor heldige eller marginale resultat. Vil bare se fremgang i spillestill og grunnspill.

Den famøse seieren i Paris f.eks, gav meg lite, fordi vi spilte dårlig og fikk et heldig straffespark. Ja, vi vant, og det er deilig der og da. Men når man samtidig vet at vi ikke spiller godt, så er det vanskelig å glede seg like mye.

Så... jeg gir egentlig litt f i resultatene fremover. Vil bare se prov på at vi spiller taktisk bedre, og holder mer på ballen. Så tror jeg resultatene vil komme på sikt når vi får øvd inn et grunnspill. Og vi kan ikke øve inn et grunnspill uten ball.

Så mer ballinnehav er det jeg aller mest vil se, og la oss ta det der fra.

Håper og at Rashford benkes og at Garnacho starter. Noe annet ville vært å sende helt feil signal -- både til Rashford og resten av troppen. Men jeg tror dessverre ikke det skjer. Og ja, er fullt klar over at Rashford kan bli matchvinner mot Bayern. Ville ikke overrasket meg. Men gode prestasjoner må belønnes, og dårlige prestasjoner må få konsekvenser. Hvis ikke, mister jeg troa på Prosjekt Ten Hag. Og det skal mye til for min del, som er blodfan av Ten Hag.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Blodfink, Pancho P, JørgenT, Ryder, Rød Pølse
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1906
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13431
Liker mottatt: 5122

Helt enig med @Pancho P.
Herlig prematch jobb av "professor" @Pink Final og av @JørgenT.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Flott tråd @Pink Final :thumb_up:

Enig @10Hag, skummelt enig i den posten der :hah:

Prøv noe sjeldent, som å benke Rashford. Han spiller jo garantert, det er heller ikke uforståelig at han gjør det, men vi har spillere i troppen som kan vikariere for ham.

Paris-kampen var en freak-kveld, morro, men fullstendig bombe. Den største upset jeg kan huske i nyere tid.

Over til Bayern-kampen, blir mer og mer usikker på om jeg har lyst til å se kampen...Ser den jo selvfølgelig, men det er slitsomt å ikke ane noe om hvordan vi fremstår. Ser ikke for meg at vi gjør noen god match, litt fordi jeg ikke kan se at United har vist noe som helst som tilsier at vi klarer å gi tyskerne matching. Er så pessimist som jeg kan få blitt, beklager det på det sterkeste.

Har sett noen minutter av kampene til BM i høst, det går fryktelig fort fremover, jeg ser for meg de tempoproblemene United unektelig har når vi får overganger i mot. Huff.
post liked by: Pink Final, 10Hag, pixma, Pancho P, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Herlig historieleksjon, @Pink Final 👏

Spent på laget. Det var jo flere som ikke akkurat spilte seg inn i helga. Casemiro byttet tidlig, men tviler på Amrabat-debut i akkurat en sånn kamp. Reguilon god sist, men mer sannsynlig med «trygge» AWB/Dalot?

Mount tilbake? Kanskje inn på høyre?
post liked by: Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Det luraste er kanskje å "dig in" med litt god gamaldags Mourinho-ball?
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Det spørs nok om ikke det er det tryggeste ja @JørgenT, vanskelig å vite hva United legger for taktikk. Ser for meg at de veksler litt på det, går høyt i press tidlig i kampen, prøve å ta ledelsen for så å justere litt?

Mest bekymret for stemningen i vår kaos-klubb for tiden, og så skal man av alle ting til München...
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Satser på en reprise av et av mine yndlingsmål gjennom tidene (og ingen reprise av resten av den kampen):

post liked by: red, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Ja, husker den kanonballen godt, det var litt sånn PSG-vibe over den kampen og, men i Tyskland gikk det dessverre som forventet :ghost:
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Laget den gangen:

DDG
Jones Smalling Vidic Evra
Fletcher Carrick
Valencia Kagawa Welbeck
Rooney

Ikke det sterkeste, og det ble vel 3-1 til slutt

Guardiola mot Moyes.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2277
Liker mottatt: 4150

Også lagoppstillinger fra rett etter at Fergie ga seg blir jeg nostalgisk til nå. Tiden flyr...
post liked by: Pink Final, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Det var i grunn 3 enkle mål vi slapp inn, Evra og Vidic tapte hver sin duell på 1-1 og 2-1, og 3 mann ble lurt av Robben på 3-1...De Gea kunne ikke lastes, men i fantomform kunne han kanskje ha gjort noe med det.

Angående kampen denne uka så håper jeg Hannibal får sjansen, han har pågangsmot og skyr intet. Men det kan være at EtH er redd for utvisning. Jeg er villig til å ta den risken. Ser faktisk gjerne Pellistri og Garnacho få spille au. Få inn ungdommelig mot og fryktløshet. Mindre flaut å eventuelt ryke med ungdommen enn de antatt etablerte stjerner.

Håpet ligger i at Bayern har litt lignende trøbbel som United på midtbanen, den så åpen ut mot Leverkusen. Så Casemiro/Eriksen/McTominay kan kanskje fungere, selv om jeg er skeptisk i utgangspunktet. Mount er vel outsider, tror ikke han starter, men om han gjør det så greit nok. Men helst vil jeg ha inn Hannibal.
post liked by: Rød Pølse
LUHG!
Post Reply