Rasmus Højlund

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Det fins ingen legitim Haaland vs Højlund debatt.

Vet ikke om Mourinho har sagt dette. Tviler sterkt på det. Synes uansett det er satt veldig på spissen.

Haaland er mer enn en avslutter. Han er en tanks av en duellspiller, som fungerer godt som et oppspillspunkt som kan holde på ballen. Ikke noe dårligere enn Højlund i den fasen av spillet. Han er og en habil tilrettelegger. Hatt noen nydelige målgivende, samt flust av gode pasninger i trekkene før som leder til sjanser og mål.

Haaland er nok ikke en spesielt god, teknisk dribbler. Blir ofte dobbeltmarkert, som selvfølgelig gjør det enda vanskeligere å drible.

Jeg digger Højlund, men vi lurer bare oss selv om vi skal si at Haaland ikke er mye bedre. Haaland er en maskin, og spiller på et nesten overnaturlig bra nivå. Og det har han gjort ikke kun i City, men og i Molde, Salzburg og Dortmund.
post liked by: messilingard, Cola2, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19263

Om noen skulle sagt noe sånt så er det JM, og jeg liker det. Kun fordi jeg setter Højlund på pidestall og misliker Braut :blush: Pluss at JM har en del kontroversielle utsagn, men ofte med i det minste snev av sannhet.

Som når han ga McTominay egen pris for dedikasjon og iver på trening. Et flott og godt spark bak til unnasluntrerne.

Ellers enig i de seriøse betraktninger over i tråden.
post liked by: Rød Pølse, Tringe
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9047
Liker mottatt: 8357

Glimrende anledning for å poppe the cherries i morgen. Greit å varme opp skuddfoten før vi skal til Anfield 💪
post liked by: RedTrafford, Pwint, Tringe
Football, bloody hell!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19263

Højlund har spilt som forventet, god innsats, mange bra bevegelser. At han scorer lite i PL var vel også forventet. Han har jo aldri pøst inn mål i sin korte karriere, men det er jo det alle tenker vil skje etter hvert. Men 0 mål på snart halvspilt liga er 2-4 mål under det jeg så for meg. Dette er egentlig ingen kritikk av Højlund, han er en som slipper unna med det merkelig nok :hah: Om laget fortsetter å produsere sjanser som mot Chelsea så løsner det vel til slutt.
Overraskende mange scoringer i CL egentlig.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pwint, Tringe
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9047
Liker mottatt: 8357

Han fikk jo nesten en pangstart i PL, men var uheldig med marginer og VAR-annulleringer. Innsats betaler seg, og foreløpig er det stort sett det vi har sett fra unge Rasmus i ligaen. For supportere sitter det heldigvis mye lenger inne å kritisere en spiller som gir alt. Det tok litt tid i Serie A også og PL er godt et steg opp fra italiensk ligafotball.

Til nå har han spilt på et lag som har skapt veldig lite sjanser. Da er det ikke lett å være en spiss som scorer mange mål. Jeg var veldig positiv til kjøpet av Højlund, det har ikke endret seg i høst selv om ligamålene har uteblitt. Han tilfører laget veldig mye. Selv om målproduksjonen til Højlund og Weghorst er slående lik, tror jeg alle er enige om at det noe helt annet med den danske kraftpakken på topp. Han har også tiden på sin side. I CL har vi skapt sjanser og da har Højlund levert. Jeg tror ikke det er tilfeldig.

PL-eventyret til Rasmus Højlund starter for alvor i dag og fortsetter på Merseyside neste helg 💥
post liked by: Pwint, Andtho01, Tringe, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Jeg var veldig fornøyd med innsatsen til Weghorst også.

Ikke noe utpreget målscorer, men han gjorde medspillerne gode og gav veldig gode arbeidsvilkår for midtbanen, Bruno og vingene. Noen av de beste og mer friflytende kampene våre der vi presset best og skapte mye var med Weghorst, enten på topp, eller i 10er-rollen (som mot Barcelona). Weghorst var et utmerket oppspillspunkt, og hadde en sterk evne til å holde på ballen feilvendt og i pressede situasjoner. Ligacupfinalen var et prakteksempel på nettopp det.

Højlund er langt raskere og noen hakk mer klinisk, og et ungt talent. Målene vil komme etter hvert.

Men Weghorst som en nødløsning på lån var en god midlertidig løsning for oss, og han bidro sterkt til at sesongen endte som den gjorde. Vil kalle han en formidabel suksess, til tross for at det bare ble ett par mål. Han var en offensiv playmaker for oss, mer enn en målscorer.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9047
Liker mottatt: 8357

Enig i at det ikke var noe å si på innsatsen til den høyreiste nederlenderen. Jeg mener likevel at Weghorst var ganske langt unna å være en formidabel suksess. Det er ikke første gangen vi ser ting litt ulikt, @10Hag 😜
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Tringe, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Ikke noe galt i å se ulikt på ting, @Rød Pølse, tvert i mot 😉
post liked by: Rød Pølse, Pwint, RedTrafford, Tringe, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13495
Liker mottatt: 8668

Jeg syns Weghorst fikk ufortjent mye kritikk. Han var, som @10Hag sier, en offensiv playmaker mer enn en målscorer. Han bandt opp spillere og ga oss det oppspillspunktet vi så sårt trengte. Jeg mener han var svært viktig for oss, men at folk hadde urealistiske forventninger om hva som var mulig å få som kortsiktig løsning.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Tror samtlige er fornøyd med at Højlund er United-spiller 👌 Vurderingen av Weghorst er helt uavhengig det. Det ene utelukker ikke det andre, eller omvendt.

Det er jo helt vanlig at trenere på høyt nivå gjør feilvurderinger absolutt hele tiden. Hvis ikke, så hadde alle signeringer vært en suksess.

Så det er fullt mulig å mene noe annet enn trenerteamet, og ende opp med å ha rett. Eller feil, likeså.

EDIT: Dette var et svar til et innlegg som ble fjernet.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, RedTrafford, Tringe, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13495
Liker mottatt: 8668

Højlund kommer til å bli en legende. Merk mine ord 😂
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9047
Liker mottatt: 8357

Jeg fjernet min forrige post fordi jeg langt på vei er enig med dere. Det er alltid enklest å være kritisk fra avstand. Da treffer man selvsagt noen ganger, men det betyr ikke at man har gjort bedre vurderinger enn trenerne som ser spillerne på nært hold i det daglige. Vi har utvilsomt mye dårligere forutsetninger enn trenerteamet for å vurdere spillere.
post liked by: Pwint, 10Hag, RedTrafford, Tringe, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4881

Så sant! Og vi slipper helt uskadet fra våre feilvurderinger, og kan gjøre de under null press. Sofamanager er lav risk stilling 😅
post liked by: Pwint, Rød Pølse, RedTrafford, Tringe, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19263

Højlund virker ikke helt klar, @Jan Erik nevnte vel dette. Er enig.

Han er, som flere er inne på, (inkl. meg selv) litt uheldig med laget rundt seg. Det er lite pasninger å få. Innlegg likeså.

Men til tross for fysikken sin taper han 9 av 10 dueller er min påstand.
Han har også misset på samtlige sjanser i PL, selv om det nok ikke er et voldsomt antall. Jeg vet ikke hva xG for ham er.

I CL har han jo virkelig gjort jobben som spiss, scora mål på bestilling. Potensial er det jo så absolutt.

Men det var noen usikkerhetsmomenter rundt ham i de ukene før han ble signert. Naturlig nok: Alder, erfaring, målteft, ex-trenere som var litt overrasket over overgangen, etc.

Jeg har selvfølgelig ikke gitt opp en gutt som fyller 21 år i februar, det er alle muligheter her fortsatt. De største problemene jeg ser, er at han ser ut til å ha mista selvtillit, energi og humør. Noe som jo er hans styrker i følge alle som kjenner ham. MUFC spiser jo opp folk. Det er også naturlig; om man liker det eller ikke; klubben er massiv, forventningene er massive osv.

Jeg er uansett skikkelig spent på fremtiden når det gjelder unge Højlund.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pwint
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2058
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9047
Liker mottatt: 8357

Jeg tenker at Højlund har bedre tid enn klubben. Det vil være en vinn/vinn-situasjon hvis vi får inn en litt mer etablert målscorer i januar. Det er nesten sånn at det er dårlig gjort å legge så mye ansvar som man gjør på unge skuldre som er ny i både klubb og liga. Når laget ikke evner å produsere sjanser er det vanskelig å være spiss. Jeg tror alle parter vil tjene på at laget får litt flere strenger å spille på offensivt, ikke minst Højlund selv.

Enig i at han ikke har imponert veldig i duellspillet så langt, men det tror jeg også handler om hvilke typer dueller han blir satt opp i. Hvis vi i større grad hadde klart å spille Højlund rettvendt tror jeg også prosenten på antall dueller vunnet ville gått betraktelig opp. Det er mye enklere å forsvare seg mot en spiller som har ryggen mot mål og forsvarsspillerne i PL er rimelig robuste. Kombinasjonen Højlund har med fart og fysikk gjør at han kan gjøre livet surt for mange midtstoppere hvis laget makter å spille han i flere gode posisjoner med nesen vendt mot riktig mål.

Højlund er en langtidsløsning. Hvis han kan få litt drahjelp både på trening og i kamp så har vi potensielt en verdensklassespiss om et par år. Han er ett av relativt få lyspunkter i en stall som fremstår ganske mangelfull for øyeblikket. Vi må foredle dette talentet på en måte som gagner både klubb og spiller.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Jan Erik, Blodfink
Football, bloody hell!
Post Reply