[PL] Arsenal - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8677

Pink Final wrote: 04 Sep 2023, 18:31 Han var offside, dessverre.
Bare så utrolig irriterende at VAR skal brukes til sånt pirk, mens mye alvorligere forseelser bare får passere.
Ja, ta 2-1-målet til City, for eksempel, som einkvar med fotballforståelse ser burde ha vore annullert. Kan vi ikkje berre godta at det er marginar i fotball og at av og til går det for og av og til imot utanat vi skal måle på centimeteren om det er offside eller ikkje eller om ballen har toucha handa i eit nanosekund?

Dommarane gjer flust av feil både med tanke på frispark, innkast og cornerar i løpet av ein kamp, utan at nokon skrik over seg om rettferd for den del. Det som er totaldrepande for mi fotballinteresse er å juble hemningslaust for Garnacho sitt mål for så å slukøyra sekke ned i sofaen eitt minutt seinare pga ein marginal offside. VAR er gift for fotballen og der bør avskaffast snarast.

Likevel synest eg det blir det feil av Ten Hag å klage over dommaren akkurat i denne kampen, som på langt nær er det verste eksempelet på dårleg (VAR-)dømming. Håpet mitt er at spelarar og trenarar på prinsipielt grunnlag står opp mot VAR-driten, og ikkje berre når resultata går imot laget deira. Men eg held ikkje pusten i påvente av det.

Når det gjeld Antony, Greenwood etc er det ingenting å seie. Brennmanet på pungen er tydelegvis einaste medisin. Eg trudde nachspielskandalen i Brann var det mest graverande som kunne skje i ein fotballklubb, men eg tok tydelegvis feil.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27339
Liker mottatt: 17827

Jeg likte ikke hvis Ten Hag snakket ned Sancho utad i media.
På den annen side, Erik ten Hag er under stort press nå.
To spillere er beskyldt for vold i hjemmet.
(Merk, jeg skriver beskyldt, det betyr ikke at de er skyldige i det).
En spiller sliter med motivasjonen etter ryktene å dømme.

At det kokte over for ham i går når marginene gikk i mot oss - jeg skjønner det.
Kan bare gjenta meg selv, jeg støtter utbruddet hans i går.
Men vil ikke at det blir en vane,

Ps! Skrev dette samtidig som du skrev ditt innlegg @Pancho P.
Vi er på linje hva VAR angår, 100% enig.
Det dreper all spontan glede, og det er så dumt så dumt å pirke på mm offside når slag og spark og skuespill bare får passere.

Vi er ofte enige, men ikke om ten Hag i går.
Han kan ikke holde alt inni seg, og bedre at han tar dommer enn egen spiller i min bok.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8677

Det er fair det, @Pink Final. Eg synest personleg at Ten Hag har vore svært diplomatisk med tanke på dommaravgjersler imot i si tid som United-manager og kanskje er det oppbygd frustrasjon som kokte over i går. Samtidig er eg litt usikker på effekten av utbrotet, når vi tross alt har sett meir hårreisande dømming tidlegare.

Eit lite tilleggsoppgulp om VAR. Eg trur at den norske "First Price"-varianten av develskapen er å foretrekke ettersom dei ikkje har kamera til å fange opp alle vinklar og dermed må la fleire potensielle offsidesituasjonar passere.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Belfastboy, RedTrafford, Vidar Dale Fjeld, Rød Pølse, Pwint
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14629
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23321
Liker mottatt: 19280

Pancho P wrote: 04 Sep 2023, 20:17 . Eg trudde nachspielskandalen i Brann var det mest graverande som kunne skje i ein fotballklubb, men eg tok tydelegvis feil.
:hah:
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Vidar Dale Fjeld, Rød Pølse, Pwint
LUHG!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pancho P wrote: 04 Sep 2023, 20:17 Likevel synest eg det blir det feil av Ten Hag å klage over dommaren akkurat i denne kampen, som på langt nær er det verste eksempelet på dårleg (VAR-)dømming
Tjah. Jeg må innrømme at jeg følte mer på det selv akkurat i denne kampen enn vanlig. Kan det også ha litt med omstendighetene å gjøre? Jeg synes for eksempel at vi tok mange positive steg på bortebane mot ett av topplagene. Da er det jo litt drepen for moralen i laget å få slike i trynet. Nå er det også landslagspause, hvor folk nå vil gå litt å tygge på dette i 2 uker.
Jeg mener at VAR ranet oss for poeng, og sannsynligvis seieren, i en særdeles viktig kamp spesielt med tanke på moralen i laget. Det hadde vært et av årets soleklart sterkeste seire hvis vi hadde vunnet denne, det tror jeg vi kan konkludere ganske sikkert allerede nå. Det kunne gitt oss momentum og tro hos spillerne på at, kanskje er vi et vinnerlag i år?
Da er det ekstra kjipt å få en slik kamp direkte ødelagt av VAR. Jeg må innrømme at jeg støtter Ten Hag 110% på denne, og er personlig faktisk glad for at han gjorde det. Jeg føler på mange måter at han ble en talsperson for det sinnet jeg følte mot dommerteamet. Klarer vi feks ikke å vinne mot Everton på hjemmebane pga 7 elendige dommeravgjørelser så er det kanskje verre objektivt sett, men da kan vi liksom skylde oss selv også for å ikke ha utnyttet egne sjanser bedre.
Om det noen gang var riktig å klage på dommeravgjørelsene så mener jeg faktisk det var nå.
I mitt hode så vant vi over Arsenal på Emirates, for det hadde vi mest sannsynlig gjort om VAR hadde fungert skikkelig.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27339
Liker mottatt: 17827

Enig med deg @Schmeichel når det gjelder frustrasjonen til Ten Hag.
——————
Det er et par nye tråder her inne nå, om Sancho og Antony, og om fotball, politikk og penger.
Ser i dem at det er flere enn meg sliter med interessen om dagen.
Jeg limer inn hva du skrev i Sancho og Antony tråden her @Schmeichel;
Jeg føler med deg @Pink Final og av litt andre årsaker enn deg så tenker jeg det samme, men føler det nok annerledes. Dette har for meg både med potensielt nytt eierskap å gjøre og vanstyret av United siste årene.

Jeg synes spillemessig det var så mange positive ting å ta med seg fra Arsenal-kampen at jeg gleder meg som en unge til neste kamp. Og grunnene til det er blant annet:

Onana. Jeg har ikke kommet meg over spillestilen hans, jeg synes det er gøy hver gang han har ballen.
Højlund. Vi fikk en halvtimes teaser/smakebit på det vi har i vente.
Kobbie Mainoo. Synes han virker utrolig spennende.
Rashford var veldig god en periode i fjor. Jeg håper han kommer dit igjen.

Jeg driter i Sancho, men synes det er kjipt/skummelt om Antony skal få en stygg sak på seg. Har vi Diallo i bakhånd? Jeg synes ikke han fremstår noe dårligere, og han er yngre. Pellistri hadde noen gode innhopp i fjor. (Men han ble kanskje utlånt nå?)
Wan-Bissaka har utviklet seg mye siden Solskjær-tiden. Det husker jeg du snakket en del om at du trodde/håpte at tiden ikke var over for han, og sannelig fikk du rett. Jeg mener han har hatt mange bedre kamper enn man skulle forvente.
Martinez er en veldig god midtstopper, og jeg synes Lindelöf under Ten Hag har vært god i skadefraværet til Varane.
Casemiro blir varm i trøya igjen utover i sesongen.
Vi har Bruno.

Vi spiller oss ut mye mer bakfra, men det tar fortsatt tid. Ikke vær så negative folkens, hehe. Mulig dere synes jeg er naiv nå, men det er nesten hyggeligere slik! :hah:
Fine tanker du har.
At laget ikke får de beste resultatene lever jeg fint med.
Det er ikke laget som dreper interessen.
Har blitt skuffa over resultater før, spesielt på 1980 tallet.
Men interessen var der like fullt.
Da vi i mars 2014 tapte 0-3 hjemme både for City og Liverpool var jeg så stolt.
Over fansen på Old Trafford som sang av full hals og støttet gutta.
Resultater og det som skjer på banen berører interessen i mindre grad.
Trenger ikke å vinne 5-0 hver gang for at jeg skal kose meg.
For å relatere til trådens tema så gjorde vi en ganske god match på Emirates synes jeg.
På mer generelt grunnlag deler jeg tankene dine om enkelt spillere.

Det som dreper interessen er alt det utenomsportslige.
Fotball har blitt storpolitikk - utrolig synd at dette skulle bli blandet sammen etter 140 år med organisert proffotball.
Så er det spillere som får alle mulige horible beskyldninger mot seg.
Griske eiere, penger har blitt altfor vesentlig i dagens toppfotball.
Det er dommere som ikke engang prøver å forstå spillet, men heller vil ha fokus på seg selv.
VAR som tar bort all spontan glede, tar bort de spontane følelser - fotball er følelser minst like mye som analyser.
Jeg kan fortsette, men skal ikke dra dere med ned.

Blir bra med en landslagspause nå, og få sett en kamp eller to fra League one eller two mens de surrer på med landskamper.
Nede i divisjonene finnes fremdeles litt av sporten intakt.
(Skriver ikke dette for å framstå moralsk bedre, som en ex bruker her beskyldte meg for.
Det går rett og slett på manglende interesse.
Landslag var moro før, da det ikke var så ekstremt mange betydningsløse privatlandskamper.
At andre liker landslag er veldig forståelig).

Jeg gleder meg over Erik ten Hag, over Onana, Wan-Bissaka, Fernandes, Rashford og de aller aller fleste spillerne våre.
Højlund virker spennende, fine takter i matchen denne tråden omhandler.
Kanskje en liten pause gjør godt?
Og noen gode nyheter hadde vært fint.
Sånn som det Sergio Reguilón fortalte i går.

Ps!
Synes det er bra at flere av dere diskuterer Arsenal matchen i dybden på sidene foran her 👏👏.
Sånn et forum skal være.
Men akkurat nå har jeg ikke helt engasjementet til å hive meg inn i diskusjonen.
post liked by: Vidar Dale Fjeld, Rød Pølse, Pancho P, Schmeichel, Blodfink, messilingard, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pink Final wrote: 05 Sep 2023, 05:42 Det som dreper interessen er alt det utenomsportslige.
Fotball har blitt storpolitikk - utrolig synd at dette skulle bli blandet sammen etter 140 år med organisert proffotball.
Jeg er helt enig med deg i dette. Kan bare snakke for meg, men det er først og fremst all kommersialiseringen som er den store stygge ulven for min del, og hovedfaktoren til at jeg ikke føler på den samme sjarmen rundt fotballen som jeg vokste opp med.
Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om den såkalte "sportsvaskingen" fra kulturer som er ganske ulike våre. Jeg har tenkt mye på det, og konkludert med at jeg egentlig ikke forstår hvorfor folk er så negative til det i seg selv. Jeg er nok en ganske konservativ type, så jeg liker selvsagt at Premier League holder seg slik det er, at Champions League er som det er også videre. Og at de beste spillerne ikke havner i en spillerflukt mot Saudi-Arabiske land, men holder seg til de store fotballnasjonene som England, Italia, Spania og Frankrike.

Men for det første har jeg ikke særlig stor tro på prosjektet deres, har disse menneskene egentlig null selvinnsikt?
Tror de virkelig at vi om 5 år sitter og krangler om at vi ønsker at Al-Ittifaq skal vinne tittelen fremfor Al-Nassr? Eller er fremtidsvisjonen deres mer 20-30 år frem i tid...? For da tenker jeg at de kommer til å være konkurs før de i det hele tatt har kommet ut av startblokkene... Det er ganske heftige summer vi snakker om over tid her, uten at de tilsynelatende får så mye igjen for det annet enn god gammeldags underholdning.
Jeg har null å relatere til hverken kulturen deres, den ikke-eksisterende historien til klubbene, stadionene, språket eller det som er. Og det tror jeg mange deler med meg. Så hvor mye penger har de tenkt å bruke på dette? Hvis de skal bli likt bedre kulturelt og politisk, tror de virkelig at å ta over fotballen er den beste veien å gå? Både av praktiske og økonomiske hensyn?


Det er nesten så jeg har tenkt at jeg ikke egentlig burde skrive det her, slik at ingen Saudi-Arabiske konsulenter og rådgivere fanger opp disse tankene og innser at prosjektet deres er direkte selvskadende: :hah:

But here goes: Altså ærlig talt, så er det Saudi Arabia som befinner seg bak oss i den historiske utviklingen. Det er ikke slik at vi for eksempel kommer til å vurdere å henrette og lemleste homofile fordi disse landene som har et utdatert syn på det begynner å påvirke oss til at det kanskje er en god idé. Dette er idéer vi har utviklet oss fra og aldri i verden kommer til å utvikle oss til. Men for dem derimot...
For kanskje er det vel heller slik at hvis Saudi skal nærme seg vesten, så må og vil de endre seg litt politisk og moralsk til sine syn på homofili, menneskerettigheter, likestilling og det som er? Fordi det er vel gjerne slik at en mange av disse tingene med tiden vil fremstå litt forlokkende når man får tenkt og tygd litt på det. Som igjen vil føre til enten en form for revolusjon, eller at yngre folk flykter derfra, som igjen vil tappe landet for økonomiske muskler.
Så om det hele var en kulturkrig, så er det omtrent utelukkende Saudi som vil tape på dette. Nøyaktig når de kommer til å innse dette, vet jeg ikke. Men merk mine ord, det vil skje, for det finnes ikke noe annet troverdig scenario.
Om Saudi skal få bedre innflytelse i Vesten, så må de også bli likt i Vesten. Og hvis de skal bli likt i Vesten.... Vel, da må de også begynne å oppføre seg mer som Vesten, og innrette seg etter Vesten. Og våre måter å tenke på. Ikke omvendt, det er ikke mulig. Og vel, er ikke det egentlig nesten utelukkende en positiv ting?


Når jeg søker opp "sportsvasking" på internett så dukker dette opp:
"Målet er å avlede oppmerksomheten fra forhold som den samme staten eller lignende er under sterk kritikk for"

Altså er det meg det er noe galt med her, noe helt fundamentalt jeg ikke har forstått, eller har "alle" i verden bare helt plutselig mistet hodet sitt? Om noe - så rettes jo bare vanvittig mye mer oppmerksomhet mot disse forholdene i lys av ulike sportsarrangementer. Det er som om jeg lurer på om påstandene bare er tull og humor:
Det leder jo mer diskusjon, kritikk og i det hele tatt engasjement mot alle disse problemene. Det er jo en bra ting...? Jeg kan ikke huske at det har blitt snakket i nærheten så mye om menneskerettighetsbrudd som nå i Qatar og Saudi Arabia noensinne.
La Saudi holde på. Kanskje så blir de et ordentlig sted å leve i for alle de også til slutt! Men om de ønsker å beholde egen kultur og ønske om å trumfe menneskerettigheter og likestilling så skyter de bokstavelig seg selv i foten...
Eller er jeg nå han dusten som ødelegger leken vi alle sammen er med på? Som forteller den hemmeligheten alle selvsagt allerede vet, men som vi for guds skyld ikke må fortelle araberne? Det føles nesten sånn, så beklager isåfall på forhånd her, hehe. Men det er de som kommer til å tape på dette om de ønsker å beholde egne utdaterte verdier.

Ps: Beklager litt lang post, og at jeg sporet litt av om ett spesifikt tema som kanskje bare er en liten del av det hele!
post liked by: Blodfink, messilingard, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

Personlig tror jeg det handler mye mer om politisk og økonomisk makt enn om at de ønsker at vi skal akseptere kulturen deres. Jeg tror - for å være helt ærlig - at de driter i om skikkene deres behager oss . Veldig mye negativt fokus i media rundt VM i Qatar i enkelte vestlige land (langt fra alle, vel å merke), men tipper de likevel sitter og gnir seg fornøyd i hendene i ettertid og betegner VM som en suksess.

Målet deres er å få en viktig plass ved det geopolitiske bordet, og jo flere forgreininger de har inn i alt fra næringsliv til idrett til andre ting, jo mer innflytelse vil de få. Prinsipielt hadde det neppe vært noen sak for England å stenge ute eiere fra slike stater, men når disse landene allerede har investert så mye i den britiske økonomien, har de selvsagt maktmidler, nettverk og forbindelser som gjør at politikerne verken våger eller ønsker å stenge dem ute.
Og nå gjør de seg viktige også i fotballøkonomien, de muliggjør at den vanvittige pengespiralen fortsetter å eskalere. Snart kommer kravet om at de skal få delta i CL også. Og som vi vet er ryggraden til FIFA og UEFA ikke-eksisterende når det ligger penger på bordet.
post liked by: Blodfink, messilingard, Schmeichel, 10Hag, red, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14629
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23321
Liker mottatt: 19280

Gode poenger over fra dere.

Men det med at alt henger sammen som @Ryder er inne på , er den veien det har gått og verre skal det bli.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Denne tråden er en kamptråd ser jeg..
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Gode og litt halvskumle poeng der @Ryder spesielt dette med ryggraden og den moralske forankringen til Fifa som organisasjon. Skulle fått en tommel opp der du også @Blodfink, men ordlyden i setningen din er rett og slett så trist og synd at jeg ikke får meg til å gjøre det! :|
Altså at det kommer til å bli verre. (Selv om jeg innerst inne vet at det gjør det nok så absolutt, selv om man sitter inne med litt naive og urealistiske forhåpninger.)

Jeg håper jo at Ryder tar hvertfall delvis feil her, men jeg har jo personlig en viss tro på at dersom Saudi retter seg kraftig mot vesten er det nettopp dem som vil få mest kulturell innflytelse imot seg, som vel, igjen vil føre til at de hvertfall får et bedre samfunn på sikt. Jeg har jo ikke noe imot landet eller menneskene deres, bare lovene og mangelen på menneskerettigheter.

En mulig konsekvens kunne jo ha blitt at Champions League blir gradvis mer som en verdensturnering fremfor at Saudi Arabia får spesielbehandling og får innpass i en europeisk turnering. Men vi har jo sett at f.eks Australia får innpass i Eurovision, uten at det nødvendigvis foreligger helt tilsvarende motiver og bakgrunn.

Men ja, vi er veldig off topic her nå, hehe, jeg vet ikke helt hvor det evt er naturlig å fortsette diskusjonen om noen ønsker det. Er kanskje ikke så mye mer å si om dette.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

@Ryder: Tror du treffer spikeren.

Alt tyder på at Saudi Arabia søker plass i UEFA frem i tid pga Champions League og ikke minst Fotball-EM. Og det ville ikke vært uten presedens. Tyrkia og Israel er medlem, selv om de strengt tatt skulle vært medlem av AFC (Asian Football Federation). Samme gjelder Aserbajdsjan, Kazakhstan, Georgia, Kypros og Armenia.

Så begrepet sportsvasking tror jeg heller ikke er dekkende for hva som skjer i Midtøsten. De driter i hva vi mener om deres kultur, og det påvirker de minimalt. De vil - som du sier - ta større del i det geopolitiske/økonomiske markedet, og veien inn er tilsynelatende bredest gjennom fotball, golf, Formel 1, og andre idretter.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

Jepp. "Vaskebegrepet" er likevel ikke helt uten mening og relevans.
Vi ser det blant City- og Newcastle-fans, vi ser det blant spillerne som har reist til Saudi-Arabia (senest Jordans Hendersons intervju i dag), og vi har sett det hos fraksjonen av United-fans som trygler om Qatar-eierskap: Penger kjøper lojalitet. Selvsagt direkte - mange av disse spillerne får åpenbart godt betalt for å drive reinspikka reklame, men også indirekte gjennom armeen på sosiale medier som aktiveres og på autopilot taler din sak og glatter over alt det negative så lenge det kommer penger inn til spillerkjøp.

Det er mulig å ha to tanker i hodet på samme tid, mulig å BÅDE være fan av en klubb OG aktivt motarbeide eierne, selv de som bruker penger. Men hvor mye Saudi-kritikk ser du fra Newcastle-supporterne? Får Emiratene høre det fra City-fansen? Vil United-fansen protestere dersom vi om 5 år står med et nyoppusset Old Trafford og et stjernelag på banen? Penger stilner kritikk mer effektivt enn noe annet.
post liked by: Blodfink, Schmeichel
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Gud forby at de kommer inn i Champions League. En ting er å kjøpe en klubb, da kan man liksom betale seg ut av supporternes frustrasjon. Men det måtte da ha blitt ramaskrik fra alle Europas hjørner og vaktbikkjer om de plutselig skulle få innpass i Champions League?
Eller er jeg for naiv nå? Jeg ser jo at muligheten er der, spesielt på sikt. Men alle av Champions League's store deltagende klubber ville da virkelig gjort en stor protest ut av dette? Da kan man jo virkelig begynne å snakke om utbryterligaer, hvis de går sammen og boikotter et slikt oppsett. Dette er de vel nødig interesserte i å risikere, å fremprovosere noe som jeg ser på som et sannsynlig motangrep.
post liked by: RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Ser ikke hvorfor de ikke skulle kunne det, rent praktisk, eller etisk.

Når israelske lag kan delta i Champions League, er på en måte lista lagt for hva man tillater, uten å kommentere forholdene omkring det landet noe ytterligere.

UEFA vil nok bli smurt med 'pengegaver' så det synger fra Saudi Arabia, noe som vil ytterligere forsterke UEFAs grep om de europeiske fotballforbundene.

Man kan forsøke å bryte ut, men da må man vinne en øko-juridisk kamp mot UEFA som er nærmest dømt til å feile. Bryter man med UEFA, melder man seg og ut av deltakelse i Fotball-EM, for ikke å nevne den nå lange rekken av turneringer som favner ufattelig bredt, både økonomisk og geografisk: Nations League, Champions League, Europa League og Conference League. Den makten de sitter på er ekstrem. Alt kan naturligvis endre seg, men ser ikke helt hvordan per nå.
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Nå kjenner ikke jeg helt til reglene her i praksis, men det er vel ikke helt sånn at UEFA eller noen andre for den saks skyld bare kan avvike fra helt grunnleggende demokratiske prinsipper? Jeg tenker at deltagende klubber må da kunne ha en viss form for makt de også, og hvis mange nok klubber går sammen så må de da ha en ganske sterk sak? Sånn teoretisk sett hvertfall.
Nettopp det at Israel er deltagere kan vel kanskje være et argument imot Saudi Arabisk deltagelse, da man virkelig begynner å involvere konfliktfylte og utsatte relasjoner. Russiske klubber får jo heller ikke delta i Champions League og Abramovich måtte kapitulere i Chelsea. Så noen moralske forankringer må jo fortsatt eksistere her og der, selv om jeg også ser hvor vanvittig sterk denne pengemakten er samt at det med Russland var etter voldsomt internasjonalt press. VM skulle jo aldri ha vært holdt i Qatar for å nevne et eksempel på manglende moralsk ryggrad hos disse herrene i dress.

Men for underbygge poenget mitt på en annen måte; det hjelper ikke helt hva lovverket sier under en væpnet revolisjon heller. Makten tilhører jo i siste instans hos folket/deltagerne. Sånn bør det være, men må presisere at dette er ren spekulering fra min side over hva som er mulig og ikke, jeg har svært liten sikker kunnskap på noe her og i hvilken grad klubbene har noen reell anledning til å gå sammen/protestere på denne måten og evt hvilken effekt det vil ha.
Men forutenom pengene er vel ikke europeiske toppklubber særlig lystne på at det nye maktsenteret i fobtallen skal etablere seg i Saudi Arabia. Så noen motstridende krefter her er det jo. I teorien hvertfall.

EDIT: Dette kommer jo også i tillegg til at de aller fleste fotballfans her i Europa nok heller ikke ønsker Saudi Arabia velkommen i Champions League.
post liked by: RedTrafford
Post Reply