(PL) Manchester United - Nottingham Forest (26-08-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19273

Er jo superfornøyd nå, noen timer etter kamp så er det en litt annen psyke i stua :hah: Fotball, at det kan engasjere så voldsomt :hah: Psykt.

United skal jo aldri vinne noe lett egentlig, noen sesonger i PL var plankekjøring, men ellers er det jo beinhard jobbing som har skaffa titler.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

Ser at mange synes vi ikke spiller bra i dag. Jeg synes ikke 3-2 er et bra resultat hjemme mot Forest... men ser jeg forbi de 2 målene Forest får gratis i starten....... Ja, da er jeg kjempefornøyd. Jeg synes vi spiller skikkelig god fotball i dag, bortsett fra i de 5 første og 15 siste minuttene.

Jeg er i alle fall storfornøyd, sett bort fra de 5 første minuttene, og deler av det siste kvarteret. Og jeg tenker ikke kun på resultatet, selv om det er viktig. Vi kunne spilt 2-2 i dag, og jeg ville vært fornøyd. Fornøyd fordi i dag så jeg at vi spilte Ten Hag-ball for første gang på lenge. Fornøyd for i dag så jeg at vi ønsket å dominere og kontrollere kampen, både tempomessig og med tanke på ballinnehav. Vi dikterte hele showet i 70 minutt. Det var egentlig kun ett lag på banen i store deler av kampen, og det var fordi vi holdt på ballen og spilte på kalkulert risiko fremfor høyrisiko.

Vi dominerer ballen så til de grader, og spiller med flott press og intrikate bevegelser og pasningsmønstre. Vi gjennomfører en kamp basert på ballbesittelse og kontroll, og Forest har jevnt over svært lite å stille opp med utenom de gratismålene de får i starten. Vi er desidert det beste og til tider det eneste laget på banen, akkurat slik jeg ønsker å se oss spille.

Det eneste jeg kan pirke på er:
1. Vi kunne skapt flere store sjanser. Men, vi skaper en god del, og nok til å score minst 3-4 mål. Det er godkjent i min bok.
2. Onana med en del svake involveringer. Er alt for passiv på 0-1, og burde sweepet på en hendelse i andreomang. En feilpasning, men den er ikke grov og får ingen konsekvenser. Ellers jobber han seg fint inn, og får godkjent for min del.
3. Martial... Er mektig lei nå. Han fremstår mindre målfarlig enn Weghorst. Bidrar til oppbyggende spill, slik Weghorst og gjorde. Men nå har han vært her lenge nok for min del. Vi trenger bedre spisser enn Martial, utenom Højlund.
4. De 5 første er skrekkelige. De 15 siste er ikke elendige, men det er ikke godt nok.

Bruno gjør sin desidert beste kamp på over et halvt år for min del. Og da ser jeg bort fra de 2 målpoengene, og tenker mer på hvordan han spiller minutt for minutt. Det var utrolig forfriskende å se han få ro og kontroll på ballen, før han gjorde neste trekk. Han bidro til at vi beholdt ballen i laget, og dominerte kampen fullstendig i enorme perioder. Det viser at Bruno har ferdighetene, og kan justere spillet sitt. Jeg håper at han fortsetter å spille slik, for da tror jeg vi kommer til å ha ballen mye mer fremover og. Kunne gitt han 9/10 på børsen, uavhengig om han scorer eller fikk en nydelig assist og. Så avgjørende mener jeg han er i dag, når han spiller på denne måten fremfor Hollywood Bang Bang Bang på første sekund, som vi ofte har sett ellers. Stående applaus fra meg, Bruno.

Dalot fungerer bra på venstrebacken. Han inverterer såpass mye at han blir en double pivot med Casemiro, og det var avgjørende for at vi hadde full kontroll på midten i store deler av kampen. Er og veldig aktiv fremover.

Antony synes jeg og gjør en knallgod kamp. Er en konstant trussel, og setter medspillere i gode situasjoner.

Rashford kommer seg nå. Det er 3 ganger hvor han fremfor å holde ballen i laget, velger å drible alene mot 3-4 mann, som uunngåelig ender med ballmist. Slikt kan jeg ikke fordra. Men bortsett fra det så tar han seg kraftig opp, og tar stort sett de riktige valgene i dag. Synes han er god i dag, og er avgjørende for at vi vinner. Sterk 7/10 for min del.

Wan-Bissaka er over alt, og feier over alt og alle. Synes han er kanongod i dag. Er fortsatt en press-trigger, selv for et lag som Forest. Men det er bare sånn det er, og til tross for det, så gjør han livet meget surt for alle som kommer i nærheten av ham. Viser og god nærteknikk ved flere anledninger, og drar av 2-3 mann ut av det blå før han skaper enorme rom for medspillere rundt seg.

Denne kampen var nøyaktig det jeg trengte for å få en boost. Her fremstår vi nøyaktig slik jeg ønsker å se oss spille, i ca. 70 minutt av kampen. De 5 første er grufulle, og de 15 siste burde vært mer kontrollerende. Bortsett fra det, så er jeg rett og slett storfornøyd. Greier vi å bygge videre på en slik spillestil, og inkorporere en spiss som faktisk har målteft - forhåpentligvis Højlund - så ser jeg lyst på det.

Førsteomgangen mot Tottenham var grei, men synes den var altfor preget av fram og tilbake, erratisk tempo og lite ballkontroll. Her spiller vi fotball slik vi ser de beste i klassen gjør. Og med vår gode stall, og forbedringspotensial, så kan det bli riktig så kjedelig å møte for de aller fleste lag. Ingenting er mer frustrerende for et lag enn å nekte de ballen, og det gjorde vi i dag. Riktignok mot Nottingham, men det er ikke alltid vi har klart å gjøre dette selv mot bunnlagene, og nå gjør vi det, og vi gjør det overbevisende. Det kan overføres og brukes mot sterkere lag om vi videreutvikler spillestilen dithen.

Krysser fingrene for at vi fortsetter slik, og ikke går tilbake til high-risk 100 % overgangs/kontringsball. Trampeklapp, og god kveld :heart:

PS: Det er ikke resultatet i seg selv jeg trampeklapper for. Vi burde ikke slippe inn 2 mål på Old Trafford, og spesielt ikke mot Forest. Jeg er glad for resultatet, men jeg er langt mer fornøyd med den ballbesittende spillestilen vi implementerte i dag.
Last edited by 10Hag on 26 Aug 2023, 23:21, edited 1 time in total.
post liked by: Pwint, Blodfink, Ryder, MektigeTHOR
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Joda folk sier viktig å vinne på en dårlig dag, og det er tre poeng som teller. For så vidt sant, men vi har så langt i år spilt tre kamper og hatt en dårlig dag i alle kampene. Altså tre dårlige dager på rad.

Det har gitt seks poeng, men det må ikke forsette. Da havner vi conference leauge til neste år….

MektigeTHOR
Posts: 479
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 837
Liker mottatt: 1301

PS: Det er ikke resultatet i seg selv jeg trampeklapper for. Vi burde ikke slippe inn 2 mål på Old Trafford, og spesielt ikke mot Forest. Jeg er glad for resultatet, men jeg er langt mer fornøyd med den ballbesittende spillestilen vi implementerte i dag.
[/quote]

Hva er dine tanker angående strategi for Arsenal borte?
Prøve å gjøre det samme som mot Forrest sett bortifra de to perioder du nevner eller legge seg noe lavere å ta kontringer når de oppstår?
post liked by: 10Hag
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

@MektigeTHOR: Blir sannsynligvis umulig å gjøre nøyaktig det samme mot et lag som selv vil dominere ballinnehav og angripe, slik Arsenal gjør. City og Arsenal har i snitt rundt 65% ballinnehav, som er veldig høyt. De har knapt kamper hvor de har ballen minst. Vi ligger på underkant av 55% i snitt, som er bra, men samtidig betydelig lavere.

Det siste jeg håper vi gjør er å legge oss bakpå og kontre. Vet at det kan fungere i enkeltkamper mot gode lag, men synes ikke det er slik vi bør fremstå. Når de andre topplagene i PL møter hverandre, så legger de seg ikke bakpå.

Når f.eks to gode lag som City og Arsenal (eller Liverpool) møter hverandre, så går de heller i strupen på hverandre, og prøver å vinne krigen på midtbanen. Jeg håper at vi kan ta noen steg mot noe slikt, der vi evner å sette hardt mot hardt. Også selvfølgelig utnytte farta til vingene våre på mulige overganger og kontringer når det er optimalt, så lenge det ikke er vår eneste slagplan.

Det er håpet mitt i alle fall, at vi beveger oss mer i den retningen hvor vi vil ha mest mulig ball, så vi kan spille mer og mer på våre premisser. Kan ikke forvente stort mer enn 50% ballinnehav mot lag som Arsenal. Hadde bare vært fint å ikke lenger måtte gå 60-70% av kampen uten ball når vi møter andre gode lag.

Vil jo se oss spille mest mulig ball, og ikke en kamp der vi hovedsakelig jager og presser uten ball. Vil se oss mer og mer i førersetet i kamper mot både gode og mindre gode lag, og at utgangspunktet vårt før de fleste kampene er at vi skal forsøke å dominere, slik at motstander må tilpasse seg oss, i større grad enn vi må tilpasse oss de.

Alle de beste lagene i så og si alle ligaer har dette til felles. Korrelasjonen mellom ballinnehav og suksess er så direkte som det kan bli. Man ser samme mønsteret i hele verden, og på alle nivåer, med få unntak. De beste lagene har ballen mest, i 9/10 tilfeller. Cuper er et naturlig unntak. Alt kan skje i utslagsspill, og i turneringer hvor kampene trekkes tilfeldig. Spurs vant jo nesten CL, og vi kunne fort slått City i FA Cupen. Men om man måler suksess over tid (seriespill med mange kamper), så er det ingenting som indikerer suksess mer enn ballinnehav (og antall pasninger, som går hånd i hånd med ballinnehav).

Var veldig fornøyd i dag, fordi vi var tålmodige ogflink med ball i beina. Alle slo gode og rette pasninger stort sett gjennom hele kampen, og vi ventet på de rette åpningene før vi tok sjansen på å spille oss gjennom mot mål. Så jeg satt egentlig bare og gliste gjennom store deler av kampen, selv når vi lå under 0-2. Alt jeg så var et lag som endelig ville spille sitt eget spill, og tørre å ha og bruke ballen. Det har vært mange kamper de siste årene hvor vi ville fått panikk etter en slik marerittstart, og bare gitt ballen til en Bruno som hadde prøvd det håpløse i 90 minutt for å febrilsk skaffe en utligning. Kaotisk fotball. Men ikke i dag. I dag tok vi fullstendig kontroll og jobbet med kontrollert tempo mot seier, og fikk det fortjent. Sjeldent sett en så avbalansert og kontrollert Bruno. Har ofte sett han gjøre sinnsyke ting på en fotballbane, men ikke på en så behersket og "zen" måte. Elsker det.

Jo mer kontroll, jo mindre berg-og-dalbane.

Det sagt, så tror jeg allikevel at vi legger oss noenlunde bakpå mot Arsenal. Håper bare vi ikke gjør det i for høy grad. Gøy om vi vinner mot Arsenal ved å kontre, og vi har tatt mange store skalper de 10 siste årene med slik fotball. Men enkeltkamper er enkeltkamper, forutenom i cuper. I serien må taktikken og fungere langsiktig. Mener bare at det er en taktisk disposisjon som ikke gjør oss til en reell tittelutfordrer på sikt, da det er for volatilt og kaotisk. Overgangsfotball og kontringsfotball spretter i for høy grad begge veier. Å fokusere mer på ballinnehav dikterer kampene mer i én retning, og gjør det mer forutsigbart og stabilt over tid.
post liked by: Pwint, Ryder, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Vi har vel aldri kun hatt 30% ball under Ten Hag @10Hag?
I 3-6 mot City ifjor hadde vi 44% ball.
Eneste gang vi har hatt veldig lite ball var den absurde 2 omgangen på Anfield.
Da hadde vi 40,4% ball gjennom hele matchen.
Kjenner ikke igjen beskrivelsen av Manchester United som et lag som legger seg bakpå og kontrer under Ten Hag.
Vi er et presslag, vi presser høyt.
Var nettopp en artikkel om det på United.no.
At vi ikke har lykkes så bra som vi burde er sant.
Vi burde vært enda bedre kollektivt, både med og uten ball.

Ellers enig i at vi må utvikle oss i å styre matchene mer med ball.
Men selv ønsker jeg meg ikke et balltrillende lag hele matchen.
Gørr kjedelig å se på lag som hviler med ball i laget lenge.
Ønsker meg mer typisk risikofylt United fotball.
Var den fotballen som gjorde oss mest populære i UK.
Selv om det har gått av moten å spille med risiko.

Synes rett skal være rett.
Vi er et possesion lag, har sjette mest possesion i PL.
Ja, vi burde vært enda bedre på å styre spillet
Men fordi vi er gode på raske brudd, betyr vel ikke det at vi ikke spiller possesion fotball?
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Rød Pølse, Ryder, Lingard, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2744
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2917

10Hag wrote: 26 Aug 2023, 22:12 Jeg er i alle fall storfornøyd, sett bort fra de 5 første minuttene, og deler av det siste kvarteret. Og jeg tenker ikke kun på resultatet, selv om det er viktig. Vi kunne spilt 2-2 i dag, og jeg ville vært fornøyd. Fornøyd fordi i dag så jeg at vi spilte Ten Hag-ball for første gang på lenge. Fornøyd for i dag så jeg at vi ønsket å dominere og kontrollere kampen, både tempomessig og med tanke på ballinnehav. Vi dikterte hele showet i 70 minutt. Det var egentlig kun ett lag på banen i store deler av kampen, og det var fordi vi holdt på ballen og spilte på kalkulert risiko fremfor høyrisiko.

Vi dominerer ballen så til de grader, og spiller med flott press og intrikate bevegelser og pasningsmønstre. Vi gjennomfører en kamp basert på ballbesittelse og kontroll, og Forest har jevnt over svært lite å stille opp med utenom de gratismålene de får i starten. Vi er desidert det beste og til tider det eneste laget på banen, akkurat slik jeg ønsker å se oss spille.
Men altså, vi møtte et av ligaens svakeste lag hjemme på Old Trafford. Selvfølgelig ønsket vi å dominere kampen. Og det å dominere kampen fikk vi ganske enkelt lov til siden Forest la seg dypt inne på egen banehalvdel etter at de gikk opp til 2-0. Nå hadde vi sikkert dominert kampen fullstendig uansett, men de tidlige målene forandret nok mye.

10Hag wrote: 26 Aug 2023, 22:12Her spiller vi fotball slik vi ser de beste i klassen gjør.
Vi er fortsatt ekstremt langt unna, til tross for at vi beleiret oss inne på banehalvdelen til Forest.

10Hag wrote: 26 Aug 2023, 22:12“, og Forest har jevnt over svært lite å stille opp med utenom de gratismålene de får i starten. Vi er desidert det beste og til tider det eneste laget på banen, akkurat slik jeg ønsker å se oss spille.”
Jeg vil si vi tok en del sjanser og Forest var langt ifra ufarlige etter de to tidlige scoringene. Men vi vant til slutt - og det samme mot Wolves i åpningsrunden. Da har vi spilt 3 kamper og så vidt berget 3 poeng mot 2 lag som er ansett å være i bunnstriden.

Men mot Forest fikk vi god trening på å spille mot etablert forsvar og det trenger vi, for vi er dårlige på siste tredjedel - og det har vi vært en god stund nå. Der er de beste lagene i ligaen betydelig bedre.

Jeg håper virkelig Højlund er klar for å spille snart og at han løfter angrepet til nye høyder.
User avatar

Ryder
Posts: 4703
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2626
Liker mottatt: 10704

Gode poenger både fra @Pink Final og @10Hag her. Jeg ønsker at United skal være et "all action"-lag som spiller med høyt tempo og intensitet som grunnmur, ikke et tiki-taka/balltrillende lag.

Samtidig må vi beherske ulike kampbilder, motstandere og scenarier, og det er vel her det skorter mest per i dag. Som mot Forest, der jeg er enig i at vi spiller tålmodig, kontrollert og godt mellom 0-2 og 3-2, men det vi det siste kvarteret tydelig viser at vi er ute av stand til å "skru om" tilnærmingen og endre måten å spille på når kampbildet krever det. De 20 minuttene av kampen der Forest var interessert i å angripe, hadde vi trøbbel. Et mer taktisk fleksibelt lag hadde klart å roe kampen helt ned, spilt strukturert og på lav risiko, mens vi henfaller til "kaosball" med altfor mange tilfeldigheter. Hvorvidt det først og fremst skyldes (manglende) disiplin, instrukser eller kun svak utførelse, vet jeg ikke. Det går an å dominere/kontrollere med actionfotball også (som Liverpool for noen sesonger siden), men det krever en fysikk som jeg nok føler vi mangler i laget per i dag.

Til @Lingard sin kommentar: Ja, Forest er et lag vi uansett skal slå på OT, men vi scorer tross alt tre mål og ut fra xG (3,58) var ikke det et eneste mål for lite. Til sammenligning hadde Arsenal en xG på 0,83 da de slo Forest 2-1 hjemme i serieåpningen.
post liked by: 10Hag, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19273

Tallene Livescore hadde fra bortekampen mot Arsenal sist januar:

Ars-Man
Goals 3-2
Shots on target 5-4
Shots off target 7-0
Blocked Shots 10-2
Possession (%) 58-42
Corner Kicks 12-4
Offsides 1-4
Fouls 8-9
Throw ins 11-15
Yellow cards 1-2
Crosses 23-10
Counter attacks 0-1
Goalkeeper saves 2-2
Goal kicks 2-6
Treatments 0-3

xG fra Understat: 2.90-0.27

Vi ledet, så snudde Arsenal, så utlignet vi og så røyk det på tampen.

Ser for meg et lignende scenario til helga, men håper vi skaper litt mer denne gangen. At vi scora 2 sist var jo en bragd.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Ryder
LUHG!
Post Reply