(PL) Tottenham Hotspur - Manchester United (19-08-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27339
Liker mottatt: 17827

Tottenham Hotspur vs Manchester United
Premier League
Lørdag 19 august kl 18.30
Tottenham Hotspur Stadium, London
Dommer: Michael Oliver

Innbyrdes:
Tottenham: 53
Uavgjorte: 50
Man United: 95

Liga 86-43-42
FA cup 6-5-5
Liga cup 2-1-5
Cup vinner cup 1-0-1
C Shield 0-1-0

Siste fem:
Pl 2023 Spurs - Man United 2-2
PL 2022 Man United - Spurs 2-0
PL 2022 Man United - Spurs 3-2
PL 2021 Spurs - Man United 0-3
PL 2021 Spurs - Man United 1-3


Skader United:


Rasmus Højlund, tvilsom
Dean Henderson, sitter trolig på benk
Kobbie Mainoo, ute
Tyrell Malacia, ute
Amad Diallo, trolig ute
Tom Heaton, ute
Lisandro Martinez, uvisst

Suspensjoner:

Mason Greenwood

Vi tar turen til Spurs’ imponerende storstue, for å møte et lag som ikke er like imponerende.
Det sagt, de imponerte mer enn oss i premieren.
Det skulle heller ikke mye til.

Under Ange Postecoglou vil de være et lag med høy linje, og som presser høyt.
Det vil trolig gi oss bakrom, som vi bør utnytte.
Redd den sentrale midtbanen vår igjen blir løpt igjennom, om den ikke settes opp annerledes.
Casemiro må ha mer hjelp.
Om det blir ved starte med McTominay, eller ved å gi feks Mount mer defensivt ansvar vet jeg ikke.
Noe må gjøres i hvert fall.

Hva skjer med angrepet vårt?
Jeg tror Garnacho går ut, Rashford til venstre, og Sancho sentralt.

Goals galore

Manchester United og Tottenham er kjent for underholdende fotball og mange mål.
Det er derfor paradoksalt at bekymringen hvor skal målene komme fra? stilles både hos oss og Spurs nå i starten av sesongen.
De har solgt Kane, vi har en ung og foreløpig skadet Højlund.

Tidenes toppscorere i hhv United og Spurs er også toppscorere for England.
Hos oss har Wayne Rooney klubbrekorden, tett fulgt av Bobby Charlton - som hadde den lenge.
I Spurs har Harry Kane klubbrekorden, tett fulgt av Jimmy Greaves - som hadde den like lenge.

United og Spurs goals galore England

De fire, samt Gary Lineker (som spilte 3 sesonger for Spurs) er topp fem på England hva landslagsmål angår.
Dette er lista:

Harry Kane 56 mål
Wayne Rooney 53 mål
Bobby Charlton 49 mål

Gary Lineker 48 mål
Jimmy Greaves 44 mål


Fram til 1963 delte Boltons Nat Lofthouse og Prestons Tom Finney rekorden, med 30 mål hver.
Siden 12 oktober 1963 har rekorden enten tilhørt en United eller en Spurs spiller.
Her er oversikten over når rekordene ble tatt:

Charlton 12 oktober 1963 - scoret sitt 31 landslagsmål.
Greaves 3 oktober 1964 - scoret sitt 35 landslagsmål.
Charlton 22 mai 1968 - scoret sitt 45 landslagsmål.
Rooney 8 september 2015 - scoret sitt 50 landslagsmål.

Kane 23 mars 2023 - scoret sitt 54 landslagsmål.

Bobby Charlton hadde rekorden suverent lengst.
Hva skjer i ettermiddag?
Blir det målfattig?
Eller lever klubbene opp til historien?
Slik at dette blir en målrik klassiker!
Kos dere med matchen.
post liked by: Rød Pølse, Can2, RedTrafford, Blodfink, Pwint, Buchan, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Lads, it's Tottenham...
post liked by: Can2, Blodfink, Lingard, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

Ut fra det jeg så mot Brentford, etterlater Spurs seg store rom bak backene.
Ville satt Rash på kant i denne kampen.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Yep. Forandringer må til, litt bekymra for prosent ant. vellykka pasninger i United. Om de treffer litt mer blir de mindre overkjørt på midten.

Så håper samtlige har fått av seg trefotan og fått på sæ skoa.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pink Final, Can2, Buchan
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8676

Mangelen på energi og tempo var hovedproblemet mot Wolves. Til og med Rashford blei tatt igjen av forsvararane til Wolves dei få gongane han kom fri på kanten. Alle verka rett og slett tunge i beina. Kan det vere resultatet av ein beinhard treningsperiode før sesongstart? Ten Hag skal vere svært fokusert på restitusjon, men har det vorte for mykje hardkøyr i pre-season?

Prestasjonen på måndag var ikkje noko betre enn i dei to første kampane forrige sesong, og vi kan takke fru Fortuna for at vi fekk tre poeng. Likevel trur eg ikkje det representerer kvaliteten på laget. Tippar vi slår knallhardt tilbake allereie mot Spurs og at formkurven framover peikar bratt oppover.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Blodfink, Pink Final, Can2, Buchan
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Enig i at mange spillere så tunge og trege ut mot Wolves. United hadde en lang pre-season med mange kamper sammenlignet med de fleste andre lag. Det var også mye reising og ulike tidssoner. Wolves spilte visstnok en pre-season kamp i Portugal og resten av kampene på Molineux. Det er ikke usannsynlig at dette var utslagsgivende for prestasjonen på mandag.

Forhåpentligvis vil vi profittere på et solid treningsgrunnlag utover sesongen, og jeg håper og tror at vi ser en mer energisk spillergruppe allerede på lørdag. Tror også vi ser noen endringer på laget, der det mest nærliggende er Rashford på kant og Sancho sentralt som en falsk 9er. Kunne også tenke meg å se Eriksen fra start mot gamleklubben. Vi trenger raske bein, men vi trenger også noen som treffer på pasningene.

Skal unngå å komme med resultat-tips denne gangen, så jeg ikke kan beskyldes for å jinxe laget...
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Can2, Buchan
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

Er heller ikke bekymra for at vi skal se så elendige ut i fortsettelsen, vi kommer til å bli bedre (forhåpentligvis) ganske fort.
Men det er jo noen momenter som har vært problematiske i flere år, og som vi liksom aldri klarer å bli kvitt. Dette med å tilsynelatende ikke være klare, fysisk og mentalt, til kamp. Å finne riktig tennings- og intensitetsnivå er noe vi fortsatt sliter med, og det gjør at når vi er dårlige så er det liksom ikke måte på. Altfor lavt bunnivå, det MÅ bare bli bedre eller så kommer vi til å ryke på stygge smeller også i år. Vi må finne balansen mellom det uttalte målet om å være verdens beste på kontringer, og å ha roen til å kontrollere kamper. Det blir for mye kaosball enn så lenge, og det vil vi bli straffet for - spesielt når midtbanen vår har såpass store fysiske mangler på defensiven.

Det vil ta tid å bli komfortable med nytt oppspillsmønster med Onana, og Mount trenger tid på å finne rollen sin. Men sliter fortsatt litt med å se hva han skal tilføre oss, bortsett fra løps- og pressvillighet og arbeidsmoral (noe vi strengt tatt også hadde med Fred). Han gir oss foreløpig litt mindre kvalitet med ball enn det jeg hadde håpet på, det blir litt for mye "Bruno light" over ham så langt. Vi trenger fortsatt en DM, og dersom vi får en, hva har det å si for Mount (og Eriksen og Bruno for den saks skyld)? Ut på kant?
post liked by: Rød Pølse, Pancho P, Pink Final, Buchan
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Hver gang Rash spiller spiss, synes jeg vi får mindre både på venstre kant og foran mål.
Rash er og forblir venstrekant spiller.
Da blir spørsmålet, hva med Garnacho og hvem foran der.
Enig at Sancho bør starte foran og så får vi raskt svar på det.
Sikkert for tidlig for Martial også.

Nei, det er vanskelig når det er såpass tynt der framme.
post liked by: Rød Pølse, Pancho P, Pwint, Pink Final, Blodfink, Can2, Buchan
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13637
Liker mottatt: 8775

Syns Tifo forklarer godt hva som "gikk galt" på mandag:



Det som skremte meg var at EtH ikke hadde noen mottrekk, eller så ut til å klare å endre spillet. Det måtte jo være en backup plan vel? Blir spennende å se hvordan vi fremstår mot tottenham.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink, Can2, Buchan
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Pwint wrote: 17 Aug 2023, 13:13 Det som skremte meg var at EtH ikke hadde noen mottrekk, eller så ut til å klare å endre spillet. Det måtte jo være en backup plan vel? Blir spennende å se hvordan vi fremstår mot tottenham.
Litt bekymringsfullt ja. Jeg velger å tro det var første kamp ting bedrer seg. Men når jeg så hva City og Newcastle gjorde så føler jeg vi ikke er i rute.
post liked by: Pwint, Buchan
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Velger foreløpig legge ansvaret på spillerne etter ferien og ikke Ten Hag det som skjedde mot Wolves.
Det sagt så har jo også Ten Hag ansvar med å få vekket dem. Noe jeg tror vil skje mot Spurs.
post liked by: Pwint, Buchan

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 106
Liker mottatt: 823

Må nesten bare stole på at det var tunge bein og mangel på overskudd mot Wolves etter hardkjør på trening frem mot ligastart, og at det hardkjøret vil lønne seg utover sesongen. Svaret vil vi få i løpet av de neste par kampene tenker jeg.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Tottenham var forøvrig nesten like åpne bakover når de mistet ballen i sin første kamp. Tror det kan bli en morsom kamp i helgen.
post liked by: Pancho P, Lorentzsen, Pwint, RedTrafford, Can2, Buchan
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Pwint wrote: 17 Aug 2023, 13:13 Syns Tifo forklarer godt hva som "gikk galt" på mandag:



Det som skremte meg var at EtH ikke hadde noen mottrekk, eller så ut til å klare å endre spillet. Det måtte jo være en backup plan vel? Blir spennende å se hvordan vi fremstår mot tottenham.
@Pwint: Veldig god video, den der. Sett 3 analyser som alle peker på det samme.

Tror det handler fint lite om "mentalitet", altså å være påskrudd til kamp. Og tror og det handler veldig lite om slitne/trøtte bein.

Er enig med det som blir analysert, og ser det mer som taktiske feilgrep fra vår manager og spillerne. Motstanderen ender opp med å utnytte våre minst pressresistente spillere (AWB hovedsakelig), og hvordan det således skaper følgefeil på følgefeil der vi aldri er trygg ved motpress, eller har nok medspillere rundt oss til å beholde ballbesittelse. AWB spilte riktignok en god kamp, men slike ting er vanskelig å se ved første øyekast. Ser man analysene og kampen om igjen, ser man nøyaktig hvorfor AWB alltid brukes som pressmarkør av lag vi møter, og konsekvensene av det. Jeg kritiserer ikke AWB her, om noen tolker det slik. Er litt kjedelig at man må si slikt for å diskutere en kamp, men regner med alle som leser her skjønner at dette ikke er noe kamuflert angrep på noen som helst. Jeg kaller meg 10Hag av en åpenbare grunn, og synes allikevel han leverte meget svakt mot Wolves, og fortjener kritikk.

Det hele forverres av at Rashford må spille som spiss og ikke er god til å bevege seg som en spiss skal for å løse opp rom for de rundt ham, hovedsakelig Bruno og kantene. Dette nevnes og i analysen ovenfor om jeg husker riktig.

Hørte intervju på Uno etter kamp med lederen av turgruppa til Old Trafford. Hun sa noe jeg ikke helt forstår. Skal parafrasere så nøyaktig jeg kan:

"Jeg synes det går så treigt der framme når i har ballen. Må spille ballen fortere, og prøve mer skudd, gjerne utenfor 16-meteren"

Skal ikke si det er feil, bare påpeke hvor ulik oppfatning vi har av det hele. Jeg må oppsummere tankene mine i en liten liste, så det blir fordøyelig:

1. Synes det tvert i mot går alt for fort der framme, ikke treigt. Problemet er at frontrekka er isolert fra hverandre og midtbanen, noe som og er hva som skjer når man spiller seg frem for raskt. Men ja, det ser kanskje litt ut som at ting går i sirup når vi skaper lite sjanser. Men ci var lynraske med å få ballen opp på Garnacho, Rashford, Antony og Bruno. Manglet ikke på tempo i det hele tatt. Tvert imot: De fikk eller ble forsøkt gitt ballen så raskt at det var null bindeledd mellom de og resten av laget. Det gikk tidvis så forbanna fort med ballen frem at vingene og Rashford ble isolert fra hverandre, noe som skal godt gjøres når de ligger i samme rekke. Dette førte og til at Mount og tidvis Bruno ikke hadde sjangs med å følge etter og bidra offensivt. Mount led skikkelig av dette. Bruno var selv en stor del av årsaken til det. Han skal gjøre ting raskt 9/10 ganger, selv om fasiten kanskje heller burde være et sted rundt 4-5/10 ganger. Casemiro ble og dønn isolert som et resultat av dette. Når Wolves vant tilbake ballen (som var enkelt når de fremme var så isolert), så hadde midtbanen vår knapt rukket å reagere på at vi i det hele tatt nettopp var i en angrepsfase.

2. Det siste man bør gjøre å avslutte eller sentre bare for å gjøre det. Man burde ikke spille på absurd risiko (håpløse skudd og pasninger man vet ikke går veien), men heller spille trygt før man finner åpningen for kalkulert risiko (den lille stikkeren som kun du og din mottaker har sett osv).

3. Så for å oppsummere: Veldig enig med analysene. Dette er fortsatt et lag med enkelte spillere som ikke er helt tilpasset en ballsikker spillestil. Og når vi møter veggen, har vi tilsynelatende sjeldent en Plan B. Eller for å si det slik: Vår Plan B (eller instinkt når ting går i stå) er å kontre, og kontre så raskt at vi ikke engang selv henger med i svingene. Med andre ord: Vi gir vekk ballen med en gang vi vinner den, og bruker mesteparten av energien vår på å ikke bli nedrent i midten. Nøyaktig slik kampbildet ble mot Wolves.

Vi må begynne å se litt på hva lag som City, Brighton og Arsenal gjør når de sliter. Da roer de ned tempo, og fokuserer først og fremst på å beholde ballen i laget. Da kan man slippe å bekymre seg for motstanderen mens man samler krefter, og slår lavrisiko frem og tilbake i gradvis høyere tempo, helt til motstanderne er ute av balanse, og... BANG! Kalkulert risikopasning som splitter de opp.

Det vi gjør nå er grovt oppsummert: Pump ballen på Bruno og de andre der framme, og sats på kontringer/overganger så raskt som mulig, selv om vi overhode ikke er balansert eller posisjonert på en måte som er fruktbart (lav risk) for kontringer. Når Bruno er isolert tar han fort de dårlige valgene, og spiller halvhjertede (eller kanskje mer korrekt å si umulige) høyrisikoballer som ikke oppnår noe, utenom å gi bort ballen og besørge for at vi må begynne helt på nytt, restrukturere, motpresse og forsvare. Fysisk slitsomt og demotiverende spillestil for ethvert lag, og spesielt når det blir et mønster gjennom hele kampen, som det fort blir når vi først sliter og bare slår rett inn i panisk kontringsmodus.

Hvis vi vil angripe med høyt tempo, må vi først beherske å kontrollere tempo. Slik har lag blitt gode på bryte ned den sagnomsuste lave blokka.
Last edited by 10Hag on 17 Aug 2023, 16:27, edited 2 times in total.
post liked by: Pwint, Ryder, RedTrafford, Buchan, Rød Pølse
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13637
Liker mottatt: 8775

God oppsummering @10Hag . Enig med alt du sier her, også (dessverre) det du sier om taktiske feilgrep.

Takk for kamptråd igjen @Pink Final! Håper på langt bedre fra gutta.

Edit: Sorry for rot med svar og navn. Multitasking FTW!
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pink Final, Buchan
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

Godt oppsummert @10Hag, per i dag har vi ofte bare ett gir.

Når det er sagt - så en tråd med flere klipp fra kampen som viste at Casemiro svært ofte gikk svært høyt i banen, helt opp i motstanders 16-meter ved 6-7 tilfeller. Det vil finnes situasjoner da det er logisk og riktig, men vi ble tatt på kontra på flere av dem. Hvorvidt det var instruks eller dårlig disiplin aner jeg ikke, men funket uansett særdeles dårlig.
post liked by: Pwint, 10Hag, Buchan
Post Reply