André Onana

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@Alf banan, Øksen er slipt den og klar til hogst. I følge statistikk, og det blir aldri 100% (fordi da må vi ha tilgang til et slags multiverse der de samme kampene foregår med ulike keepere...), så har Onana en bedre xS (om det heter det?) enn De Gea. Såvidt jeg forstår det, er det i PL. I CL må jo den statistikken være litt...svak? Poenget er vel at tiden hadde gått fra De Gea, og da falt valget på Onana. Og jeg er faktisk usikker på om det var førstevalget, eller det vi fikk til grunnet FFP? Mulig Costa hadde blitt valgt? Men det blir spekulasjoner. Så har dessverre Onana ikke levert godt nok, jeg vil si han har skuffet litt, og da er det ikke rart han får berettiget kritikk og til dels uberettiget latterliggjøring av diverse 'folk' på nett. Sånn er det bare. Hvis han ikke bedrer seg fremover, blir han erstattet når det er penger til det.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2057
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9032
Liker mottatt: 8350

Nå har jo sesongen vært miserabel så langt, og vi har hatt 10 ulike stopperkonstellasjoner. Det i seg selv er et relativt trasig utgangspunkt for å vurdere en keeper som er ny i klubben. Sånn som sesongen har vært vil jeg tro at vi hadde kommet minst like godt ut av det med De Gea, men det er vel ingen som kunne forutse et så stort mannefall i de bakre rekker. Ja, vi hadde en lite gjennomtenkt preseason-tour, med mye reising i ulike tidssoner, men skadesituasjonen har likevel vært i overkant av hva man kunne forvente som "worst case".

Det vil være lettere å komme med en foreløpig konklusjon på keepersituasjonen til sommeren, vel og merke hvis vi unngår store skader i vårsesongen. Historikken til Onana tilsier at han vil vise seg verdig som førstekeeper i United. Keeperhistorikken til Manchester United tilsier at det kan være behov for ny keeper innen rimelig kort tid. Spillere må få litt tid til å tilpasse seg klubb og liga. Ingenting er bedre enn spillere som "tar en Bruno", men det hører tross alt med til sjeldenhetene.

Personlig tror jeg de aller fleste keepere ville hatt problemer med å se veldig gode ut i United denne sesongen. De aller fleste motstanderne har skapt sjanser for moro skyld. For meg er det i hvert fall naturlig å se helhetlig på defensiven i laget, og der har det vært mye å ta tak i. Onana skal ha sin del av skylden, men han har på ingen måte hatt gode arbeidsforhold.
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Tringe, Belfastboy
Football, bloody hell!

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Alf banan wrote: 03 Feb 2024, 17:54 Vi fans har en tendens til å være utålmodig, men jammen har vi en tendens å glemme fort også.
-‐-----------------
Men hadde De Gea hatt en slik sesong som Onana har hatt sålangt, så hadde øksa vært knivskarp
Du sier det selv, har vi glemt de tabbene DeGea ble kjent for de siste årene hos oss?
post liked by: 10Hag
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17782

Det var Statsbomb som hadde en sånn oversikt @Jan Erik.
Poenget mitt er at stats alene ikke forteller alt.
Jeg tror veldig mange av oss ser at Onana er bedre med ball i beina enn David de Gea.
Akkurat som mange synes Onana på langt nær er en like god skuddstopper.
Selv om tallene sier han er det.

Jeg synes ikke vi framstår som et bedre lag med Onana.
Skader har vi hatt før også.
Det som overrasker meg mest er hvor passiv han er.

Håper han etterhvert viser seg fram slik vi hadde håpet.
Jeg hadde knapt sett ham spille.
Men han fikk jo så gode skussmål både her og ikke minst i komm feltet på United.no.
Ser fram til at han når de høydene folk beskrev han innehar da vi kjøpte ham.

David de Gea gjorde en strålende høstsesong i 22/23.
Reddet oss mange ganger, og tok store steg som sweeper.
Men etter den fryktelige tabben mot Spurs falt sesongen hans i kvalitet.
post liked by: Rød Pølse, Cola2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

Mulig du har rett, @Pink Final. Skulle likt å sett den statistikken selv. Hvis De Gea ble preget av tabben mot Spurs, og etter det ikke hadde samme selvtillit, er det et tegn på at han ikke var like sterk lengre. Den kanskje fremste egenskapen til Schmeichel og van der Sar, var nettopp det å gå videre fra tabber. For det gjorde de også. Men det påvirket dem ikke. Tilsynelatende, ihvertfall. Husker fortsatt Schmeichel kjefte på Steve Bruce etter at han selv hadde gjort en tabbe. Da er du litt sjef.

Så får vi rett og slett se om Onana hever seg utover. Og om De Gea noensinne kommer til å spille igjen. Virker ikke veldig motivert.
post liked by: Tringe, Rød Pølse, Cola2, Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17782

En av styrkene til de Gea var det mentale.
Jeg fant fram en bråte med uttalelser fra trenere og lagkamarater på det i fjor.
Navnene og sitatene ligger ett eller annet sted her, trolig i David de Gea tråden.

Men han er historie.
Nå er det André Onana som gjelder.
De fleste ser ut til å være enige om at han har skuffet.

Jeg mener at én enkelt spiller sjeldent har skylda når et lag sliter.
Eller på den annen side, én enkelt spiller alene vil sjeldent utrette mirakler.
Vi hadde Eric Cantona en gang.
Men han kom inn i ligaens beste lag.
Leeds vant fordi vi sprakk på slutten.
Vi trenge en talisman, og fikk det i Kongen.
Det var personligheten hans vi trengte for å ta det siste lille steget.

Å bytte ut de Gea eller Maguire, eller Fernandes eller Antony eller Rashford.
Det løser ikke et helt lags utfordringer.
Nå har vi jo fått en keeper som ble sagt å stå på 40 meter, noen ganger høyere enn forsvaret sitt ble det påstått her inne.
Laget vårt kom til å bli mer kompakt ble det sagt.
Hadde det bare vært så enkelt at å bytte én mann løser alt.
Onana står jo like mye på strek som David de Gea gjorde.
Han slår bort ballen og er sjeldent ute i feltet.
Det er realitetene.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Synes vi ska hylle vår egen keeper, ukritisk og uavhengig form eller andre faktorer som spiller inn.
post liked by: 10Hag
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17782

Er det noe nytt vi har begynt med fra denne sesongen?
@Tringe
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Synes å ha lest noe om det i en annen tråd; at det e mye gøyere å hylle enn å kritisere våre egne. E du uenig, @Pink Final ?
post liked by: 10Hag
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

Er det så enkelt, @Pink Final? At det er realiteten? Eller er det ting Onana gjør bedre? Ikke godt nok, men bedre? Og at han har enormt mye å gå på? Men at hans styrker (når de evt kommer skikkelig til syne), er med på å løfte laget videre...? På samme måte som Højlund kan være med å løfte oss, og hvis vi skulle finne på å kjøpe f eks Todibo? Så kan det være et lite skritt? Ellers er det jo ikke noe poeng i å kjøpe nye spillere, annet enn å erstatte for gamle nordlendinger...
Last edited by Jan Erik on 03 Feb 2024, 21:00, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17782

Stemmer det @Tringe.
Mye å hylle David de Gea for.
Dessverre fikk han mye pepper.
Ble påstått både om ham, Bruno og Rashford at de har flere svake matcher enn gode for oss.
Som god United fan sier man i fra da.
Enig @Tringe?
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17782

@Jan Erik.
Som skrevet lenger opp og flere ganger her på forumet.
Jeg synes bl.a Onana er bedre med ball i beina enn de Gea.
post liked by: Jan Erik
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Fortjent pepper (uavhengig om ham va både stender og vindsperre i byggverket). Han kostet oss himla mye poeng mot slutten.

Og ja, veldig sammensatt. I det ene øyeblikket gjorde han det på egenhånd og i det neste godt hjulpet av diverse lagkamerater, enig @Pink Final?

Synes forresten det e virkelig interessant å skrive på ett forum der man i det ene øyeblikket ska lukke øynene og hylle, for deretter å flisespikke (les: bli opphengt i) på eksempler gitt der noen overdriver for å fremme et poeng.

Vi kan godt legge den død om du vil.
post liked by: 10Hag
Ingen er større enn klubben!

Alf banan
Posts: 326
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 657

Tringe wrote: 03 Feb 2024, 19:52
Alf banan wrote: 03 Feb 2024, 17:54 Vi fans har en tendens til å være utålmodig, men jammen har vi en tendens å glemme fort også.
-‐-----------------
Men hadde De Gea hatt en slik sesong som Onana har hatt sålangt, så hadde øksa vært knivskarp
Du sier det selv, har vi glemt de tabbene DeGea ble kjent for de siste årene hos oss?
Ikke glemt. Men har vi glemt alle de gangene De Gea reddet oss med fantastiske redninger?
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2057
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9032
Liker mottatt: 8350

Jan Erik wrote: 03 Feb 2024, 20:59 ...annet enn å erstatte for gamle nordlendinger...
😂 😂 😂 Gammel kan du være selv 😆
post liked by: Jan Erik, Pink Final
Football, bloody hell!
Post Reply