André Onana

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Onana er nominert til Lev Yashin-troféet, aka kåringen av verdens beste keeper ved Ballon d'Or.

Vinneren kan kun kåres av de som har vunnet Ballon d'Or.
post liked by: Rød Pølse, Cola2, Pink Final, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2204
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10027
Liker mottatt: 9022

Oppfordrer alle til å logge inn/registrere bruker på fifa.com og stemme frem vår eminente sisteskanse som verdens beste keeper ✨
post liked by: Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Jeg elsker Onana og synes han er absolutt topp 5 i verden. Ville ikke byttet ham mot noen.

Men jeg må stemme ærlig, og da går min stemme til Alisson. (Selv om han ikke er på listen).

Finnes ikke en bedre og mer komplett målvakt. Selv i fjor var han ufattelig god, når Liverpool var helt ute å kjøre.
Last edited by 10Hag on 15 Sep 2023, 08:57, edited 1 time in total.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7716
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27860
Liker mottatt: 18428

Ja håper Onana vinner @Rød Pølse
Kandidatene hos FIFA er;
Yassine Bounou ‘Bono’ - spilte for Sevilla i 22/23, for Al-Hilal nå.
Thibaut Courtois - Real Madrid.
Ederson - Man City.
André Onana - spilte for Inter i 22/23, for Man United:heart:
Marc-André Ter Stegen - Barcelona.

Alisson er vel ikke på noen kandidat liste hos Fifa?
Heldigvis imo.
post liked by: Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Merkelig liste, forutenom Onana og Ederson. Tydelig at den er komponert hovedsakelig basert på lagets sesong, fremfor keeperen i seg selv. Men det er jo og typisk Ballon D'Or.

Basert på den lista, er det Ederson og Onana som peker seg ut. De andre er gode keepere, men det finnes så mange bedre og mer reelle kandidater som faktisk spilte bedre. Alisson bør jo absolutt være på den lista basert på 22/23. Hadde en kanonsesong på et skadeskutt og vaklevorent Liverpool. Kan ikke si jeg skjønner "heldigvis". Heldigvis at den beste keeperen i verden ikke er nominert fordi han spiller på "feil" klubb? Mkay. Eller så kan man jo bare avgjøre det på ferdigheter og prestasjoner, den sportslige måten.

Men, Onana kan likeså godt vinne her. Er ikke mye som skiller ham og Ederson. De hadde begge fantastiske sesonger. Håper naturligvis på Ederson.

Tar ingen galle fordi jeg mener Alisson bør være på den lista. Fotball er subjektivt, men det finnes noen objektive sannheter selv her, og det er en av de. Selv en argentinsk Everton-fan skulle kunne vært ærlig nok til å vurdere Alisson objektivt.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7716
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27860
Liker mottatt: 18428

Om Alisson er blant verdens fem beste keepere følger jeg ikke godt nok med på fotball til å vite.
Har rett og slett ikke tid til å følge mer enn den engelske ligaen.
Jeg la til et imo der.

Liker å være objektiv og ha respekt for andre klubber og i stor grad deres spillere.
Men det er noe med hele fotball kulturen som er i ferd med å endre seg.
Vet ikke om det kun er hos Manchester United?
Det jeg tenker på er når våre egne spillere presterer og gjør det bra, snakkes de ofte allikevel ned.
Fernandes er et eks.
Mens gresset blir stadig grønnere hos andre klubber og deres spillere.
For meg er Allison litt oppskrytt.
Topper vel ingen stats, og stats var jo viktig når D de Gea ble vurdert.
Så i min verden er det helt ok at han ikke er på lista denne gang.

Men selvsagt helt greit at du mener han er verdens beste @10Hag.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Kan ikke si at jeg ser dette fenomenet du nevner som et spesielt utpreget United-fenomen. Tror alle lags fans snakker alle veier om alle spillere. Forskjellen er muligens at vi er langt flere og mer høylytt/profilert i mediebildet.

Saka er Arsenals gullkalv. Han får og kritikk fra sine egne. Er faktisk en solid dose City-supportere som ikke er så stor fan av Haaland, om man ser utenfor Norge. De mener City blir et one man team. Richarlison og Royal hos Spurs... TAA hos Liverpool har fått veldig mye pepper på sosiale medier. Osv osv slik kan man holde på for de fleste lag.

Maguire er vel mer aktuell å nevne enn Bruno Fernandes. De fleste, inkludert deg vil jeg tro, elsker Bruno Fernandes. Kanskje du bare peker til at jeg eller noen andre har analysert ham annerledes enn deg? Du får ikke påklistret at jeg snakker Bruno ned. Å snakke ned er en negativ, stygg ting. Det er ikke en stygg ting å analysere en prestasjon på kritisk vis. Om noen synes en spiller ikke leverer en god kamp, og begrunner det, kan man ikke bare kalle eller evt. avfeie det som nedsnakking. Da kan man ikke lenger ha ulike meninger om prestasjoner uten at den ene stiller seg over den andre, for å vurdere ulikt. Din vurdering er negativ, min er positiv. Det går ikke.

DDG er vel ikke så relevant, og sammenligningen likeså?
Det er stor forskjell på å ikke være best i noe, og heller ikke være blant de beste på nesten noe.

Alisson er kanskje ikke best i verden på en enkelt ting.
Men han er helt der oppe i de fleste viktige kategoriene. og da snakker vi helt der oppe. Og det gjør han jo allover superb.
Det er ikke sammenlignbart med DDG som -- dessverre -- ikke var i nærheten av toppen på noen av disse parametrene, og i alle fall ikke flere av de.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7716
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27860
Liker mottatt: 18428

Om (u)kulturen kun er hos United eller hos flere er mindre viktig.
For meg tar den bort mye av gleden ved supporterkultur og fotball.
Igjen ok at du tenker veldig ulikt.

De Gea er relevant for hvordan en keeper vurderes.
Hvilke parametere bruker du for å vurdere Allison? De Gea? Onana?
Vurderes alle på stats?
Eller noen på stats og andre subjektivt?

Hvordan FIFA vurderer vet jeg ikke.
Mulig de også vurderer subjektivt.
Liker i hvertfall at vår keeper er på lista.
Selv om han representerte Inter forrige sesong.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Vil vel si at det er ganske viktig, om man skal holde vår egen supportergruppe til den samme standarden som øvrige supportergrupper. Eller forventer vi at United fans ikke skal kunne kritisere spillernes prestasjoner?

Vurderer alle spillere på de kampene man ser, og legger stats på toppen for å ta høyde for at man ikke kan se og vurdere alt med det blotte øyet. Tror vel det er slik de fleste gjør det, om man ikke har en prosessorhjerne.

Eksemplet du gav med De Gea var jo ikke sammenlignbart, fordi det sammenlignet med forskjellige kvalifikasjoner.

Du sier at verken Alisson eller De Gea scorer absolutt høyest på parametrene, ikke sant? Og brukte det som argument for at De Gea blir vurdert ulikt enn Alisson, med mer tyngde på stats? Korriger meg om det er feil oppfatning. Men jeg ser ikke at det skjer. Oppfatter det som om at begge er vurdert fair etter stats og subjektiv øyetest.

For når man sier at Alisson ikke scorer høyest på noe, må man jo og sette alle de ulike statistikkene sammen (skuddstopping, fotarbeid, feltarbeid, sweeping osv), og se den enorme forskjellen som oppstår da. Her havner Alisson helt oppe i og rundt toppen. Sesong etter sesong, inkludert fjorårets. Og da snakker man statistisk så konsekvent høyt, at man kan heller ikke avfeie det som "jack of all trades, master of none"-nivå.
-------------------------------
Kan visualisere det slik:

X spiller: 2. best på samtlige stats
Y spiller: Best på noen få stats, men variabel og mindre god på mesteparten.

X er da statistisk den beste overall, til tross for at han ikke er best i verden på én enkelt ting.

Alternativet blir å kåre beste skuddstopper, beste sweeper osv i ulike kategorier, fremfor overall beste keeper.
Last edited by 10Hag on 15 Sep 2023, 09:45, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4772
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2706
Liker mottatt: 11006

Angående stats på Alisson finnes det blant annet her:
https://fbref.com/en/players/7a2e46a8/Alisson

Scorer vel jevnt over høyere enn alle de nominerte. Uten at det trenger å betyr alt, i disse kåringene blir det jo tillagt vekt (for mye, etter min mening) at spillerens lag har vunnet noe. Derfor er vel f.eks Messi favoritten ettersom Argentina vant VM, og en mulig årsak til at Alisson ikke er med på lista i år.

Som United-fan har det irritert meg at Alisson ikke har blitt hardere straffet for de jevnlige tabbene han tross alt gjør. Spesielt det året de vant ligaen - han gjorde mye rart men det fikk liksom aldri konsekvenser i form av baklengsmål. Når det er sagt mener jeg også at han de siste årene antagelig har vært verdens beste allround-keeper: God med beina, veldig god i feltet og god på strek. Så har han en arroganse i spillet som gir disse tabbene når han blir overmodig, men det har liksom blitt en "nødvendig" del av den moderne keeperrollen å ta slike sjanser.

Uansett fortjent at Onana er nominert. Jeg er mest fornærmet over at verken Marcus Rashford eller Bruno Fernandes var på 30-mannslista. Ingen Rashford, men Alvarez (som ikke er fast på City og har halvparten så mange mål) og Lautaro Martinez? VM-effekten der også, sikkert, men kom igjen'a!
post liked by: 10Hag, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7716
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27860
Liker mottatt: 18428

Har aldri sagt man ikke kan kritisere prestasjoner.
Men når du først inkluderer deg selv rundt Fernandes så skrev du for kort tid siden at du ville byttet ut Fernandes med van de Beek.
Det er ditt privilegium som forumist å skrive.
Men for meg framsto den som nedvurdering av Fernandes.
Han er den største sjanseskaperen i PL.
Mens van de Beek har bevist omtrent null.
På sine 60 matcher vs Bruno’s 180.
Så vår nederlandske mann har fått masse muligheter.

Uansett, bare et eks på at vi to tenker veldig ulikt.
Merker at dette ikke fører noen vei.
Jeg gleder meg over at vår nye gode keeper er nominert.
Og det gjør meg ingenting at keeperen til vår største rival ikke er på lista denne gang.
post liked by: Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

@Ryder: Det stemmer på en såkalt prikk🙌
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote: 15 Sep 2023, 09:46 Har aldri sagt man ikke kan kritisere prestasjoner.
Men når du først inkluderer deg selv rundt Fernandes så skrev du for kort tid siden at du ville byttet ut Fernandes med van de Beek.
Det er ditt privilegium som forumist å skrive.
Men for meg framsto den som nedvurdering av Fernandes.
Han er den største sjanseskaperen i PL.
Mens van de Beek har bevist omtrent null.
På sine 60 matcher vs Bruno’s 180.
Så vår nederlandske mann har fått masse muligheter.

Uansett, bare et eks på at vi to tenker veldig ulikt.
Merker at dette ikke fører noen vei.
Jeg gleder meg over at vår nye gode keeper er nominert.
Og det gjør meg ingenting at keeperen til vår største rival ikke er på lista denne gang.
Og da kunne jeg - om jeg bruker din metode - sagt at du er den som snakker ned eller undervurderer en av våre spillere i Van de Beek.

Kan godt hende jeg feilvurderer Bruno, og det har jeg og tatt høyde for når jeg kritiserer hans prestasjoner. Men jeg har uansett presentert et ærlig argument med begrunnelser for min mening, og ikke snakket ham ned, som du sier. Det er ikke et personangrep på Bruno eller nedsnakking å vurdere spillestilen hans kritisk.

Og her er du jo igjen litt uærlig når du sier at Donny har fått nok av muligheter sammenlignet med Bruno.
1. Hvor mange av disse 60 kampene er fra start?
2. Hvor mange av disse 60 kampene har vært i Premier League, fremfor cupkamper der vi har stilt med svakere spillere rundt ham?
3. Hvor mange av disse 60 kampene har vært på rekke og rad? Kontinuitet er viktig for å ha sjans til å bygge form.
4. Hvor mange minutt? Det sier mer enn antall kamper med korte innhopp.

Hvis man ville gjort den sammenligningen ærlig og grundig, ville man jo og tatt dette med.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7716
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27860
Liker mottatt: 18428

Nå sporer vi helt av fra tråden.
Og jeg tipper de som leser her følger med for underholdningens skyld, men allikevel synes det er litt ubehagelig.

Mulig jeg snakket ned van de Beek?
Men han har i motsetning til feks D de Gea eller Bruno aldri bevist i matchene våre.
Det er vel en kjensgjerning?

Enig med @Ryder hva angår Allison og risikoen han spiller med.
Slipper ofte unna på hengende håret.
Som United fan irriterer det.

Bruno er jo også en spiller som opptrer risikabelt med ball @10Hag.
Og det er hva du kritiserer ham for.
Helt ok det.
Men litt artig at Allison gjør likedan, og det i en mye farligere posisjon for balltap.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

@Pink Final: Synes ikke Donny har vært god nok, om det er det du mener.

At han "aldri har bevist i matchene våre" er jeg uenig i. Det mener at han har, og at han ikke har fått nok minutt og kamper på rad. Så jeg ville ikke kalt det en kjensgjerning.

Ikke helt riktig det siste du sier om hvordan jeg vurderer Bruno. Jeg kritiserer ikke Bruno for å være risikabel, men heller for å ikke ta mer kalkulert risiko og regulere tempoet i spillet. Det er en betydelig forskjell, i mine øyne.

Både Bruno og Alisson gjør tabber. Alle gjør tabber, både utespillere og keepere. Jeg kritiserer ikke Bruno eller Alisson for tabbene de gjør.
Last edited by 10Hag on 15 Sep 2023, 10:26, edited 1 time in total.
User avatar

10Hag
Posts: 1555
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3691
Liker mottatt: 5098

Og for å spore det back on topic:

Håper Onana vinner! Herlig type med en enorm sesong. For øvrig en keeper som tar minst like mye risk som Alisson. 😉

Ederson er og en verdig vinner, utvilsomt.
post liked by: Pink Final
Post Reply