Preseason 23/24

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Ryder
Posts: 4761
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2697
Liker mottatt: 10965

Jan Anders wrote: 13 Jul 2023, 13:49 Hvorfor er det flaut?
Hadde supporterklubben styrt salget kunne de vel lagt opp til en synge-seksjon, men det hadde de vel ikke mulighet til?

Husker Drammen i 91. En gjeng likesinnede, også også en del røde Godset-fans, samlet seg på ene langsiden og vi sang og gaulet hele kampen. Men det var vel andre tider.
Når jeg sier "flaut" mener jeg ikke i den forstand at det er dårlig på noen måte (eller at andre som gjør det gjør noe feil), men mer fordi jeg er av den mer sjenerte og sjølbevisste typen som ikke liker å pådra meg unødig oppmerksomhet.

Nordmenn er nok annerledes der enn mange andre. Mange som kommer hit fra andre land innser at vi ikke nødvendigvis er kalde, men at vår måte å bry oss på er å ikke trenge oss på og "være til bry". Ligger dypt hos mange av oss å ikke stikke oss fram. Men om vi kommer til steder der vi opplever en aksept for det, er det noe annet og lettere å henge seg på.

Det finnes etter hvert mange syngende supportere i Norge også, men de samles jo gjerne på dedikerte deler av tribunen. Mulig Brann kan få en sang til å gå på alle fire sider, men det er vel unntaket? Kjernen til RBK er knallbra og trøkker i 90, men de tre andre tribunesidene synger ALDRI bortsett fra på "Bilde tå'n Ivers" før avspark. Det betyr ikke nødvendigvis at de 10-12 tusen på de sidene ikke kan tenke seg å synge, men de føler seg ikke trygge nok til det.

Syngende supportere i klubbene har folk rundt seg de kjenner fra kamper hver uke, og tryggheten som ligger i å vite hvem sidemannen er og hva vedkommende står for. En innarbeidet kultur og et ultras-inspirert og organisert hierarki med forsanger/capo osv. Ikke mange sanger som runger på norske landskamper heller - det står ikke nødvendigvis på viljen men det blir for fragmentert og sporadisk. Den "uorganiserte" syngingen er så å si helt fraværende i Norge.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2621
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13713
Liker mottatt: 8869

Full sang på alle fire tribuneseksjonane er uoppnåeleg i Norge, men det er også uvanleg i England og resten av Europa, vil eg tru. Eg hugsar St. Etienne og Sevilla sine fans som spesielt høglytte då United møtte desse laga borte, men det finst nok fleire døme på intens heimesupport.

Stemninga på Anfield er den mest oppskrytte, synest eg. Fullt kok i CL og når dei møter United, City og Everton. Elles ganske daft. Er i Brasil no og såg Fluminense mot Internacional på TV. Det var knapt tilskodarar på mektige Maracanã, noko som er svært vanleg fram til sluttspelskampane. Brasilianarane sitt "lidenskapelege" forhold til fotball er sterkt overvurdert.
post liked by: Pink Final, Ryder, Cola2, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 661

Enig om Anfield @Pancho P.
Vært der bare én gang og da tapte de mot Swansea. Ikke bedre stemning der enn andre stadioner i England.
Emirates er også dårlig, spesielt i forhold hvordan det var på Highbury.
post liked by: Pink Final, Ryder, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7690
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27763
Liker mottatt: 18268

Liverpool og fansen deres er ganske gode på å snakke seg selv opp.
De er ubeskjedne på egne vegne og er ‘verdens beste’ i det meste.
Media har kjøpt mye av det.
Bare en sånn ting som at Alsaker m.fl ikke snakker når de spiller av YNWA.
Men når West Ham synger Forever blowing bubbles eller City synger Blue Moon snakkes det bare videre.

Stemning og sang er et utrolig interessant tema.
Både ifht den norske folkesjela, den britiske ditto, og hva Mufc har gjort og ikke har gjort for stemningas utvikling siste 30 år.
Mufc har dessverre gjort det svært vanskelig for egne supportere å lage stemning.
Der er bl.a Liverpool så mye mye bedre, de hjelper jo fansen sin å skape atmosfære.

Jeg forlater tema litt nå, men apropos å snakke opp eget lag, egen stemning m.m.
Den gang Kopforum var åpent, og de alltid havnet under oss på tabellen.
Det store flertallet der inne skrøt så enormt av Benitez og spillerne, de var mye bedre enn Fergie og United.
Et lite mindretall var mer edruelige, og det ble krangling.
Poenget er dog at majoriteten hos dem snakker opp egen klubb.
post liked by: Ryder, RedTrafford, Cola2, Pancho P, MektigeTHOR
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14779
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23724
Liker mottatt: 19853

Noen som vet hvor MUTV vises i Bergen!
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2621
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13713
Liker mottatt: 8869

@Blodfink Ville tru at Fotballpuben viser den. Har ikkje vore der på lang tid, men tidlegare viste dei alt av fotball.
post liked by: Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14779
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23724
Liker mottatt: 19853

Takk @Pancho P ja, tenkte den var en mulighet, sjekker ut etterpå, hjemmesiden deres er under utvikling...
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2621
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13713
Liker mottatt: 8869

Eller avvikling... Lykke til😁
post liked by: Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2621
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13713
Liker mottatt: 8869

Jasså! Mainoo frå start og Fred på benken? Eit lite signal der...
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3039
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14209
Liker mottatt: 9223

Morsom gimmick fra United i dag. De sendte ut e-post som kom fra Marcus Rashford til meg. Så artig ut i innboksen 😂
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3039
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14209
Liker mottatt: 9223

Oioi ... Skikkelig bra sjanser nå. Og bra spill!
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3039
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14209
Liker mottatt: 9223

Sancho virker ivrig i dag. Han har jo endel å bevise. Antony er skikkelig on fire, syns jeg.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

andRED
Posts: 325
Joined: 09 Oct 2022, 20:13
Liker gitt: 203
Liker mottatt: 914

Nå vet jeg ikke helt med standarden på dette Lyon-laget, og spesielt forsvaret. Men United har totaldominans, og spiller veldig veldig god angrepsfotball med fin rytme. Merkes at det mangler en spiss som putter sjanser, men.
post liked by: Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1552
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3686
Liker mottatt: 5087

Nøkkelen er midtbanen, og Mount/Mainoo/Antony dominerer, slik at vi har mye ballinnehav. Liker at vi lar Antony drifte innover i banen.

Kovar er jo eminent med ball i beina. Sancho er eneste som virker helt ute av form. Feilvalg og ballmist hele veien :/ Ellers er det knallsterkt så langt!
post liked by: andRED, Pwint, Cola2
User avatar

andRED
Posts: 325
Joined: 09 Oct 2022, 20:13
Liker gitt: 203
Liker mottatt: 914

Pwint wrote: 19 Jul 2023, 15:13 Sancho virker ivrig i dag. Han har jo endel å bevise. Antony er skikkelig on fire, syns jeg.
Antony er en som har fått ufortjent mye kritikk i min mening. Det skjer ting hver gang han er på banen, vil ha ball, skaper rom for andre osv. Litt smartere avgjørelser og modenhet så blir han et viktig våpen for oss. Prislappen henger over hodet på han da, men syns det virker som det påvirker mer kritikerne enn han selv.
post liked by: 10Hag, Pwint
Post Reply