Poker

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
Post Reply
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Poker er / var ganske populært her til lands.
Lurte på om det er noen her inne som enten har spilt før eller er fortsatt aktiv.

For min del så var jeg ganske aktiv når nettpoker'n liksom kom til Norge.
Må ha vært godt over 20 år siden nå, litt usikker.

Hendte også det ble lokale livepoker turneringer også, men ikke så mye for min del. Likte nettpoker best.
Spilte kun Texas Hold'em no limit. Blinds fra 1/2, 2/4 og hendte jeg var på 5/10 hvis jeg hadde bygget opp først. :D

Siste 10-13 årene har det vært svært lite, kanskje en turnering i ny og ne. Merker fort at man er ute av det ja :D
Hadde vært artig å høre om det var noen andre spillere her.
post liked by: 10Hag, Blodfink, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Tøft! Har dessverre ikke mye erfaring med poker, men har en litt småmorsom historie 😅

Var på hyttetur med en vennegjeng, hvorpå det selvfølgelig ble poker utover kvelden. Jeg hadde aldri spilt poker før, og jeg forstår absolutt ikke reglene.

Det endte med at jeg vant, og at en av vennene beskyldte meg (på vennlig vis) om å lyve. Han var skråsikker på at jeg var storspiller, og at det hele var et storartet spill for galleriet. Sannheten er jo at jeg ikke skjønte bæret av det som skjedde. Skjønte kun at kortrekkene kunne minne litt om terningrekkene i Yatzee. Et annet spill jeg for øvrig såvidt har spilt. Fullt hus, og straight flush? Har ikke snøring hva det er. Kan knapt verdien på bildekortene, og ville oppriktig slitt med å spille Vri åtter. Bløffet jo bare en del her og der, helt på måfå, og fikk tydeligvis tildelt gode kort. Kastet til og med en gang en utrolig hånd på bordet og "foldet". Da ble han veldig mistenksom, og mente dette var taktikk for å fremstå som komplett amatør. Jeg skjønte ikke at kortene hadde noen som helst verdi. Ville bare kaste de og bli ferdig. Så vant jeg vel så og si hele potten til slutt, uten at jeg skjønte det heller, og i alle fall ikke hvordan eller hvorfor.

Jeg var dønn ærlig etterpå og fortalte at dette kun var pur og skjær flaks.

Han samme vennen påstår hardnakket den dag i dag at jeg aldeles ikke får lov å spille poker med ham igjen... Han føler seg lurt trill rundt.

Har ikke spilt siden. Tror oppriktig jeg kan mer om botswanske sosiolekter enn poker. 😅
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@RedTrafford: Hvordan er det å spille i turneringer? Blir man nervøs, eller er det bare moro?
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Can2
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Artig historie @10Hag :D

Når det står penger på spill er det jo greit å vite hva man holder på med :D
Det er mange varianter av poker, den mest populære er som nevnt Texas Hold'em. Får søke den opp på YT.

Bløffing forekommer hele tiden, men det er jo flere grunner til å bløffe.
Bløffe for å bløffe :D
Ryker på drag eller andre ryker på drag.
Sikker på at andre ikke sitter godt i det heller.
At andre ikke ser verdi å syne i forhold til egen hand og hva de sitter med cash osv osv
post liked by: 10Hag, Blodfink, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Spilte for morro skyld noen ggr. for 30 år siden. Da var det "vanlig" poker. Har satt meg litt inn i "Texas", men aldri spilt egentlig.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Can2
LUHG!
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

@10Hag
Hvis du tenkte på liveturneringer, inngangsbilletten bestemmer noe om man trenger å bli nervøs eller ikke :D

100-500 kr. Da er det liksom helt greit og bare morro. Sjelden flere enn 20-30 stk med.
Dette var før det ble fy fy.
Og så er det sånn som mye annet, flere turneringer man spiller, lettere er det å være avslappet.

Men derimot 5/10 cash table på nett, der husker jeg at det var par episoder jeg måtte holde godt tak i blodpumpa, ellers hadde den føket rett ut tror jeg :D

Tenkte å melde meg på NM på Gardermoen for 5-6 år siden, firma betale. Jeg dreit i det, Skjønner jo såpass at man er litt ute av det.
Hadde sikkert vært gøy for opplevelsen sin skyld da.

@Blodfink Aldri for sent. :D

For de som er nysgjerrig vil jeg anbefale de litt eldre WPT turneringene, finner dem på You Tube.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Can2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 891
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7955
Liker mottatt: 2624

Jeg har ikke spilt poker på veldig mange år. Jeg spilte med studiekompiser noen ganger på 90-tallet. Det var veldig morro, og jeg vant ganske ofte. Nå må det sies at det var i vennskapelige former, og stort sett lave innsatser. De største pottene kunne vel bli på den lavere delen av 3-sifret. Det var "vanlig" korthånd, og mulighet for å bytte noen kort. Aner ikke hva varianten heter en gang. 😅 Hvis det blir for alvorlig og mye penger involvert, blir jeg nok rimelig svett under snippen. 🥵 Artig å lese om dere andres erfaringer her. 👌
post liked by: RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Artig @Can2 og høres fornuftig ut.
Sikert den klassiske varianten 5 card poker.

Hold'em no limit er litt mer hissig kan man si :D
Det jeg mente med at blodpumpa jobbet på spreng over her, var det spill der det var 5 sifret potter.

Grunnen til jeg ga mer eller mindre opp var at det tok utrolig mye tid.
Var ikke noe som heter spille en time eller to, det gikk den tiden det gikk. Satt man i flyt klokka 3 om natta var det bare å kjøre på.
Samtidig kunne det gå mange timer uten å spille en hand. Da kunne man ta tidlig kvelden :D

Jeg var jo tidlig ute med nettpoker, ikke for å skryte, men synes jo jeg var ok god :D var en del år der det var mye dollar å tjene.
Utrolig mange merkelige/dårlige spillere der ute i verden den gangen. Hadde også et inntrykk av det var en del med jevlig mye penger som satt og tapte uten at det brydde dem noe særlig.

Etter som årene gikk så begynte jo mange av disse å bli bedre og bedre de også, begynte å jevne seg ut egentlig. Da fant jeg ut det var bedre å bruke tiden på mye annet.

Det kule med Hold'em er at du kan sitte med 'nuts' . Dvs ingen hender kan slå deg, selv med f.eks tress eller 6 høy straight bare. Ekstra tøft hvis du får en re-raise av en da.
post liked by: Can2, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

RedTrafford wrote: 16 Jun 2023, 14:49 Det kule med Hold'em er at du kan sitte med 'nuts' . Dvs ingen hender kan slå deg, selv med f.eks tress eller 6 høy straight bare. Ekstra tøft hvis du får en re-raise av en da.
Orker du å forklare den litt inngående??
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Leste meg opp nå, nuts forstått :thumb_up:
post liked by: Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

@Blodfink 👍

Min favoritt nuts hand:
Sitter med 5 ,7 på hånd, flop 4,6,8 i tre forskjellige slag, turn A River K og er heads up mot enten KK, AA eller AK. Ingen kaster da🤣

På høye bord må man sitte i bra posisjon og ha to like slag i tillegg, mye som må stemme pga blir høyt oppspill pre flop😀
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

RedTrafford wrote: 16 Jun 2023, 23:11 . Ingen kaster da
:hah: , da kan det bli pott ja

Tok tipset og kikka på WPT, en gærning av en ex-Wall Street type vant hele dritten. Var all in flere ganger, fikk en tress på the river etc. Fantastisk, husker ikke hvilket år, 2011-2014, rundt der. Vant 2,5 mill USD.
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Husker jeg hadde sansen for dansken Gus Hansen og en brite, alias Devilfish. Tror han heter Dave Ulliott.
To aggressive spilletyper.
Ulliott var nok litt fisk også🤣
Phil Ivey var også god. Likte han.
Her ser man at det ikke er noe som heter flaks i poker.
Men derimot uflaks er det noe som heter🤣
post liked by: Blodfink
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 891
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7955
Liker mottatt: 2624

RedTrafford wrote: 16 Jun 2023, 14:49
Hold'em no limit er litt mer hissig kan man si :D
Det jeg mente med at blodpumpa jobbet på spreng over her, var det spill der det var 5 sifret potter.
Da jobber blodpumpa, ja! Ser den. 🫣
post liked by: RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17271
Liker mottatt: 11030

Det er spesifikk ett spill jeg husker godt, På 5/10 cash table. Jeg var inne med 400usd som var minimum.
Hadde bygget og bygget til underkant 3000 usd og skulle forlate bordet før jeg måtte ut med blind, en av de siste spillene får jeg 2 2 og raiser for å stjele potten, får en re raise og syner under tvil, leste han med AK. Så ville se floppen. Floppen K K 2😀 selvom jeg flopper hus har han flere vinnerkort. 2xK, 3x A, og alle paringer av turn og river. Han kjører hardt og jeg syner alle bud til jeg er all in.
Jeg var sikker på han satt med AK, Det gikk bra på turn og river. Potten ble 5600usd.
Den gang sto kursen i ca 7, så ble en pen pott.
Han satt med AK😀 Det var egentlig ikke bra spilt av meg, den nervøsiten kan ødelegge skikkelig.

Skjønner han spilte hardt på det, hadde gjort det samme selv.

På de høye bordene spilte jeg super tight.
Kun par, AK , AQ , AJ og noen suited(samne slag) for eksempel A2•A5, mulighet for straight også. Og helst i nest eller siste posisjon.
Posisjon har alt å si, jeg kastet AJ i første pos, men kunne spille hardt på den samma handa i siste pos.

Et annet uttrykk på siste posisjon blir kalt å sitte på knappen( dealer)
post liked by: Blodfink
Post Reply