Oppsumering 22/23

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Topic author
Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Da tenkte jeg jeg kunne prøve meg på en sesongoppsummering med karakterer, slik jeg også gjorde i fjor. Karakterene baseres på en blanding av prestasjon i forhold til forventninger og hvor godt fornøyd spilleren selv kan være med sesongen.

Før sesongen startet skrev jeg følgende som mine forventninger til sesongen:
Rent resultatsmessig tror jeg faktisk fort vi kan vinne Europa League. I ligaen blir åpenbart City og Liverpool for sterke. Jeg tror også Tottenham får en svært solid sesong under Conte og fort kan bli nummer 3. Tror kanskje vi i løpet av det siste halvåret har sett konturene av et Chelsea-lag i nedgang og at de kan få en variabel sesong. Så jeg tror vi kjemper med dem om fjerdeplassen og at vi er bedre enn Arsenal. Tipper 64-70 poeng.

Jeg forventer også at det tidvis kan være veldig gøy å se på United-kamper. Tror fort det blir noen fine stunder i Europa, forhåpentligvis krydret med litt unggutter. Har en følelse av at Ten Hag vil plukke seg ut en unggutt som han ser noe i som ikke alle oss andre ser og gjøre han til en viktig bidragsyter i gruppa. Blir det Amad eller Garner? Kanskje Pellistri eller Hannibal? Hva med Laird eller Fernandez? Jeg tror også vi får se en skikkelig seier mot et av topplagene i PL som blir sett på som ETHs signaturkamp og en forsmak på hva vi kan forvente på jevn basis om noen år hvis man er tålmodige.

Det blir nok også noen tunge perioder. Man ryker fort på en frustrende uavgjortsrekke på Old Trafford mot antatt svakere lag. Det kan også bli noen skikkelige smeller og skjønnetshsfeil i forbindelse med å f.eks. spille seg ut bakfra og ha en høy linje. Men jeg tror vi vil finne en trøst i at man ser hvor man vil og hva man prøver på. Husker f.eks. at Liverpool kunne gå på noen skikkelige defensive smeller tildlig i Klopps tid. De hadde en forsvarslinje som kunne utnyttes. Nå er den høye linja kanskje deres fremste styrke. Man kan si det samme om City/Pep.
Bommet litt på hvem vi kom til å konkurrere mot (overvurderte pool, chelsea og tottenham, undervurderte arsenal). Så ble det ligacup i stedet for EL og Garnacho i stedet for de andre unggutta, men alt i alt mener jeg ikke det var totalt skivebom heller. Ble jammen meg litt mer poeng enn jeg forventet også.

Erik Ten Hag:5+
Kunne skrevet side på side om manageren, men holder det kort. Svært solid. Har håndtert en vanskelig jobb stort sett veldig bra. Ingen managere på markedet jeg heller ville hatt pdd. Et par kalastap og litt rare grep hindrer han fra 6er.

David de Gea: 3+
Gratulerer med golden glove! Men til tross for gullhansken mener jeg ikke at styrkene hans trumfer svakhetene. I forhold til keepere på lag vi liker å sammenligne oss med er han svak med ball og aller mest i feltet. Når det gjelder styrken hans, skuddstopping, er han ikke i toppen der heller dersom man ser på post shot expected goals. Det er også problematisk at vi er et av lagene som har sluppet inn mest mål fra skudd i egen 5-meter denne sesongen, noe som underbygger påstanden om mangel på kommando i boksen. Jeg håper strafferedningen og gullhansken på søndag var en verdig avskjed for en fantastisk united-karriere og at han ikke fornyer kontrakten. Jeg har ikke noe i mot han men jeg mener tiden er inne for en ny epoke. han har hatt en fantastisk karriere og jeg mener fortsatt at 17-18-sesongen er blant de bedre sesongene av en enkeltspiller uansett posisjon. Jeg forventer og er klar over at flere her trolig synes denne karakteren er noe streng, men han har også gjennom karrieren sin gjort seg fortjent til å bli satt høyere krav til enn flere andre.

Aaron Wan-Bissaka: 4
Virket ferdig i høst da han var langt nede i fryseboksen. På vei inn mot FA-cupfinalener han førstevalg på backen og spiller kanskje sin beste fotball i karrieren. Bedre med ball enn han har rykte for, selv om det kan se litt uortodoks ut. Kanskje litt undervurdert offensivt, men overvurdert defensivt pga posisjonering? Fortsatt like ustoppelig 1v1. Tar han gjerne med inn i neste sesong, dersom det prioriteres andre posisjoner enn høyreback.

Diogo Dalot: 4
Motsatt sesong av AWB. Veldig god og soleklart førstevalg før hjul. Bedre defensivt enn han får kredit for. God hodespiller i egen boks og god i oppbygningen. Savner litt sluttprodukt offensivt. Har grunn til å være litt skuffet over seg selv over å ha mistet plassen etter å nærmest ha beslaglagt den tidligere i sesongen, men bør bruke det som motivasjon. Jeg lever fint med Dalot og AWB som alternativer på backen neste år ettersom det haster mer med andre posisjoner.

Raphael Varane: 5-
Enkelt og greit solid. Virker som en lederfigur som også skaper ro og trygghet. Kunne vært bedre med ball, men har komplementert Martinez på en bra måte og formet vårt beste stopperpar siden Rio-Vidic.

Lissandro Martinez: 5+
"Alt for liten", "Kommer ikke til å takle fysikken i PL". De spådommene ble knust rimelig fort. Kanskje vår viktigste spiller? Fantastisk ballspiller, men også kriger. Uvurderlig for oppbygningsspillet. Rett og slett pur klasse. Veldig kjipt med skaden. Håper han er 100% til pre-season

Victor Lindelöf: 4+
Ikke førstevalg, men kommer inn gang på gang og leverer varene uten noe oppstyr. Håper han beholdes som en meget kvalifisert backup. Mtp. at det er Varane som er foran han i køen, betyr det at det kan bli rikelig med minutter.

Harry Maguire: 2+
Denne situasjonen virker vel egentlig ikke særlig holdbar. Har egentlig gjort en brukbar jobb som 4.-valg og det virker som han kommer inn å prøver å gjøre en jobb uten særlig drama selv. Men vi er nådd et punkt hvor det alltid vil være støy rundt han. "80 mill", "kaptein" osv. begge parter tjener nok på å rive av plasteret.

Luke Shaw: 5
Jeg synes rett og slett Shaw er bunnsolid, både som stopper og back. Har levert en god sesong med viktige bidrag både fremover og bakover i banen. PLs beste venstreback. Hvis jeg skal trekke han for noe må det være at han noen hanger kan "skru av" litt defensivt, feks mtp offsidelinje.

Tyrell Malacia: 4
Det virker som mange ikke helt synes han er klar enda, men jeg er ganske positiv til denne karen. Et lavrisikokjøp av en 23-åring fra Eresdivise som viser seg å være en kompetent bidragsyter på førstelaget er noe jeg kan sette pris på. En type signering United har gjort alt for lite av i det siste. ja han er rå, men jeg synes absolutt han har potensial. Betydelig oppgradering av Telles. Husk også at han var en av dem som ble satt inn i laget etter Brentford og var med på å snu skuta etter den grufulle starten.

Casemiro: 5-
Noen ganger er det så enkelt at det å legge til en av verdens beste defensive midtbanespillere til et lag som knapt har hatt en defensiv midtbanespiller de siste årene, gjør laget en god del bedre. Han var ikke fremmed for et langskudd eller en døballscoring i Madrid heller, men han overlot stort sett de offensive finessene til sine lagkamerater, mens han selv var skjoldet foran forsvaret. I Manchester har han sluppet løs hele det brasilianske repertoaret sitt. Midt i sesongen var han tidvis en midtbane på egenhånd. Har ikke vært helt den samme siden ligacupfinalen. Det har blitt noen slurvete kamper etter hvert. Må også trekkes litt for å ha satt laget i en posisjon hvor de må klare seg flere kamper uten han.

Fred: 4-
Inntrykket mitt er at United-fansen generelt er mer positive til Fred nå enn tidligere år, men jeg synes ikke han plutselig har blitt en mye bedre spiller. Jeg mener faktisk at han har hatt sesonger før i år hvor han har vært oppriktig god. Forskjellen er at det i år har blitt spilt på styrkene hans i større grad. Han har fått spesifikke oppgaver og vært en nyttig rollespiller som passer bra i visse kampbilder, men ikke hatt et for stort ansvar i oppbygningen uke inn og uke ut. Dette er en rolle som har passet han svært godt. Han har jammen meg vist seg som en målsnik innimellom også.

Scott Mctominay: 3-
Han hadde nok håpet på å ha etablert seg litt lenger fremme i køen per i dag, men hvis han er fornøyd med rollen han har kan han gjerne fortsette for min del. At nok en manager virker å sette pris på han og se verdien han bringer til en tropp er ikke noe man skal kimse av. Likevel skulle man ønske at han som 26 år hadde tatt større steg, feks når det gjelder å komme seg ut av pasningsskyggen.

Marcel Sabitzer: 3+
Smart og ryddig lånesignering i en periode det så veldig tynt ut på midten. Gjorde en grei jobb og hadde noen gode kamper. Men jeg mener klubben gjør et fornuftig valg med å ikke la det være mer enn et lån. Han vil ikke være gratis, spesielt mtp lønn. Det finnes mange yngre og like gode spillere der ute. Må være litt forsiktig med å ikke få alt for mange 29-åringer i troppen.

Christian Eriksen:4+
Nå er det ikke akkurat en nyhet at Eriksen er en svært god spiller, men jeg må likevel si at han imponerte og overrasket da han kom inn på laget i høst. Jeg forventet ikke at han skulle spille en så viktig rolle. Kan tidvis bli litt overkjørt defensivt, men var også tydelig et savn da han var ute en lengre periode i vinter. En nydelig høyrelabb og et klokt fotballhode. Kan ikke be om mye mer av en gratissignering.

Donny van de Beek: 2-
Glemte nesten å ta han med. Nok et blytungt fotballår for hollenderen. Langt bak i køen, også under sin nedrelandske kompis fra storhetstiden i Ajax. Kunne nok fått flere sjanser da kampprogrammet tettet seg til utpå våren, men ble stoppet av en stygg skade. Det virker rett og slett ikke meant to be for Donny i Manchester. Oppholdet hans har vært en uheldig kombinasjon av svake prestasjoner, uflaks, og et dårlig karrierevalg.

Bruno Fernandes: 5
Leder, kaptein og en av våre viktigste spillere. Sykt at han bare ender opp med 8 målgivende, med en xA på 16. Etter et år hvor han måtte tilpasse seg Ronaldos tilstedeværelse er han nå tilbake som hovedperson i United-angrepet, en rolle han er svært komfortabel i. Jeg er tilbøyelig for å si at dette kan ha vært hans beste sesong i United-drakt. Har blitt mer komplett og er ikke avhengig av målpoeng for å ha en god kamp.

Antony: 4
Vurderes han kun utifra prisen kan jeg forstå at noen har blitt skuffet. Jeg velger å se på glasset som halvfullt. Det er hans første år å PL. Han er fortsatt ung. Jeg mener også at laget og balansen i systemet utvilsomt er mye bedre med han på banen. Virket som han virkelig begynte å finne seg til rette utover våren med flere fine prestasjoner. Jeg mener også hans defensive innsats er noe underkommunisert. Mange vil kanskje se på en brasiliansk, dribleglad kant som en luksusspiller, men det synes jeg ikke er tilfellet med Antony. Har litt å gå på når det kommer til valg med ball, men satser på at det kommer seg.

Jadon Sancho: 3+
Det er åpenbart så mye fotball i han. Har sett ganske frisk ut de siste ukene. Ender opp med 9 målpoeng på 26 opptredener i Pl, egentlig ganske akseptable tall. Men det er liksom noe som ikke kommer helt ut heller. Vi vet ikke hva han har vært igjennom og jeg blir ikke helt klok på han, men jeg håper vi klarer å få det beste ut av han. Han er fortsatt bare 23 år også.

Facundo Pellistri: 3
Vanskelig å vurdere. Hadde gjerne sett at han fikk spilt litt mer, ettersom han virket frisk stort sett hver gang han kom inn. Har sikkert fått viktige erfaringer på feltet. Ikke så mye mer å si egentlig

Alejandro Garnacho: 5+
Fantastisk gjennombruddssesong. Et faremoment hver gang han får ballen. Håper utviklingen fortsetter og at EtH vet hvilke knapper han skal trykke på.

Marcus Rashford: 5+
Jeg stusset i fjor da mange mente at vi bare kunne kvitte oss med han og at han aldri hadde vært god i det hele tatt. Han fortjener all mulig kudos for å ha spilt sin beste fotball denne sesongen og tatt seg til nye høyder, men jeg stusset også over de som lurte på hvor dette kom fra, som om han aldri hadde vært god før. Ser man bort fra marerittet i fjor hadde han egentlig en ganske normal utviklingskurve for en ung spiller. I slutten av tenårene var han litt inn og ut av laget og viste glimtvis stort talent og råskap. Videre, i starten av 20-årene spilte han en haug av kamper og produserte også mange målpoeng, selv om prestasjonene også kunne variere litt. Denne sesongen, som 24/25-åring, tok han enda et steg mot å bli mer komplett og blant de aller beste i PL. At han har levret som han har, selv om hver motstander vet at han er den eneste reelle måltrusselen vi har trekker også opp. Har rett og slett vært deilig å se Rashford i år. En god comeback-historie kan settes pris på. Fullt fortjent prisvinner på United-gallaen her om dagen.

Anthony Martial: 3-
Hadde dette vært en 'per minutt'-basert karakterutdeling hadde franskmannen snust på langt høyere siffer. Det er utvilsomt god flyt i laget når han spiller på topp. Men tilgjengelighet er en evne i seg selv. Han har 8 målponeg i PL og har ikke engang bikket 1000 minutter. Det er enkelt og greit tall som ikke er verdig en toppspiss på United.

Wout Weghorst: 3-
Får samme karakter som Martial selv om jeg mener franskmannen er klart bedre. Men det handler om hvilke forventninger man kan ha til en nødløsning av en leiesoldat fra Burnley. Skal ha for innsatsen, men jeg må si at det ble seigt å se han trave rundt utpå der etter hvert. At han likevel viste seg å være en oppgradering for mannen han erstattet, sier kanskje mer om sistnevnte. At han gikk målløs i PL glemmes fort dersom han avgjør FA-cupen.




Spillere som Elanga, Williams, og reservekeeperene spilte ikke nok til at jeg synest det var vits å gi dem en egen paragraf. Phil Jones var heller ikke en del av førstelaget i år, men det er på sin plass å anerkjenne han og takke for innsatsen etter 12 år i klubben.

Jeg har heller ikke stålkontroll på årets leiesoldater, men det er verdt å notere seg at Amad har storspilt for Sunderland.
post liked by: Ryder, red, RedTrafford, Pancho P, Blodfink, Pink Final, 10Hag, messilingard
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4879

Erik ten Hag: 5
Har håndtert en krevende førstesesong på imponerende vis, som forventet av det jeg så av ham i Ajax. Måten han taklet Ronaldo-affæren på var eksemplarisk. For første gang siden SAF føler jeg vi har en moderne taktiker. Vi er blitt atskillig bedre i både presspill og motpress.
Synes hans overdrevne prioritering av Europa League gikk for langt, og skapte unødig slitasje på spillergruppa, og gjorde sesonginnspurten litt for spennende. Håper han i kommende sesong blir mer tydelig på at vi skal spille oss ut bakfra, beholde ballen langt mer i laget og kontrollere tempo på midten, fremfor å hele tiden kjøre high risk/high reward på kontringer og lynraske overganger. Vi har mye å lære av både Brighton og City sine måter å kontrollere kamper og dominere hele banespillet. Med nye spillere inn som er motstandsdyktige for press og bedre ballbehandlere, tror jeg det blir riktig så bra.

David de Gea: 3
Fortsetter med fantastiske feberredninger, og har gjort noen minimale fremskritt på sweeper-rollen. Fortsetter å slå langt og gi bort ballen mange ganger i hver kamp, og er en av de største årsakene til at vi ofte havner under press, får sjanser imot, og må forsvare oss. Vi ender opp med å løpe mye etter motstandre, og bruker unødig mye krefter på ballgjenvinning fordi han er ukomfortabel under press, og foretrekker å slå langt. Han underpresterer på xS (forventede redninger), men er fortsatt meget god på langskudd. På innlegg er han dårligst i ligaen. Fortjener legendestatus, men nå er for min del på tide å takke for lang og tro tjeneste, og oppgradere på en av de viktigste plassene. Håper og at United utgir en DVD med hans "Top 200 Greatest Saves". Det er en kurant helaften i sofakroken, og vel så det!

Aaron Wan-Bissaka: 4
Personlig mener jeg dette er spilleren med mest fremgang under nytt regime. Tatt betydelige steg offensivt og defensivt når det gjelder posisjonering. Har fortsatt mye å gå på når det gjelder ballbehandling og timing samt retning på offensive løp. Jevnt over, vår beste høreback per dags dato.

Brandon Williams: 1
Helt katastrofe for hans del at han ikke ble sendt på nytt utlån. Har knapt fått noen minutt. Kan umulig veies god nok av Ten Hag, og har aldri imponert meg nevneverdig tidligere, verken i United eller på lån i Norwich. Håper han finner seg ny klubb og får i gang karrieren skikkelig.

Diogo Dalot: 3+
Skuffende sesong av en spiller som jeg forventet skulle ta et nytt steg. Virket lovende i starten, men har falt i gjennom etter nyttår.

Raphael Varane: 4+
Solid, klok og pålitelig. Han er ingen komplett fotballspiller, men gir alt, og er fysisk dominerende. Savner at han er bedre ballbehandler under press. Står nok i fare for å bli satt mer på sidelinja om en som Kim Min-jae kommer inn. Tror han er en svært verdifull ressurs i garderoben med sin erfaring, status og avbalanserte sinn. En ledertype som jeg håper forblir i klubben i flere år fremover, selv om han ikke alltid vil starte.

Lisandro Martinez: 6
Er svært lenge siden vi har sett en så komplett debutsesong. At han blir skadet i avslutningen kan han ikke lastes for, selv om det må trekke ørlite ned når grunnlaget for vurdering minskes. Vår mest jevnt presterende spiller på årevis gjør allikevel at jeg ender på toppkarakter. Kunne ikke bedt om mer, og for 60 mill pund er han et røverkjøp.

Victor Lindelöf: 5-
IMektig imponert! Vært bunnsolid i tospann med Varane, og har plutselig blitt en solid duellspiller, både i lufta og på bakken. Veldig synd, og samtidig helt forståelig om han forlater til sommeren. Han fortjener spilletid, og er slik jeg ser det en av våre beste spillere som kan ende opp med å slite benken.

Harry Maguire: 2
Maguire er en solid midtstopper, som spiller på helt feil lag. Han ville vært meget dominerende i et lavtliggende lag som må forsvare i egen boks. Mangler nesten alt en spiller i et balldominerende og høytstående lag behøver.
At han er kaptein kan han ikke lastes for, men det er likefullt en farse. Må vekk, og jeg ønsker ham alt vel i ny klubb.

Luke Shaw: 6-
Verdens beste venstreback i mine øyne. Er og muligens vår nest beste midtstopper, utrolig nok. Har absolutt alt for p lykkes under Ten Hag, og mener han er et naturlig kapteinsemne. Kan nok bli hakket bedre på defensiv posisjonering og som duellspiller. Utover det, ser jeg ingenting å utsette på Shaw.

Tyrell Malacia: 4-
Synes han startet sesongen på lite imponerende vis. Virket ikke kapabel til å bidra offensivt, og ble tidvis overkjørt som back. Har spilt lite, men tatt store steg i sesongavslutningen. Virker nå å være en god backup for Shaw. Håper han fortsetter utviklingen neste sesong. Utvilsomt verdt den lave kjøpssummen.

Casemiro: 5-
Like defensivt dominerende og altoppslukende som forventet. Overraskende god og kløktig offensivt. Er ikke den mest komfortable under press, og slår fort feilpasninger når han har motstander etter seg. Med rett type spiller ved siden av seg (De Jong er optimalt, men urealistisk), tror jeg han vil være verdensklasse uke inn og ut. Må dessverre få noe trekk for tidvis disiplinsvikt, og varierende pasningsspill. En ledertype og kapteinsemne, med uerstattelig erfaring som vinner og kriger. Håper han forblir United-spiller til han legger fotballskoene på hylla, og tar fram sambatøflene.

Fred: 3+
Fred er uendelig enigma. Går fra å være verdens beste i øyeblikk, til å se ut som en komplett amatør. Umulig å bli helt klok på. Problemet mitt med Fred er at man aldri vet hvilken Fred man får. Det er ren og skjær rulett hver gang han starter eller kommer inn. Er man heldig, er han brikken som gir oss kontroll, og til og med lekre mål og pasninger. Er man uheldig, gjør han oss mer sårbar enn noen andre på banen. Beholder han mer enn gjerne som impact sub og squad player, men det må være på en lavere lønn for at jeg skal mene det er verdt det. Han tjener alt for mye nå.

Scott McTominay: 3-
Hadde en imponerende periode før Casemiro ble gradvis integrert i førsteelleveren. Har falt gjennom etter det, og er rett og slett for lite dominerende og ballsikker. Føler meg sjeldent trygg på midtbanedominans når han starter. Kan gjøre en grei jobb i 10er-rollen, men der stiller han naturligvis bak Bruno, samt til og med Donny van de Beek i mine øyne.

Marcel Sabitzer: 4
En dyktig og kompetent fotballspiller som har mye av de egenskapene vi trenger i Ten Hags type fotball. Ser gjerne at han blir som squad player, men 30 mill pund er en noe høy pris å betale med vårt begrensede budsjett.

Christian Eriksen: 4
Som free agent er han en røversignering. Faller egentlig helt gjennom defensivt, og sliter med å fullføre 90 minutt. Har spilt en viktig rolle i vårt oppbyggende spill, men da på bekostning av defensiv kapasitet. Håper han oppgraderes, men forblir som en viktig rotasjonsspiller. Flott personlighet, noe jeg tror er viktig i garderoben.

Donny van de Beek: 1+
Jeg er en av få som mener han passer som hånd i hanske i et lag som dominerer ballbesittelse og spiller med tålmodighet. I de få kampene han fikk før skaden, synes jeg han var blant banens beste, og viste oss glimt av hva vi en dag vil bli under Ten Hag. Min subjektive oppfatning er at han har overblikk og intelligens på et nivå som selv ikke Bruno kan overgå. Han tar løp som kan og bør gagne de andre spillerne ofte 2-3 trekk fremover, men vi har ikke spillere rundt ham som er på akkurat "den" bølgelengden. I et kontringslag faller han i gjennom, noe vi har sett både hos United og Everton. Skadeplaget mareritt de to siste sesongene. Håper han blir og virkelig blir et solid alternativ til Bruno, men det virker urealistisk og skal godt gjøres.

Bruno Fernandes: 5-
Denne er vanskelig. På den ene siden er han verdens mest kreative spiller. På den andre, synes jeg han ofte er for "reckless in possession". Savner ofte at han kan roe ned og kontrollere tempo, fremfor å alltid se etter baller i bakrom. Spiller alltid på high risk/high reward, og veksler derfor mellom å avgjøre kamper, og å gi bort ballen. Det er nok den viktigste grunnen til at mange mener De Bruyne er en bedre og mer pålitelig spiller, til tross for at Bruno skaper mer sjanser. Om Bruno kan lære seg å holde litt tilbake og ikke alltid prøve på det umulige, og samtidig ikke gi avkall på måten han skaper sjanser på, vil han kanskje(?) kunne bli en kandidat til Ballon d'Or. Så talentfull er han. Han har evner til å være en dominerende soiller både offensivt og defensivt For øvrig en ledertype, men ikke min foretrukne kaptein. Det blir litt for mye histrioniske nykker og klaging for min del. En av våre beste spillere, som jeg samtidig mener har stort potensial for forbedring.

Antony: 4
Kan ikke bebreides for den hinsidige prislappen. Men når den er så høy, må det nesten tas litt med i betraktningen. Har enormt potensial, og er utvilsomt en intelligent spiller. Hans største betydning for laget har etter mitt syn vært hans defensive bidrag, som gjør at vår høyreside er vanskelig å utnytte, samt hans evne til å beholde ballen i laget. Offensivt er han farlig, men alt for forutsigbar. Han må vel kanskje lære seg å bruke høyrefoten (det er vanskelig å utvikle), og så er han avhengig av en høyreback som overlapper/underlapper og gir han flere valg. Liker skuddfoten, men han skyter for ofte. Har tro på han i Ten Hags system, men er ikke helt overbevist ennå

Jadon Sancho: 4
Hadde nesten avskrevet ham for lengst, og kan nok ende opp med å bli et dyrebart bomkjøp. Men det er åpenlyst at Ten Hag liker ham, og har gått langt i å legge til rette for hans utvikling. Og jeg synes vi har sett hvorfor i sesongavslutningen. Han er ikke noen lynving, men en kontrollerende spiller på linje med Jack Grealish. Tror han rgentlig har alle egenskapene for å lykkes i Ten Hags system. I tillegg har han forutsetninger for å spille godt på begge kanter. Han har kanskje mest utfordringer av den mentale sorten? Neste sesong blir make or break, men jeg er litt optimistisk til at det blir forløsende.

Facundo Pellistri: 3
For lite grunnlag til å gi en solid og helhetlig vurdering. Setter full fart mot mål når sjansen byr seg, og virker litt som en blanding mellom Rashford og Garnacho i sin fandenivoldske direktehet, uten at han helt besitter de ekstreme egenskapene de forutnevnte har. Lovende, men kanskje best egnet for et utlån eller salg? Usikker selv.

Anthony Elanga: 1+
Ikke stort å si, er det? Får knapt spilletid til tross for å være etablert førstelagsspiller og landslagsspiller. Er i mine øyne rett og slett ikke god nok. Virker som en flott og hardtarbeidende gutt, og kan nok sparke greit fra seg på litt lavere nivå.

Alejandro Garnacho: 5
Spennende debutsesong. Har ekstreme ferdigheter og er etter min mening vår beste dribler, som kan dra seg forbi spillere uten å miste ball. Shaw er og der oppe. Har fortsatt enormt potensial for utvikling på flere områder. Slik jeg ser det, kan han bli bedre på å gi fra seg ball på rett tidspunkt, fremfor å gå for mål. Men han er veldig ung, og må få litt fritt spillerom for utvikling. Virker som spesielt Bruno, Martinez og Ten Hag holder ham litt i ørene, og det er sikkert positivt for utviklingen.

Marcus Rashford: 5
Meget sterkt å score 30 mål, med så mye spilletid vekslet på kant og spissplass. Egentlig sterkt uansett. Er nok litt mer todelt i vurderingen min her. På den ene siden har han vært enormt bidragsytende og avgjørende for det vi har oppnådd denne sesongen. Men, jeg kan ikke la vær å nevne noen ting jeg mener og håper han kan forbedre.
Han dribler alt for mye, noe statistikken og viser. Suksessprosenten er for lav til å rettferdiggjøre så mange balltap. Han er en formspiller som kan gå lenge uten å levere, selv i årets sesong. Men perioden etter VM er jo verdensklasse mtp målpoeng. Min mening er det er like viktig at man spiller bra og passer i systemet, uavhengig målpoeng. Grealish scorer ikke i nærheten like mange mål, men det er samtidig ikke vanskelig å forstå de som mener han er en hakket bedre ving enn Rashford. Det har kanskje mye med evnen til å gjøre de rundt seg god? Det er og verdt å merke seg at vi i snitt har scoret like mange mål i de få kampene Rashford ikke har spilt. Jeg synes at Rashford sine beste kamper har vært de to siste kampene mot Chelsea og Fulham, der han virkelig gjort de rundt seg gode, og prioritert pasninger fremfor driblingsforsøk. Gav han på 10 på børsen mot Chelsea, og synes han spilte langt bedre i den kampen, målt opp mot kampene han putter i, men ikke nødvendigvis er like god i ellers. Alt i alt en kjempesesong, og håper han blir enda mer "lagspiller" fremover. Om han og kan levere jevnt over en hel sesong, fremfor formtopper etterfulgt av bølgedaler, kan han bli vår egen "Mbappé-killer". Ekstremt talentfull, med et like stort forbedringspotensial på valg han tar og defensivt arbeid.

Anthony Martial: 3
Mener at han på lik linje med Donny, er en av våre mest intelligente spillere. Det ser ut som han forstår systemet han skal spille i, og tar de rette løpene og slår de gode pasningene i rett rom, og til rett tid. Er i mine øyne ikke en like god avslutter som Rashford. Skadehistorikken er totalt håpløs. En så god spiller, som rett og slett ikke er fysisk bygd for elitefotball? Min tålmodighet er slutt, men jeg vil alltid sette pris på ferdighetene.

Wout Weghorst: 3
Jeg synes helt oppriktig at han har vært en av våre beste oppspillspunkt. Langs bakken vel å merke! Han er og tilsynelatende treig, men med sine sjumilssteg er han og en av våre bedre presspillere. Han skaper ofte farlige situasjoner, og setter sine medspillere i gode posisjoner med sine smarte retningsløp, pasninger og evnen til å motstå press og holde på ballen. Samtidig, er han tilsynelatende vaksinert mot å score, og har ikke rykket som kan sende ham forbi en forsvarer. Personlig ville jeg gladelig beholdt ham. Men kun for en billig penge, og kun hvis han aksepterte å være tredjevalg på topp. Som oppspillspunkt og forsvarende spiss har han spesialferdigheter som er gull verdt i kamper vi leder og må holde ut den siste halvtimen. Liker og personligheten.

Vi har mange spillere på utlån, og de mest sentrale er vel Amad Diallo, Matej Kovar og Dean Henderson. Amad og Kovar har begge hatt meget suksessfulle sesonger, og Henderson sin halve sesong før skade var god. Kan allikevel ikke gi noen ærlig karakter siden jeg nesten ikke har sett de spille. Amad og Henderson virker nærmest spilletid. Henderson kan bli solgt, og Amad har nok av konkurranse for å bryte inn og ta det store steget fra Championship til Premier League. Er forsiktig optimist, men vi så hvordan det gikk med James Garner etter et år som en av de beste midtbanespillerne i hele Championship.
post liked by: Mr H, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, messilingard
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2585
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13410
Liker mottatt: 8601

Gode og interessante betraktningar, men eg slit med å forstå at David med Gullhanskane skal vere på same nivå som Martial, McTominay, Weghorst, Sabitzer & co. Og berre éin karakter betre enn Maguire. Det har kanskje litt med forventningar opp mot antatt toppnivå å gjere, men eg ville ha hatt Spanish Dave på ein solid 4'ar. Det er klart at han har sine manglar, men i mitt hovud har han vore god i år samanlikna med dei nemnde "3-arane" (som er for så vidt er einig i).
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pink Final, red, Cola2, 10Hag
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

Syntes det blir vel strengt å gi David de Gea en 3-er jeg også. Spesielt dersom man gir Martial en 3-er også. David de Gea har tross alt vært en betraktelig viktigere spiller for oss denne sesongen dersom man sammenligner de to. Kommer tilbake med min oppsummering etterhvert, men kan vel på forhånd si at De Gea ligger et sted mellom 4 og 5 for min del.
post liked by: Pancho P, Pink Final, red, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Det kan gi litt mening å gi David de Gea en treer, keeper-rolla skiller seg ut. Om jeg tenker styrker og svakheter ender jeg på 3 selv. Veldig sterk på noe, veldig svak på noe. Spørsmålet er om styrkene; antall clean sheets og strek-redninger veier tyngre enn svakhetene; direkte feil som gir baklengs, felt og fotarbeid pluss sweeping.
post liked by: 10Hag
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7605
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27247
Liker mottatt: 17766

Interessante innlegg @Mr H og @10Hag.
Liker mange av begrunnelsene deres.
Har dessverre ikke tid til å lage noe lignende selv, akkurat nå.

Hva karakterene angår vil det alltid være subjektivt.
Selv synes jeg både de Gea og Maguire dømmes for strengt 😉😁.

David de Gea har gjort en bråte med avgjørende match vinnende redninger.
At PSXG ikke er imponerende ser jeg på som at det er et barometer som ikke fullt ut kan måle en keepers kvaliteter.
To eksempler er baklengsmålene mot hhv Crystal P (frispark) og Chelsea.
Begge med svært lav scorings sjanse målt i tall.
I praksis to skudd jeg vil påstå svært få, om noen keepere hadde tatt (ja jeg tar høyde for plassering).
Ellers synes jeg de Gea’s utfordringer med ball i beina gjøres større enn de i virkeligheten er.
Synes han er ganske treffsikker i pasningene sine, og at de lange pasningene kommer når han får ballen i trengte situasjoner.
Nei, han er på langt nær så god og rolig som de beste keeperne med ball i beina.
Men synes ikke det er utfordingen han sliter mest med.
Det er passiviteten på høye innlegg i feltet, der er han virkelig svak.
Ville satt ham på 4+ denne sesongen, en av våre 5 beste spillere imo.

Harry Maguire, stakkars mann.
Jeg er egentlig ingen beundrer heller.
Men han får jo nærmest skylda for alt (ikke her inne).
Feks da han mistet ball på 60 meter, og Casemiro lagde straffe.
Så er det Maguire som får skylda i flere medier!
Synes han ofte rydder bra opp i forsvar, og er ganske god med ball.
Men han gjør jo også mye rart, nerver tror jeg.
Han har fått seg en knekk.
Feilene hans blåses voldsomt opp.
Om feks Martinez gjør en lignende feil forbigås det i fullstendig stillhet.
Jeg ville gitt Maguire en klink 3.
post liked by: 10Hag, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Når det gjelder post shot xG tar det faktisk hensyn til hvor stor sannsynlighet det er for mål etter at skuddet er tatt, hvorav vanlig xG indikerer hvor stor en sjanse er før skuddet er tatt. Målet til palace har feks veldig lav xG, men høyere PSxG, ettersom det er et fantastisk og godt plassert skudd. Derfor synes jeg PSxG er en ganske god og rettferdig indikator på skuddstopping, selv om det selvsagt, som alle statistikker, ikke er en «fasit» man bør se på uten kontekst.

Ikke uenig med det du skriver om maguire egentlig. Som jeg selv sa så har han ikke gjort noe særlig galt i år. Karakteren blir mer en refleksjon av «situasjonen»; fra kaptein til 4. valg, all (den negative) oppmerksomheten, etc. kanskje urettferdig? Og ja, vi har nådd et punkt hvor det egentlig bare er synd.
post liked by: 10Hag, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Stort sett enig i de fleste utgangskarakterene og vurderingene i trådstarten.

Ville også justert De Gea opp til 4, synes også Pellistri fortjener mer enn 3 for det han har vist når han har fått sjansen (som er litt for sjelden, skulle gjerne sett mer av ham).

Om jeg skulle rangert "årets spiller", ville det blitt sånn:

1. Bruno Fernandes
2. Marcus Rashford
3. Lisandro Martinez
4. Luke Shaw
5. Casemiro

Disse fem har vært de åpenbart beste i mine øyne - fristet til å legge til Garancho der også, men han har tross alt spilt for lite til å være med i dette selskapet riktig ennå.

Her er det flere forhold som spiller inn: Man kan si at både Rashford og Casemiro i perioder har vært enda bedre enn Bruno, men begge har hatt lengre strekk med formsvikt og/eller fravær. Det er ikke Martinez' feil at han har mistet en betydelig del av sesongen, men har nå engang vært borte lenge. Bruno har vært med hele veien - og vært i god/meget god form stort sett gjennom hele sesongen. Synes både stabilitet og tilgjengelighet bør telle i en slik vurdering.

På statistikkene er Bruno den eneste spilleren vår som presterer helt på toppnivå i PL på det han SKAL være god på: sjanseskaping og tilrettelegging - han matcher Kevin de Bruyne på så så si alt (ja, han har færre feilpasninger enn KDB også). Om en ser på xAG (expected assisted goals) har Bruno 16,7 mens resten av laget har 35 til sammen. Du kan med andre ord si at Bruno står bak rundt en tredel av sjansene våre.

Han er udiskutabel kaptein så lenge Maguire ikke spiller, og det er helt åpenbart hvor høyt ETH setter ham og ansvaret han tar. Alltid tilgjengelig, jobber alltid sokkene av seg og har en ekstrem vinnervilje. Han har i tillegg spilt 15 kamper i år i en annen posisjon enn hans optimale.

Han er ikke alles favorittkopp med te, det er jeg klar over. Men synes likevel han generelt får for dårlig betalt på diverse børser og kåringer.
post liked by: 10Hag, messilingard, Pink Final, Blodfink, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

ADVARSEL: DETTE BLIR LANGT.
Baserer mine karakter mot hva jeg gav de ulike spillerne til VM-pausen. Den kan man finne i den tråden her.

Uansett her er årets karakterkort fra min side:
Keepere:
David de Gea: 4
Jeg gav David de Gea en 4-er til VM, men mener at han fortjener en oppgradering. Som vinneren av Golden-Glove så tenker jeg at han fortjener minimum en 4-er. Likevel så er 59 mål på 57 kamper for mange innslupne mål etter min mening. Det blir også noen unødvendige pasningsfeil til tider, så det å gi David de Gea en 5-er blir for min del for snilt. Jeg regner med at David de Gea signerer en ny kontrakt og at det neppe blir en storsignering bakover i banen. Det er rett og slett for mange andre posisjoner som må forsterkes denne sommeren til at det er en god idé, men kanskje blir det hentet en billig ung backup som potensielt kan være en arvtager på sikt?

Tom Heaton: 4
Tom Heaton har stått to kamper i ligacupen og holdt nullen i begge. Litt skadeplaget nå mot slutten av sesongen som er litt merkelig med tanke på hvor lite han har spilt.

Martin Dúbravka: 3
Dúbravka spilte en match og var i tillegg cup-tied i ligacupfinalen samtidig som at Nick Pope var suspendert. Dúbravka vant i det minste en gullmedalje i år, han får vurdering på grunn av det!

Jack Butland: N/A
Nathan Bishop: N/A

Butland og Bishop har ikke blitt vurdert.

Forsvarsspillere:
Aaron Wan-Bissaka: 4,5
Aaron Wan-Bissaka fikk karakteren 1 til VM, men har hentet seg inn mesterlig til sommeren. Så selv om at jeg ikke har noe trekk å gi han for andre halvdel av sesongen, så bidro han med absolutt ingenting i første halvdel. Totalsummen blir likevel 4,5 da jeg vektlegger siste halvdel i størst grad.

Diogo Dalot: 4,5
Diogo Dalot fikk en 5-er av meg til VM-pausen, men har hatt en betraktelig svakere andre halvdel av sesongen enn den første. Han har samtidig vært en viktig bidragsyter, på begge backer, og får derfor 4,5 av meg for sesongen 2022/2023. I alle hovedsak så ønsker jeg ikke at vi bruker midler på en ny høyreback, da jeg mener at både AWB og Dalot fortjener en sesong til å bevise at de er vår faste høyreback.

Harry Maguire: 1,5
Harry Maguire får stryk fra min side. Det har vært elendig. Og jeg ser ingen andre utveier enn at han må ut av klubben. Det eneste som jeg tenker at Maguire er god på er å heade ballen ut av egen boks. Bortsett fra det så er det temmelig svakt. Han er klumsete i markeringsspillet, ikke en spesielt god takler, har en oppskrytt pasningsfot hvor pasningene ofte blir slått med et for svakt tempo og han håndterer det å stå høyt med å bli svært stresset og korttenkt. Har gitt han fullstendig opp. Best for alle parter om han bare forsvinner.

Victor Lindelöf: 4,5
Victor Lindelöf fikk 3,5 av meg til VM-pausen, og blir oppjustert til 4,5 her. I sesongens to siste måneder hvor Martinez har vært ute så har Lindelöf vært ekstremt viktig. Han har løst oppgavene som har vært nødvendig sammen med både Shaw og Varane. Jeg er fristet til å selge Lindelöf fordi han nok er på sitt mest verdifulle akkurat nå. Men jeg tror ikke at vi får en bedre stopper til en rimelig penge, og Lindelöf er nå på vei inn i sine gylne år som stopper. Rett og slett en svært solid avslutningen på sesongen av svensken.

Raphäel Varane: 4,5
Raphäel Varane fikk 4 til VM-pausen fra min side, men vippes opp til 4,5 her. Har vært strålende i de siste kampene av sesongen sammen med Victor Lindelöf og bidrar med en erfaring og rutine bak der som ingen i troppen kan måle seg med bortsett fra Casemiro. Ekstremt synd at Varane er såpass skadeutsatt, men han har likevel en viktig rolle å spille i dette laget her. Kanskje ikke to kamper i uka, men det er fortsatt noe bensin igjen på tanken.

Lisandro Martinez: 5,5
På stopperplass så har vi hatt en fantastisk spiller i Lisandro Martinez, som fikk 5 til VM-pausen. Det eneste jeg har å trekke han for er at vi har sluppet inn for mange mål i år. Ikke at det er Martinez sin skyld isolert sett, men han får et halvt poeng i trekk for dette. Likevel en kanon signering som har vært en våre viktigste denne sesongen.

Tyrell Malacia: 3
Tyrell Malacia har på den andre siden et godt stykke å gå før han blir klar til å konkurrere med Luke Shaw. Det har vært alt for variabelt både defensivt og med ball. Han har en tendens til å trekke inn i banen i for stor grad, og blir ofte et ødeleggende element i det oppbyggende spillet fremfor en spiller som danner overtall på midten. Malacia har forhåpentligvis lært mye av dette året og kanskje blitt en bedre fotballspiller med et år mer erfaring. Enn så lenge så er det han langt unna en startplass dog, og det er en viss spanjol med navn Alvaro Fernandez som lurer i bakhånd.

Luke Shaw: 5
På venstre backen så fikk Luke Shaw 4,5 til vinterpausen, og han blir vippet opp til en ren 5-er nå. Luke Shaw har rett og slett vært bunnsolid defensivt både som stopper og som back. Jeg skulle gjerne sett at han ble en farligere back offensivt, men litt på grunn av måten vi bruker Luke Shaw på så tror jeg at han har funnet rollen sin på venstresiden både som stopper og som back. Skal man bruke et ord om Luke Shaw så tror jeg det nesten får bli "voksen".

Brandon Williams: N/A
Teden Mengi: N/A
Phil Jones: N/A
Alex Tuanzebe: N/A

Midtbanespillere
Bruno Fernandes: 6
Vi kan starte med det som er en av to årets spillere, Bruno Fernandes. Bruno Fernandes er en av Premier Leagues beste midtbanespillere. Det er det ingen tvil om etter min mening. Han har levert 13 mål og 15 assist i år, i tillegg så topper han statistikken sjanser skapt. Og da har man ikke snakket om hvordan han kapret ansvaret i vakuumet etter at Ronaldo dro og Maguire har vært opptatt med å varme benken. Bruno Fernandes har vært en leder denne sesongen, og selv om at kroppsspråket har vært litt variabelt til tider så er Bruno også den som setter standarden hver eneste kamp. Dette er Bruno Fernandes sitt lag, det er det ingen tvil om. Bruno fikk for øvrig kun en 4-er til vinterpausen, men har vært enormt viktig i andre halvdel. Ingen problem med å forsvare 6-eren her.

Christian Eriksen: 5
Christian Eriksen fikk en 5-er til vinterpausen og jeg gir han det samme for hele sesongen. Vi så alle hvor mye dårligere som lag vi var når Eriksen var ute med skade og Eriksen er kanskje den eneste i denne troppen som virkelig er komfortabel med ballen dypt i banen. Det er samtidig åpenbart at Eriksen ikke kan spille hver uke og at det må forsterkes sentralt i banen.

Marcell Sabitzer: 3,5
Sabitzer ble hentet inn i januar som erstatteren til Eriksen. Og selv om at han ikke har gjort seg bort så har han heller ikke spilt såpass godt at dette er noe vi skal satse på etter jul. Likevel syntes jeg han fortjener kred for å ha løst sine oppgaver på en grei måte som leiesoldat. Han ender med 3,5 i min bok.

Fred: 4
Fred fikk en 3-er til vinterpausen og blir oppjustert til en 4-er her. Har 6 mål og 6 assist noe som er langt mer enn hva jeg hadde forventet av han før sesongen. Det er ikke sikkert at Fred har en rolle her neste sesong, men han har vært en trofast soldat som har kjent sin posisjon og alltid gitt sitt beste. Regner med at han spiller sesongens siste kamp mot en motstander han vanligvis trives mot.

Casemiro: 5,5
Casemiro fikk 5 til vinterpausen og får en 5,5 av meg nå. Ja, det er kanskje litt snilt, men han har samtidig vært en av årets absolutt viktigste spillere og selv om at det var variabelt i noen uker etter den andre suspensjonen så har han gått inn i sesongens siste kamper og sendt oss inn i Champions League. Er litt bekymret for alderen hans, noe som klubben kanskje bør tenke på i sommer?

Scott McTominay: 3
Scott McTominay har etter min mening vært skuffende. Det blir ofte for lite kvalitet og jeg må nok egentlig innrømme at han kanskje burde bli solgt. Han fikk 4 til vinterpausen, men ender opp med 3 etter en skuffende avslutning på sesongen. Eneste årsaken til at jeg tror at han overlever sommeren er at han er egenprodusert noe som vil bli trengt dersom vi skal selge spillere som Maguire, Elanga, Henderson og Williams.

Donny van de Beek: 1
Jeg gav Donny 1 til vinteren og fortsetter med det. Har vært skadet, men det er jammen ikke særlig mye bra spill når han er på banen. Virker som en sympatisk fyr og håper han får karrieren sin på rett kjøl etter hvert.

Zidane Iqbal: N/A
Kobbie Mainoo: N/A

Zidane Iqbal og Kobbie Mainoo får ikke karakter av meg. Skal sies at jeg enormt tro på sistnevnte. Iqbal vil jeg tro at får et utlån eventuelt et salg til sommeren.

Kanter
Marcus Rashford: 6
Marcus Rashford er for min del årets spiller sammen med Bruno Fernandes. Han fikk en 4,5 til vinterpausen fra min side, men har vært enorm etter pausen. Det stoppet noe opp mot slutten av sesongen, men det har samtidig kun vært Rashford som har vært en reell trussel mot motstander. For min del så blir 41 målpoeng lik en 6-er selv om at de er noe konsentrert tidsmessig. Rashford har uansett spilt mye kamper og han har vært enormt viktig for laget denne sesongen. Absolutt en byggestein for prosjektet til Erik ten Hag.

Jadon Sancho: 3
Jadon Sancho har vært sesongens skuffelse for min del. Har absolutt hatt større forhåpninger til han denne sesongen. Jadon Sancho fikk 2,5 av meg til vinterpausen og blir vippet opp til en 3-her. 7 mål og 3 assist blir for min del alt for svakt for en spiller som har Sancho sine evner. Neste sesong blir en være eller ikke-være for Sancho sin del.

Antony: 4
Antony er en annen som nok flere er skuffet over. Og rent produksjonsmessig så kan jeg fint forstå det. 8 mål og 3 assist er ikke akkurat prislappen verdig. Men i mine øyne så kan ikke Antony noe for prislappen og han bør derfor ikke bedømmes deretter heller. Det jeg ser når jeg ser Antony er en spiller som må bli mer erfaren og mer kynisk. Han er veldig venstrebent, men må nesten forstå at han blir farligere om klarer å komme seg forbi på høyresiden av forsvarsspillere også. Han er en spiller som skyter mye og som kommer til en del halvsjanser. Han fikk 4 til VM-pausen og ender på det samme her.

Alejandro Garnacho: 5
Alejandro Garnacho fikk 5 til vinteren og ender opp med det samme her. Han har ikke mer enn 5 mål og 5 assist, men jeg tror alle ser hva slags potensiale den unge spanjolen med argentinsk pass har. En konstant trussel for motstandere.

Anthony Elanga: 2
Elanga fikk en 3-er til vinteren, men blir nedvurdert til 2 nå. Trenger egentlig ikke noe særlig stor forklaring, for enkelt oppsummert så bidrar han hverken med spilletid eller med noe særlig kvalitet ved de få sjansene han har fått. Bør selges etter min mening.

Facundo Pellestri: 4
Facundo Pellestri er etter min mening en spiller som har fått for få sjanser, for han har prestert godt når han først har fått de. Han ble ikke vurdert av meg til vinteren, men tenker at Pellestri er en spiller som har bidratt mer etter jul enn for eksempel Elanga.

Spisser
Antony Martial: 3
Martial har faktisk 9 mål og 3 assist denne sesongen og er faktisk på 3. plass når det gjelder mål i denne troppen. Problemet er selvsagt at vi aldri kan stole på at han holder seg skadefri. Han fikk 3,5 av meg til vinteren, men blir nedjustert til 3 her. Man kan ikke spille spiss for oss og være tilgjengelig i 1/3 av sesongen.

Wout Weghorst: 3
Wout Weghorst hadde jeg relativt lave forventinger til når han kom i januar. Han har løpt mye, presset bra, tatt noen dueller og fylt opp en plass når det har vært nødvendig. Men det er jammen ikke mye kvalitet i den høyrereiste hollenderen. Ekstremt mager produksjon med 2 mål og 2 assist.

Cristiano Ronaldo: 1
Tror de fleste har glemt Ronaldo denne sesongen, og jeg var kanskje litt fristet til å gjøre det samme. Men han har spilt nok kamper til å få karakter etter min mening og den karakteren blir stryk. Må nesten legge til at det er deilig med arbeidsro etter at han forlot klubben.

Mason Greenwood: N/A
Mason Greenwood blir ikke vurdert, men jeg er spent på hva som skjer til sommeren med han. Syntes Mark Goldbrigde hadde en grei idé som er å låne han ut til en utenlandsk klubb også kan vi heller ta en avgjørelse om et års tid.

Erik ten Hag: 5,5
Erik ten Hag er kanskje den beste signeringen som klubben har gjort på år og dag. Han har ledet klubben til en 3. plass i ligaen, en tittel i ligacupen, en finale i FA-cupen og en kvartfinale i Europa League. Rent sportslig så er dette en absolutt godkjent sesong. At klubben også fremstår som samlet og at det virker som om at personene i klubben nå drar i samme retning tror jeg også at Erik ten Hags fortjeneste. Det eneste jeg gir han trekk for er at det har vært noen stygge glipper rent resultatmessig. Brentford, Brighton, Liverpool, City og Sevilla er spesielt de kampene jeg tenker på. Men jeg er uansett der at dette er mannen som fansen, klubben og spillerne nå steller seg bak for å lede oss tilbake til «the promised land»!

Avslutter litt enkelt med å dele ut noen enkle kåringer.

Årets spiller: Marcus Rashford og Bruno Fernandes
Årets unge spiller : Alejandro Garnacho
Årets signering: Lisandro Martinez
Årets comeback : Marcus Rashford og Aaron Wan-Bissaka
post liked by: 10Hag, Ryder, Cola2, Pink Final, Blodfink, RedTrafford, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4879

Satt karakterer på alle spillerne ut i fra prestasjoner og hvordan jeg synes de har klart å tilpasse seg spillestilen. Så derfor plasserer jeg DDG midt på treet. Synes han har prestert ganske bra utifra forutsetningene, og samtidig at han er en avgjørende brikke for at vi gir vekk ballbesittelse og kontroll i kamper, som igjen leder til flere sjanser mot, og færre sjanser skapt. Selv om han ikke er alene om dette.

Andre som har fått 3 har jeg ikke nødvendigvis ment har vært noe særlig bedre eller til og med like god som De Gea. Karakterene mine er gradert litt utifra forutsetninger og historikk. Antall kamper man har spilt vurderte jeg og som en vippefaktor, både på godt og vondt.

Weghorst og Martial fikk 3, og det var mest basert på deres evne til å sørge for at vi spiller med bedre flyt og mer kontroll på ballen. Som rene spisser og målscorere er det alt for dårlig, spesielt Weghorst. Og Martials skader trekker mye ned. Derfor synes jeg det er fair å sette de midt på treet. Om Weghorst får 2 på børsen er det og helt fair. Det kommer nok og mye an på hvordan type spiller og ferdigheter man verdsetter, og der er det mange meninger. Noen synes at det mest avgjørende er å vurdere keepere i redninger og antall mål, og spisser i antall målpoeng. Jeg er kanskje litt mer interessert på spillestil og dynamikken de tilfører i laget. Uten at det er noe bedre eller mer korrekt måte å vurdere på, det "føles" bare mer viktig i mine øyne. Der synes jeg for eksempel Weghorst scorer bedre enn keeperen vår. Men er jo og samtidig veldig enig i at De Gea har vært viktigere på enkelte måter denne sesongen enn både Weghorst og Martial. Antall kamper og viktige redninger er med i vurderingen. Det aller meste er subjektivt, og er egentlig veldig enig i det som kommenteres. Det er mest kanskje bare litt ulike subjektive graderinger av hvilke ting som er viktigst?

De beste for meg personlig i år er vel Martinez, Shaw, Fernandes, Casemiro, Rashford og Lindelöf. Kanskje i den rekkefølgen, men det er jeg ikke sikker på. De som har overrasket meg mest positivt med sin positive utvikling er Wan-Bissaka, Lindelöf og litt Sancho nå mot slutten.
Garnacho får litt ekstra plusspoeng for alder. Kunne fort satt han på 4+ som er veldig bra for meg. Men vipper han opp til 5 fordi det er ganske spesielt at en så ung spiller tør å være så proaktiv og farlig.
post liked by: messilingard, Ryder, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Mye fine analyser av troppen her.

Dette blir enkelt og kort. Kan legge til at jeg ser enkelt på fotball når det gjelder United: Vi skal være et av verdens beste lag, hver sesong. Da ligger lista skyhøyt, derfor blir karakterene som de blir. Mye midt på treet...Keeperen får litt flere ord. Jeg tar ikke med spillere som ikke har hatt spilletid på mer enn noen sekunder, men kan godt hende jeg har glemt noen, pleier det...

David de Gea 3
Jeg har en post oppi her der jeg forklarer litt hvorfor. Det blir todelt, styrker og svakheter, 50/50 = 3. En ting som drar ned er at jeg ikke stoler på ham i alle situasjoner. Han er for passiv, men enkelte ting vet man, han drar frem noen fantastiske redninger som er til stor glede. På alt annet er han middels til svak slik keeper-rolla er nå. Men for all del: Han kan godt stå i mål for oss neste sesong, det er ikke krise, og man vet heller ikke om en ny keeper blir noen suksess, men jeg ønsker en ny utfordrer inn.

AWB 4
Har tatt enorme steg fra å være ute i kulda. har vært Uniteds beste spiller i noen matcher synes jeg. Har forbedret seg på alt, om han tar nye steg er han en topp back.

Dalot 3
En børs blir subjektiv, og Dalot er en spiller jeg sjeldent imponeres av, han er litt grå for meg, men har spilt gode kamper, mista plassen til AWB, og det venta jeg på. Squad-player, men han kan jo ta steg for all del. EtH ser jo noe i ham og det holder for meg. Men han skal levere selvfølgelig.

Varane 4
Har spilt seg opp, men litt skadeplaget dessverre, er jo en vinnertype og erfaringen er gull verdt.

Martinez 5
Får høy karakter for tre ting: Mentaliteten, kvaliteten med ball og defensiv styrke. Har virkelig forstått hva som kreves i United.

Lindelöf 4
Virkelig morro slik han spiller for tiden, ser ikke så nervøs ut lenger og har kanskje vært litt mer i styrkerommet?

Maguire 1
Jeg har aldri synes han har vært spesielt god, takler ikke presset i United. Jeg får bare vondt av ham, la ham slippe mer nedtur rett og slett. Er veldig spent på hvem som vil hente ham, ser for meg en utenlandsk toppklubb kunne vært noe, Italia kunne kanskje vært stedet for ham. Ligge lavt og stange unna. Eller så blir det West Ham eller lignende.

Shaw 4
Solid, men sover fortsatt på jobb til tider, bedre som stopper enn back. men luksus å ha en spiller som funker i to posisjoner

Malacia 3
En gutt å bygge opp, liker ham, tøff og hissig, tror han blir veldig god.

Casemiro 4
Meget god, men også nedturer. Viktig med den erfaringen. Håper han stabiliserer seg på jevnt høyt nivå. Gjør en del rart, men herlig type. Matchvinner-egenskaper, det er viktig.

Eriksen 3
Veldig strengt, og fortjener kanskje en firer, men har sett tegn til at han faller igjennom og blir sliten, har jo vært gjennom litt da...Men jeg bruker kun rene tall 1-6, og han er hakket under de på 4 sesongen sett under ett.

Fernandes 5
Kaptein og ustanselig pågangsmot, håper han stiller inn siktet igjen neste sesong riktignok. Viktigste spilleren.

Fred 3
Herlig i enkeltkamper, grusom i andre. Men ser gjerne at han blir, fin type, Men Fulham neste?

McTominay 3
Samme som Fred, varierer, og er vel aktuell for salg. Langt bak i køen for spilletid.

Sabitzer 3
Synd med skaden, har gjort veldig bra ting, men også usynlig til tider. Har sansen for typen og kan kjøpes for en billig penge, men ser vel ikke slik ut.

Pellistri 4
Synes han er god, men spiller knapt, mener han bør få flere sjanser.


Elanga 1
Hadde virkelig troen, men det har vel stoppa opp helt. Har kanskje ikke nivået inne.


Wout W 3
Får en treer for viljen til å lykkes, og gleden han viser i å få spille i United. Rett karakter er vel 2.

Antony 3
Har troen, og evnene er jo der, må bare lære seg når han skal gjøre hva, håper han studerer Bernardo Silva inngående...

Sancho 3
Hadde fått 2, men har vist tegn på hva han kan i det siste. Må jo bare ha trua på at han hever seg
ytterligere.

Garnacho 4
Fantastisk spiller, lukter på 5 han, det får han neste sesong.

Rashford 4
Fantastisk sesong, ville fått 5, men han må bli bedre taktisk og i valg han gjør. Fint å se at han scorer oftere, men enig med EtH, han bør gå for 40 mål neste sesong.

Martial 2
Har jo 9 mål, men det er det, elendig fysikk, tåler jo ikke toppfotball, om det er gener eller dårlig livsstil aner jeg ikke, synd, det er jo mye fotball i fyren.

Ronaldo 1
Det gikk jo bare skikkelig feil...
Last edited by Blodfink on 02 Jun 2023, 12:06, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag, Ryder, messilingard, RedTrafford, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7605
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27247
Liker mottatt: 17766

Kjører en rask vurdering.
Limer først inn mine vurderinger pr 14/11-22 og 1/3-23.
14-11-22

David de Gea 5 Kandidat til sesongens spiller så langt. Har hatt mange matchvinner redninger. Framstår trygg i pasningsspillet og i sweeper rollen.

Martin Dubravka 3,5 Litt tynt grunnlag å vurdere ham på. Enig i at han ser komfortabel ut med ball i beina.

Diogo Dalot 4,5 Tidvis litt vaklende i forsvar, men tatt store steg under Ten Hag.

Aaron Wan-Bissaka 1 Fristende å ikke gi karakter da han nesten ikke spiller. Men er vel en grunn til at han ikke gjør det. Ikke god nok for slik vi vil spille.

Victor Lindelöf 4 Komfortabel med ball, bruker noen ganger litt for lang tid. Vinner flere dueller enn ryktet sier?

Harry Maguire 2,5 Vært god i duellspillet og i hodespillet. Virker ellers ukomfortabel.

Lisandro Martinez 5 Kandidat til sesongens spiller. Fantastisk i frispilling, fantastisk i å vinne ball/ta ut mostanderne. Men har også noen stygge feil som feks Harry ville fått kritikk for.

Raphaël Varane 5 Tilbake der han var i starten av fjorårssesongen. Rask, sterk, god med ball. Har alt. Dessverre skadeutsatt.

Tyrell Malacia 3,5 Et friskt pust i starten av sesongen. Dessverre falt i kvalitet etterhvert.

Luke Shaw 4 Hevet seg igjen med konkurranse om plassen. Men varier en del i prestasjonene.

Casemiro 5 Overrasket meg positivt, trodde han var på vei ned. Endelig har vi et anker av topp klasse igjen. Kan også bli sesongens spiller.

Christian Eriksen 5 Temposetter med ball. 5 under tvil da det defensive bidraget kunne vært bedre.

Scott McTominay 4,5 Begynte strålende, og har fulgt opp som innbytter. Passer bedre inn lengre fram i banen. Sterk, helt grei med ball når det er litt plass, og har faktisk slått en del gode pasninger.

Fred 3 Fra verdensklasse til helt fryktelig. Midt på treet totalt sett. Passer i likhet med McSauce bedre inn lenger fram på midtbanen. Enorm motor, dårlig overblikk i behandling av ball.

Bruno Fernandes 4,5 Viktig med sin energi, og med sin evne til å slå ambisiøse pasninger. Litt for impulsiv til å kunne forsvare 5.

Donny van de Beek 2 Gjør en del gode løp uten ball. Men dessverre ikke nok involvert med ball. Virker ikke å fikse den engelske intensiteten.

Antony 4,5 Leken spiller, entertainer. Allikevel litt forutsigbar pga å være enbeint.

Jadon Sancho 3 Noen helt vidunderlige scoringer. Men bidrar ikke som forventet i det oppbyggende spillet.

Antony Elanga 2,5 Sterk, spenstig, rask - og svak med ball.

Marcus Rashford 4,5 Et helt angrep alene på sitt beste. Bedre med ball enn ryktet sier, forbedret hodespillet og har et rykk og en hurtighet som gjør ham livsfarlig. Må trekkes for å brenne sjanser.

Alejandro Garnacho 5 Ung og har ikke spilt så mye. For en spiller, teknikk og fart slik en tradisjonell United ving skal ha. Får 5 og ikke 4,5 fordi han er så ung. Innrømmer den, er sjarmert 😄.

Antony Martial 4,5 Er god når han spiller. Både feilvendt og rettvendt som spiss. Snuser på 5. Dessverre skadeutsatt, som Varane.

Cristiano Ronaldo 1 Hadde fått 1,5 uten siste utspill i media. Har mistet farta, har mistet målteften. Har fremdeles styrken og spensten. Uansett ferdig i United.
.
Erik ten Hag 5 Imponerer meg. Vanskelig jobb, både mtp kravstore fans, mildt sagt dårlig driftet klubb, og element(er) i spillerstallen det krever sin mann å takle. Liker at vi kan se hvor han vil spillemessig. Og at han gir nesten alle spillerne mulighet til å spille seg inn. Kan ikke finne så mye å trekke for. Måtte være noen av laguttakene. Men hvem er jeg til å kunne vurdere det bedre enn ham?

01-03-23

Synes laget har blitt enda bedre siden min forrige vurdering.
Jeg står for mange av mine karakterer, men vil øke på 6 mann.

Aaron Wan-Bissaka Jeg ga ham 1. Nå vil jeg si 4.
Harry Maguire Jeg ga ham 2,5 Nå vil jeg si 3,5.
Luke Shaw Jeg ga ham 4 Nå vil jeg si 5.
Fred Jeg ga ham 3 Nå vil jeg si 4.
Bruno Fernandes Jeg ga ham 4,5 Nå vil jeg si 5,5.
Marcus Rashford Jeg ga ham 4,5 Nå vil jeg si 6.

Toppkarakter til Marcus, han har vært helt fantastisk denne sesongen, ikke minst etter VM.
Aaron Wan-Bissaka har nærmest stått opp fra de døde.
Fra å ikke være involvert i det hele tatt, til å være en høyst habil back.
Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at han ikke er god nok.

Erik ten Hag Jeg ga ham 5 Nå vil jeg si 6.
Kan ikke se at han skal fortjene mindre så langt, slik han har ført oss tilbake fra en fryktelig fjorårssesong.
Rask vurdering dagen før cupfinalen

David de Gea 4,5 Har hatt mange matchvinner redninger. Men litt svakere i andre halvdel av sesongen med ball i beina. Må trekkes for manglende evne til å plukke innlegg.

Martin Dubravka 3,5 Litt tynt grunnlag å vurdere ham på. Enig i at han ser komfortabel ut med ball i beina. Ingen ny vurdering her, har jo returnert til nord øst.

Diogo Dalot 4 Tidvis litt vaklende i forsvar, og ikke så mye sluttprodukt framover. Allikevel et godt bidrag, spesielt i angrep der han kan gå både inn i banen og ut på ytter’n.

Aaron Wan-Bissaka 4,5 En favoritt for undertegnede, men hadde gitt ham opp i høst. Glimrende 1v1 defensivt, god men uortodoks dribler, stor aksjonsradius, må trekkes for plasseringsevnen sin. Førstevalg på backen nå. Ytterligere 1/2 poeng opp ifht 1 mars. Vi har plutselig to habile høyrebacker.

Victor Lindelöf 4,5 Komfortabel med ball, bruker noen ganger litt for lang tid. Vinner flere dueller enn ryktet sier? Står for hva jeg skrev sist. Gir et halvt poeng mer, da han framstår som en leder når Varane og Martinez er ute.

Harry Maguire 3 Vært god i duellspillet og i hodespillet. Virker ellers ukomfortabel. Jeg skrev klink 3 lenger opp og synes han fortjener den.

Lisandro Martinez 5 Kandidat til sesongens spiller. Fantastisk i frispilling, fantastisk i å vinne ball/ta ut mostanderne. Men har også noen stygge feil som feks Harry ville fått kritikk for. Beholder teksten fra sist.

Raphaël Varane 4,5 1/2 poeng ned siden sist, falt litt i kvalitet ifht høstsesongen i likhet med feks D de Gea.

Tyrell Malacia 3 Et friskt pust i starten av sesongen. Dessverre falt i kvalitet etterhvert. Derfor 1/2 poeng ned.

Luke Shaw 5 Hevet seg igjen med konkurranse om plassen. Opp 1 poeng ifht i høst, samme nå som jeg ga ham 1 mars. Stor styrke at han også spiller stopper, med autoritet.

Casemiro 4,5 Strålende høstsesong, noe mer ujevn i vår, derfor 1/2 poeng ned.

Christian Eriksen 4 Temposetter med ball. Men ett poeng ned, mangler for mye defensivt.

Scott McTominay 3,5 Begynte strålende, og har fulgt opp som innbytter. Passer bedre inn lengre fram i banen. Sterk, helt grei med ball når det er litt plass, og har faktisk slått en del gode pasninger. Står for hva jeg skrev i høst, men trekkes ett poeng fordi vårsesongen har vært svakere.

Fred 3,5 Fra verdensklasse til helt fryktelig. Midt på treet totalt sett. Passer i likhet med McSauce bedre inn lenger fram på midtbanen. Enorm motor, dårlig overblikk i behandling av ball. Øker 1/2 poeng fra i høst, men ned 1/2 poeng igjen fra 1 mars. Har vært viktig som motpol til Eriksen når vi har trengt det. Har motsatte kvaliteter og svakheter av dansken, og derfor verdifull som game changer i bytte med ham. Men har gjort for mange feil med ballen.

Bruno Fernandes 5,5 Viktig med sin energi, og med sin evne til å slå ambisiøse pasninger. Ett poeng opp siden i høst, samme karakter som 1 mars, Betyr enormt mye både defensivt og offensivt. Dessuten en leder.

Donny van de Beek 2 Gjør en del gode løp uten ball. Men dessverre ikke nok involvert med ball. Virker ikke å fikse den engelske intensiteten. Ingen ny vurdering siden sist, skadet.

Marcel Sabitzer 3,5 Bidratt med noen herlige mål. Vært ujevn og ingen åpenbaring i drakta vår.

Antony 4 Leken spiller, entertainer. Allikevel litt forutsigbar pga å være enbeint. 1/2 poeng ned, går seg litt for ofte fast, eller prøver det skuddet i lengste hjørne. Med mer uforutsigbarhet kan han bli en kjempehit.

Jadon Sancho 3 Noen helt vidunderlige scoringer. Men bidrar ikke som forventet i det oppbyggende spillet. Blir stående på 3. God teknisk, men ikke tøff nok i valgene med ball.

Antony Elanga 2 Sterk, spenstig, rask - og svak med ball. 1/2 poeng ned.

Marcus Rashford 5,5 Et helt angrep alene på sitt beste. Bedre med ball enn ryktet sier, forbedret hodespillet og har et rykk og en hurtighet som gjør ham livsfarlig. Må trekkes for å brenne sjanser. Gir ham allikevel ett poeng mer enn i høst, men 1/2 poeng mindre enn per 1 mars. Har falt litt mot slutten av sesongen. Men.. hva hadde vi vært uten ham og Bruno?

Alejandro Garnacho 4,5 Satte ham på 5 sist, var snill da. Masse X faktor, men må trekkes for feilvalg i avgjørende situasjoner. Utrolig spennende spiller å ha i stallen. Nok et supertalent opp fra egne rekker.

Antony Martial 3,5 Er god når han spiller. Både feilvendt og rettvendt som spiss. Snuste på 5 i høst. Må trekkes 1,5 poeng når han spiller så lite. Potensielt vår beste spiller rent ferdighetsmessig.

Wout Weghorst 2,5 Kan dessverre ikke gi mer tross iherdig innsats uten ball. Blir for enkel og mangler ferdigheter med ball, dessverre. Heller ingen duellspiller. Men skal ha takk for at han gir alt han har uten ball i beina.

Cristiano Ronaldo 1 Intet nytt her, etterlot seg et fryktelig inntrykk siste høsten.
.
Erik ten Hag 6 Kunne vi forventet mer av en manager etter den fjorårssesongen? Jo, noen fæle tap, og noen taktiske smeller. Men fått mye ut av troppen vår. Vi er enda bedre enn vi var i 20/21, vi er bedre defensivt og har mer struktur offensivt. Kunne scoret flere mål, men det går mye på feilvalg av spillere med ball. Så må det sies at enkelt spillere har bidratt enormt, som Bruno og Rash. Solskjær fikk jo høre det, at Bruno ‘reddet ham’. Jeg er uansett ikke der ifht til vår manager, hverken da eller nå. Derfor 6. Taper vi cupfinalen 0-4 ser kanskje denne 6’rn merkelig ut. Men finalen er ikke spilt enda, og vi vinner vel den 😁😉.

Sesongens tre beste spillere urangert;

Fernandes, Martinez og Rashford.

Deretter

Shaw

Kamp om topp 5 årets spiller urangert

De Gea, Wan-Bissaka, Varane og Casemiro.
Synes Lindelöf og Garnacho er litt bak disse fire, tross lik karakter fra meg.
post liked by: Pwint, Ryder, Blodfink, RedTrafford, messilingard, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2897
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13478
Liker mottatt: 8636

Veldig enig med mange her, men syns enkelte er litt for rause med Maguire. Han er en landslagsspiller med masse erfaring, men usikkerheten hans når det går fort rundt ham gjør meg nervøs hver gang han er under press. Han er langt ifra en dårlig spiller, men slik vi spiller blir det for høyt tempo for ham. Når det er sagt så mener jeg at han også har endel kvaliteter som kan gjøre ham nyttig for et mer defensivt orientert lag og tror han blir god et annet sted. Men slik han har fremstått hos oss kan jeg strekke meg til 2 (og da mener jeg at jeg er ganske raus), og mener han ligger mellom 1,5 og 2 slik han passer inn i vårt lag. Han virker som en fin fyr, og jeg ønsker ham lykke til et annet sted.

David de Gea er en klar 4,5 for meg.

Årets fem beste/mest innflytelsesrike spillere: Lisandro Martinez, Marcus Rashford, Bruno Fernandes, Luke Shaw, Casemiro.

Prediction: Spillere (utenom disse) som virkelig kommer til å skinne neste sesong: Jaden Sancho, Antony, Garnacho.
post liked by: Blodfink, Pink Final, messilingard
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17234
Liker mottatt: 11012

Mye enig i det dere andre skriver her, så blir mye likt. Noe kort og noe litt mer i begrunnelsen.
Noen er synes jeg det er vanskelig å gi karakter til.

Gea 4+
Jeg er nok en av de som fortsatt setter pris på keeperen vår. Kan sikkert ligge noe historikk bak, men allikevel syns jeg fortsatt han kompenserer for mange av sine svakheter, generell ballbehandling med bena. Fortsatt reaksjon sterk, varter opp med syke redninger.
Golden-Glove vinner er ikke så værst å ta med seg en sesong han blir mye kritisert.

Martinez 5
Skaden han pådro seg trakk nok ned til 'bare' 5.
Sterk fysisk og mentalt. Ser fort savnet av han, særlig mtp pasningspillet bak i der. Og ikke minst pasninger som starter farligheter foran.
Angående høyden, så syners jeg Tjærnås sa det så bra. Dueller han er dømt til å ikke vinne, er han ekstrem flink til å nulle ut.
Her har vi en vinnerskalle i mange år.

Varane 4+
Også stabil god denne sesongen,
Klok spiller.

Lindelöf 4
Har vært for salg av svensken lenge, men må si jeg har latt meg imponere etter Martinez tok tidlig ferie.
Tror fortsatt han ikke er helt der opp når man slåss om PL gull, men vi skal jo ta et steg videre først, og da er han solid nok. Har tatt flere steg opp på de fleste punkter.

Maguire 1 eller 2 har ikke så mye å si.
Tror nok han er en kjempe fyr, men hjelper lite altså. Håper inderlig han finner seg en klubb hvor han kan bygge seg opp igjen.
Kan sette 2 for at det ikke er noe negativitet rundt han.

AWB 4+
Årets overraskelse hos meg.
Blir stadig imponert over de tekniske drible ferdighetene han besitter.
Blitt mye mer trygg på det defensive, posisjonerer seg bedre. Når innleggene blir assist, da kommer 5'ern.

Shaw 5
Han får 4+ for VB og vipper opp til 5 pga av stopper kvalitetene. Han har imponert meg i den posisjonen i hvert fall.

Dalot 4-
Helt grei. Et lite stykke opp til de beste.


Malacia 3
Har hatt noen skrekk kamper, men generelt godkjent.
Trenger PL kamper, har troen på fremtiden hans.
Er også nødt til å slutte å drible utenfor egen sekstenmeter da.

Casemiro 5
Når han fikk spilt seg inn, var midtbanen som en nyoverhalt motor. Trenger ikke å beskrive noe mer. En av årets spiller.

Eriksen 4+
En utrolig klok spiller. Men samtidig er det ikke alle kamper han bør spille i PL.
En spiller som har det meste (kanskje ikke fart lenger) . Men tror alderen begynner å hente han igjen. Men fortsatt meget god.

Bruno 5
Han er kanskje vår viktigste spiller. Har ikke mer å tilføre dere andre.

McT 3
Jeg liker McT, men spørs om det stopper til sommeren. Det ville vært synd på en måte, men kanskje nødvendig.
Har stått på stedet hvil fra i fjor i grunnen.

Fred 3+
Hadde han bare ikke hatt så mange feilpasninger så kunne det ha vært bra. Kan bli hvis han kjenner sin rolle.
Får ett pluss for alltid hardt arbeidene.

Saber'n 3+
Fornuftig vintersignering, Bra rulleringspiller.

Antony 4+
Utvilsomt et stort talent. Men har ikke levd opp til forventingene i år.
Bare synes det er utrolig at man kan ha ett av verdens beste venstre bein, drible sterk. men så er det den høyre foten da. :ghost:
Må også legge til at han kan irritere også, skyter når han skal sentre, og senter når han bør skyte.
Ordet 'valg' er nøkkelen.

Sancho 3
Fortsatt ett stort mysterium
Kan leve med at klubben lytter til bud hvis det skulle dukke opp noe.
Fortsatt daff i spillestilen, selv etter en eller annen leir han var på i høst.
Begynner å bli usikker om PL blir i overkant for hans del.
Litt irriterende, for jeg vet han har mye i seg.

Martial 2

Her blir det trekk for at han blir skadet hvor som helst og når som helst.
Normalt en 3’er.
Jeg begynner virkelig å lure på hvor disse skadene oppstår.

Weghorst 3
Var positiv til denne januarsigneringen.
Jeg synes han har greid seg brukbart.
Bra i press og arbeidsjern, ikke så bra foran mål, det er vi noe alle kan være enige om.
Bra fyr, men er nok ikke United spiller etter sommeren.

Rashford 5

Var på Mbappe nivå en stund synes jeg,
Sliter med det samme som Antony, nemlig valg. og settes derfor ned til 5
På en måte kan jeg jo skjønne hvorfor de skyter når de burde spilt ball.
Med WW foran der blir det jo aldri mål, eller spille Martial som kan bli skadet i det han skal avslutte.

Garnacho 5-
Kommende verdenstjerne, her snakker vi talent.

Pellistri ?
Ser ikke noe poeng å gi karakter pga lite spilletid, da jeg har basert på hele sesongen av de andre.
Håper han blir, en jeg virkelig har troen på. Full av energi og det skjer liksom noe de gangene han har kommet inn.

DvB og Elanga har jeg gitt opp.

Ronaldo
Han er jeg ferdig med.

Erik ten Hag 5+

Føler jeg har sagt nok om han i diverse tråder.
Men vil legge til en ting.
Tror vi får se en enda bedre ten Hag neste sesong, tror han har lært ufattelig mye dette året om PL.
Da er det bare å glede seg.


Har fire spillere som årets spiller: Martinez, Bruno, Rashford og Casemiro
Årets unge spiller: Garnacho
Årets overraskelse: AWB
post liked by: messilingard, Blodfink, Pwint, Belfastboy, Pink Final
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2276
Liker mottatt: 4150

Må litt vente med å legge inn vurdering her til jeg ser hvor mange mål Weghorst scorer mot City i morgen
post liked by: Blodfink, Pwint, RedTrafford, Jan Erik, Belfastboy, Pink Final
Post Reply