PL-sesongen 22/23 - en statistisk oppsummering

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4710
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2628
Liker mottatt: 10723

ADVARSEL: LANG POST med mange tall! 😬

Først: Dette er ikke ment som en subjektiv oppsummering med terningkast osv, heller ingen vurdering rundt om vi har gjort en god eller dårlig sesong. Tanken med denne tråden er derimot å gi et mest mulig «følelsesløst» og nøytralt blikk på sesongen. Kun i tall, sammenlignet med andre klubber og spillere, uten tanke på sluttplassering og trofeer.

Det er mange meninger om statistikk av ulike slag, og skjønner om ikke alle finner dette like fascinerende som meg – tror og håper likevel det kan vise tydelige tendenser og være et godt grunnlag for å diskutere hvor skoen trykker eller hva vi kan være fornøyd med.

Skulle gjerne satt det opp i flotte tabeller, men formatet og kunnskapene strekker ikke langt nok. Har prøvd å oversette det meste, men noen kategorier er vriene på norsk (evt selvforklarende) Om dere vil se kildematerialet, finnes de fleste av tallene jeg bruker her:

https://fbref.com/en/comps/9/Premier-League-Stats

https://www.premierleague.com/stats/top ... ins?se=489

I hver kategori skriver jeg rene tall, i parentes står det hvor vi er på PL-rankingen. Har også med hvem som topper kategorien 😊

Mål og innslupne
  • xG: 67,7 (6). Øverst er City med 77,3
  • Mål: 58 (7), City øverst med 94
  • xGA: 50,4 (8), øverst er City med 31,3.
  • Mål imot: 43 (3). Best er Newcastle og City med 33.
  • xGD (forventet målforskjell) +17,3 (6). City øverst med +46,4

Offensivt:
  • Antall skudd: 594 (4). Øverst er Brighton med 613.
  • Antall skudd på mål: 215 (3). Øverst er Brighton med 232.
  • Mål fra headinger: 7 (12). Øverst er Fulham og Spurs med 15.
  • Mål fra kontringer: 10 (1). Her er vi best, etter oss følger Liverpool og City med 7.
  • Stikkere/bakromspasninger: 105 (1). Her har vi også flest, foran Liverpool med 103 og City med 94.
  • Antall pasninger: 19 086 (6). City flest med 25 072.
  • Vridninger: 165 (3). Liverpool øverst med 198.
  • Innlegg: 516 (18). Liverpool øverst med 801.
  • Shot creating actions per 90: 27,66 (3). City topper med 28,92.
  • Dribling som fører til mål: 8 (4). Newcastle øverst med 15.
  • Dribleforsøk: 730 (8). Chelsea øverst med 830.
  • Vellykkede dribleforsøk: 43,4% (17). Wolves øverst med 48,9%
  • Treffprosent på pasninger: 80,9 % (7). City øverst med 87,3 %
  • Progressive distance (pasningsmeter framover i banen): 97 026 m (6). Liverpool topper med 120 457 m.
  • xAG (forventede assists til skuddsjanse): 52,2 (5). City har 56,7
  • A-xAG (assists minus forventet assist til skuddsjanse): -10,2 (18). City på topp med +12,3.
  • Nøkkelpasninger (pasninger som leder til skudd): 478 (2). Brighton topper med 480.
  • Pasninger på siste tredel: 1268 (6). City har 1769.
  • Pasninger i straffeområdet: 398 (5). Arsenal topper med 459.
  • Innlegg inn i straffeområdet: 57 (17). Spurs topper med 104.
  • Progressive pasninger (pasninger mer enn 10 meter framover): 1595 (7). City øverst med 2073.
  • Progressive ballføringer (spiller tar med seg ball mer enn ti meter fram i banen): 710 (6). City topper med 987.


Det mest overraskende her, er at vi omtrent ikke slår innlegg! Nr. 19 på innleggsforsøk, nr. 16 på innlegg inn i straffeområdet. Har lurt litt på om dette er en ønsket taktikk fra ETH, så jeg sjekket Ajax-tallene fra 21/22 og 20/21 – og der hadde Ajax begge sesonger flest av både forsøk og innlegg i boks. Så hva skjer her? A-xAG er også oppsiktsvekkende, vi scorer for lite ut fra det vi skaper.

Defensivt:
  • Taklinger vunnet: 400 (7). Leeds øverst med 481.
  • Brytninger: 352 (8). West Ham øverst med 426.
  • Blokkeringer: 496 (8). Southampton flest med 542.
  • Antall innslupne: 43 (3). Newcastle og City øverst med 33.
  • Skudd på mål mot: 130 (6). City øverst med 73.
  • PSxg mot: 41,3 (4), City øverst med 30,4
  • Innlegg mot: 526 (11), City færrest med 313.
Verdt å merke seg her: Å havne høyt på mange av disse defensive statistikkene er IKKE noe godt tegn. Når det gjelder antall taklinger, blokkeringer og brytninger er det bunnlagene som topper – mens topplagene har få. At vi ligger på «nedre halvdel» på disse tre, forteller oss at forsvaret vårt må jobbe hardere enn vi skulle ønske - får de god nok beskyttelse fra dem lenger fram? Vi ligger også høyere på taklinger på defensiv tredel (9) enn på midtre (12) og offensiv tredel (13). Særlig når det gjelder taklinger på offensiv tredel kommer de andre topplagene høyere – Arsenal (nr. 2), Liverpool (3), Brighton (5), City (11), Newcastle (12). Tyder tallene på at presset vårt kunne vært bedre?

Keeperspill:
  • Antall redninger: 99 (15). Brentford/Raya øverst med 154 (her er ikke et høyt tall nødvendigvis positivt)
  • Redningsprosent: 71,1 (9), Brentford/Raya topper med 77,7 prosent
  • Clean sheets: 17 (1). Her er DDG øverst, så følger Arsenal/Ramsdale, Liverpool/Alisson og Newcastle/Pope med 14.
  • Innlegg fanget: 15 (20), Villa/Martinez øverst med 65.
  • Prosent av innlegg fanget: 2,9% (20). Villa/Martinez fanger mest med 12,3%.
  • Defensive keeperaksjoner utenfor 16-meter: 32 (17). Liverpool/Alisson øverst med 89.
  • PSxG-GA: -0,7 (8), Liverpool/Alisson øverst med +9,2. (jo større pluss, jo mer hell/dyktighet i å stoppe skudd)
  • Treffprosent, lange pasninger: 31,4% (16), City/Ederson best med 44,6%.
  • Antall pasninger: 1032 (9), Brentford/Raya flest med 1367.
  • Andel langpasninger: 32,6% (12), Everton/Pickford flest med 57,7%
Det er mye snakk om pasningskvalitetene til DDG, her synes jeg tallene viser at det er et betraktelig større problem at han er ekstremt passiv i boksen og i sweeper-rollen.

Enkeltspillere inne på topp 10 blant PL-spillere:
  • Mål: Rashford 17 (6)
  • Mål + assists: Rashford 22 (8)
  • Skudd på mål: Rashford 49 (3)
  • Antall skudd: Rashford 108 (4), Fernandes 90 (6)
  • Non-penalty xG: Rashford 15,4 (4)
  • Assists: Fernandes 8, Eriksen 8 (9)
  • Assists per 90: Eriksen 0,35 (5)
  • Expected assisted goals (xAG): Fernandes 16,7 (1)
  • Expected assists (xA): Fernandes 10,7 (3)
  • Mål per skudd: Jadon Sancho 0,29 (1)
  • Pasningspresisjon: Lindelöf 93,1% (1)
  • Nøkkelpasninger: Fernandes 119 (1)
  • Pasninger inn i straffeområdet: Fernandes 89 (4)
  • Progressive pasninger: Fernandes 262 (2)
  • Stikkere/gjennomspill: Fernandes 35 (1)
  • Aksjoner som ender med avslutning: Fernandes 219 (1)
  • Aksjoner som leder til mål: Fernandes 18 (6)
  • Taklinger: Casemiro 89 (4)
  • Taklinger vunnet: Casemiro 46 (10)
  • Prosent taklinger vunnet mot driblere: Wan-Bissaka 92% (1), Dalot 73,3% (6)
  • Vellykkede driblinger: Rashford 54 (10)
  • Føringer inn i straffeområdet: Rashford 55 (8)
  • Andel hodedueller vunnet: Varane 72,4% (7)
  • Clean sheet: De Gea 15 (1)
  • Mål imot per 90: De Gea 1,21 (7)
  • Antall redninger: De Gea 99 (8)
Her ser vi at den eneste enkeltspilleren som virkelig hevder seg i mange kategorier, er Bruno Fernandes (årets spiller for min del) og delvis Marcus Rashford. Kan også ta med De Gea som vi vet topper clean sheets-statistikken – og Lindelöf som slår færrest feilpasninger i PL!

Nå tenkte jeg kanskje at tallene kan få stå for seg selv – men noen oppsummerende tanker:
Alle kategorier kan sikkert være verdt et eget kapittel og isolert kan man sikkert diskutere betydningen, men samlet sett trer det uansett fram et bilde av et lag som er ganske gode på det meste, men ikke på virkelig toppnivå i noe - bortsett fra kontringer. Ikke bare er det stor avstand opp til særlig City, men vi ligger også bak mange av våre sterkeste topp 4-konkurrenter. Vi ligger som 5.-7. beste lag på en rekke viktige parametere, i tillegg til City ligger Arsenal, Liverpool, Newcastle og Brighton over oss på veldig mange.

Ut fra de underliggende tallene skal vi i alle fall ikke være misfornøyde med en tredjeplass. Både som lag og som enkeltspillere er vi et godt stykke unna å prestere godt nok til å utfordre om en ligatittel. Tallene forteller også at vi fortsatt er et kontrings/bakromslag (høyest på kontringsmål og antall stikkere i bakrom), men har utfordringer i andre deler av spillet. Vi er for eksempel nesten helt på bunnen av ligaen når det gjelder innlegg. Resultat av en ønsket taktikk, eller resultat av at vi ikke har kanter eller backer som evner å komme rundt? Så ser vi også at vi ikke skaper ganske mye mer enn det vi får uttelling for - at vi bare har fått 7 ligamål fra våre spisser Ronaldo, Martial og Weghorst gjør selvsagt sitt...
post liked by: messilingard, RaoulDuke, Pancho P, red, Pink Final, Mr H, RedTrafford, Blodfink, offside
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4438
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2865
Liker mottatt: 9461

Solid stykke arbeid her @Ryder! Tallene viser spesielt en ting for min del og det er at vi trenger en målscorer til i tillegg til Rashford. Jeg vurderer det dit at antall baklengs vil bli bedre dersom man unngår 4-0 mot Brighton og Brentford og unngår 6 mot City og 7 mot Liverpool.

Kommer forøvrig til å blåse liv i den mer subjektive karakterbaserte tråden i løpet av uken.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder, RedTrafford, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Mr H
Posts: 467
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Jeg bygger litt videre og prøver meg på mitt "sesongens lag":

Pope
Trippier Stones Martinez Shaw
Saka Ødegaard Rodri Rashford
Kane Haaland

Det er mange andre som også har gode argumenter. I forsvar kunne feks Botman vært en kandidat. Stones har vel egentlig ikke spilt tradisjonell stopper, men han har vært klasse så jeg tar han med likevel. Noen vil også kanskje hevde at Martinez ikke har spilt nok pga skaden, men jeg tar likevel med favoritten min. Backene synes jeg er ganske klink, selv om man også kan slå et slag for Zinchenko, Estupinan og kanskje Ake.

På midten var Casemiro i rute til å kapre en plass frem til februar, men suspensjoner og variable prestasjoner mot slutten av sesongen gjør at han må se seg slått av stabiliteten og kontrollen til Rodri. Ødegaard har rett og slett vært pur klasse. Jeg så egentlig for meg en 433-formasjon. Da var det mange som kjempet om den siste plassen på midten; blant annet Bruno, Bruno G, De Bruyne, Caicedo og Gundogan. Det ble vanskelig å velge så jeg satt heller inn Kane og flyttet han fram. Hadde vært brutalt å bli utelatt etter 30 mål for dette spurs-laget. Jo mer jeg tenker over det var det nesten litt strengt å utelate Bruno. Med normal uttelling og litt marginer kunne han fort snust på assist-rekorden.

Vingene mener jeg er ganske ukontroversielle, selv om Salah, Mitoma, Grealish og Martinelli også fortjener å bli anerkjent. Haaland på topp sier seg vel egentlig selv.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2590
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13432
Liker mottatt: 8650

Svært interessant lesning, @Ryder. Mangelen på innlegg er bemerkelsesverdig, men det har vel mykje med å gjere at vi har to kantspelarar (Rashford og Antony) som gjerne går for avslutning sjølve. Synest likevel Antony har vorte mindre egoistisk i det siste. Spørsmålet er om mangelen på innlegg kjem av at vi ikkje har ein skikkeleg targetmann i midten eller om kantspelarane for ofte går for avslutning sjølve.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3943
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17261
Liker mottatt: 11018

Selvom jeg ikke er så opptatt av statistikk, så er det absolutt interessant lesing.
Ble mest imponert over arbeidet av innlegget her @Ryder :thumb_up:

Ellers er jeg enig i mange av synspunktene over her.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Ryder
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2590
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13432
Liker mottatt: 8650

Huff. Vi kom ikkje så godt ut på OTPA sitt Årets lag😬

Image
post liked by: RedTrafford, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19275

Flott å få tall for det aller meste @Ryder

Som flere nevner så trenger vi å score mer.
Vi trenger å beskytte forsvaret bedre, at angrep og midtbane presser bedre i sammen.
Vi trenger en proaktiv "sweeper-keeper".

Tenker også at innlegg er mangelvare mye fordi kantene våre går inn og avslutter selv. I tillegg er det ofte ingen å slå innlegg til...

Et par spesielle spillere (eller flere) inn kan forbedre en del av de litt dårlige tallene. En keeper som behersker alle deler av keeper-rollen, som jo har utviklet seg voldsomt. En spiss å slå innlegg til.

United har noen mangler jeg håper blir fiksa i sommer.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Ryder
LUHG!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4710
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2628
Liker mottatt: 10723

Angående «innoverkantene» - det er jo mulig å slå innoverskrudde innlegg på bakre også. Husket jeg så på highlights-video av Antony fra Ajax, og da hadde han mange av dem mot f.eks Haller. Trodde det skulle bli en suksessoppskrift i kombo med CR7, men slik gikk det jo ikke…
post liked by: Pancho P, Blodfink, red
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19275

Antony gjør i grunn alt annet enn å slå innlegg, det blir ofte å gå for avslutning, eller så blir det kombinasjoner i og rundt boksen med høyreback eller en av midtbanespillerne. United ser ut til å ha en klar ambisjon om å fylle opp rundt boksen for så å spille seg helt inn i mål nærmest.
Det samme gjelder for venstrekanten, både Rashford, Garnacho og Sancho skjærer ofte inn, spiller komboer, eller slår skrått ut igjen i en tilnærmet støttepasning. Man ser ofte to til tre bevegelser i og rundt boksen der ballen befinner seg. Må jo være noe trenerteamet mener er effektivt og passer spillertypene. Det har jo blitt noen mål ut av det.

Med en typ targetman inn eventuelt, så blir det vel flere innlegg skulle man tro.

Edit: Skrivefeil
Last edited by Blodfink on 31 May 2023, 20:23, edited 2 times in total.
post liked by: red, Pancho P, Ryder
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Takk for post @Ryder.
Alt i alt så bør vi være mer enn fornøyde med tredje plass.

Til tider gjorde vi mange gode kamper, laget virker bra og når vi får i gang vårt spill så syntes jeg vi var gode. Det er bevegelse, det er pasninger og vi er solide. Laget har tatt seg opp, det er mer disiplin og United tørr å spille mer.

I noen kamper spilte vi som et virkelig topplag, og det var gøy å se United. Særlig hjemme mot de såkalt gode lagene.
Ønsker å trekke frem de kampene som gav meg troa på prosjektet til Erik.

Liverpool hjemme 2 - 1.
Arsenal hjemme 3 - 1.
Tottenham hjemme 2 - 0. (Første omgang var noe av det bedre jeg har sett.
City hjemme 2 - 1.
Barcelona hjemme 2 - 1.
Ligacupfinalen mot Newcastle.
Chelsea hjemme 4 - 1.

Det er de kampene som gav meg tro, og som viser at vi ikke er noe pushover, hverfall på hjemmebane. Vi har satt oss i respekt på hjemmebane og tror Old Trafford er i ferd med å bli en fryktet Arena igjen.

Så er det jo det som er litt absurd. Etter så mange gode og solide kamper så har vi gått på noen blemmer som gjør vondt særlig på bortebane.

Brentford borte.
City borte.
Arsenal borte.
Liverpool borte.
Newcastle borte.
Sevilla borte.

Altså toppnivået vårt er meget, meget bra og vi kan hamle opp med de fleste når vi har dagen. Jeg føler også at Erik har truffet på signeringene. Men bunn nivået er skremmende dårlig. Jeg forstår nesten ikke hvordan man kan falle sammen så mye i enkeltkamper.

Jeg tror noe av grunnen er at vi har for lite bredde i troppen, eller kvalitet på bredden rettere sagt.
Vi har deltatt på alle fronter. FA-Cup, liga-cup og Europa leauge. Det har vært slitasje på troppen og det merkes når man skal spille alle kampene og mange av kampene var mildt sagt intensive. Når vi i tillegg får skader og suspensjoner på sentrale spillere, så er det klart at vi merket det. Luksusen City har er at de har to tropper, og kvalitet i troppen. De kan hele tiden hvile spillere uten at de blir svekket. Det er bare å se på benken de hadde mot Chelsea.

Samtidig er det mange andre ting vi også må forbedre.
Det er jo det samme vanlige man sier hvert år, vi må få inn forsterkinger.
Ja det er klart vi må det, vi må ha bredde i troppen og vi må få inn spillere som kan heve laget og nivået. Det sier seg selv.


Til neste år så gjelder det å opprettholde de gode prestasjonene samt og luke ut de dårlige prestasjonene. Vi kan ikke reise til etihad igjen og få seks mål i sekken, eller Anfiled med syv mål i sekken.

United er fortsatt et godt stykke til å være gullkandidat. Jeg var fornøyd med å klarre CL i år og det mente jeg var realistisk. Man må opprettholde de gode prestasjonene samt det å kunne stabilere og bli enda mer jevnere. Jeg tror ikke det er noe hokuspokus rundt dette, for Erik ten Haag har en fin filosofi og viser hvordan han ønsker vi skal spille. Det er så enkelt som at det må komme inn spillere som hever nivået, ikke bare i kamper men også treninger. Og at de hever nivået i gruppa.

Som han selv sa;
"Klubben vet de må investere om vi skal henge med".


Det å bare hente inn spillere er så klart ikke løsningen, det er Chelsea et godt eksempel på. Men nå har Erik ten Haag vist at han faktisk gjør fornuftige signeringer. Derfor bør han få videre støtte til å hente inn spillere som vil gjøre oss enda bedre. Det å bare kjøpe en haug med spillere har jeg selvsagt ikke noe tro på, men jeg ser en rød tråd i signeringene hans. Det må han få fortsette med.

Så gjenstår det å se om vi klarere å opprettholde de gode resultatene og luke vekk de dårlige. Kommer til å følge ekstra med på neste kamp på Anfield og Etihad.

Håper på en god preseason og en vellykket overgang sommer. Men det er vel kanskje heller tvilsomt med tanke på at det ikke er avklart med nye eiere enda.
post liked by: Ryder, Pancho P, Blodfink
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4710
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2628
Liker mottatt: 10723

Gode poenger, @offside, enig i det meste du skriver.

Den ekstremt intense sesongen har nok ikke bare kostet krefter - vel så viktig har det kanskje vært at ETH ikke har hatt tid til å terpe på struktur og spillemønster i den grad vi kunne håpet på. Tror derfor laget i stor grad fortsatt spiller "på muskelminne", og at det vil ta tid å avlære gamle feil og lære noe nytt. Kanskje kan det være forklaringen på at vi i grusomme enkeltkamper har gått skikkelig opp i liminga - det har ikke sett ut som vi har en grunnmur å lene oss tilbake på når det går trått.

Selv om vi fortsatt er best som direkte kontringslag, synes jeg det er tydelige forbedringer å spore også i det etablerte angrepsspillet. Har i alle fall et tydelig inntrykk av at vi skaper mer enn før mot lavtliggende lag (selv om færre og færre motstandere spiller på denne måten). Flere og bedre bevegelser, der særlig sidebackene har fått tydeligere og annerledes instrukser enn tidligere. Selv om vi fortsatt har mye å gå på i oppspillsfasen bakfra under press, syntes jeg det var tydelig framgang - i alle fall så lenge Martinez spilte.

Neste sesong håper jeg på en videreutvikling av dette, forbedring av press-spillet samt at vi utvikler evnen til å styre tempoet og kontrollere kamper i mye større grad. I det ligger både et tryggere pasningsspill når kampbildet krever det, og mer disiplin og struktur defensivt for å stenge rom. Mye av dette kan gjøres gjennom coaching, men det trengs nok noen forsterkninger med riktig profil i tillegg.
post liked by: Pancho P, Blodfink, offside
Post Reply