(PL) Manchester United - Chelsea

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2784
Liker mottatt: 9231

MANCHESTER UNITED vs CHELSEA
Premier League
Old Trafford, Manchester
25.05.23
Dommer: Stuart Attwell

Innbyrdes oppgjør

Liga 63-52-45
FA cup 9-2-6
Liga cup 3-1-2
C Shield 1-3-1 * Regner str konk som uavgjort
Ch. League 2-1-0 * Regner str konk som uavgjort
Totalt 78-58-54
United vant CL på str konk i 2008.
United vant CS på str konk i 1997, 2007.
Chelsea vant CS på str konk i 2009.

Fem siste

2022 PL Chelsea - United 1-1
2022 PL United - Chelsea 1-1
2021 PL Chelsea - United 1-1
2021 PL Chelsea - United 0-0
2020 PL United - Chelsea 0-0

Skader Man United
Marcel Sabitzer, Donny van de Beek, Lisandro Martinez, Tom Heaton
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 ÅR SIDEN SIST Image
For akkurat 15 år siden, den 21. mai 2008, så vant Manchester United sin forrige tittel i Champions League. Nå har det skjedd mye siden den gang, og det har mildt sagt vært flere nedturer enn oppturer siden den gang da. Det som ble Sir Alex Ferguson sitt andre og siste trofé i Champions League markerte den gang da United var Kongene av Europa og Konger i eget land. Vi kan ta en kjapp recap av kvelden i Moskva for 15 år siden.

Det første målet kom fra en viss portugiser kalt Cristiano Ronaldo, han headet inn et strålende innlegg fra Wes Brown, som med feil fot fant Ronaldo perfekt i boksen etter 26 minutters spilt. Petr Čech var sjanseløs på kraftheadingen fra portugiseren. Wes Brown har forøvrig nylig blitt erklært konkurs, noe som viser at ikke alle fotballproffer får gode karrierer etter at de legger opp, forhåpentligvis så kommer Wes Brown seg gjennom dette også.

Tilbake til kvelden i Moskva, rett før pause i det 45. minutt så kommer det et skudd som blokkeres, ballen lander tilfeldigvis i nærheten av dagens Chelsea Manager Frank Lampard som enkelt setter ballen i målet bak Edwin van der Sar som mistet fotfestet i det han var på vei ut. Frank Lampard mistet moren sin noen dager før finalen i Moskva og dedikerte scoringen sin dit. Noen sekunder etterpå så blir Cristiano Ronaldo meid ned av landsmann Ricardo Carvalho i en takling som hadde blitt rødt kort i sikkert 99/100 tilfeller med VAR. Men Moskva måtte dessverre vente lenger på et rødt kort denne kvelden, men dette kommer jeg tilbake til om ca. et avsnitt.

Andre omgangen ble preget av få sjanser, men vi fikk likevel et historisk øyeblikk sett med røde briller. Ryan Giggs kom inn for kompisen Paul Scholes og ble med det tidenes mestspillende spiller for Manchester United med 759 opptredener. Sir Bobby Charlton sin rekord på 758 kamper ble senere satt langt tilbake og waliseren endte til slutt opp med 963 kamper som en rød djevel. Jeg tar meg selv i å tenke på hvem som blir den neste på den listen, eller om rekorden på 963 kamper noen gang vil bli slått? De Gea er forøvrig dagens aktive spiller med flest kamper på 542 kamper og han nærmer seg Wayne Rooney på 559. Men nå avsporer man på nytt igjen.

Ekstra omgangene er som ekstra omganger ofte er, preget av spenning og slite bein. Slitne bein fører også ofte til slitne hoder, noe som ble tilfelle da Carlos Tevez var Carlos Tevez og spilte en ball utover sidelinjen etter at ballen hadde blitt spilt ut av Chelsea siden det var en mann nede. Chelsea spillerne reagerte mot Tevez, og i tumultene som oppstå i etterkant så presterte Didier Drogba og klaske Nemanja Vidic. Dette kun sikkert blitt beskrevet i en bok kalt "Stupid Ways to Die", men min anbefaling ville vært å aldri gjøre det samme som Didier Drogba gjorde der, spesielt ikke mot Nemanja Vidic. Nemanja Vidic er tross alt en fyr som du mest sannsynlig ikke har lyst til å møte i en mørk bakgate, selv om at man er Didier Drogba. Forskjellen mellom modig og idiot er kanskje hårfin, men selv idioten burde forstå at Vidic er en fyr man holder seg unna. Drogba fikk rødt kort slik at han overlevde kvelden, klokt valg av dommer der med andre ord. Men tilbake til kampen som nå er i ekstra omgangene.

Vi hopper frem til en viss portugiser tripper frem. Cristiano Ronaldo, selvsikker som alltid, stopper i tilløpet, men Čech ble stående og reddet en svak straffe fra Ronaldo. Hadde det vært Moyes, Van Gaal, Mourinho eller Solskjær som hadde ledet oss denne dagen så er jeg nesten sikker på at vi hadde tapt finalen, men Sir Alex Ferguson hadde marginene på sin side og Chelsea sin kaptein John Terry sklei ut av sengen til Wayne Bridge og endte stang ut sittende på gresset (pynter noe på tidslinjen her for komisk effekt). United var uansett tilbake, og nå var vi like langt. Ryan Giggs var sikker som banken, og Nicola Anelka ble psyket ut av Edwin van der Sar som reddet den siste straffen og sendte den røde armé til himmels!

Kommer vi tilbake til det gode selskap?
Selv om at det er fint å mimre engang i blant så er det like gøy å se fremover i mine øyne. Erik ten Hag har ledet oss frem til en situasjon hvor vi kvalifiserer for topp 4 med et poeng på de to siste kampene. Vi har med andre ord skjebnen i egne hender og slipper å tenke noe særlig på hva Newcastle eller Liverpool gjør. Første matchball kommer på torsdags kveld og vi tar i mot et underpresterende Chelsea på Old Trafford. For vår del så vil mest sannsynlig Marcus Rashford være tilbake, noe som er svært positivt da erstatteren Jadon Sancho ikke klarer å leve opp til forventningene. Bortsett fra dette så er troppen i ganske bra form og det er få skader. Skulle riktignok selvsagt hatt Lisandro Martinez tilbake, men vi får vente til neste sesong på han. Vikaren Lindelöf har uansett prestert knallgodt de siste kampene.

For Chelsea sin del så har eier Todd Boehly våknet opp som en prins fra midtøsten og mistet bakkekontakten fullstendig. Han har gått på en shoppingtur som ligner på statsbudsjettet til en liten nasjon og som jeg ikke helt forstår hvordan vil påvirke FFP de neste årene. Chelsea møter forøvrig City senere i dag, så det er mulig at Boehly kan få noen tips til kreativ bokføring derfra. Chelsea har for øyeblikket en del skader på spillere som Reece James, N'Golo Kante og Benoit Badiashile som jeg regner med at vil være ute til torsdagen, samt at Mason Mount, Ben Chilwell og Marc Cucurella kan alle regnes som usikre. Vi møter uansett et lag som har absolutt ingenting å spille for utenom æren, og vi så alle hvordan det gikk med oss i fjor under lignende omstendigheter. Vi trenger uansett et poeng for å kunne invitere til Champions League på Drømmenes Teater neste sesong, men kjenner man Erik ten Hag rett så kommer våre menn til å gå for alle 3!
post liked by: Buchan, RedTrafford, Blodfink, Ryder, Pink Final, Pancho P, Can2, Pwint, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16962
Liker mottatt: 10884

Fin kamptråd @messilingard 👍
Fint å få frisket opp CL minner etter en lang tørkeperiode.
post liked by: messilingard, Blodfink, Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14529
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22962
Liker mottatt: 18940

Artig lesning @messilingard, 15 år ja...Jepp, vi må se fremover og visualisere en CL-bøtte inn døra til museet på Old Trafford.

United og Chelsea spiller jo stort sett U, og det er mer enn godt nok på torsdag. Selv om man ønsker 3 poeng og en nedsabling av kaos-klubben.
post liked by: messilingard, Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy
LUHG!

Deleted User 661

Det er ofte flotte og dramatiske matcher mellom disse to lagene. Jeg har sett tre av dem live. På Stamford Bridge i 2012 da vi vant 3-2 med to Chelsea utvisninger. 3-1 seier på Old Trafford da Fernando Torres hadde sin kjempemiss. Rundet De Gea og skjøt vel både over og utenfor?
Og så i de uforglemmelige aprildagene i 1993. 3-0 seier på Old Trafford og gullukten var stram i Manchester våren. Cantona mot Erland Johnsen var rått parti.
Tror topp 4 blir sikret i denne matchen med en poengdeling. 1-1 er mitt tips.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pink Final, Pancho P, Blodfink, Lingard, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4629
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10420

Fin mimring @messilingard, til en kamp der jeg klarte å brekke stortåa mi i jubelscenene da Anelka bommet.
post liked by: messilingard, Pink Final, Pancho P, Blodfink, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7524
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26854
Liker mottatt: 17354

Nydelig kamptråd @messilingard facts, humor, nostalgi og nåtid samlet i en vakker bukett 💐
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, Blodfink, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8511

Super kamptråd, @messilingard. Har grua meg til å møte Chelsea dei siste 20 åra, men borda har snudd seg ein del dei siste sesongane.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, messilingard, Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

StretfordEnd wrote: 21 May 2023, 12:49 3-1 seier på Old Trafford da Fernando Torres hadde sin kjempemiss. Rundet De Gea og skjøt vel både over og utenfor?
Jeg var også på Old Trafford og så denne live. :D Fartsfylt kamp, for å si det mildt. Flere nydelige scoringer, et par kjempebommer, blant annet straffemissen til Rooney. Jeg tror faktisk VAR hadde annullert de to første scoringene våre i denne kampen pga offside, i alle fall Nani sitt mål, utrolig nok.
Her er høydepunktene for de som ikke husker: https://www.youtube.com/watch?v=79_prbQagi4

Legg forresten merke til den unge spreke lovende høyrebacken vår i denne kampen. Nå var det riktignok ikke høyreback han skulle bli, men jeg husker at han hadde flere gode kamper som back og at det alltid ble farlig når han ble med fremover. Han fikk ikke målgivende på 3. målet vårt, men skal ha mye av æren for målet. Trist at det endte slik det gjorde med godeste Philip Jones, for dagens ungdom skjønner ikke hvor stort talent han faktisk var. De mørke årene etter at Sir Alex ga seg kunne sikkert sett litt lysere ut om ikke Jones hadde vært så skadeplaget..

Jeg er ikke alltid pessimist foran kamper, men mot Chelsea har det alltid vært sånn. De har virkelig hatt noen "maskinlag". Årets lag har hatt en tøff sesong, men jeg er sikker på at de gir oss god kamp på torsdag. Men forhåpentligvis klarer vi å vinne eller i verste fall uavgjort, for poeng skal vi ha.

Jeg ser for meg at laget blir veldig likt som mot Bournemouth, bare at Rashford kommer inn for Sancho.
Jeg er også veldig åpen for at Rashford starter på topp og med Garnacho eller Sancho ute på venstresiden.
post liked by: Pink Final, Blodfink, red, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4629
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10420

Ber for en gangs skyld til høyere makter om minst ett poeng her. Blir kvalm bare av å tenke på muligheten for at vi MÅ få noe fra aller siste kamp.

Tipper det blir en jevn match - sitter jo egentlig bare og venter på at Chelsea i alle fall skal glimte til, og da er det i så fall typisk at det er mot oss det vil skje. To lag som scorer for lite, så blir ikke overrasket om det blir 0-0 eller 1-1, som det ofte har blitt mot dem i de fem siste.
post liked by: Belfastboy, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16962
Liker mottatt: 10884

Håper vi prøver å dominere mest mulig av spillet, og gå for seier i dag.
Så får vi heller være super fornøyd med uavgjort.

(Har forøvrig kjøpt ny spade, graver meg ned om det blir to tap og CL plassen ryker :D )
post liked by: Pwint, Belfastboy, Ryder, Blodfink
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

David de Gea
AWB
Varane
Lindelöf
Shaw
Casemiro
Eriksen
Bruno
Antony
Martial
Sancho

Bra lag, selv om jeg gjerne skulle sett Rashford fra start.
Håper vi får se Rashford og McTominay etter hvilen, og selvfølgelig Rashford.

1-1? 2-2?

Håper på 5-0.
post liked by: Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2353
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7221
Liker mottatt: 7550

Det Chelsea laget de stiller med i kveld er jo nitrist? Må jo være mulig å vinne dette?
post liked by: RedTrafford, Blodfink

Deleted User 430

Lingard wrote: 25 May 2023, 20:08 Håper vi får se Rashford og McTominay etter hvilen, og selvfølgelig Rashford.
Håper skikkelig på Rashford, skjønner jeg 😅

I dag spiller det, for meg, ingen rolle om det blir 3 eller 1 poeng. Alt handler om å kunne hvile flest mulig på søndag sånn at vi kan stille med et ørlite knepp høyere energinivå i finalen og får knust drømmen til "115"-klubben..
post liked by: red, messilingard, Jan Erik, RedTrafford, Pancho P, Lingard, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4629
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10420

Litt overraskende at ikke Rashford starter. Hadde tippet han på topp i stedet for Martial, at sistnevnte ble plukket av tidlig sist trodde jeg var et tegn på at ETH var greit misfornøyd med et eller annet. Men mulig Rashford ikke er helt 100 prosent ennå.

Vi har litt krutt å sette innpå om det skulle trengs, da. Tror både Rashford og Garnacho kan herje med Azpilicueta, mer i tvil om Sancho klarer det.
post liked by: Pancho P, Blodfink
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Steinar Stenseth wrote: 25 May 2023, 20:13 Håper skikkelig på Rashford, skjønner jeg 😅
Hehe, veldig! :D
Mente selvfølgelig Garnacho.

Jeg frykter at vi bare etter noen minutter må se Chelsea gå opp i ledelsen, og det er selvfølgelig Havertz som kommer til å stå for scoringen, spilleren som sjeldent scorer..
post liked by: Pancho P, Blodfink
Post Reply