(PL) Brighton & Hove Albion - Manchester United (04-05-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Jeg er fortsatt relativt komfortabel mtp topp 4. Det skal være overkommelig med 3/5 seiere mot West ham, wolves, lampard, bournemouth og fulham. Dette er også gitt at Liverpool gjør rent bord resten av året, noe som ikke er garantert. Tottenham er ute av det. Seieren i går gir Brighton fortsatt en mulighet, men de har både city, Arsenal og Newcastle igjen. Tvilsomt med full pott der. Jeg tror for øvrig ikke Newcastle er helt låst på 3. plass heller. Bare 2 poeng foran oss med et på papiret tøffere kampprogram.

En ting jeg reagerte på i går som kom ekstra tydelig fram gjennom kampen, er hvor komfortable samtlige Brighton-spillere er med ballen, til å spille av press, kontrollere kampen og ta vare på ballen, spesielt under pressede situasjoner. Spillere som Shaw og Martinez tilhører definitivt denne katogorien, men start11eren inneholder for mange spillere som ikke gjør det. Vi har har selvsagt plass til flere viktige spillere som ikke er av denne typen(Rashford feks), men for at laget til slutt skal spille den fotballen EtH vil, må det rekrutteres klokt og sammenhengende.
post liked by: Ryder, messilingard, Blodfink, Pink Final

Deleted User 430

messilingard wrote: 05 May 2023, 10:38 /]The Athletic[/url] så kan United bruke rundt 100 millioner pund på grunn av FFP, noe som betyr at den eneste måten for United og hente inn midler på er via salg. Hvis vi forutsetter at en spiss vil koste rundt 100 millioner pund, kanskje opp mot 120 millioner pund, så må det selges dersom det skal forsterkes.
Har ikke tilgang på The Athletic, men når det snakkes om sånne summer så er det vel fortsatt snakk om i utlegg/første avbetaling denne sommeren og ikke totalsummen for hva spillerne koster..?
Sancho, som det enkleste eksempelet, koster jo £15mill i året, selv om totalprisen var £75mill..

Eller har de andre tall der som viser at det er maks £100mill som kan legges på hele regnskapet de neste årene, uten salg?
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Steinar Stenseth
The Athletic wrote:As it stands, United are looking at a budget of about £100million ($125.6m), due to financial fair play rules. This would be the case even under Qatari owners. Wiping away the debt would allow for more flexibility but the way for United to really raise additional money is via player sales, and that perhaps was at the crux of how Ten Hag answered a question about what is happening across town.
Slik jeg tolker det så er 100 millioner som kan benyttes dette vinduet uten salg. Hvordan dette struktureres er vanskelig å si, men jeg vil for eksempel tro at en overgang for Kane vil innebære et stort beløp i forkant og veldig lite på avbetaling. Hovedårsaken til at dette beløpet er lavt er vel først og fremst fordi klubben må avskrive en hel rekke dyre kjøpe de siste årene, som Sancho, Varane, Casemiro, Antony. Avskrivninger her teller vel opp mot hva som potensielt kan brukes og det er derfor summen blir lav dersom det ikke selges.

Rent regnskapsmessig så er det vel en plan for klubben og tilbakebetale kredittordninger som de har tatt opp de siste årene denne sommeren (Bjarte Valen). Dette har riktignok ikke så mye med FFP og gjøre, men mer med ren likviditet.

Skal sies at jeg har veldig lite peiling på FFP, så jeg tar litt det The Athletic skriver for god fisk. Ser at en del andre medier bruker lignende summer. John Murtough var vel også ute og sa at det ikke blir lignende tilstander som fjoråret denne sommeren på grunn av pengebruken i fjor.
post liked by: Ryder, RedTrafford, Blodfink, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Mr H wrote: 05 May 2023, 11:38 En ting jeg reagerte på i går som kom ekstra tydelig fram gjennom kampen, er hvor komfortable samtlige Brighton-spillere er med ballen, til å spille av press, kontrollere kampen og ta vare på ballen, spesielt under pressede situasjoner. Spillere som Shaw og Martinez tilhører definitivt denne katogorien, men start11eren inneholder for mange spillere som ikke gjør det.
Akkurat dette har vært et problem så lenge jeg kan huske. Vi har aldri klart å kommet på samme nivå som f. eks ballspillerne til City og Barcelona (den gamle versjonen). Ikke at vi trenger å komme på det nivået, men det er irriterende å spille mot lag fra nedre halvdel på tabellen, som ikke bare har mer innsats enn spillerne våre, men flere er bedre tekniske og til å vende opp med mann i rygg osv.

Det begynner helt bakerst med David de Gea, men problemet bare fortsetter fremover. Både Lindelöf og Maguire er gode (litt feil ord) med ballen i beina, men det går bare alt for sakte. Noe vi har sett i lang, lang tid, men som også bare har blitt mye tydeligere etter at Martinez kom inn.

Varane er heller ikke sikkerheten selv, men redder seg inn på duellstyrke og den gode farten sin.

Når det kommer til Shaw så synes jeg at også der har det skortet litt, men han har tatt store steg under ten Hag. Og det viser selvfølgelig at det er viktig å ha en god manager også. Jeg har aldri sett Shaw så selvsikker og god med ballen som det han har vært den siste tiden som midtstopper.

Men som du skriver, så mangler startelleveren litt for mye av dette, selv om jeg ser stor fremgang fra da Solskjær og Mourinho hadde ansvaret, men det skulle kanskje bare mangle.

Beklager eventulle skrivefeil og dårlige setninger. Jeg skriver med mobil og er trøtt. 😁
post liked by: Ryder, Mr H, Blodfink

Deleted User 430

Da var det som jeg tenkte, @messilingard. Trodde det kanskje hadde dukket opp noen mørke tall jeg ikke hadde fått med meg mtp fremtiden, men takk for oppklarende klipp fra artikkelen 👍

Blir seigt med flere enn Kane inn for den summen, ja, men samtidig en ventet situasjon etter nærmere £1bn i minus på overgangsmarkedet de siste x-antall årene.
Strikken har blitt tøyd langt nok over alt for lang tid, og med ca £300mill i transfer-gjeld skulle det bare mangle at bremsen ikke måtte trykkes inn hardt og brutalt uten noen salg av betydning i nær fremtid.
post liked by: messilingard, Ryder, Blodfink
Post Reply