[FAC] Brighton & Hove Albion - Manchester United (23-04-2023)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Brighton & Hove AlbionManchester United
FA Cup – semifinale
Wembley
Søndag 23. april 2023 kl. 17.30

Dommer: Craig Pawson

Innbyrdes oppgjør:
Manchester United: 19
Uavgjort: 5
Brighton: 5

Skader/suspensjoner:
Lisandro Martinez, Alejandro Garnacho, Raphael Varane, Donny van de Beek, Harry Maguire.
Usikre: Anthony Martial, Scott McTominay, Tyrell Malacia


Statistikk, PL 2022/23:
United vs Brighton
Effektivitet: 10% - 12%
Mål fra boks: 39 - 44
Store sjanser skapt per kamp: 2,83,0
Store sjanser misset per kamp: 1,81,8
Skudd per kamp: 14,715,7
Skudd på mål per kamp: 5,4 6,2
Vellykkede driblinger per kamp: 7,78,4
Kontringer: 26 - 9
Vellykkede pasninger per kamp: 406 (81%) 479 (85,6%)
På motstanders halvdel: 207 (73%)238 (76,8%)
Holdt nullen: 14 - 9
Taklinger per kamp: 17,217,0
Dueller vunnet per kamp: 45,5 (49,6 %)47,7 (58%)
Ballbesittelse tapt: 136,1 130,7

Det er vel bare å ta sats, manne seg opp og riste av seg Sevilla, selv om det er blytungt:
We’re going to Wembley!

Vi har selvsagt en markant FA Cup-historikk mot Brighton, den doble finalen i 1983 er noe av det aller første jeg (vagt) husker som niårig United-fan. Da holdt de oss til 2-2 i første kamp, før to scoringer av Robson og én hver av Whiteside og Muhren ga oss en komfortabel 4-0-seier i returen. Neste gang vi feide dem av banen i FA-cupen var i fjerde runde i 1993, vi slo dem også 2-0 i kvartfinalen i 2018, der vi senere tapte finalen for Chelsea.

Så cuphistorikken er på vår side – men vi kommer til å få en knalltøff oppgave mot på søndag, mot kanskje den beste utgaven av Brighton & Hove Albion verden noen gang har sett. I dag er det mange som mener at Brighton kanskje er det nærmeste vi kommer et mønsterbruk i Premier League. En liten klubb som rekrutterer ekstremt smart – både når det gjelder spillere og managere. Når du ikke blir svekket – tvert imot – av å miste de største profilene og en svært respektert manager, tyder det på at det går en rød tråd og langsiktig tankegang bak det meste som skjer.

De selger Cucurella og Trossard, plutselig dukker Mitoma og Caicedo opp blant PLs største attraksjoner og de har med hell brukt 18-åringen Evan Ferguson som spiss. Sist mot Chelsea kom totalt ukjente Julio Enciso (19) inn og så ut som 50 millioner euro. I Alexis Mac Allister og Solly March har de spillere som både er hardtarbeidende og svært skapende.

Personlig ser jeg virkelig ikke fram til denne kampen. Vi har slitt mot Brighton de siste sesongene, og nå er de enda bedre enn de har vært i tidligere år. Under Potter spilte de god og fin fotball, men slet med å score mål. De Zerbi har på langt nær løst den floken, og gjort at laget i mye større grad klarer å omsette spillemessig overtak til mål og poeng. Per i dag er Brighton etter min mening blant PLs fem beste lag (minst?) når de har dagen.

I statistikkene over, ser vi at Brighton scorer noe høyere enn oss på bortimot alle parametre – bortsett fra to: Vi har holdt nullen oftere, og kontrer MYE oftere enn dem. Det sier ikke alt, men underbygger at Brighton er et MEGET godt fotballag – som samtidig er i form.
Brighton har lenge vært et ballbesittende lag, men under RDZ er de enda mer dominerende i banespillet. Bare Manchester City kan måle seg med Brighton når det gjelder besittelse – det er ikke sjelden at laget fra sørkysten har ball i over 70 prosent av tiden. I starten videreførte RDZ Potters 3-4-3-formasjon, men har etter hvert endret til 4-2-3-1. Laget preges av høy grad av organisering, men samtidig har spillerne fleksibilitet og frihet på siste tredel. Offensivt har det flytende bevegelser, ingen lag har flere mål scoret av midtbanespillere denne sesongen.

Det mest sentrale trekket ved RDZs Brighton, er måten de lokker motstanderen opp i press, før de gjennom kombinasjonsspill får store rom bak motstanderens press. En slags bevisst provokasjon, der altså, for å kunne sette opp angriperne i 1v1-sitiuasjoner der de har individuell kvalitet til å gå seirende ut. Da de rundspilte Chelsea på Stamford Bridge sist helg, brukte de Chelseas mannsmarkering på midtbanen bevisst gjennom å trekke motstanderen inn i banen før de kunne spille ut på fri kantspiller med stort rom.

Jeg må dessverre innrømme at jeg sjelden har vært så sikker på å tape en kamp som denne, det trodde jeg også før Sevilla-fadesen. Om noe, har kampen i går styrket meg bittelitt i troen – vi er jo kjent for å ha en positiv reaksjon etter møkkakamper. Kanskje får vi det også nå – for er det noe som er helt sikkert, er det at dersom vi skal komme oss til Wembley for andre gang i år, er vi nødt til å levere en prestasjon i toppklassen.

Men spør dere meg: Resultatet får bli som det blir – kampen alle EGENTLIG tørster etter å se er duellen mellom Mitoma og Wan-Bissaka! PLs kanskje morsomste dribleving mot PLs beste 1v1-forsvarer.

Bring it on!
Last edited by Ryder on 22 Apr 2023, 15:10, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Blodfink, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy, Pancho P, Pwint, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

United kan jo reise seg, som du nevner @Ryder , ofte skjer det noe bra i neste match etter en møkkamatch...Det er helt bingo med United, så her tenker jeg 1/3 på hver av HUB...

Brighton har blitt til et veldig godt lag ja, i tillegg har de hatt noen avgjørelser mot seg. Om de hadde fått disse med seg ville de vært enda tettere på topp 4.

Det at vi kan bli spilt ut av Brighton er det jeg frykter mest, vi er jo ikke kjempegode på press eller samhandling på dårlige dager. Da kan det bli stygt...

Og så er det en nylig skadet Rashford som må score målene, franskmannen vår hinket jo av igjen i går...Før han fikk skaden var han også tilbake i sitt dårlige kropps-holdningsmodus...Shaw hinket litt etter innhoppet au.

Bruno er vel klar i denne, det er nå enda godt. Jeg savner også intensiteten til Garnacho, håper han snart er klar for spill.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Can2, Pwint
LUHG!
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Er Maguire suspendert?
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Blodfink
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12520
Liker mottatt: 4886

@RaoulDuke: Ja, Maguire er suspendert i denne kampen. Ser at det ikke står i oversikten til @Ryder
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Fantastisk kamptråd @Ryder 👏👏
Artikkel kvalitet, jeg tar av meg den hatten jeg ikke har.

Brighton & Hove er et spillende lag.
Mente ikke Pep at de er verdens beste lag på å dominere banespill?
Eller blander jeg sammen med annen ros fra ham?

Likte parametrene du stilte opp rent faktamessig @Ryder, lærerikt.
Men likte det ikke som United fan.
Dette blir tøft.
Jeg har jo nesten alltid den følelsen av at vi kommer til å vinne.
Har med andre ord ikke verdens beste intuisjon 😂.
Spennende blir det å følge semifinalen.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pancho P, Can2, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Svært interessant og lærerik kamptråd, @Ryder, men som @Pink Final nemner, gjer du lite for å bygge opp optimismen vår 😅😆 Håpet får vere at vi vanlegvis slår tilbake etter pinlege tap, som mot Sevilla på torsdag. Men akkurat no tvilar eg dessverre på det.
post liked by: Pink Final, Can2, Pwint
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 661

Martial er sett på trening sammen med laget i London. Håper det betyr at han er fit for match.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Angående en eventuell finalemotstander om vi skulle ta oss videre i morgen: Sheffield U med megasjanse, men typisk nok scores det ikke på den. Et litt redusert City har ikke imponert veldig, selv om de nok vinner matchen.
post liked by: RedTrafford, Can2, Pancho P, Pwint
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Litt lettere å ha tro på at vi tar oss av Brighton nå enn det var Torsdags kveld.

Med Maguire sin suspensjon er vi nok styrket bak.

Håper EtH har brukt den lille tiden godt.
Må også være en ekstra motivasjon å kunne stoppe City til å ha muligheten for å vinne the treble.
post liked by: Belfastboy, Can2, Blodfink, Pink Final, Pancho P, Buchan, Pwint
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Bruno, Eriksen og Casemiro fra start igjen. Ingen Maguire.
Nå har vi faktisk en sjanse.
😅

Håper vi slår tilbake med 90 solide minutter og seier.
Kan det være lurt å bruke Casemiro som midtstopper? Håper Martial er fit for fight. La Weghorst løpe og krige i 60 minutter, så kan Martial bidra etter pause.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Pink Final, Pwint, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

StretfordEnd wrote: 22 Apr 2023, 13:50 Martial er sett på trening sammen med laget i London. Håper det betyr at han er fit for match.
Jeg tok sjansen på han i tippekonken.
Men det er 5 timer til kampstart, dvs 5 timer på å bli skadet igjen på :-|
Han er jo en som kan bli skadet både når han sover og spiser.

Blir en krigerkamp, så ser ikke bort fra Worst'n blir valgt fra start.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pwint, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Jeg har Weghorst på laget og mye andre krumspring, Casemiro i forsvar og Sabitzer inn. Kan gå skikkelig dårlig i konkurransen i dag :hah: Eller har man skikkelig flaks!

Vi vinner jo alltid 3-1 i FA-cupen denne sesongen leste jeg, hadde ikke det helt klart for meg. Så da er det bare å bestille billetter til finalen.

Gleder meg til kamp uansett, etter dårlige forestillinger kan ikke neste kamp komme fort nok...
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Pwint, Can2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det gikk ikke veien, jeg redigerte meg ned fra 12 p til nedrykk :hah:

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
David de Gea – Aaron Wan-Bissaka, Victor Lindelöf, Luke Shaw, Diogo Dalot – Casemiro, Christian Eriksen – Antony, Bruno Fernandes (C), Marcus Rashford – Anthony Martial
post liked by: Jan Erik, Pwint, Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6596
Liker mottatt: 6960

Trygt og traust fra ten Hag igjen...

De Gea, AWB, Lindelöf, Shaw, Dalot, Casemiro, Eriksen, Antony, Bruno, Rashford, Martial....

Noen annet vi kunne/burde ha gjort inn mot denne kampen?
post liked by: Pwint, Pink Final
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Kan ikke se at vi har så mange valg, eneste er vel Malacia vs Dalot på venstre back, ellers sier vel laget seg selv.
post liked by: Pwint, Pink Final
Post Reply