[EL] Sevilla FC - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13327
Liker mottatt: 8515

Sevilla FC - Manchester United

Europa League
Torsdag 20. april kl. 21.00
Estádio Ramón Sánchez Pizjuán, Sevilla


Innbyrdes:
Manchester United: 0
Uavgjort: 2
Sevilla: 2


Skader United: (det hadde kanske vore lettare å liste opp dei friske og raske?)
Ok, vi tar sats: Heaton, Varane, Martínez, Shaw (usikker), Malacia (usikker), Van de Beek, Sabitzer (usikker), McTominay (usikker), Garnacho, Rashford (usikker). I tillegg er Bruno suspendert...

Seier i Sevilla?
Ja, det er jaggu på høg tid. Vi jaktar framleis på vår første triumf mot dei raud-kvite frå Andalucía, og når det ikkje blei seier forrige torsdag på Old Trafford, kan ein lure på om det nokon gang kjem til å skje. Sevilla sin nesten absurde evne til å ta seg vidare i, og til slutt vinne, UEFA-cupen/Europa League kan også tale for spansk avansement, men éin gong må flaksen ta slutt. Eventuelt må vi prøve å grave opp den andalusiske hunden som ligge begravd bak det eine målet på Sánchez Pizjuán. Sevilla slit nemleg voldsomt i heimleg serie og såg ut som eit svært ordinært lag i 85 minutt i det første møtet. Vi manglar ein heil førsteellevar til returmøtet, mens heimelaget må klare seg utan VM-helten Gonzalo Montiel.

United har akkurat slått Nottingham Forest på ein overbevisande måte og det er betryggande med Christian Eriksen tilbake på midtbana. Kanskje vil han få Bruno si rolle på Sánchez Pizjuán? Det er også knytt spenning til om Shaw, Sabitzer og ikkje minst Rashford vil bli klare til dysten i den andalusiske hovudstaden, og eg vil ikkje vedde på at Ten Hag har ikkje eit par triks gøymt under pologensaren.

Kva skal vi seie om heimelaget? Sevilla FC er den eldste og mestvinnande klubben frå Andalucía og har som nemnt utvikla ein spesialkompetanse til å vinne Europaligaen, eller Unai Emery-cupen, som han visstnok blei omdøypt til. Heimebana til klubben, Estádio Ramón Sánchez Pizjuán, som er oppkalla etter ein tidlegare klubbpresident, ligg i den fasjonable og velståande bydelen Nervión, som også er finanssentrumet i Sevilla.

Sevilla FC har tradisjonelt sett vore overklassens lag i byen, mens Betis har vore arbeidarklasselaget. Sevilla FC blei grunnlagt i 1905, hovudsakleg av britiske gruvearbeidarar. Etterkvart vart laget overtatt av dei velståande spanske gruveeigarane, som visstnok ikkje ville ha kven som helst på laget. Då éin av direktørane etter sigande nekta å signere ein spelar p.g.a. arbeidarklassebakgrunnen hans, vart det eit salig rabalder og utbrytarar frå Sevilla FC grunnla det som seinare skulle bli Real Betis Balompie. Dei to klubbane er framleis bitre rivalar den dag i dag.

Vi kan nesten ikkje snakke om Sevilla FC utan å nemne det flotte emblemet deira.

Image

Ikkje berre er fargane flotte, men dei har sanneleg klart å presse inn heile tre helgenar oppe i det venstre hjørnet. Sjølv i ein stolt katolsk by som Sevilla er dette ei imponerande bedrift. La oss presentere herremennene: San Isidoro var ein skriftlærd teolog, som både var ein kløppar på teiknsetting og birøkting og som også fungerte som biskop av Sevilla i 32 år. Fernando III rakk å vere konge over Castilla, León og Galicia før han døydde av ei væskeansamling i kroppen då han var såvidt 50 år gammal. Han er mest kjend for å drive maurarane tilbake frå store delar av Spania. Tredjemann i trioen er San Leandro, som i tillegg til å vere bror av San Isidoro, var ein viktig person i spreiinga av katolisismen blant dei vestgotiske kongane på den iberiske halvøya.

Vi kan kanskje ikkje skilte med like mange helgenar som torsdagens motstandarar, men vi har Antony Dos Santos (direkte omsett: av helgenane). Han er kanskje ikkje like from og flink med bier som dei nemnde herrane i Sevilla sitt klubbemblem, men venstrefoten hans er langt meir treffsikker. På torsdag blir det Saint Antony's Day!
post liked by: messilingard, Ryder, RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Belfastboy, MektigeTHOR, Pwint, Can2, RaoulDuke
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Herlig, @Pancho P!

Helgener mot djevler, blir litt av et oppgjør. Selv etter kollapsen på OT holdt jeg United som knappe favoritter her, og synes det ble styrket i dagens kamp. Vi har jo ikke så mye å velge blant, så laget gir seg vel i stor grad selv. Fortsatt et lønnlig håp om å få tilbake Rashford, Shaw, Malacia og Sabitzer. Om ingen av dem rekker å bli klare, går nok Fred inn på midten for Bruno mens resten blir som i dag.

Tipper vi vinner med ett mål. Uten bortemålsregel blir det rett i ekstraomganger ved uavgjort, og er det noe vi ikke trenger akkurat nå er det 30 minutter mer fotball enn nødvendig.
post liked by: Pink Final, Pancho P, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy, MektigeTHOR, Pwint, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Glimrende som vanlig @Pancho P.
Du kan mye om spansk fotball 😃.
Sitter med følelsen av at vi vinner 2-1 i Andalucía.
Og apropos «San Isidoro var ein skriftlærd teolog, som både var ein kløppar på teiknsetting og birøkting» og «kanskje ikkje like from og flink med bier som dei nemnde herrane i Sevilla sitt klubbemblem».
Nei Manchester har vel ingen helgener.
Men vi er gode på bier.
Hele rådhus gulvet i Manchester er mosaikk av bier.
Et symbol på flittigheten og arbeidsomheten som har kjennetegnet Manchester de siste 250 år.
Skal vi tippe at våre flittige bier overgår deres teologiske bier, og at vi slår dem ut av EL torsdag kveld. Image Manchester bien 🐝 ❤️
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Ryder, Blodfink, Belfastboy, MektigeTHOR, Pwint, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13327
Liker mottatt: 8515

Takker😊 @Ryder Eg ser jo no at eg burde ha brukt overskrifta "Angels and Daemons at Play", for også å hylle Norges beste rockeband, Motorpsycho. Berre det ikkje blir Stalemate...

@Pink Final Manchester er, som du nemner, kjende for arbeidsbiene sine, og no ser det ut til at Antony endeleg har lært seg litt av denne mentaliteten. Litt mindre individualisme og meir lagarbeid. Måtte resultatet bli sødmefull honning på torsdag 🍯
post liked by: RedTrafford, Ryder, Pink Final, Blodfink, Belfastboy, MektigeTHOR, Pwint, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Artig lesing @Pancho P og @Pink Final :thumb_up:

Da får vi håpe at vi tar siste 'stikk' mot disse biene da :D

Var selv i Sevilla for noen år siden. Må si jeg likte byen veldig godt, faktisk mye bedre enn fotball laget. :D
Kan jo legge til at de huser verdens største gotiske kirke. Ikke at jeg hadde noen personlige ærend der, men svær var'n.
Plaza de España er også ett kulturminne som er verdt å besøk hvis noen skulle finne på ta turen til byen.
Var der kun på en dagstur, da vi ferierte i Portugal. Gradestokken hadde passert over 40 grader da vi plutselig syns at en par timers busstur til Sevilla var en kjempegod ide.
Tiden strakk ikke til for å ta ett besøk på stadion der, men absolutt verdt turen og kan anbefales.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Belfastboy, MektigeTHOR, Pwint, Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Pancho P wrote: 16 Apr 2023, 23:25 Takker😊 @Ryder Eg ser jo no at eg burde ha brukt overskrifta "Angels and Daemons at Play", for også å hylle Norges beste rockeband, Motorpsycho. Berre det ikkje blir Stalemate...
«Trust us», sier Erik Ten Hag i en kommentar.
«Here be mentality monsters».
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18973

Minner om at Sevilla er sterke hjemme, selv i en svak sesong, siste 10 hjemme: 8-1-1 i alle turneringer. Dette blir et helsike er jeg redd. Sevilla vant også en viktig match med 0-2 i Valencia i går.

United med flyt vinner kanskje denne, men da skal vi ha flyt. Det har United litt sjeldent. Og så må vi vel spille med noen bingo-spillere i bakre ledd. I ei heksegryte...For all del, det hender jo at det ikke er bingo.

United skal ha for at de vil bevare spenningen for oss fans, de tenker på oss :shit:
post liked by: Pancho P, Belfastboy, RedTrafford, Pwint, Can2
LUHG!
User avatar

red
Posts: 1522
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2262
Liker mottatt: 4106

Har troen på den 11eren vi så mot Forest vil klare å slå Sevilla borte. (Edit: Glemte visst Bruno)

Er mer nervøs for hvordan den vil holde seg ut sesongen.

12 kamper igjen og i snitt 3.5 dager hvile mellom hver kamp frem til 28 mai om vi skulle vinne nå på torsdag. 14 kamper igjen om vi også vinner Semi-Finalen i EL og mot Brighton i FA-cupen til helgen.

Det med et lag som fra før av mangler Varane, Martinez, McTominay, Donny, Garnacho, Rashford, Shaw, Sabitzer og Malacia :-|

Frykter skader som kan forplante seg godt inn i neste sesong.

Håper og tror Ten Hag kommer til å gi akademigutta endel sjanser fremover for å ta av noe av belastningen.
post liked by: Pwint, Pancho P, RedTrafford, Can2, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 882
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7721
Liker mottatt: 2582

Herlig lesing som vanlig @Pancho P 😀-Og flotte oppdateringer fra dere andre også! Lærte igjen en hel del. Det er jo ikke bare sport dette; men også kultur, historie, relligion, kunst og dyrehold! Dere må jo være kløppere i quiz og TP opp til flere av dere! 🤗

Men bi litt. Eller, det bi for dumt om jeg skulle komme med dårlige ordspill om bi-latterale forhold eller bi-llionærerers haltende logikk.

Jeg er bi-ttelitt bekymret men krysser fingre og tær for at Wan Bi-ssaka klarer brasene.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Litt nervøs og ikke spesielt optimistisk i forkant av dette oppgjøret.

Årets utgave av Sevilla er et lag vi bør slå ut, men selvfølgelig gjør skadeproblemene dette oppgjøret vanskeligere. De har vært sterke hjemme, som @Blodfink allerede har nevnt. Det blir spennende å høre pressekonferansen på onsdag om noen av de skadde er tilbake og kan være involvert i denne. Det kan jo være at Rashford og spesielt Shaw nærmer seg et comeback. Om Shaw er klar så vet jeg ikke helt om jeg vil ha han som midtstopper eller back, men tror jeg lander på back. Maguire og Lindelöf kommer nok til å spille en del sammen nå på slutten, så da kan de like så greit bare starte denne også. Så får vi krysse fingrene for at Varane er tilbake om ikke så alt for lenge. Veldig kjedelig om vi ryker ut av de to gjenværende cupene på få dager, nå som vi er nære finalen.

Jeg ser for meg følgende lagoppstilling:

David de Gea
AWB - Maguire - Lindelöf - Dalot
Casemiro - Fred
Antony - Eriksen - Sancho
Martial


Midtbanen og angrepet er relativt sterkt, og vi bør klare å skåre minst et par mål på torsdag.. men så får vi se hva Harry og co finner på i forsvar. Jeg håper Lindelöf fortsetter i samme spor, men Maguire må opp noen hakk.. selv om han spilte seg opp utover i matchen. Sånn ellers var det ganske utrolig å se hvor mange situasjoner kapteinen vår klarte å rote seg opp i sist match. Det ble et grisetidlig gult kort, nesten et nytt selvmål (mener jeg å huske) og et par straffesituasjoner. Jeg skjønner nesten om han blir benket, men alternativene er få..

Jeg krysser fingrene for en bunnsolid borteseier, 0-2.. men frykter en ganske jevn kamp som i verste fall ender opp med ekstraomganger.
post liked by: Pancho P
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Rashford, Sabitzer, Shaw og Malacia er tilbake på trening før Sevilla.

Gode nyheter i så fall. Spesielt Rashford og Shaw har vært savnet de siste kampene. Spørsmålet er selvsagt i hvilken grad de tåler 90 minutter, eventuelt om de kan komme inn fra benken etterhvert. Selv om at jeg vil tro at Shaw er tiltenkt til å spille stopper mot Brighton til helgen da Maguire soner for gule kort i FA-cupen.

Sabitzer tilbake gir oss også i det minste noe dekning sentralt bortsett fra Iqbal eller Mainoo.
post liked by: Pancho P, Ryder, Blodfink, Can2, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18973

Blir førstelaget minus Varane og Martinez muligens da. Uvisst hvem av de som er klare etter skade som starter ja. Kanskje 0,1,2,3 eller 4 :hah:

Tenker også at Shaw går inn på back-plassen om han starter.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10430

Umulig å si hvor kampklare de som nå kommer tilbake er, så det er vanskelig å spå laget.
Tipper f.eks Rashford starter på benk men kommer innpå ganske tidlig om vi trenger mål. Shaw var vel nesten klar allerede mot Forest, så tipper han starter. 50/50 mellom Sabitzer og Fred antagelig.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18973

@RedTrafford Det er et himla press å holde deg det ene poenget bak i tippekonk. ! :hah:
Ser vi har ulike lag i kveld, her kan det skje drastiske ting i bunnstriden!

Luka oppover på tab. er litt drøy nå :hah:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Hehe @Blodfink
Var innom for å finne en jeg kunne bytte ut, men så at vi hadde ulikt.😀
Har ikke gitt opp helt enda vøttø😁
post liked by: Blodfink
Post Reply