Kommentarfeltet på united.no er blitt stengt!

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7536
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26887
Liker mottatt: 17420

Kom nettopp hjem fra en ny lang dag på jobb.
Har så vidt fått lest igjennom her.

Ang å inkludere dette forumet med United,no.
Det er @RaoulDuke som kan det tekniske.
Men både han og Langerød har vel sagt at forumet og United.no ikke er kompatible.
Så det lar seg ikke gjøre, men United,no linker til forumet her som kjent.
Det er snilt synes jeg 👍.

For egen del hadde jeg verken hatt tid eller interesse av å være moderator for komm feltet til United.no.
Jeg sa motvillig ja til å være Mod her inne.

Har hatt en del skriftlig kontakt med Langerød, Aaberge og Valen gjennom åra ang forum kontra komm felt.
Mitt inntrykk er veldig positivt av dem som folk, bra folk.
Men jeg mener United.no gjorde en kjempetabbe da siden ble bygd om i 2012/13.
Den gang ble det opprinnelige forumet ødelagt, alt av tekniske muligheter forsvant.
Det nye var helt ubrukelig teknisk sett.
Dermed smuldret ‘Norges beste forum’ bort, dessverre.
Det nye forumet hadde omtrent ingen brukere.
Var vel kun meg og en som kalte seg Mike Smalling pluss en som kalte seg Hitch som skrev der siste året.
Kommentarfeltet deres egner seg ikke for diskusjon.
Dessuten mener jeg all erfaring med komm felt i aviser o.l har vist at slike komm felt er et arnested for krangel og ukvemsord.
Lite til ingen konstruktive innlegg.
Så hvorfor United.no gikk for den løsningen i sin tid vet ingen.
Jeg tror de selv innerst inne i ettertid ser at det var en tabbe.
En tabbe å ødelegge forumet, og å innføre komm felt.

Jeg har brukt komm feltet mye.
Det er en del gode brukere der.
Men også to typer folk som ødelegger.
Type A: Folk som helt tydelig bare ønsker å provosere, og å trekke opp andre.
Med gjentagende sjikane av manager og enkelt spillere.
Type B: Bedreviterne. De som liksom kan fotball så mye bedre enn alle oss andre.
Men som har sine spillere de har lagt for hat, og det skinner så tydelig igjennom at hele komm felt opplevelsen blir ødelagt.

For min del må de bare stenge ned det komm feltet for godt.
Er dog redd at da vil mange av type A og type B komme over hit.
Utrolig trist om dette gode forumet blir utsatt for det.

Ellers er det en tankevekker at de to største forumene for engelske klubber, Kopforum og Leeds forumet har overlevd i 20-25 år.
Med nye redaktører, nye moderatorer osv.
Jeg tror det de har gjort rett er;
1 De har hatt en langsiktig strategi på supporterkultur.
Det har dessverre ikke United.no hatt.
2 De har kastet ut provokatører og kjørt en hard linje.

Takk til deg som gadd å lese alt dette 😂
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Jan Erik, Buchan, red, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1881
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13116
Liker mottatt: 5015

Pink Final wrote: 14 Apr 2023, 18:10 For min del må de bare stenge ned det komm feltet for godt.
Er dog redd at da vil mange av type A og type B komme over hit.
Utrolig trist om dette gode forumet blir utsatt for det.
Dette er akkurat hva jeg frykter også.
Hvordan vil det bli under kamp?
Moderatorene har lyst til å se kampene de også.
Håper at dette ikke skjer.
Virker som det er nogenlunde god kontroll sånn som det er nå, selv om det kommer noen slengere innimellom om hvor dårlig den og den spilleren er. Slike utsagn bør helst bare ignoreres. Da blir det ikke så morsomt i lengden for den som skal prøve å trekke opp andre.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Jan Erik, Buchan, Cola2, Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4633
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2560
Liker mottatt: 10432

Det man må huske, er at det er stor forskjell på å moderere et forum som har 15-20 aktive brukere, mot et som tiltrekker seg hundrevis- om ikke tusenvis under og etter kamp. Moderatorene her gjør en strålende jobb, men det er faktisk noe annet å skulle styre «folkedypet» når de er i affekt - som i går kveld.

Nå er jeg usikker på om redaksjonen i United.no er underlagt Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten, men i så fall har de et etisk ansvar som gjør at jeg skjønner dersom de ønsker at moderatorene er enten ansatte eller veldig godt kjente. At de ikke ønsker å bruke lønnsressurser og arbeidstimer på moderering langt utpå kvelden/natta, er i alle fall forståelig.

Jeg mener i utgangspunktet at det å drive et forum primært er en idealistisk oppgave, slik som her, og at en offisiell tilknytning uansett ikke nødvendigvis er et gode. Synes vel egentlig det er rart at det ikke er flere her inne, formatet er sikkert ikke for alle men burde være attraktivt for i alle fall deler av en så stor gruppering som United-fansen tross alt er.

Noen er uansett ikke interessert i diskusjon, men i å ha en ventil eller bare trolle. Som internett forøvrig.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink, Buchan, red, Cola2, Can2
User avatar

Jan Erik
Posts: 2356
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7243
Liker mottatt: 7565

Da er det julaften. Kommentarfeltet er åpnet igjen. Halleluja.
post liked by: Sir Alfie Rey
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 931
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 121
Liker mottatt: 814

Hei,
Mange fine og rørende innlegg her. Jeg er glad for at mange av dere er fornøyd med forumet. Mange har sikkert merket seg at jeg ikke skriver så mye lenger, jeg lusker i kulissene og følger med, men har ikke lenger kapasitet til å skrive innlegg aktivt. Mye av grunnen til at jeg startet forumet var fordi jeg har en interesse av det tekniske og koden som ligger bak, ikke selve skrivingen. Selvfølgelig brenner jeg for laget. Det er stadig bugs jeg må prøve å rette opp i, som regel klarer jeg det ikke :hah: Men man kan ikke gjøre mer enn det man klarer å finne tid til. Forumet drives 100% av frivillige og jeg hadde aldri i verden klart det alene, så jeg er vanvittig takknemlig for at noen bryr seg og gidder å hjelpe til. Om det er interesse for å bli en del av teamet må man bare gjerne ta kontakt :)

Som jeg har nevnt noen ganger tidligere så har jeg vært i kontakt med Dag et par ganger, både face to face og på mail. Det han har sagt er at de rett og slett ikke har kapasitet til å moderere et forum. Men at de er veldig glad for at det finnes et supporterforum som ikke er kommentarfelt, Facebook eller Twitter. De må allerede moderere et kommentarfelt, men å moderere et forum med 100,000 brukere er noe helt annet en ett komentarfelt som gjerne er mest aktivt timene etter at en sakene blir publisert.

Vi har jo et slags sammarbeid, med at de linker hit når kommentarfelt er stengt der borte. Det synes jeg igrunn er snilt, fordi de får ikke noe tilbake for å gjøre det. En ide til sammarbeid jeg hadde var om alle deres artikler hadde en tråd her, så kunne de linket til tråden i stedet for å ha kommentarfelt. Mye bedre å samle kommentarer i et forum syntes jeg. Men det som er problemet da er at de fortsatt må moderere det som blir skrevet, siden de som @Ryder sier sikkert er underlagt Vær varsom-plakaten. Da hadde de vært ansvarlig for hva som blir skrevet også her. Det finnes heller ikke en billig måte å migrere united.no sin brukerdatabase hit. Det å kunne kommentere på united.no er vel også et av salgsargumentene for et medlemskap der? Så om de flytter kommentering hit mister de et "gode" de kan selge.

Så har jeg heller egentlig ikke så veldig lyst til å "gi bort" forumet til united.no. Etter å ha lagt såpass mange timer med arbeid i forumet så synes jeg det har en viss verdi.
post liked by: Ryder, RedTrafford, Belfastboy, Sir Alfie Rey, Jan Erik, Blodfink, Buchan, Pink Final, Pancho P, red, Cola2, Can2

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

@Pink Final Var ikkje så mykje å lese det ift. det du vanligvis skriv:D
Men forutan det du fortel av eigen oppleving er eg einig i at det er svært synd at det ikkje har vore noko forsøk på å offisielt knytte eit forum opp mot supporterklubben si side. Det at DETTE forumet eksisterer er for det første flaks (for oss semi seriøse debattantar) og viktig.
Håpar inderleg at det ikkje vert ein flaum av "useriøse aktørar" og om så er tilfelle, at dei vert raskt fjerna. Det er totalt sett eit kvalitetsforum, riktignok ganske lite mtp. antal Unitedsupportarar, men mykje heller det enn ei uoversiktleg maurtue.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7536
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26887
Liker mottatt: 17420

Har skrevet det mange ganger før, det er fantastisk at dette forumet eksisterer.
Skulle gjerne hatt flere brukere, seriøse brukere - slik det store flertall er her.

Et kommentarfelt har egentlig kun én fordel slik jeg ser det.
Du får servert et tema å kommentere gjennom artikkelen.
Du kan kommentere innholdet i det artikkelen omhandler.
Et kommentarfelt tilknyttet United.no gir i tillegg potensielt mange brukere.
Det er det.
Flere oppsider enn de to gir ikke et kommentarfelt.

Et forum som dette er overlegent på omtrent alle plan.
✅ Vi kan selv opprette tråder.
Dette fordrer mer kreativitet enn å få alt servert gjennom en artikkel.
Dermed mener jeg at et forum vil tiltrekke seg supportere som skriver på en annen måte, enn kun korte bastante påstander som ofte er gjenganger i komm feltet.
✅ Vi kan hente opp gamle tråder til toppen av siden.
Ergo, vi kan diskutere et tema over mange år.
Det gir større oversikt og mer sammenhengende argumentasjon enn på et komm felt.
Artikkelen forsvinner gjerne fra forsiden etter ett par døgn.
Dermed forsvinner også kommentarene ut av syne, og det er umulig å føre en diskusjon over et lengre tidsperspektiv.
Hvilket gir dårligere kvalitet, pluss masse gjentagelser av det samme under artikkel etter artikkel.
✅ Vi kan sitere hverandre og tagge hverandre.
Det gjør det helt tydelig hvem som svarer hvem.
I komm feltet er det nærmest umulig å vite hvem som svarer hvem med flere enn 3 svar.
Svar rykkes inn fra margen der, men kun tre ganger, mer er det ikke plass til.
✅ Vi kan bruke farger, lage tabeller osv.
I komm feltet finnes kun 3 tekniske muligheter, bold, kursiv og understrekning.
✅ Vi kan lime inn bilder og videoer.
Akkurat denne forstår jeg at United.no er forsiktig med å tillate, mtp opphavsrett m.m.

Et forum spiser et kommentarfelt til frokost seven days a week.
Jeg mener dessuten at et forum i seg selv danner et bedre grunnlag for supporterkultur enn et kommentarfelt.
Rett og slett fordi det kreves litt mer for å bidra her enn i et komm felt.
Dessuten er veien veldig kort til å rakke ned på spillere og manager med en gang en artikkel bare nevner sneven av noe som ikke er bra.
Feks artikkelserien Avisrunden.

Håper alle her vil fortsette å bidra slik det stort sett er nå.
Vi har takhøyde for ulike meninger, det skulle bare mangle.
Men det burde være unødvendig å omtale egne spillere eller andre brukere respektløst bare fordi man har en annen mening.
«Ta seg en bolle» osv er jo ikke spesielt ille isolert sett.
Men hva bringer en slik setning til bordet?
Annet enn å skape irritasjon.
Bruk heller argumenter, ikke karakteristikker av hverandre eller (halv)aggressive setninger du vet fyrer opp meningsmotstanderen din.

Å gjenta samme budskap hundre tusen ganger burde heller ikke være nødvendig.
Det er ikke noe regelbrudd i seg selv, men det vekker indignasjon, folk går lei.
I verste fall mister forumet brukere.
post liked by: Buchan, JørgenT, RaoulDuke, RedTrafford, Pancho P, Ryder, Belfastboy, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7536
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26887
Liker mottatt: 17420

Jeg slettet to innlegg her nå.
Vet det er en forhistorie som går mange år tilbake i tid fra komm feltet hos United.no, med trusler osv.

Jeg anmoder dere om å ikke bringe den biten med inn hit.
Skjønner at det er vanskelig, mye følelser og historie involvert.
Tilskynder til å prøve å nullstille den biten her på forumet.
Slik at dette fortsetter å være et seriøst sted for United diskusjon og annen fotball og idrett.

På forhånd tusen takk på vegne av Mod teamet 😊
post liked by: Sir Alfie Rey, RedTrafford, RaoulDuke, Pancho P, Belfastboy, Ryder, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1881
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13116
Liker mottatt: 5015

Pink Final wrote: 15 Apr 2023, 06:19 Men det burde være unødvendig å omtale egne spillere eller andre brukere respektløst bare fordi man har en annen mening.
«Ta seg en bolle» osv er jo ikke spesielt ille isolert sett.
Men hva bringer en slik setning til bordet?
Annet enn å skape irritasjon.
Bruk heller argumenter, ikke karakteristikker av hverandre eller (halv)aggressive setninger du vet fyrer opp meningsmotstanderen din.
Akkurat dette er en gjenganger i kommentarfeltet hos united.no.
Det bringer ingen ting til bords.
Blir bare svada og idioti som blir lagt fram fra opptil flere der.
Det har også blitt/blir prøvd her også, og da er det enten å overse det eller gi ordentlig tilbakemeldinger på at sånn oppførsel er ikke greit.

Ellers så er posten din helt topp, og jeg er fullstendig enig at et forum knuser et kommentarfelt.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Can2

Beta 2.0
Posts: 318
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Pink Final wrote: 15 Apr 2023, 06:19 Et kommentarfelt har egentlig kun én fordel slik jeg ser det.
Du får servert et tema å kommentere gjennom artikkelen.
Du kan kommentere innholdet i det artikkelen omhandler.
Kanskje det kunne blitt opprettet en "nyheter"-avdeling her der vi linker til interessante saker, først og fremst fra united.no men også fra andre steder hvis det dukker opp noe. Kort beskrivelse, kjør debatt, la tråden fungere som arkiv når debatten stilner
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Jeg vil bringe en STOR TAKK til @RaoulDuke at du har satt opp dette og "lusker" rundt for å forebygge feil.

Ett sp som er til alle, spesielt til disse diskusjon/svar under innlegg/artikler (la dem ligge lesbare for medlemmer) hos united.no? (gjelder ikke her hos oss)

Men er du ikke medlem får du ikke leses diverse artikler, jeg er medlem, men burde ikke united.no m/Dag forlange at du er medlem for å poste/svare under en artikkel? Tror de vil få bort noen.

Flytter problemet seg over til oss, så kan vi gå til det skrittet at de 10-20 innleggene fra en person MÅ godkjennes av en moderator
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 931
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 121
Liker mottatt: 814

@Beta 2.0 Vi har en nyhets seksjon: viewforum.php?f=30-nyheter
@Cola2 Ja det er en mulighet å gjøre det slik at nye medlemmer (de med rosa farge på nicket) må få alle postene sine godkjent av moderator. Men det skaper mer arbeid for oss, av og til kan det hende man ikke får godkjent et innlegg før flere timer senere, og det vil ødelegge diskusjonen.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7536
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26887
Liker mottatt: 17420

Man må være medlem for å skrive i kommentarfeltet til United.no @Cola2.
Synes imidlertid skriving også skulle vært bak Log in.
Den største svakheten i systemet der er at samme person kan melde seg inn som medlem flere ganger.
Bare bruke et fiktivt navn, ny e-post osv.
Er vel ingen stor heksekunst og trikse til ip adresse heller.
Som @Belfastboy skriver burde det vært bank id e.l. man registrerte seg med.
Skjønner dog at det koster mye penger.
Uansett, det er United.no’s avgjørelse.

Til det siste forslaget ditt, så er tanken god.
Men for egen del vil jeg ikke ha tid til noe slikt som moderator.
Da måtte vi hatt flere mods, slik det er nå er det i praksis @messilingard og jeg som modererer det lille som er å moderere.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1881
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13116
Liker mottatt: 5015

Pink Final wrote: 15 Apr 2023, 15:08 Bare bruke et fiktivt navn, ny e-post osv.
Er vel ingen stor heksekunst og trikse til ip adresse heller.
Ingen tvil om at det skjer der inne.
Det ser en lett når samme person har hatt over 50 brukere der inne.
Skjer det samme her inne også. Skjedde jo nå nylig f.eks.

Jeg har også hørt at bank-id er en dyr affære, men kunne ikke supporterklubben kanskje økt prisen på medlemskapet sitt? Ikke at det blir så dyrt at folk faller fra, da er de like langt.
post liked by: Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

RaoulDuke wrote: 15 Apr 2023, 15:00 , og det vil ødelegge diskusjonen
Hvilken diskusjon, den de ikke får slenger med leppa på united.no ?direkte under kamp???
Er det den du tenker på så får de lære seg å oppføre seg
Eller venter til en av moderatorene hos oss stopper/slipper der igjennom

@Pink Final skrev dette før ditt innlegg, men fant det ikke igjen, men brukerprofil på brukerprofil kan du hente opp egne innlegg som er slettet.

Back to Business, (sikkert at je tar feil her også.)
For å bli medlem av united.no, må du oppgi betalings kort.
Har du IKKE registrert deg med det, så er det en del artikler du ikke får lest, eller kommenterer
Eller jeg help på jordet igjen? ;)
post liked by: Pink Final
Post Reply