Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Nei si det @Pangaea.
Var vel et slags forsøk på å devaluere kompetansen hans fra en eller annen smålig person.
Som siden spredte seg.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Solskjær fortjener skryt for en del, men jeg mener fortsatt at det var riktig å se en annen vei når vi ikke hadde en bedre spillestil eller offensiv samhandling etter tre år. Solskjær vant en del kamper på gode individuelle prestasjoner, men som et lag ble i alle fall jeg aldri helt overbevist. 2. plass i ligaen var imponerende det, men noe av forklaringen til det skyldes alle skadene Liverpool hadde forrige sesong. Tapet i Europa League finalen gjorde også vondt.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Ryder, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

US skrev om Solskjærs cultural reboot for, tja, to år siden ca. Her er litt mer om det, men sikkert ikke så dyptpløyende som de gjorde den gangen. Men kanskje nyttig lesing likevel?
https://trainingground.guru/articles/ph ... themselves

Synd det gikk som det gjorde, men nå vil kanskje arbeidet han startet ikke være helt forgjeves likevel, hvis ten Hag kommer inn.
post liked by: Belfastboy, Pink Final

Deleted User 480

Interessant lesing @Pangaea.

Dette er vel cultural reboot i et nøtteskall. Desto mer jeg hører om Solskjærs tilnærming, desto rarere synes jeg det er at spillergruppen tilsynelatende kastet han under bussen. Det burde være en drivkraft med tillitt og en moderne tilnærming, slik OGS sto for. La oss si at de syntes OGS var for veik, men i såfall burde de vel prestert bedre under Mourinho. De er jo tilnærmet rake motsetninger.

Antagelig handler det om mye; Glazer, mangerteam, treningsmetoder og spillergruppa. Når det gjelder dette med å prestere på banen, og være påskrudd i 90 minutter, tenker jeg stadig oftere at det er en spillerinnstilling.

Kanskje, som andre har vært inne på, er det ikke så viktig om det blir Ten Hag eller Pochettino. Hørte f.eks Valen og Langerød si at hodet sa en ting, hjertet en annen.

Kanskje er vi faktisk der at stjernene er blitt for rike og mektige, når alt kommer til alt.

Welhaven og Svegaarden hadde med få dagers mellomrom kommentarer i VG. Det var ganske tydelig at Svegaarden sitt innlegg var et slags tilsvar til Welhaven, da de hadde litt forskjellig tilnærming. Dyktige begge to.

Intuitivt er jeg i Welhaven-leiren. Hans hovedpoeng var vel noe i retning av hvor mye skal de største profilene og deres management kreve? Hvor mye makt skal de ha? Dette sett opp imot deres faktiske innsats og berettigede krav. Han fremhever at regningen til syvende å sist betales av den menige fotballsupporter.
post liked by: Pangaea, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Jeg er fortsatt av den mening at Solskjær gjorde veldig mye riktig for klubben. Å være manager for en fotballklubb, særlig på dette nivået, handler om så mye mer enn å velge 11 spillere, og om man sitter stille og observerer, eller veiver med armene i to timer 2-3 ganger i uka. Litt vanskelig å få god peiling på hva Rangnick gjør "behind the scenes", men jeg er helt sikker på at mye av det Solskjær gjorde var bra for klubben.

Med roligere blikk nå i etterkant, mener jeg ærlig talt at Moyes også gjorde det.

Men samlet sett har det vært utrolig mye surr. Såpass mye at det er vanskelig å vite hvor man skal legge "skylden".

Jeg har nok havnet der nå, at mye av grunnen til at vi har gjort det dårlig ligger hos spillerne, og en ukultur som har fått vokse og blomstre blant dem. Det er seriøst ikke så enkelt å gjøre noe med det for en leder som kommer inn. Bare tenk på en mer vanlig arbeidsplass. Okay, så vet vi ikke hvordan det faktisk er i den "garderoben", men utenfra, og med alt som skrives her og der, så ser det ikke super-sunt ut.

Derfor vil jeg tro at noe av dette blir tatt opp av f.eks. ten Hag i samtaler med United ang. potensiell ansettelse. Det vil være helt naturlig. Og med det som virker som å være en mer solid sportslig ledelse nå, som kanskje også har reell beslutningsmakt, så har jeg faktisk litt mer håp for framtiden. Er riktignok redd for at mange i spillergruppen må skiftes ut, og at den ukulturen på et eller annet vis må endres. Men strukturen i klubben virker å være bedre nå. Kanskje får vi en mer fornuftig lønnsstruktur også. Snart forsvinner Cavani og Pogba, som frigjør ganske mye midler til lønn, og det muliggjør å endre strukturen litt. Klart, vi er ikke i den beste perioden for å spille "hardball" med spillere i kontraktforhandlinger, men jeg håper uansett at det ikke blir så enorme forskjeller, og så høye topper.

Jeg har virkelig tro på å redusere snittalderen i gruppen, få inn frisk energi og spillere som har sine beste år foran seg, som har noe å bevise. Spillere som er mer lærevillige. Så får jeg bare håpe at de som er igjen er villige til å ta til seg ideene fra ten Hag eller hvem som kommer inn, for vi kan åpenbart ikke skifte halve stallen i løpet av noen sommermåneder.
Last edited by Pangaea on 25 Mar 2022, 22:07, edited 1 time in total.
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Hva er levetiden for en Manager etter at Sir Alex ga seg.
1,5 til 2 år?
Tror nok fremtidige managere har dette i bakhodet.
Personlig synes jeg en Manager (eksempel OGS) burde få/fått 5 år uansett.
Dette begrunner jeg med at de må få inn sitt system, spillere etc
Man kan IKKE forvente at alt blir bra etter 1-1,1,5 år
Ting tar tid, men de med etternavn som begynner på Gl tenker ikke sånn
post liked by: Pangaea, JørgenT
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Slik jeg ser det så var det en korrekt avgjørelse å gi Solskjær sparken. Ikke fordi alt var elendig, og for å være fair så var det lenge progresjon. Men når man koker alt ned så kom ikke Solskjær langt nok når det kommer til det å utvikle en spillestil og vi så ekstremt bleke ut offensivt. Solskjærs offensive taktikk så til tider ut som å ha to alternativer, enten sats på kontringer eller gi ballen til Bruno og håp på det beste. Etter tre år så er det ikke bra nok dessverre.

Jeg stiller likevel spørsmålet om det Solskjær bygde ikke var så sterkt, for vi har alle sett i ettertid at absolutt hele klubben har falt sammen som et korthus. Alle forstår at Glazers er hovedproblemet, men jeg mener at det bør være mulig å få til noe bra i United likevel. Det er selvsagt betraktelig mer utfordrende på grunn av Glazers enn i for eksempel Liverpool. Men det bør likevel være mulig å utvikle et system og en spillestil, spesielt offensivt.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Hvorfor snakker vi fremdeles om Ole ? Han feilet. Fikk sparken. Case closed.

Men som spiller er han forever legend.
Glory Glory Manchester United!!!!

Deleted User 108

Det er faktisk supportere som bryr seg om historien og kulturen til klubben man elsker @Sir Alfie Rey.
At du gir blanke i gamle spillere, managere og historien til vår fantastiske klubb er lov det, men la oss som ærer klubbens historie og legender få lov til det så kan du fortsatt gå og dagdrømme om Pochettino.
post liked by: Cola2, Belfastboy, Pancho P, red, Pink Final, Pwint
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Mcilroy wrote: 26 Mar 2022, 14:17 Det er faktisk supportere som bryr seg om historien og kulturen til klubben man elsker @Sir Alfie Rey.
At du gir blanke i gamle spillere, managere og historien til vår fantastiske klubb er lov det, men la oss som ærer klubbens historie og legender få lov til det så kan du fortsatt gå og dagdrømme om Pochettino.
Som vanlig så dikter du opp dine egne dårlige tolkninger.

Hvor i all verden er det som får den knollen din til å få for seg at jeg ikke bryr meg om disse tingene ? For det gjør jeg. Sannsynligvis mere enn du noensinne har gjort!

Å tenke ting er en ting. Når man begynner å tro så beveger man seg inn i farlig området. Men når man trekker konklusjoner så er man virkelighetsfjern!

La oss supportere her inne får si meningene våre uten at du kommer med syke oppfatninger takk!

Å nei du er ikke noe bedre supporter enn meg.

Ps. Jeg gleder meg så sykt til Poch blir ansatt og hva reaksjonen din da blir. Blir vel som vanlig bortforklaringer :D
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Person fokus må stoppe her.
——————————————-

@messilingard Forsåvidt enig i ditt første avsnitt.
Jeg tror nok Solskjær hadde nådd taket som manager slik høsten ble.
Og laget burde ha kommet mye lenger hva grunnspill angår.

Men å kalle det mest scorende laget i England ekstremt bleke offensivt er en streng dom.
På generelt grunnlag blir det slik at spillere som ikke har prestert «ikke utviklet seg under Solskjær”
Mens spillere som har prestert gjorde det på tross av Solskjær.
Eller i hvert fall får ikke Solskjær noen ære.
I min bok skal Solskjær ha skryt både for å ha kjøpt Bruno, og for å ha gitt ham den riktige rollen i laget.
Og med Solskjær som manager satt jeg med samme følelsen som med Fergie.
United kommer til å score et mål til.
Beste offensive laget vi har hatt post Ferguson imo.
post liked by: Belfastboy, red
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Pink Final
Glemte visst å legge til en viktig ting til der, jeg mente "ekstremt bleke til tider" og det er en dom som jeg absolutt kan stå innenfor å gi. Jeg mener ikke at Solskjær ikke gjorde gode ting i løpet av sin tid, men mangelen på et sikkelig offensivt grunnspill gjør at det for min del var en korrekt avgjørelse.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

messilingard wrote:26 Mar 2022, 11:53 Slik jeg ser det så var det en korrekt avgjørelse å gi Solskjær sparken. Ikke fordi alt var elendig, og for å være fair så var det lenge progresjon. Men når man koker alt ned så kom ikke Solskjær langt nok når det kommer til det å utvikle en spillestil og vi så ekstremt bleke ut offensivt.
Poenget med mine innlegg både her og mange andre i det siste, og spesifikt nevnt over, var å se forbi bare det som skjer i løpet av 90 minutter ca 2 ganger i uka. Det går fint an å mene at Solskjær gjorde veldig mye bra for Manchester United som klubb, samtidig som man mener det var riktig å sparka ham når det skjedde. Når spillerne legger ned verktøyet på den måten, og resultater ikke har vært gode nok over tid, så blir klubben på en måte tvunget til å gjøre det. Men som sagt, det Solskjær gjorde handler om så mye mer enn bare på kampdag.

Jeg er så lei av så mye svart/hvit-tenking, og så mye svartmaling.

Ser vi har fått et nytt troll på forumet også, så nå må jeg børste støvet av ignoreringsfunksjonen igjen.
post liked by: Belfastboy
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Alle glemmer mitt hovedspørsmål:
Cola2 wrote:25 Mar 2022, 22:05 Hva er levetiden for en Manager etter at Sir Alex ga seg.
1,5 til 2 år?
Tror nok fremtidige managere har dette i bakhodet.
Personlig synes jeg en Manager (eksempel OGS) burde få/fått 5 år uansett.
Dette begrunner jeg med at de må få inn sitt system, spillere etc
Man kan IKKE forvente at alt blir bra etter 1-1,1,5 år
Ting tar tid, men de med etternavn som begynner på Gl tenker ikke sånn
Man får ikke bare i pose og sekk.
Sparker vi Managere etter 1,5 - 2 år. Hvem vil ta turen til oss av managere og spillere

Og @Sir Alfie Rey @messilingard vi BØR ha en Manager som har "baller" nok mot garderoben, kontoret og Glazers. Og en kontrakt på 5-6 år som kun Manager kan bryte, ingen andre.
Ting Tar Tid å bygge noe, men å rive ned noe tar 5-6 mnd
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Cola2
En kontrakt på 5 år som kun en part kan bryte høres ut som en voldsomt risiko å ta i dagens toppidrett, ikke minst en unødvendig en sådan. Jeg sier ikke at vi ikke skal gi managere tid og tillit, men det må være fremgang også. I Solskjærs tilfelle så var det mangelen på nettopp fremgang som ble avgjørende.

Når det gjelder hvorvidt en manager trenger baller eller ikke så kan man fint si at Mourinho hadde et par svært store. Var han en god manager av den grunn? Spør du meg, så er svaret nei.
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply