Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

For meg vår beste manager post Fergie.
Så enig med deg (igjen) @Rød Pølse.
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Cola2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2470
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7675
Liker mottatt: 8030

Spørs hva man ligger i beste manager...både Mourinho og Ten Hag har bedre vinn-%, og har troféer. Van Gaal vant også et trofé, men litt lavere %. Men på en måte enig, i de to hele sesongene til Solskjær, virket laget mer 'samlet' og dermed virket alt mer harmonisk. Om det var reelt, vet jeg ikke. Men spesielt Mourinho er nok en type ikke alle responderer spesielt positivt på.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Cola2, Andtho01
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2065
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9095
Liker mottatt: 8380

Mener å ha lest at vi under Solskjær scoret 5 eller mer i 11 kamper (i @Pink Final sine stats et par poster tidligere i denne tråden er det 10). Det var vissnok 18 kamper med 4 mål under nordmannen. Jeg gidder ikke faktasjekke. Mener uansett at det er under Ole Gunnar Solskjær vi har spilt den mest offensive og spennende fotballen.

Finale i EL, 2. plass i ligaen, flere spillere som leverte på høyt nivå, eksemplarisk i måten han fremsto i media (både som spiller og manager). Nå vet vi også at han hadde ganske strenge restriksjoner på overgangsmarkedet.

Jeg har vært så heldig å møte legenden før han dro til United. Da spilte han på Molde og jeg hadde ikke så mye til overs for fyren, men jeg husker at han gjorde inntrykk. Kall det gjerne "aura". At Ferguson brukte 30 sekunder på å tilby han en trenerjobb, da han ble informert om at Solskjær la opp som spiller, indikerer at han har noe helt spesielt. Det er ikke hvem som helst som hadde fått i oppgave å trene Ronaldo, Rooney og Tevez.

Vi vet også at han hadde en egen evne til å lese spillet, allerede da han selv var spiller. Hvis han hadde fått like stor frihet til å hente spillere som EtH tror jeg han kunne fått til noe ekstraordinært med Manchester United ❤️
post liked by: Andtho01, Belfastboy, Pink Final, Cola2, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4435
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2864
Liker mottatt: 9451

Sett i ettertid så er det liten tvil om at Solskjær gjorde en god jobb med United. Jeg lander fortsatt på at det var en korrekt avgjørelse og la han gå basert på situasjonen den gang da. Så har ting ikke nødvendigvis blitt bedre siden at Solskjær dro, men jeg føler likevel at Solskjær tok United så langt som han maktet med de ressursene og strukturen rundt som var til rådighet.

Jeg skulle gjerne sett Solskjær sammen med en virkelig god sportsdirektør. En som kunne ha overtalt spillere som Haaland og Bellingham, en som hadde satt foten ned for Ronaldo, en som ikke hadde plukket opp de røde flagene rundt Sancho osv. Så må man samtidig legge til grunn at klubben blødde penger under Covid og at han fikk begrenset med støtte på overgangsmarkedet, spesielt den andre sesongen.
post liked by: RedTrafford, Tringe, Pink Final, Cola2, Pwint, Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Jan Erik
Posts: 2470
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7675
Liker mottatt: 8030

Solskjær fikk spillere for over €400m...tror ikke han eller vi skal klage for mye på det...

Maguire
Sancho
Bruno
Varane
Ronaldo
Telles
VdB
Diallo
AWB
James
Pellistri

Ighalo...
Cavani

Alt må jo ses i forhold til hvem som var der og hvem som forlot klubben når. Og hvilke priser United var villig til å gi for mer eller mindre vellykkede 'forsterkninger'.
post liked by: Andtho01, messilingard, RedTrafford, 10Hag, Pink Final, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Sånn situasjonen ble høsten 2021 var det nok riktig at Solskjær måtte gå.
Så kan man bare spekulere i hvorfor alt av kultur tilsynelatende endret seg den høsten.

Dette er de ti matchene hvor vi scoret minst 5 @Rød Pølse

22 des 18 Cardiff borte PL 5-1
26 jan 20 Tranmere borte FA 6-0
27 feb 20 Club Brügge hjemme EL 5-0
12 mars 20 LASK borte EL 5-0
4 juli 20 Bournemouth hjemme PL 5-2
28 okt 20 RasenBallsport Leipzig hjemme CL 5-0
20 des 20 Leeds hjemme PL 6-2
2 feb 21 Southampton hjemme PL 9-0
29 april 21 Roma hjemme EL 6-2
14 aug 21 Leeds hjemme PL 5-1

11 matcher er feil 😆.
Selv om man skulle tatt med str konk.
Da ville vi landet på 12 matcher.
5-3 mot Rochdale og 10-11 mot Villarreal.
Men str konk teller ikke i en slik sammenheng.

Den 6-2 seieren mot Roma var btw første gang et lag scoret 6 mål i en Europacup semifinale siden 1964!
Da gjorde Real Madrid det.
Fram til 2021 hadde det kun hendt 3 ganger.
Eintracht Frankfurt vant hhv 6-1 og 6-3 over Rangers i 1960.
Real Madrid slo Zürich 6-0 i 1964.
Før altså United slo Roma 6-2 i 2021.

Etter 2021 har det heller ikke blitt scoret 6 mål i en Europa cup semifinale.
Hverken i CL, i EL eller i Conference.
Så den målrekorden er en liten fjær i hatten både for United og Solskjær.
post liked by: RedTrafford, Jan Erik, Cola2, Pwint, Belfastboy, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2917
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13541
Liker mottatt: 8713

Jan Erik wrote: 07 Feb 2024, 21:47 Solskjær fikk spillere for over €400m...tror ikke han eller vi skal klage for mye på det...

Maguire
Sancho
Bruno
Varane
Ronaldo
Telles
VdB
Diallo
AWB
James
Pellistri

Ighalo...
Cavani

Alt må jo ses i forhold til hvem som var der og hvem som forlot klubben når. Og hvilke priser United var villig til å gi for mer eller mindre vellykkede 'forsterkninger'.
Enig @Jan Erik. Han fikk støtte. Så er det noe i det @Pink Final sier om at noe endret seg i "garderoben" siste tiden. Man kan jo bare spekulere på hva/hvorfor. Men morsomt var det med Solskjær. Spesielt for oss nordmenn selvsagt. Og til tider var det skikkelig bra.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Pink Final, Cola2, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

28FPellistri
Posts: 449
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 474
Liker mottatt: 1571

Er vel ingen tvil om at det som endret seg i garderoben var at Ronaldo kom inn, og han ønsket ikke å spille den typen fotball Solskjær ønsket, høytpressende og en fotball der hele laget måtte jobbe. Han ville bare stå fremme og score mål, ikke jage forsvar eller keeper.

Så fikk Ronaldo med seg enkelte spillere på dette, spillere som så opp til han, mer enn til manageren. Dermed var det prosjekt Solskjær ferdig.

Takk til Fergie som på "liv og død" måtte få Ronaldo hjem igjen, kun i ren nostalgi selvsagt. Kan takke Fergie for mye, men her var det total bom av "syvende far i huset". Han om noen burde vist bedre enn å blande seg inn i slike ting.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Tringe, Pink Final, Spirograf1, RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2065
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9095
Liker mottatt: 8380

messilingard wrote: 07 Feb 2024, 21:46 Jeg lander fortsatt på at det var en korrekt avgjørelse og la han gå...
Pink Final wrote: 08 Feb 2024, 04:04 ...var det nok riktig at Solskjær måtte gå.
Jeg mente at det ikke var riktig å sparke Solskjær. At han ikke var problemet. Det mener jeg fortsatt. Ingenting av det som har skjedd i ettertid har endret min mening. Jeg sier ikke at dere tar feil, bare at jeg skjønte tegningen tidlig 😆

Verden har uansett gått videre og nå er det ny mann i sjefsstolen. Man retter ikke opp i gammel urett med å gjenta samme feil. Tiden vil vise om nederlenderen er manageren som vil ta United tilbake til toppen igjen. Jeg var mer sikker før sesongen...
post liked by: JørgenT, Pwint, Belfastboy, Pink Final, Cola2, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2470
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7675
Liker mottatt: 8030

@Rød Pølse, Solskjær var ikke problemet (jeg er ganske enig), men du er usikker på ten Hag? Med samme totalt hjernedøde 'ledelse'? Make it make sense...
post liked by: Pwint, Tringe, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2917
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13541
Liker mottatt: 8713

Jeg føler meg sikker på at både Solskjær og Erik ten Hag kunne gjort det mye bedre om vi hadde hatt skikkelig ledelse hele veien. Sånn som vi har holdt på, både på overgangsmarkedet og styring av klubben generelt tror jeg til og med Pep hadde fått trøbbel.
post liked by: Pink Final, Jan Erik, Rød Pølse, Tringe, Cola2, Belfastboy, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2065
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9095
Liker mottatt: 8380

@Jan Erik,
Rød Pølse wrote: 08 Feb 2024, 10:53 Man retter ikke opp i gammel urett med å gjenta samme feil.
Med dette mener jeg at man ikke bør sparke EtH. I hvert fall ikke enda.
Rød Pølse wrote: 08 Feb 2024, 10:53 Tiden vil vise om nederlenderen er manageren som vil ta United tilbake til toppen igjen. Jeg var mer sikker før sesongen...
Med dette mener jeg at jeg ikke er 100% sikker på at EtH er mannen som vi ta United tilbake til toppen.

Jeezez 😆

For ordens skyld: Ledelsen er ikke den samme nå som i Solskjærs regjeringstid.
post liked by: Pwint, Pink Final, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3610
Liker mottatt: 4889

David Moyes burde aldri fått sparken. Han var Sir Alex sin utvalgte mann, av god grunn. Vant nylig Conference League med West Ham, som beviser at han var en mann for de store anledningene. Elsket av garderoben var han og.

Vi hadde vunnet The Quadruple om han fikk signeringene sine.

Hentet og ingen ringere enn Fellaini, som ikke bare er en kulthelt, men en sann klubblegende.

Neida. Solskjær har svært imponerende stats mot Pep, og slapp oss løs med tanke på å jage scoringer. Fikk og noen gode tabellplasseringer.

Han hadde og tre separate laaaange formdupper der vi sleit skikkelig med å ta poeng fra hvilken som helst motstander, og gjerne ble ydmyket på det groveste.

Selv om hans taktikk var perfekt match i enkeltkamper mot City, havnet vi milevis bak de på tabellen. Selv våre høye tabellplasseringer hadde et hav av poeng opp til Pep, medberegnet seierne over ham.

Selv om vi scorte mange mål i en god del kamper, sleit vi generelt med å bryte ned etablert motstand. Kunne vi ikke kontre, hadde vi ikke noe etablert grunnspill å falle tilbake på.

Selv om vi gikk en hel sesong uten bortetap, så spilte vi alt for mange uavgjort mot svakere motstand. Uavgjort ble nærmest omtalt som seier, selv om det kun gir 1 poeng, noe som er nærmere 0 enn 3.

Han gav seg nesten aldri på å bygge laget rundt Pogba. Det gjentok og forsvarte han flere ganger på pressekonferansene.

Lekkasjene fra garderoben var ukentlige under Solskjær, både før og etter Ronaldo. Det var ikke noe Ronaldo-fenomen, selv om å hente Ronaldo ikke hjalp, tvert imot.

Det var tilnærmet null taktisk innhold på pressekonferansene.

Vi spilte dårlig også før Ronaldo kom inn. Selv i kampene vi vant før han kom, var vi helt avhengige av enkeltmannsprestasjoner for å vinne.

At Solskjær fikk fyken synes jeg både da og nå var helt rett, og burde skjedd enda tidligere.

Vi fikk aldri noe som lignet et grunnspill eller en plan mot etablert motstander under Solskjær.

Men Solskjær var veldig god på å gjøre oss til et farlig kontringslag. Det var som en fiolin med én streng, men den strengen var jaggu finstemt. I alle fall til tider, utenom om de bølgedalene der vi sleit med alt og kunne tape poeng mot hvem som helst.

Det er egentlig lite som skiller våre Post-Fergie managere, til tross for at de er taktisk ulike.

Ingen har vært god nok.
Moyes var ren mismatch, og funket ikke i det hele tatt.
Van Gaal var hakket bedre, men ikke stort. (tendenser til noe bra, men håpløst siste tredel)
Mourinho, Solskjær og Ten Hag har alle både imponert og vært tidvis elendige.
Mourinho vant flere troféer.
Ten Hag vant ett trofé.
Solskjær ingen.

Under Ten Hag har vi vel tidvis sett et grunnspill, og sannsynligvis spilt vår mest friflytende fotball med intrikate angrepsmønster, post-Fergie. Problemet er at det har skjedd for sjeldent. Uansett, har vår beste ballbehandling vært under Ten Hag.

Så da står det mellom to managere for min del, om man skal utnevne vår beste post-Fergie.
Mourinho vant flest troféer, men spilte dyptliggende, kynisk kontringsfotball.
Ten Hag har fremstått naiv, men vunnet ett trofé, og har tidvis vist oss verdensklasse-fotball.

Jeg havner på Ten Hag som vår beste manager post-Fergie, med forbehold om at selv han ikke har vært god nok.

Det er den største fellesnevneren for samtlige post-Fergie; ikke gode nok, so far.

Den andre fellesnevneren er at samtlige har måttet operere under samme udugelige ledelse.

(Prøver å se bort fra spilleren Solskjærs legendestatus, og hans nasjonalitet. Om jeg hadde tatt hensyn til det, ville både nostalgi og ære malt et rosenrødt bilde. Vil vurdere ham uavhengig som manager, selv om, ja, det hadde vært ekstra magisk om han ble den nye suksessmanageren.)
post liked by: RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17787

Moyes fikk lite tid.
Ledelsenes manglende fotball kompetanse kom til uttrykk.
De skjønte ikke hvor vanskelig jobben var.
Woodward evnet heller ikke å hente spillere.
Moyes burde kanskje fått mer tid, seriøst ment.

Jeg synes tiden med Solskjær er den beste post Fergie.
Ergrer meg enda over det semi finale tapet i EL i 2020 for Sevilla.
En pokal der kunne betydd mye.

Spillet vårt har ikke blitt noe bedre etter Solskjær.
Det var fine tendenser i fjor, men denne sesongen er det svake greier.

Mener allikevel at vi må beholde Ten Hag, minst ut sesongen.

Siden dette er Solskjær tråden - og jeg har et ørlite håp om at du leser her Ole Gunnar 😄✌️.
Vi digga deg som manager også ❤️.
Både verdigheten du førte deg med, og den direkte fotballen og alle målene.
Vi har vel aldri hatt høyere XG post Fergie enn i to av sesongene under 2OLEgend heller.
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Cola2, Pwint, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Jan Erik
Posts: 2470
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7675
Liker mottatt: 8030

Kjipt, @Rød Pølse. Vi er enige da...var egentlig ute etter en krangel...

@10Hag og @Pink Final, enig i mye av det dere begge skriver, selv om dere er på litt ulike sider av saken. Gode poenger begge to. Jeg tenker at egentlig så har vel alle managerne etter SAF fått utdelt relativt dårlige kort pga dårlig ledelse, og for lite tillit når det virkelig buttet i mot. Så kan man diskutere hvor lang tid tar det å sette en effektiv spillestil, og få resultater med den? Det varierer jo selvsagt, og i United har det vist seg vanskelig. Kanskje rett og slett fordi det har manglet en sportslig ledelse? De viktigste tingene å få på plass i en klubb er A) penger og B) rekruttering. Har man det, betyr det litt mindre hvem som er trener. Så lenge det ikke er Lampard eller Gerrard da.
post liked by: 10Hag, Pwint, Tringe, Pink Final
Post Reply