Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

messilingard wrote: 26 Mar 2022, 21:11 @Cola2
En kontrakt på 5 år som kun en part kan bryte høres ut som en voldsomt risiko å ta i dagens toppidrett, ikke minst en unødvendig en sådan. Jeg sier ikke at vi ikke skal gi managere tid og tillit, men det må være fremgang også. I Solskjærs tilfelle så var det mangelen på nettopp fremgang som ble avgjørende.

Når det gjelder hvorvidt en manager trenger baller eller ikke så kan man fint si at Mourinho hadde et par svært store. Var han en god manager av den grunn? Spør du meg, så er svaret nei.
Fortsatt ikke svar på mitt hovedspørsmål. Hvor lenge sitter en manager, etter at Sir Alex ga seg, får de sparker og henter og henter en ny?
Skal man bygge noe, så gjør man det IKKE etter 1-2 år
Tar ikke dette opp for å kverulere, men tror mange managere som blir spurt, har dette med i betraktningen får de godar en jobb hos oss.
Som sagt tidligere TTT
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Forøvrig feil å diskutere dette i OGS tråden.
@messilingard får du flyttet dette over til en annen tråd, eventuelt starte en ny tråd

Deleted User 430

4 faste managere med 710,75 dager i snitt.
4 caretakere, inkl. Solskjær sine 3 mnd, med et snitt på 97 dager pdd.. Vil bli ca 113,5 i snitt ved utgangen av RR sin periode 31/5.

Svar godt nok, @Cola2? 😁

Edit; RR skal visstnok sitte som midlertidig frem til 30/6 og hvis han gjør dette vil snittet for caretakers bli 121,25 dager👌
post liked by: Cola2

Deleted User 595

Kan forsøke å svaret på spørsmålet:

1. Ingen manager post-Ferguson har gjort seg fortjent til å lede et langtidsprosjekt, Solskjær inkludert. Både Mourinho og Solskjær fikk fortjent sparken, delvis for å begrense og minimere skade.

2. Vi er bortskjemt med tanke på SAF-æraen. Managere som SAF, Wenger, Klopp og Pep er ikke normalen. Det er ikke normalt at en manager sitter veldig lenge med gjentakende suksess over mange år. Det er det herlige unntaket. Om vi skal få dette til igjen, må vi vente helt til vi er heldig og dyktig nok til å ansette en manager som evner å utvikle et spillemønster og en filosofi som tilsvarer kontroll i alle spillets faser. Spesielt må vi ha en manager som er taktisk predisponert til å bryte ned etablert motstand, og presse høyere enn brorparten av ligaen. Vi har ennå ikke hatt en slik manager, post-Ferguson.

3. Hvis, eller når, vi endelig får en slik manager, vil fansen være mer tålmodige. Vi tåler å tape kamper og ikke vinne ligaen på en stund, så lenge man ser konturer av og en utvikling mot denne typen spill, som nevnt i forrige punkt.

4. Selv om vi liker å tro at vi har en av verdens beste spillergrupper, er dette en sannhet med store modifikasjoner. Vi har 3-4 enkeltspillere som er verdensklasse. Disse ville kunne fått spille på de fleste lag, inkludert City, Liverpool, Real Madrid, osv. Utover dette, har vi alt fra veldig gode spillere, til middels gode spillere. Dette er ikke godt nok. City har 13-14 spillere som er verdensklasse. Liverpool har 9-10 spillere som er verdensklasse. Forskjellen er enorm, men kan utjevnes over noen år med gode vinduer.

5. Vi har hatt en tilsynelatende inkompetent ledelse under Woodward, hva gjelder rekruttering av managere. Forhåpentligvis kan dette snu nå.
Eierne får man ikke gjort noe med på kort sikt, så da må håpet ligge hos den nye ledelsen.

Så svaret blir: Manageren får sannsynligvis tid når det er rett manager, med rett spillergruppe, som spiller pro-aktiv, høytstående fotball i alle spillets faser, samt evner å spille gjennom ledd.
Last edited by Deleted User 595 on 26 Mar 2022, 22:53, edited 1 time in total.
post liked by: Cola2, messilingard, Pangaea
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Steinar Stenseth wrote: 26 Mar 2022, 22:39 4 faste managere med 710,75 dager i snitt.
4 caretakere, inkl. Solskjær sine 3 mnd, med et snitt på 97 dager pdd.. Vil bli ca 113,5 i snitt ved utgangen av RR sin periode 31/5.

Svar godt nok, @Cola2? 😁

Edit; RR skal visstnok sitte som midlertidig frem til 30/6 og hvis han gjør dette vil snittet for caretakers bli 121,25 dager👌
Og hver av disse har minimum 30-40 mil når de måtte gå (usikker på om det er Euro eller pund...).

Deleted User 430

Hver? Tallene jeg finner sier ca £38 mill til sammen for alle managere og deres støtteapparat..
post liked by: Cola2
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote:26 Mar 2022, 22:51 2. Vi er bortskjemt med tanke på SAF-æraen. Managere som SAF, Wenger, Klopp og Pep er ikke normalen. Det er ikke normalt at en manager sitter veldig lenge med gjentakende suksess over mange år. Det er det herlige unntaket. Om vi skal få dette til igjen, må vi vente helt til vi er heldig og dyktig nok til å ansette en manager som evner å utvikle et spillemønster og en filosofi som tilsvarer kontroll i alle spillets faser. Spesielt må vi ha en manager som er taktisk predisponert til å bryte ned etablert motstand, og presse høyere enn brorparten av ligaen. Vi har ennå ikke hatt en slik manager, post-Ferguson.
Ser vi på næringslivet i Norge, sitter Daglig leder maks 5-7 år før han søker seg bort
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Har aldri påstått at 1-2 år er nok. Moyes fikk ca en sesong, Van Gaal fikk to sesonger, Mourinho fikk ca 2,5 sesonger og Solskjær fikk rundt 3 sesonger. Utviklingen er i alle fall ganske tydelig på at managere får mer og mer tid i United. Moyes hadde for eksempel alt for kort tid til å overbevise, men hadde samtidig en umulig oppgave. Van Gaal ble et offer for Woodwards Galactios, Mourinho viste sitt sanne jeg etter tre sesonger og var tilslutt hatet av alt og alle. Solskjær manglet en tydelig spillestil og et godt system offensivt.

Jeg sier ikke at vi ikke skal gi en manager tillit og tid, men å gi en manager fem år uten å stille krav for hva som forventes av fremgang i løpet av de årene er ikke noe som blir gjort i dagens toppfotball. Man kan gjerne mene at Solskjær fortjente mer tid, men spør du meg så er tre sesonger mer enn nok til at vi bør kunne se tydelig fremgang når det kommer til spillestil og system.

Dersom vi får kloa i Ten Hag så vil jeg fint tåle 3-4 sesonger uten noe særlig sportslige resultater i form av et trofé. Men jeg forventer at vi kjenner igjen et system i måten vi spiller på. Fotballen utvikler seg mer og mer vekk fra tiden hvor individet vinner titler, nå er det laget som vinner. Da kan vi ikke bare godta at vårt eneste angrepsvåpen er kontringer eller å gi ballen til vår beste spiller og håpe på det beste.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Cola2 wrote:26 Mar 2022, 22:58 Ser vi på næringslivet i Norge, sitter Daglig leder maks 5-7 år før han søker seg bort
Næringslivet i Norge er ikke i nærheten av å være sammenlignbart. For å si det slik, det finnes flere CEOer i den vestlige verden med en svært høy kompetanse enn det finnes fotballmanagere som er gode nok for å vinne PL.
post liked by: Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

messilingard wrote:26 Mar 2022, 23:01 Næringslivet i Norge er ikke i nærheten av å være sammenlignbart. For å si det slik, det finnes flere CEOer i den vestlige verden med en svært høy kompetanse enn det finnes fotballmanagere som er gode nok for å vinne PL.
Tror nok du har rett i det.
Men mange av disse COEer startet og eier selskapet, er vel ikke lett å sparke Bill Gates eller Steve Jobs hvis han levde i dag
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Tall kan brukes til så mangt.
Man kan forsøke å bevise og motbevise ved hjelp av tall.

Et ubestridt faktum er at Manchester United scoret flere mål under Solskjær enn under noen annen post Fergie.
Allikevel tror jeg vi kan enes om at vi aldri så det tydelige grunnspillet vi ønsket å se mot etablert forsvar.
Målene kom allikevel.
Jeg kikket på den åpne siden til Understat
På XG fra 2014/15 til nå.
(Tall før 14/15 finnes ikke).

Understat XG

2014/15 van Gaal 1,507
2015/16 van Gaal 1,285
2016/17 Mourinho 1,544
2017/18 Mourinho 1,632
2018/19 Mourinho 1,659
2018/19 Solskjær 1,923
2019/20 Solskjær 1,930
2020/21 Solskjær 1,662
2021/22 Solskjær 1,557
2021/22 Carrick 1,363
2021/22 Rangnick 1,763

Dette gjelder kun PL.
Cuper er holdt utenfor.
United scoret veldig mange flere mål i cupene under Solskjær enn under noen av de øvrige.
Så antar XG der ville trukket tallene ytterligere opp.

Ikke overraskende var XG lavest under van Gaal.
Selv om vi da ‘styrte’ matchene.
Litt overraskende er det å se at under Mourinho hadde vi hele tiden stigende XG.
Og at tallene falt for Solskjær fra 2020/21, sesongen da vi scoret mest mål.

Som sagt, tall kan brukes til så mangt.
Dette beviser ikke all verden.
Kanskje bortsett fra den følelsen jeg ofte satt med under Solskjær.
United ønsker å score flere mål i denne matchen.
Den følelsen hadde jeg ikke alltid under van Gaal og Mourinho.
De ønsket gjerne å lukke matchene.
Og selv om XG er stigende under Rangnick, jeg har en følelse av at vi kommer til å slite med å score mål.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Jeg satt og med samme inntrykk, Pink. Og statistikken viser jo at vi scoret betydelig flere mål under Solskjær. Dette var utvilsomt en positiv utvikling under Solskjær. Selv om den medaljen har en like betydelig bakside.

Solskjær sa under pressekonferanser, spesielt de første månedene, at han ikke var fornøyd med 1-2 mål. Han ville ikke at laget skulle legge seg bakpå, men heller drepe kamper og score 3-4. Dette var vel og noe av det nærmeste han kom å snakke taktikk og filosofi.

Solskjær ville ha et angripende lag. Og målstatistikken viser ene og alene at der var han tildels suksessfull. Så vet vi jo hva manglene var og forble, mål og enkeltprestasjoner til tross.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Jeg synes vi var fryktelig omstendelige under van Gaal.
Det var en befrielse med Mourinho imo.
Mer direkte fotball.
Dessverre synes jeg han ble stadig mer defensiv.
Selv om XG sier motsatt.
Hvilket kan tas til inntekt for at både tall materiale og synsing ikke er absolutte sannheter.

Med Solskjær følte jeg at vi var direkte, som under Mourinho.
Forskjellen var at etter det første målet la Mou laget bakpå, mens under Solskjær gjorde vi sjeldent det.
Har også inntrykk av at vi angrep med flere mann enn både under van Gaal og Mou.
Det kan være feil, det går på synsing.
Kan også tenkes at Solskjær som gammel spiss ba laget skyte mye.
Her var det i hvert fall helt åpenbart en stor forskjell i filosofi fra van Gaal.
Der avslutninger nærmest ble sett på som å gi bort ballen 😆😉
post liked by: Pangaea, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Pink Final wrote: 27 Mar 2022, 09:42 Jeg synes vi var fryktelig omstendelige under van Gaal.
Det var en befrielse med Mourinho imo.
Mer direkte fotball.
Dessverre synes jeg han ble stadig mer defensiv.
Selv om XG sier motsatt.
Hvilket kan tas til inntekt for at både tall materiale og synsing ikke er absolutte sannheter.

Med Solskjær følte jeg at vi var direkte, som under Mourinho.
Forskjellen var at etter det første målet la Mou laget bakpå, mens under Solskjær gjorde vi sjeldent det.
Har også inntrykk av at vi angrep med flere mann enn både under van Gaal og Mou.
Det kan være feil, det går på synsing.
Kan også tenkes at Solskjær som gammel spiss ba laget skyte mye.
Her var det i hvert fall helt åpenbart en stor forskjell i filosofi fra van Gaal.
Der avslutninger nærmest ble sett på som å gi bort ballen 😆😉
Van Gaal var bare GAAL! En klin kokos mann! Feig defensiv fotball og kjedelig nonstop.
Å den evige Sytinga og klaginga hans om alt mulig!
Noe av det han klagde på mest var at man ikke fikk fri i jula. Vel når du tar over en engelsk klubb så vet du at jula er høytid i engelsk fotball.
Men er vel bra for han nå som han var pensjonist og nå har landslaget så får han tid med kona og barna sine så man slippper å høre syting og klaging om dette!

Mener Van Gaal er den største tabben man har ansatt etter Fergie.

Håper vi aldri ser en slik type i sjefsstolen på OT igjen!
Glory Glory Manchester United!!!!

Deleted User 595

@Pink Final: Vi har ganske så like inntrykk av van Gaal, Mourinho, og Solskjær! Statistikk eller ei ;P

Under Mourinhos andre sesong syntes jeg vi var på vårt mest solide post-Fergie. Men det var fortsatt tidvis dørgende kjedelig, og med en lite sjarmerende spillergruppe. Ingenting slår kjedsomheten under van Gaal, selv om vi begynte å utvikle oss til det bedre før han fikk fyken.

Tror alle 3 hadde gjort det bedre med en sterkere spillergruppe, men at det uansett hadde vært behov for en nytenkende og taktisk innovativ manager, for å ta oss dit vi vil være.
Last edited by Deleted User 595 on 27 Mar 2022, 10:03, edited 3 times in total.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote:27 Mar 2022, 09:42 Med Solskjær følte jeg at vi var direkte, som under Mourinho.
Forskjellen var at etter det første målet la Mou laget bakpå, mens under Solskjær gjorde vi sjeldent det.
Enig her, og det stemmer også med "følelsen" i disse periodene. Selv om Mourinho vertfall til tider likte å hevde det motsatte, så er han en grunnleggende defensiv/safety first manager. Solskjær var ikke det. Det er likevel noen likheter i spillestil selvsagt, at Solskjær også likte å kontre, men de hadde en annen tilnærming til kampene likevel. Selv da Mourinho var i Chelsea var han ofte ganske defensiv, men så scorte de likevel mange mål på kontringer osv, når det andre laget måtte ta sjanser. De kunne være drepende på den måten, eller "flat track bullies" som en del skrev. Som du sier, tall kan brukes til så mangt. Vi må vel uansett se dypere enn på xG osv. Og da har sikkert ikke vi menige nok kompetanse og kunnskap. Det er en grunn til at sports science og analyse har blitt en stor og større del av fotballen.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2

Deleted User 595

@Sir Alfie Rey: Hehe, forsåvidt enig. Van Gaal er nok en smule "gaal", eller eksentrisk. Det er mange som syntes han var et friskt pust på pressekonferanser og sidelinja. Personlig virket han mer som en klovn. Men han var jo fan av Mike Smalling, i det minste!
Post Reply