[PL]Liverpool - Manchester United (05-03-2023)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4668
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2599
Liker mottatt: 10549

Helt enig @Mr H.

Bruno har vært en glimrende kaptein for oss i mange måneder, etter to sesonger med en kaptein som i motgang luntet rundt og så ut som noen hadde stjålet lunsjen hans.

Det kokte over for Bruno i går, det ble for mye energitap på dustete ting. Ekstrem vinnervilje gir ofte dårlige tapere, og han scorer nok skyhøyt på begge. Inntrykket mitt er at Brunos stil gir energi til omgivelsene 90 prosent av tida, så lenge vi har mulighet til å vinne. Da håpet var ute i går, ble han dessverre mer destruktiv.

Og denne såkalte «sutringen» han alltid får kritikk for… En kaptein SKAL være i øret på dommer, med- og motspillere, ikke være en høflig gentleman som shaker hands før og etter kamp og ellers ikke gjør noe ut av seg og har plettfri vandel. Som alltid når noen kommer med denne, sier jeg bare «Roy Keane». Kjeftet medspillere og dommer huden full i hver eneste kamp. Viftet med armene gjorde han også! Og flere ganger ødela han for laget gjennom å pådra seg idiotiske og unødvendige utvisninger. Ikke noen mester i å regulerer følelsene han heller…

Likevel er det liten tvil om at Bruno gikk for langt i går, han spilte som en rasende mann uten kontroll, noe han ganske sikkert også var. Regner med at ETH setter noen regler for hvor grensa går. Men at dette skal være et gjentagende og vedvarende problem? Tull, han har løftet oss etter håret mye oftere enn han har hemmet oss. Kanskje kan Casemiro eller Varane være bedre, men en av dem er fersk og svak i engelsk, den andre ofte skadet.

Registrerer også at mesteparten av kritikken kommer fra scousere og andre fans. Som om de har noe med hvem som er en «verdig» United-kaptein…
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14578
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23146
Liker mottatt: 19101

Analysen til Eide snakker om midtbanen, den krigen tapte United, han nevner også WW som en stor svakhet og vil ha han minst mulig på banen fremover.

Så der er han på linje med @messilingard som er tydelig på at WW begrenser oss.

Eide er litt inne på noe annet @messilingard skriver; EtH setter opp laget der noen får andre posisjoner enn sine beste posisjoner. Analysen går også på at det hjalp litt når Bruno ble flyttet inn i midten fra venstrekanten.

Jeg mener fortsatt at Shaw og DDG kunne ha minsket antall baklengs med normal innsats. Men skal ikke ta bort noe fra Liverpool's opptreden. Et godt bilde på det var når Salah dro noen finter som førte til at Martinez tryna i forvirring...Vondt å se...


Jaja, kampen begynner å slippe taket i sjela litt i kveld, men denne var tung å fordøye gitt.

Gruer meg til Betis, men tror på litt comeback.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Ryder, RedTrafford, messilingard, Pwint
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4415
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9374

@Blodfink

Jeg sender inn et tilbud til united.no og sier at jeg gjør jobben til Eide bare litte granne billigere!
post liked by: Blodfink, Pwint
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14578
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23146
Liker mottatt: 19101

Hehe, jeg tenkte når jeg leste analysen at kanskje du er Eide @messilingard ?
post liked by: Pink Final, Pwint
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4415
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9374

@Blodfink

Aldri vært trener før, men mener jo selv at jeg kunne ledet hvilket som helst lag til CL flere år på rad. Har i alle fall tonnevis med erfaring fra FM!
post liked by: Pink Final, Pwint, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

FigoFernandes
Posts: 140
Joined: 13 Aug 2022, 19:08
Liker gitt: 91
Liker mottatt: 351

Blodfink wrote: 06 Mar 2023, 20:58 Analysen til Eide snakker om midtbanen, den krigen tapte United, han nevner også WW som en stor svakhet og vil ha han minst mulig på banen fremover.

Så der er han på linje med @messilingard som er tydelig på at WW begrenser oss.

Eide er litt inne på noe annet @messilingard skriver; EtH setter opp laget der noen får andre posisjoner enn sine beste posisjoner. Analysen går også på at det hjalp litt når Bruno ble flyttet inn i midten fra
Og det som er litt skremmende, er at dette ikke justeres tidligere i kampen og i hvert fall i pausen. Liverpool sin midtbane har vært svak i nesten hele år og Fred, Casemiro og en hvilken som helst annen spiller enn WW ville klart å demme opp slik at man hadde unngått 2 og 3-0. På 1-0 står egentlig Fred bra plassert, men blir for ivrig, som også Eide påpeker, og går for tidlig ut og åpner et hav av rom for Gapko. Jeg hadde tålt et tap på Anfield, men måten det skjer på, er skremmende. United har vært gode og fått en fin flyt, men det måtte stoppe en gang, men at man skulle kjøre inn i en fjellvegg i 100 km/t, det hadde jeg ikke trodd. Kampene før landslagspausen bør ende med avansement i EL (selv om jeg faktisk tror at det lønner seg for United sånn belastningsmessig å ryke ut), 3p mot Southampton og videre i FA-cupen. Litt redd for at kampprogrammet blir for hardt med to cuper igjen og viktige kamper i PL. Jeg tror man er litt for avhengig av å ha de samme 11 hver kamp (for uten noe rotasjon på kantene).

Jaja, on to the next one. Enkeltkamper går heldigvis stort sett fort inn i glemmeboka, selv om jeg frykter at man blir minnet på denne kampen litt for ofte...
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

Pink Final wrote: 06 Mar 2023, 20:23 Jeg bare spekulerer her.
Ikke noe jeg skal stå knallhardt på.
Men et forum er til for å dele det man tenker om matchen.
Mye mulig jeg tar fullstendig feil.
Selv om jeg mener jeg har to poeng her
Vi spekulerer jo bare alle mann, så det er helt greit 😅
Selv tolker jeg det motsatt av deg, at det var en passiv inngang med håp om en kontring. Bruno på til venstre for å hjelpe Shaw med løpene til TAA hjemover og Rashford på topp i håp om en pasning i bakrommet på en overgang/kontring. Dalot på bakgrunn av dette også. Hakket kvikkere til å spille en pasning under press, enn hva AWB ofte er, noe som er viktig mtp løpene til Rashford.

Mest sannsynlig har vi feil begge to og EtH hadde en ryddig plan. Var bare spillerne som ikke fulgte den, som han selv sa 😅
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ryder wrote: 06 Mar 2023, 20:52 Og denne såkalte «sutringen» han alltid får kritikk for… En kaptein SKAL være i øret på dommer, med- og motspillere, ikke være en høflig gentleman som shaker hands før og etter kamp og ellers ikke gjør noe ut av seg og har plettfri vandel. Som alltid når noen kommer med denne, sier jeg bare «Roy Keane». Kjeftet medspillere og dommer huden full i hver eneste kamp. Viftet med armene gjorde han også!
Føler at det er en markant forskjell på disse to, både spillerne og væremåten. Det er forskjell på å sutre og kjefte. En Roy Keane I går hadde løpt rundt som en løshund med rabies, sikkert klipt med noen på veien også og fått rødt kort mens han fortsatte å skjelle ut laget på veien ut. Bruno filmer, slutter å løpe, klager på alt og alle og, ikke minst, klapser til linjedommeren. Massiv forskjell..

Har null problemer med når Bruno kjefter på dommer, motstander eller medspillere, men det er ikke akkurat det han driver med når det virkelig butter imot. Da går bryteren over til ren sutring og det er ikke en leder veldig, i mine øyne.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4415
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9374

Steinar Stenseth wrote: 06 Mar 2023, 23:23 Bruno filmer, slutter å løpe, klager på alt og alle og, ikke minst, klapser til linjedommeren. Massiv forskjell..
Det "klapset" på linjedommer er vel greit dratt ut av proposisjoner. Ser hele Twitter går bananas for noe som egentlig er en-ikke sak.

Ellers så er det helt fair å kritisere Bruno for hans jobb som kaptein. Det blir for mye negativt kroppsspråk for min del og det er egentlig det jeg reagerer mest på.
post liked by: Pwint
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4668
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2599
Liker mottatt: 10549

Er det en som aldri har sluttet å løpe i år, så er det nettopp Bruno (og Fred).
Bortsett fra det siste kvarteret i går, på 0-5. Da gikk rullegardina ned, som jeg også skrev over her. Det skal ikke skje, men det har altså ikke skjedd før så vist jeg kan huske. I alle fall ikke i den grad at folk skal få begynne å skrive om historien og framstille det som om dette er standarden.
Last edited by Ryder on 07 Mar 2023, 09:18, edited 2 times in total.
post liked by: Pwint, red
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

@Pink Final Selvsagt lov med meninger ;-).
Men syv mål inn, da må spillerne gå i seg selv.

Deleted User 430

messilingard wrote: 06 Mar 2023, 23:58 Det "klapset" på linjedommer er vel greit dratt ut av proposisjoner. Ser hele Twitter
Baserer null og niks av meningen min ut ifra på hva som står på Twitter ol., bare så det er sagt 😅 Syns det er et ekstremt lavmål å bli fysisk med dommerstanden uavhengig hvor alvorlig, eller ikke, det måtte være.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ryder wrote: 07 Mar 2023, 01:05 I alle fall ikke i den grad at folk skal få begynne å skrive om historien og framstille det som om dette er standarden.
Standarden i motgang er, i mine øyne, økende grad av filming, sutring/klaging og ufinheter. Det er ikke å skrive om historien, akkurat. At det kommer til nye, eller faller fra andre, elementer fra tid til annen kan selvfølgelig skje, men blir for negativt for min del.

Er helheten det går på for meg når jeg sier at jeg ikke ønsker han som kaptein på fast basis, ikke enkelttilfeller/elementer.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7576
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27078
Liker mottatt: 17645

Selvsagt skal spillerne stå til ansvar @offside.
Bare et forsøk på å forklare hvorfor laget klappet sammen det med fansen deres.
De lagde et vanvittig trøkk.
post liked by: offside
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4415
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2832
Liker mottatt: 9374

Steinar Stenseth wrote: 07 Mar 2023, 09:43
messilingard wrote: 06 Mar 2023, 23:58 Det "klapset" på linjedommer er vel greit dratt ut av proposisjoner. Ser hele Twitter
Baserer null og niks av meningen min ut ifra på hva som står på Twitter ol., bare så det er sagt 😅 Syns det er et ekstremt lavmål å bli fysisk med dommerstanden uavhengig hvor alvorlig, eller ikke, det måtte være.
For min del så ser det bare ut som om at han gir dommeren et lite dytt for å komme seg ut av veien. Ingenting galt i det i mine øyne. Får være grenser for hvor godt beskyttet dommerne skal være også.
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 661

Håper spillere og støtteapparat går videre raskere enn oss fansen etter en slik kamp. Ingenting bli fortar historie enn en fotballkamp som en viss avdød lektor fra Fannrem sa.
Viktig å slå tilbake med én gang. Håper på en del forandringer på laget mot Betis.
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4668
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2599
Liker mottatt: 10549

Steinar Stenseth wrote: 07 Mar 2023, 09:43
Standarden i motgang er, i mine øyne, økende grad av filming, sutring/klaging og ufinheter. Det er ikke å skrive om historien, akkurat. At det kommer til nye, eller faller fra andre, elementer fra tid til annen kan selvfølgelig skje, men blir for negativt for min del.

Er helheten det går på for meg når jeg sier at jeg ikke ønsker han som kaptein på fast basis, ikke enkelttilfeller/elementer.
Vi får nok bare være uenige om hvor stort problem dette er og i hvor stor grad det har hemmet oss denne sesongen. For meg veier fordelene solid opp for ulempene.
Jeg ønsker å ha lagets naturlige leder på banen (garderoben aner jeg ingen ting om) som kaptein. Denne sesongen (og foregående, forsåvidt) har det for min del tydelig sett ut til å være Bruno, selv om Varane og på sitt vis Casemiro har meldt seg som utfordrere. Så trenger også Bruno å få høre og lære hvor grensene går og hvilket ansvar det medfører. Tar det for gitt at ETH har gitt ham klar beskjed om det etter Liverpool. Bruno framstår i tillegg (både på banen og i intervjuer) som en svært fotballklok spiller, tipper ETH setter pris på å ha noen som faktisk skjønner det taktiske og som kan instruere medspillere i tråd med det manageren ønsker. Han er heller aldri skadet og alltid tilgjengelig, faktisk et viktig poeng. Du bør ikke ha en kaptein du VET ikke kommer til å spille en tredel av kampene.

Det avgjørende her er uansett ikke hva motstanderfans eller vi måtte mene - men hva lagkameratene tenker. Er han bare en masete og irriterende mygg i øret som gjør prestasjonen deres dårligere, eller er han konstruktiv nok til at de blir bedre av det? Tilfører eller stjeler han energi fra laget? Det kan ingen av oss svare på, men det gjøres helt sikkert en vurdering etter sesongen.

Mer generelt, og ikke nødvendigvis rettet mot noen av dere - mer som en observasjon rundt anti-Bruno-hysteriet etter kampen:

Det hadde neppe skjedd i et annet land. Synes mye av argumentasjonen rundt omkring bunner litt i en holdning der «engelskmannen/iren/skotten kjefter (bra), latinoen syter (dårlig)», selv om ingen av oss vet hva som faktisk sies og hvor konstruktivt og nyttig det er. Roy Keane var jo mye mer macho busemann enn Bruno, og passer sånn sett mye bedre inn i den britiske fotballkulturen og det vi har vokst opp med som akseptabel og ønskelig framferd på banen. Men at Keane dermed alltid handlet til lagets beste når det kokte, vet vi jo ikke stemmer. Keane gjorde utallige idiotiske ting med kapteinsbindet på armen, som direkte førte til poengtap. Voldelig og truende oppførsel, mange røde kort og karantener. Elsker Keane, men han hadde sannelig sine feil og utfordringer, ikke minst i motgang.

I den britiske macho fotballkulturen er det mer aksept for å få utløp for sinne og frustrasjon gjennom å sparke ned motstanderen og få rødt kort enn å filme i ny og ne. Andy Robertson falt også ned og holdt seg i ansiktet og rullet rundt da Antony sparket ham i skuldra på søndag. Men han er jo en tøff og hardtarbeidende skotte, de driver som vi vet ikke med sånt, så da lar vi den ligge. Litt karikert fra min side så klart, men det elementet ligger og slurer i bakgrunnen av samtalen hele tida. Så kan vi sikkert være enige om at vi ikke er glad i filming, samtidig er det vel på tide å innse at Premier League er en internasjonal liga der topplag bruker alle slags triks for å vinne - og at de brukes relativt jevnt av alle spillere av alle nasjonaliteter. At Bruno nå liksom blir singlet ut som en versting her, blir urimelig for meg, og mest av alt et uttrykk for at vi igjen er fryktet og at ABUs koker tynn suppe på en rusten spiker.
Last edited by Ryder on 07 Mar 2023, 12:24, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Can2
Post Reply