[PL]Liverpool - Manchester United (05-03-2023)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10427

Liverpool Manchester United

Premier League
Søndag 5. mars kl. 17.30
Anfield, Liverpool
Dommer: Andy Madley


Innbyrdes oppgjør:
Manchester United: 90
Uavgjort: 68
Liverpool: 80

Fem siste:
PL 2022: United - Liverpool 2-1
PL 2022: Liverpool - United 4-0
PL 2021: United - Liverpool 0-5
PL 2021: United-Liverpool 2-4
FAC 2021: United - Liverpool 3-2

Skader/suspensjoner:
Ute: Donny van de Beek, Anthony Martial og Christian Eriksen
Usikre: Luke Shaw


Dette blir en litt uambisiøs tråd pga mye jobb samt en feber som kom snikende i går…

Det er deilig å skrive det: For første gang på mange år er det Manchester United som er en klubb i medvind og på bratt stigende kurs, mens Liverpool famler rundt etter svar på hvorfor de framstår som en blek kopi av laget som nesten vant alt så sent som forrige sesong.

Sist Liverpool hadde en svak sesong, var det mer åpenbare årsaker: Virgil van Dijk, en klart bedre spiller da enn nå, ble langtidsskadet. Laget tapte en rekke kamper på kort tid, men spurtet svært godt med kapteinen tilbake på slutten. I år har det vært rusk i maskineriet hele sesongen, og mange spekulerer nå i fullt alvor på om dette er slutten for Jürgen Klopps irriterende vellykkede regjeringstid på Merseyside.

Alle i og rundt klubben klør seg i hodet over hva som er galt og hva som skal til for å snu trenden. Aldrende nøkkelspillere? Skader? Tom for astma-inhalatorer? Kanskje er det rett og slett sånn at Klopp – med sin krevende og intense stil – har nådd så langt han kan med denne spillergruppa. Etter å ha vært nær en historisk kvadruppel i fjor, men kun endt opp med de to minste trofeene, er det kanskje naturlig at slitasjen rett og slett er større enn motivasjonen for den rutinerte stammen i laget. Liverpool må ta et valg: La Klopp bygge et nytt lag med en ny stamme, eller ha tro på at en annen manager kan få mer ut av de som allerede er der.
Uansett hva de velger, gir det oss forhåpentligvis noen sesonger der de famler litt i mørket. Likevel: Med upålitelige Tottenham og Newcastle som konkurrenter, tør jeg ikke vedde imot at de klarer å karre seg til fjerdeplassen og CL-spill neste sesong. Det kan også gi dem halmstrået de trenger for å hente spillere som Bellingham. Come On You Spurs!!

Hva med oss? Vi vinner fotballkamper. Ikke alltid i suveren stil, men vi vinner fotballkamper. Det tror jeg stort sett vi vil fortsette med resten av sesongen, ETH har beslaglagt alle hvileputene som spillerne vasset rundt i på Carrington i fjor, låst dem inne i safen og spist nøkkelen. Vi er blitt noe av en maskin. To kamper i uka i flere måneder i strekk? Ikke noe problem, vi vinner fotballkamper.

Kampene mellom United og Liverpool lever uansett alltid sitt eget liv. Da de var suverene på 80-tallet slo vi de ofte, vi røk også på jevnlige tap mot dem da vi var konger på 90- og 00-tallet. Selv har jeg alltid vondt i magen før kamper mot Liverpool og gleder meg aldri – selv ikke til denne. De har fortsatt spillerne til å slå oss dersom de har dagen.

Men: I fjor slo de oss 4-0 og 5-0. Er det noen som med hånden på hjertet frykter noe lignende denne gangen? Aldri i verden, vi er blitt et mye bedre lag og de er blitt betraktelig dårligere. Vi har selvtillit, Liverpool virker skjøre.

Så hva sier du, Klopp, på tide å sende «mentality monsters»-trofeet videre langs M62 til en klubb noen mil lenger øst?
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pancho P, Buchan, Pink Final, Pwint, Can2, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Glimrande post og langt frå så uambisiøst som du hevdar sjølv, @Ryder😊 Eg trur det er ein kombinasjon av faktorar som har ført til Liverpool sin etterlengta nedtur. Måtte den uansett fortsette lenge! Er det ikkje slik at vi har henta ein av medisinmennene deira?🤔

Eg har same forhold til Liverpool-kampane som det du har. Kvier meg i dagevis og kvart minutt av kampane er intens liding. Reknar oss som favorittar mot the dippers på Anfield for første gang på mange år, men innrømmer glatt at den følelsen også er skremmande. Suksessen til dei raude Mikke Mus'arane på 80-talet har rett og slett øydelagt eitkvart rasjonelt forhold eg kunne hatt til klubben og eg fryktar dei trass i problema deira denne sesongen. Uansett er det lite som er så stimulerande som ein seier på Anfield. Om vi i tillegg kunne greie det med å dominere spelet og vinne komfortabelt, ville sesongen allereie vere fullkommen.
post liked by: Buchan, RedTrafford, Pink Final, Pwint, Can2, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18968

Satser på at tavla på Anfield viser 0-9, så vi får jevna ut målforskjellen siste 5 mot detta fæle laget.

Edit: Det blir ikke enkelt, men håper EtH går i sin landsmann LvG's fotspor :blush: , og gjør det til tradisjon å vinne på Anfield i PL.

Vi har to seiere etter at Fergie slo dem der i 12/13: LvG's (nesten) to sesonger.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Pwint, Buchan, Can2, Belfastboy
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Selvom formen til Liverpool ikke er all verden, frykter jeg denne kampen.
Form og tabell posisjon gjelder ikke i disse kampene.
Må nesten si meg fornøyd med U her. Viktig at avstanden opprettholdes.

Laget blir vel ganske forventet vil jeg tro, med unntak av HB, VB og makkeren til Case.

Vil jo ikke overraske heller hvis Ten Hag greier å få solgt ideen om seier heller da :D
post liked by: Pancho P, Pink Final, Pwint, Buchan, Can2, Blodfink, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Fin tråd @Ryder.
Vi gjør jo dette på fritida, innimellom hverdagens gjøremål.

Alltid en ekstra spenning knyttet til disse oppgjørene.
Historisk bør Liverpool fansen være mest nervøse, da vi har innbyrdes overtak.
Og lenge hadde vi overtaket på dem selv på Anfield i PL.
Jeg holder oss som små favoritter på søndag, 55-45.
Vi er i enormt god form, og vi ser bedre ut i alle spillets faser.
Men disse matchene lever ofte sitt eget liv.
Under det gjensidige hatet ligger det gjensidig respekt.
Begge er litt redde for hverandre.

Jeg digger ellers at rivalriet går forbi fotball.
Her i Norge har vi ikke mye av den type rivaleri, Fredrikstad vs Sarpsborg er vel det som minner mest om Manchester vs Liverpool eller Newcastle vs Sunderland for den saks skyld.
Der byene har sloss om de samme jobb oppdrag, og innbyggerne har sloss om de samme jobbene.
To jevnbyrdige byer som har byttet på å føre an.
Stolthet, hat, respekt, beundring, misunnelse, mistenksomhet…..
Jeg blir aldri lei av å lese om Manchester vs Liverpool rivaleriet.
To verdensmetropoler kun 5,5 mil fra hverandre.
Med verdens første industriby vs verdens største dokksystem (havn).
Bomullen, med Manchester Royal Exchange og Liverpool Cotton Exchange.
Og Manchesters King Cotton.
Verdens første passasjer jernbane, med verdens første dobbeltspor, verdens første lyssignaler,
verdens første rutetabell osv osv.
For ikke å glemme den gang verdens største skipskanal, som virkelig antente forholdet mellom Manc og Scouse.
Image Kultur, industri, shipping, bomull, historie, musikk, fashion (fotball fashion) og ikke minst selve fotballen.
Som tidvis har vært så intens at det alltid ble bråk mellom supporterne til de fire klubbene United, City, Everton og Liverpool.
Manc v Scouse på sent 70 og gjennom 80 tallet var lik supporterbråk.

Det hadde vært så deilig å slå dem på søndag.
Jeg tror vi gjør det!
Vi vinner på Anfield!
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pwint, Buchan, Ryder, Blodfink, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18968

RedTrafford wrote: 02 Mar 2023, 18:52 Må nesten si meg fornøyd med U her
Nei, jeg orker ikke å tape poeng mot scouserne :fire: :ghost: Vi skal jo forbi City og Ars.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Can2, Pwint
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Hehe @Blodfink

Du skjønner det at hvis jeg skriver at jeg tror vi vinner mot Pool, ja da går det jo ofte slik det gjør på oddsen.🤣
Bare i går bommet jeg på 4 av 5🤣
post liked by: Pancho P, Can2, Blodfink, Pwint, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 882
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7721
Liker mottatt: 2582

Herlig tråd @Ryder ! Fin lesing en fredagsmorgen, som det ble for min del.

Tenker det samme som flere her, alltid en nerve i disse kampene. Alltid en spenning. Skolekamerater fra den gang da og arbeidskamerater nå som er 'Pool-supportere er så innmari kjepphøye når Scouserne gjør det bra. De er ganske stille nå om dagen...
litt fristende å sitte der i stillhet med dem å plutselig si "Hæ!? Jeg har ikke sagt et ord om fotball, jeg!". Håper inderlig jeg får sjansen til det på mandag. 😎
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Blodfink, Pwint, Pink Final, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2809
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 12959
Liker mottatt: 8319

Håper på minst ett poeng her, men selv om det blir tøft så tenker jeg at vi bør være favoritter slik vi spiller for tiden.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Pink Final, Can2, Pancho P
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Etter at PL ble opprettet i 1992 har vi vunnet 12 ligamatcher på Anfield.
7 har endt uavgjort og Liverpool, har vunnet 11.
Så vi har minst grunn til å være nervøse.
De sliter tradisjonelt mot oss, spesielt på Old Trafford.
Men selv på Anfield sliter de med å slå oss.
post liked by: Can2, Pancho P, JørgenT, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10427

Klopp brukte jo noen år på å knekke koden mot oss, ofte virket de nervøse når de skulle møte United.
Dessverre har det endret seg de siste årene, og vi har også gått inn i de kampene med liten tro på oss selv.

Helt andre forutsetninger nå, selvsagt. Men liker bare sånn passe alle skriveriene rundt omkring som nærmest fastslår at vi kommer til å vinne og at rollene er snudd helt på hodet. Tror heldigvis ETH og laget er litt mer nøkterne og skjønner hvor tøft det kan bli.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Varane må visst ha en ‘late fitness test’ i morgen for å se om han er klar til kamp eller ikke.

Huff. Ikke gode nyheter. Håper virkelig han rekker kampen. ten Hag må gjerne overraske oss med noe annet som f. eks Dalot på backen. Sancho istedenfor Antony. Rashford på topp. Eller noe sånn. Men vi trenger Varane og Martinez i midtforsvaret.. med Casemiro foran seg. 🤞
post liked by: Pwint, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Ryder wrote: 04 Mar 2023, 11:02 Men liker bare sånn passe alle skriveriene rundt omkring som nærmest fastslår at vi kommer til å vinne og at rollene er snudd helt på hodet. Tror heldigvis ETH og laget er litt mer nøkterne og skjønner hvor tøft det kan bli.
Hvis du mener svart/hvitt fremstilling i media er jeg 100% enig.
Hos en del journalister blir lag og enkelt spillere enten hauset opp i skyene eller nærmest latterliggjort.
Enten eller, svart hvitt fremstilling som ikke er troverdig.

Ja, å komme til Anfield er alltid en av årets, om ikke årets tøffeste bortematch.

På den annen side, når litt mer jordnære journalister skriver at vi er små favoritter er det på sin plass synes jeg.
Riktignok har Liverpool en god hjemme stats med 8-3-1 i PL.
Og de har kun ett enkelt tap på sine siste trettifem i ligaen på Anfield.
Men de har spilt mange svake matcher denne sesongen.
Vi derimot ser solide ut.
For eksempel har vi scoret minst 2 mål i hver av våre 12 siste matcher.
Vi har tatt flest poeng av alle etter VM (etter Ronaldo exit).

Jeg synes det er riktig av media å skrive at vi er favoritter i dag.
Like riktig som når de skriver at vi kommer til å møte en fiendtlig atmosfære på Anfield.
Det er konstatering av to stykk fakta.
Selvsagt kan det skje at The Kop blir stille som østers etter noen få minutter.
Selvsagt kan det skje at de spiller oss av banen.
Mest trolig blir vi møtt av et intenst trykk.
Og mest trolig vil vi være minst like gode som dem etter hvert som matchen skrider fram.
Trolig litt bedre enn dem utover i kampen.

Vi United fans har gjennom åras løp ledd mye av Pool fansen.
Om deres ‘vi er verdens beste’ ditt og datt.
Vi er ‘egentlig det beste laget’.
Selv den gang de havnet 20 poeng bak oss under Benitez.
Men én ting skal de ha - noe jeg beundrer dem litt for.
Deres evne til å tro på sitt eget lag.
Følgende setning er ikke et stikk til noen her;
Noe av det mer fotballirriterende jeg ser, er når United fans snakker ned sitt eget lag og sine egne spillere.
Man har funnet seg en eller to favoritter i laget, men resten er bare crap og bør byttes ut/selges/forsvinne fra klubben vår.

Jeg synes vi har grunn til å se på oss selv som små favoritter i dag.
Så får jeg evt tåle å måtte få den i trynet kl 19.30 i kveld.

Beklager om dette ble en liten mini rant.
Jeg synes bare vi er i bedre stand enn dem, og at de bør være mer nervøse enn oss 😊
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Det er ingen grunn til å tro at vi ikke skal kunne slå Liverpool på Anfield i dag. Vi har fremstått ekstremt solide i lang tid og nylig sendt Barcelona ut av EL. Men i storkamper går jeg alltid inn i kampene som pessimist og i dag blir ingen unntak.

Samtidig er jeg ikke like pessimistisk som tidligere sesonger, for nå har vi faktisk et lag som også ser ut som et lag på banen. Det er mye som skal gå galt for at vi f. eks slipper inn 4-5 mål, som vi har funnet på å gjort tidligere, men arbeidsuhell kan selvfølgelig skje.

Litt irriterende at vi kunne møtt dette laget uten van Dijk og Konate om vi hadde møtt de for et par uker siden.

Tre poeng i dag hadde vært helt hinsides. :bump: Lever greit med uavgjort, men blir skuffet om vi taper. Og i hvert fall hvis vi taper fullt fortjent.

Det er på tide å vise at vi igjen, endelig, er bedre enn dette søppellaget fra Merseyside. Vi skal havne foran dem på tabellen i år.. og årene som kommer.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18968

Shaw (om han er klar) går inn som stopper? Malacia da inn på backen. Om Shaw og Varane er ute, er det litt krise, samtidig har alle hevet seg litt under EtH, Malacia klarer seg bra nok, så er det Mag eller Linde som må holde fortet bak der da.
LUHG!
Post Reply