[EL] FC Barcelona - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

FC Barcelona - Manchester United
Europa League
Torsdag 16. februar kl. 18.45
Camp Nou, Barcelona

Innbyrdes:
Manchester United: 3
Uavgjort: 4
FC Barcelona: 6

Skader United:
Eriksen og Van de Beek er langtidsskadde. Antony, Martial og McTominay er alle usikre.

Suspendert United: Martínez, Sabitzer


Torsdag kveld frå Nyenga
Underteikna har i skrivande stund sett den dramatiske MMA-kampen frå Elland Road i opptak og er dermed fire timar forseinka i ekstaserusen. Vårt kjære United tok tre knallsterke poeng mot ein motstandar som heller ville tevle i rævkrok, ryggtak, taskenspel og andre aparte aktivitetar og ein kan nok rekne med ein heilt annan kamp mot distingverte katalanarar på Nyenga, eller Camp Nou, som det gjerne heiter på det innfødde språket. Eg vil ikkje dvele ved Leeds lenger enn høgst nødvendig, men etter det unødvendige poengtapet på Old Trafford i midtveka, var det sødmefylt å klubbe The Yorkshire Clobbers i deira eigen leikegrind (evt. boksering). United er utvilsomt på rett veg med den kyndige og sindige maestroen frå Haaksbergen og byta i den andre omgangen vart orkestrerte med symfonisk presisjon og eleganse. No er også virtuosen Casemiro klar for kamp etter to kampar ute, mens "Licha" Martínez må finne seg i å sitte på orkesterplass p.g.a. suspensjon.

Barcelona mot Manchester United i Europacupen burde vere synonymt med semifinale eller finale i den gjevaste turneringa på kontinentet. Når dei to laga møtast i play-off til cuprundane i Europaligaen, seier det litt om uføret dei to majestetiske klubbane har hamna i dei seinare åra. Blau-grana har ikkje vunne Primera división sidan 2018/19-sesongen og har ikkje komme til finalen i Champions League sidan 2015, då dei også vann sitt foreløpig siste trofé i Europa.

Likevel har problema på bana vorte bagatellMESSIge samanlikna med rotet i styrerommet og på økonomiavdelinga på Camp Nou. I presidentperioden til Josep María Bartomeu opparbeida Barcelona seg eit budsjettunderskot som land som Hellas berre kunne nikke anerkjennande til. Resultatet vart at presidenten i La Liga, Javier Tebas, etterkvart såg på det som si heilage oppgåve å få dei sløsande katalanarane til å halde seg til dei strenge økonomiske reglane som finst i La Liga. Den nye presidenten i Barca, Joan Laporta, måtte etter megen gråt og tenners gnissel la klubblegenden og lønnsgiganten Lionel Messi gå til PSG, mens dei fleste andre frå klubben si siste storheitstid har slått følge. Men sjølv med alle stjernene borte frå lønningslista er den økonomiske situasjonen på Camp Nou prekær. Den planlagde oppussinga av stadion har blitt sett på vent og ein har seld TV-rettar og rettar til merchandise til utanforståande selskap for i det heile å kunne registrere nye spelarar og tilby nye kontrakter til spelarane som allereie er i klubben. Ein måtte til og med gå bak ryggen på La Liga for å oppgradere kontrakten med Pedri til ei profesjonell kontrakt, noko som har fått Javier Tebas til å rasle med dei juridiske sablane. Utfallet av denne dysten er ikkje avklara, men i verste fall risikerer Barcelona å miste den unge superstjerna gratis.

Økonomisk balanserer Barcelona altså på ein knivsegg, men før denne sesongen har Laporta handla som ein femåring med seriøse godteriabstinensar i verdas største godtebutikk. Kjøpa er som nemnt finansierte av salg av klubben sine framtidige inntekter. Det kan minne om å legge alle strutseegga i ein velbrukt pose frå Kiwi før ein legg ut på ein 14 mils motorsykkeltur over eit humpete jorde.

Heldigvis for Laporta, har Xavi etterkvart fått stell på laget og klubben leiar serien med klar margin. Barcelona stiller vanlegvis i ein 4-3-3- formasjon, der dette har vore det føretrekte laget:

Ter Stegen
Kounde - Araújo - Christensen - Balde
Gavi - De Jong - Pedri
Dembele/Raphinha - Lewandowski - Torres/Fati

Både Dembele og Sergio Busquets er skadde og vil ikkje bli klare til dysten på Camp Nou. United har tapt dei fire siste oppgjera mot katalanarane (blant anna to Champions League-finalar), og Barcelona må nok finne seg i å stille som favorittar på heimebane. Men med Erik ten Hag på sidelinja ville eg aldri ha vedda imot Manchester United. God Camp!
post liked by: Blodfink, Buchan, messilingard, RedTrafford, Pink Final, Ryder, Can2, pixma, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14537
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18963

Flott TS, ler godt, skrivekunst dette @Pancho P , det skal bli meget interessant å se hvordan vi står mot finansakrobatene eller kanskje heller klovnene.

Trodde først Nyenga var referanse til Aurskog/Høland :hah:
Last edited by Blodfink on 12 Feb 2023, 22:55, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Buchan, Can2
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Skrivekunst 'skriver' jeg under på :D
Ler godt her jeg også @Pancho P

Jeg hadde tippet før serien startet at alle økonomiske og andre problemer ville gjenspeile seg på banen, men må si at jeg er både overrasket og imponert over resultatene de har levert til nå.
Det blir ingen lett kamp, men nå er det slik at det skal noe til for å overliste Ten Hag, over to kamper har jeg stor tro på at vi skal klare dette her.
post liked by: Pancho P, Buchan, Blodfink, Can2, Pink Final
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Takk, takk 😁 Og eg som stort sett berre fekk G i norsk hovudmål 😅 @Blodfink Eg må skamfullt melde at eg har så elendig kontroll på geografien i Østre Akershus at eg ikkje tok referansen om Nyenga 😆
post liked by: Buchan, RedTrafford, Blodfink, Can2, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9234

@Pancho P Fantastisk tråd! Strutseegg i Kiwi-poser slo godt an her!

Angående Barcelona sine økonomiske problemer så er jeg usikker på hvordan dette vil slå ut over tid. Spesielt nå som at SuperLeague 2.0 har blitt lansert, noe som jeg vil tro at både LaLiga, UEFA, FIFA og EU vil slå ned. Da er i så fall Barcelona svært avhengig av sportslig suksess. Det er som nevnt tidligere en skyhøy risiko å ta. Barcelona har riktignok Pedri, Ansu Fati og Gavi som spennende unggutter de kan bygge laget rundt, men man kan fint stille spørsmål om dette er nok og om de evner å få signert disse til kontrakter. En ting er i alle fall sikkert og det er at klubben fra nordøst Spania nok vil skape overskrifter i fremtiden også!

Når det gjelder kampen så vil jeg påstå at dette er at de verste lagene vi kan møte. Spesielt med vårt kampprogram. Så er det riktignok én av svært få fordeler med Casemiro sin suspensjon at han er tilgjengelig og uthvilt her! Varane fikk også hvile mot Leeds, noe som tilsier at vi har to spillere med lang erfaring mot nettopp Barcelona på banen. Spørsmålet for min del er hvordan de resterende håndterer dette, og jeg vil tro at Ten Hag vil velge løpsstyrke sentralt med Sabitzer, Casemiro og Fred med Bruno på kant. Det gir oss få friske alternativer sentralt i banen, spesielt siden at Ten Hag virker å være svært forsiktig med bruken av Zidane Iqbal og Kobbie Mainoo.

Det bør nevnes allerede nå at jeg lever godt med det dersom vi ryker her. Med tanke på våre skader, kampprogram og EL vs PL så lander jeg på EL havner på en 4. plass på min prioriteringsrekkefølge. Den er forøvrig slik:
1. PL
2. Ligacup
3. FA-cup
4. Europa League
Og for å komme med en fair advarsel, for dette er kynisk tankegang. Men vi er rent finansielt avhengig av topp 4, så den må prioriteres høyere enn alt annet. Spesielt med våre utfordringer sentralt i banen for øyeblikket. Ligacupen er en ypperlig mulighet for et trofé, og FA-cupen kan bli en fin arena for spillere som nevnte Iqbal og Mainoo samt Lindelöf, Pellestri etc.
Europa League derimot ser jeg svært få oppsider med å satse på. Ja, det er et europeisk trofé, men det er ikke det tro´feet som vi helst ønsker oss. Vi vil også få inneklemte kamper i lang tid fremover og det kommer til å merkes i sluttspurten av sesongen. Og dersom Arsenal faller sammen, og Guardiola mister hodet så tror jeg at vi er på skuddhold i ligaen, og dette er noe jeg har et ørlite håp igjen på. Uansett, totalpakken gjør det for min del dumt å prioritere torsdags kveld mot Europas nest beste utover våren.
post liked by: Pancho P, Buchan, RedTrafford, Blodfink, Yasin, Can2, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9234

Marcel Sabitzer er forøvrig suspendert til denne kampen. Han drar med seg suspensjonen fra gruppespillet i CL.
post liked by: Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Can2, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14537
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18963

Pancho P wrote: 12 Feb 2023, 22:47 Takk, takk 😁 Og eg som stort sett berre fekk G i norsk hovudmål 😅 @Blodfink Eg må skamfullt melde at eg har så elendig kontroll på geografien i Østre Akershus at eg ikkje tok referansen om Nyenga 😆
:hah: :hah:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

messilingard wrote: 12 Feb 2023, 22:48 Det bør nevnes allerede nå at jeg lever godt med det dersom vi ryker her. Med tanke på våre skader, kampprogram og EL vs PL så lander jeg på EL havner på en 4. plass på min prioriteringsrekkefølge. Den er forøvrig slik:
1. PL
2. Ligacup
3. FA-cup
4. Europa League
Jepp, stort sett einig med dette. Likevel trur eg topp-4 skal vere nærmast ein formalitet med formen rivalane våre viser for tida. Tippar Ten Hag vil rullere ein del i ligaen, slik som han gjorde i forsvaret i dag. Personleg er eg så gira på eit trofé at eg pr dags dato plasserer finalen i Ligacupen på topp. Eg blir ikkje så veldig deppa om vi ryk mot Barcelona, men om vi slår dei vil vi plutseleg vere i ein god posisjon til å komme langt også i Europa League.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Blodfink, Buchan, Can2, pixma, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4631
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10425

Er fortsatt traumatisert etter at peak Barca herjet med oss i 2011, og klarer liksom ikke å se for meg at vi skal kunne konkurrere. Det er én av grunnene til at jeg prøver å skru ned forventningene til denne kampen, men deler også resonnementet til flere her. EL er den minst viktige turneringen akkurat nå. Samtidig blir det en god test på hvor vi står i forhold til den virkelige eliten i Europa (det er jo definitivt Barca, CL-eliten til tross).

Håper egentlig ikke på mer enn en ok prestasjon, og et resultat som gir litt spenning før returkampen. Uansett hvordan vi snur og vender på det, er vi ikke favoritter her.
post liked by: Blodfink, Pancho P, messilingard, Can2, Pink Final
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

I tillegg har Barcelona åtte strake sigrar i alle turneringar, så det blir ein skikkeleg test.
post liked by: messilingard, Can2, Pink Final, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 882
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7721
Liker mottatt: 2582

Skriver under på det de andre har sagt her; fantastisk flott kamptråd @Pancho P ! Interessant, opplysende og meget morsomt! Si fra hvis du skriver bok. Den vil bli kjøpt inn. 👍

Er enig med @messilingard i proriteringsrekkefølgen. Jo, det ville smake med et trofe, men å sikre topp fire er viktigst. Mange kamper igjen enda.
post liked by: Pancho P, Pink Final, messilingard, RedTrafford, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17370

Et litterært mesterverk av en kamptråd @Pancho P 👏👏
Her møter vi den mest rutinerte Europa cup traver’n av alle.
Den eneste klubben som har deltatt i Europa cup hver eneste sesong siden 1955/56.
I 1960/61 deltok de sågar både i Champions cup og i Inter city fairs cup.
Dette var mulig fordi Fairs cup aldri var en turnering i regi av Uefa.

To europeiske giganter som barker sammen, burde vært semi eller finale dette som du skriver.
post liked by: Can2, Pancho P, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Tusen takk for gode ord😊 Nei, eg har ikkje tenkte bli forfattar med det første. Dersom nokon har lyst å lese skikkeleg litteratur om Barcelona, kan eg anbefale Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Kanskje ikkje det største litterære verket i historien, men ei flott og stemningsfull skildring av hovudstaden i Katalonia.
post liked by: RedTrafford, Can2, Pink Final, Blodfink, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Smått irriterende at vi mangler Martinez og Eriksen til denne. Vi har i flere sesonger slitt med å spille oss ut fra keeper og å spille av høyt press fra motstanderlag. Men denne sesongen har vi tatt store steg og det skal nok Martinez og Eriksen ha mye av æren for. Gode ballspillere, begge to. (selvfølgelig trenerne også)

Vi så bare senest mot Leeds at det var en del hawai-fotball når vi ikke hadde Martinez fra start, men at det ordnet seg med en gang han kom på banen. Nå regner jeg med at hjemmelaget kommer til å ha ballen store deler av kampen uansett, men hadde vi hatt spesielt Martinez fra start så hadde vi i alle fall hatt en sjanse til å hvile litt med ballen, men nå frykter jeg det blir tilbake til "start". Og at vi etter kampen sitter igjen med å tenke på hvor langt unna vi er det øverste nivået i Europa.

Heldigvis har vi en del offensive spillere som kan skape litt trøbbel, men jeg er redd vi får det svært tøft på torsdag..

Krysser uansett fingrene for en knepen borteseier. :D

Håper forresten Antony er klar for kamp. Vi trenger spillere spillere som er flinke til å holde på ballen. Føler både Bruno og Rashford kan bli litt pinglete med mann i rygg.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1880
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13088
Liker mottatt: 5013

Pancho P wrote: 13 Feb 2023, 16:08 Dersom nokon har lyst å lese skikkeleg litteratur om Barcelona, kan eg anbefale Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón.
Den kan jeg også anbefale, en fantastisk bok. Begynner å bli noen år siden jeg leste den nå.
post liked by: Can2, Pink Final
Post Reply