(Pl) Manchester United - Crystal Palace (04-02-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Det så mye mindre alvorlig ut her enn på den ene reprisen jeg så. Det jeg trodde var en dytt mot halsen på Hughes (ikke kveling, men alvorlig nok i seg selv) var nok mer at Hughes beveget seg bort og hendene til Casemiro fulgte etter. Er nok fortsatt et greit rødt kort, men kunne blitt delt ut flere i den klynga der.
post liked by: Pancho P, messilingard, Pink Final, Buchan

Deleted User 430

Helt greit med rødt til Casemiro i dag. At andre også skulle hatt det endrer ikke på det. Hender har ingenting i hoderegion å gjøre, enkelt og greit.
Selvfølgelig svakt av VAR å ikke ta flere, men når alt kommer til alt var det ikke utslagsgivende for hvor poengene havnet.
Om noe ga de gutta muligheten til å rette opp feilene fra de siste ligakampene og gi dem følelsen av at dette kan de klare å dra i land, samme hvor mye marginene og avgjørelsene går mot dem. Kan være et viktig psykologisk vendepunkt på det området.

Ellers var kampen jevnt over veldig bra. Liker innsatsen og intensiteten til samtlige i dag og Martinez var enorm siste halvtimen.

Nå har vi god klaring ned til 4. plassen også og kan fokusere oppover på tabellen igjen 😅
post liked by: Pink Final, Ryder, Buchan, Lingard, Salte25
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Steinar Stenseth wrote: 04 Feb 2023, 20:33 Helt greit med rødt til Casemiro i dag. At andre også skulle hatt det endrer ikke på det. Hender har ingenting i hoderegion å gjøre, enkelt og greit.
Hvis man ser på videoen jeg la ut på forrige side så er det en ting som er veldig tydelig for min del, nemlig at Casemiro på ingen måte kveler Hughes med vilje. Ja, det er hender, men for min del så må det mer til for at det skal være et tydelig rødt kort. Det ser heller ut at han forsøker å holde han i drakten, men at hånda bare havner der oppe litt tilfeldig. VAR fryser bildene slik at han ser skyldig ut, uten at det viser hele situasjonen etter min mening. Sett i kontekst av Ayew, Carroll og albuen på Martinez forrige gang så blir det også ekstremt strengt med rødt kort der. Hughes reagerer jo heller ikke på det, og gir Casemiro en high five 30 sekunder etterpå. Man kan gjerne mene at Casemiro skulle fått rødt kort i dag, men skal hver eneste hånd i et fjes/hals/hode resultere i rødt kort så kommer vi til å ende opp med få spillere tilgjengelig pr runde.

Fasit for min del i dag er mer at England har et strukturelt dommerproblem enn at Casemiro gjorde noe veldig galt.
post liked by: Pancho P, Buchan, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Crystal Palace er blitt et gnagsår, heldigvis gikk det bra. Synd med Casemiro sitt røde kort. Men som ETH sier det var flere som gikk over streken. Spent på om United vil anke.
Ellers så har det så langt vært en strålende fotball lørdag.
post liked by: messilingard, Blodfink

Deleted User 430

messilingard wrote: 04 Feb 2023, 20:57 Hvis man ser på videoen jeg la ut på forrige side
Så den og syns fortsatt det er greit med rødt. At en vinkel fra tribuneplass gir et annet inntrykk enn hva dommer og VAR har tilgang til kan liksom ikke legges på dommerstanden i dette tilfellet..
Det at Hughes ikke gjør noe ut av situasjonen er egentlig som forventet. Han er en old fashion type spiller som liker å gi og motta juling. Det er ihvertfall inntrykket mitt av han. Det endrer likevel ikke på at det er i henhold til "violent conduct" det Casemiro driver med der og da er det spilleren som gir dommeren muligheten som må tas, ikke de som følger regelverket.
Strengt sammenlignet med andre situasjonene du nevner er det helt klart, men det er dessverre ikke sånn det funker. Blir litt som å si at fordi dommerne har gjort feil tidigere, så skal de fortsette med det.

Lekse lært til neste gang, hold hendene nede og skyv frem kassa. Da unngår man sånne ting..
post liked by: Pancho P, red
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Steinar Stenseth
Skal det være "violent conduct" så bør det skje med betraktelig mer overlegg i mine øyne. Det ser ikke ut som om Casemiro forsøker å kvele Hughes, henda bare havner der fordi det er bratt og det er mange kropper. Hånda er der også i ca. 2-3 sekunder. Kveler man noen med overlegg så er det naturlig at den hånda er der betraktelig lenger.

De bildene som VAR presenterer virker også veldig manipulert slik at Marriner skal gi rødt kort. Han får ikke se hele situasjonen, men det stopper akkurat der hvor hånda er i halsen. At VAR ikke følger regelverket i andre situasjoner mot United i så mange situasjoner nå viser vel heller at det er noe alvorlig råttent innenfor dommerstanden.

Dagnes lekse er vel heller, etter min mening, at man kan være så voldelig bare man vil så lenge man ikke har på rød drakt.
post liked by: Pancho P, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Ville det røde kortet vært greit om f.eks Ayew fikk det også?
Vi får være enige om å være veldig uenige, @messilingard 😅
post liked by: Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Einig med @Steinar Stenseth at Casemiro gir dommaren sjansen til å gi rødt kort. Problemet er, som @messilingard påpeiker, at det finst utallige situasjonar i mylderet som kan straffast på same måte. Då blir det etter mitt syn feil å slå ned på éin vilkårleg episode.

Eg meinte opprinneleg at kortet var korrekt, men etter å ha sett det frå mange ulike vinklar ser det ganske så uskuldig ut. Å fryse bildet i "rett" øyeblikk får det til å sjå ut som om Casemiro kaldkveler Hughes med overlegg...
post liked by: messilingard, Pink Final, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Steinar Stenseth

Jeg sier ikke at det røde kortet er direkte feil, men jeg mener at satt i kontekst med alt annet at det er VELDIG strengt.

Og hadde det vært likhet for loven så hadde Ayew også vært utvist i dag. Problemet er bare at det reelt sett er et sett med regler for United og et annet sett for lagene vi spiller mot. Og det bør ikke dommerstanden slippe unna med etter min mening.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Det blir litt som med utvisninga til Martial mot Tottenham, då Lamela burde fått minst like hard straff.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Steinar Stenseth wrote: 04 Feb 2023, 21:50 Ville det røde kortet vært greit om f.eks Ayew fikk det også?
10 kampars karantene på Ayew hadde vore passande 😁
post liked by: messilingard, Pink Final, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 430

Så vi er egentlig enige, @messilingard, både om at det er rødt og at dommerstanden (primært når de sitter i VAR-rommet i mine øyne) holder lavt nivå..?!
Så ikke den komme 😅

Jeg tenker at VAR, for det var tross alt de som dømte selve orgien langs sidelinjen der, gjorde 1 ting riktig og 1-2 ting feil. Føler likevel ikke at den ene riktige tingen da skal droppes selv om de bommer på de 2 andre.
Hadde dommeren som styrte VAR vært god i den situasjonen ville det blitt rødt til både Ayew og kanskje Schlupp også, men det ene de ga ut er likevel riktig i mine øyne.
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Steinar Stenseth

Tja, jeg lander nok på at det er veldig strengt å gi rødt kort der. Det betyr ikke at det er feil, men jeg kommer nok aldri til å mene at det var helt riktig heller. Også blir det veldig feil at man skal tillate voldelig oppførsel en vei, men straffe knallhardt andre veien. Det må nesten være likhet for loven dersom man skal drive milliardbusiness som Premier League og britisk fotball nå er.

Angående dommerstanden så har jeg gitt den opp for lenge siden. Når vi har Ayew i dag, Carroll på Eriksen og Mateta på Martinez i returoppgjøret gjør at jeg egentlig ikke bare betviler dommernes nivå, jeg betviler deres objektivitet, profesjonalitet og deres integritet. Og det gjelder egentlig dommerstanden som helhet.
post liked by: Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Synes ETH oppsummerte det godt: To lag slåss, to lag gikk over streken - og da blir det feil å trekke ut én spiller.
Sikkert en hjemmel som skiller på hvilke kroppsdeler som kan plasseres hvor, men slåssing er slåssing og det var det mange som holdt på med og mange var minst like aggressive som Casemiro.
Kunne heller gitt 3-4 gule til hvert lag og latt det bli med det.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Beta 2.0 wrote: 04 Feb 2023, 18:12 Frem til det røde kortet var dette en av de mest solide PL-kampene jeg kan huske av oss de siste ti årene.
Tenkte det samme selv. Nå manglet riktignok bortelaget den beste angrepsspilleren sin, men de har flere offensive spillere som er flink til å lage hodebry for motstandere. Selv om de nesten kom seg til flere farlige overganger, så fikk spillerne våre ryddet unna gang på gang. Wan-Bissaka trenger man ikke prøve utfordre en gang. Og Martinez var helt sjef i forsvaret, hele kampen gjennom. Men etter det røde kortet tok han virkelig ansvar. Han slutter liksom aldri å imponere. For en spiller vi har.

Jeg tenker at det røde kortet til Casemiro er greit. Tullete oppførsel som holdt på å koste oss seieren. Det var nok ikke så ille som det så ut som, spesielt ikke så ille som det så ut som på den videoen Marriner fikk se.. men sånn er det. Vi kommer sikkert ingen vei med å anke og risikerer vel i verste fall at Casemiro mister enda en kamp. På noen av videoene&bildene ser det bare ut som Casemiro tar tak høyt oppe på kragen og det kan kanskje stemme mtp at Hughes nesten ikke reagerer i det hele tatt. Men Casemiro ga VAR en mulighet til å svekke oss og den sjansen tok de selvfølgelig.

Men bortsett fra Casemiro så skal samtlige spillere få en klapp på skuldra i dag etter innsatsen sin da vi ble redusert til 10 mann. Fred og Bruno på midtbanen f. eks. Helt enormt for en arbeidskapasitet det er på de to. Jeg vet at Fred har sine mangler, men han har mange gode kvaliteter også. Jeg er fortsatt litt forbauset over at han ikke har fått mer spilletid under ten Hag. Ja, Eriksen har vært kanonbra denne sesongen, men Fred kunne avlastet han i 20 minutter litt oftere..

Utrolig synd at vi mister Casemiro de tre neste kampene, men det skal faktisk være 9 poeng uansett. Da får vi en uthvilt Casemiro fra start i begge kampene mot Barcelona, og han rekker finalen mot Newcastle.. så ingen skandale, heldigvis.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Verdt å nevne at Sabitzer så god og skjerpa ut. Spilte voksenfotball, var sterk, aggressiv og påskrudd. Tror han kan fylle rommet etter Casemiro tilfredsstillende, i alle fall bra nok til å tukte Leeds…
post liked by: Pink Final
Post Reply