[FAC] Manchester United - Reading (28-01-2023)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Manchester UnitedReading

FA-cup, 4. runde
Lørdag 28. januar 2023 kl. 21.00
Old Trafford
Dommer: Darren England


Innbyrdes oppgjør:
Manchester United: 14
Uavgjort: 7
Reading: 1

Siste fem:
2019 FAC: UnitedReading 2-0
2017 FAC: UnitedReading 4-0
2013 PL: UnitedReading 1-0
2013 FAC: UnitedReading 2-1
2012 PL: ReadingUnited 3-4

Skader/suspensjoner:
Ute: Van de Beek
Usikre: Dalot, Martial, Sancho


FA-cupkamper mot Reading er blitt noe av en vane for oss. Av de 22 oppgjørene vi har mot dem gjennom historien, har 15 vært i FA-cupen.

Kampen mot klubben fra småbyen seks mil vest for London blir også et gjensyn med Paul Ince. Vår gamle midtbanekriger sitter nå i sjefsstolen på et stadion som i skrivende stund bærer et av historiens minst sexy navn: Select Car Leasing Stadium!
Ince var en stor favoritt blant mange av oss da han spilte, men senere karrierevalg (Liverpool!) og diverse slengbemerkninger i media har besudlet ettermælet hans blant United-fans betraktelig.

Pauls sønn Tom Ince er mannen å se opp for på banen – han er toppscorer for Reading med sine seks mål, og også spilleren med flest assists. De har også selveste Andy Carroll på laget, men den gamle sluggeren står med kun fire mål så langt denne sesongen. Andre Reading-spillere med PL-erfaring er Junior Hoilett, Jeff Hendrick, Scott Dann og fotballnomaden Shane Long.

Laget spiller som regel i varianter av 3-5-2/3-4-3. De har en forsiktig og nokså defensiv spillestil, uten høyt press og med lite ballbesittelse (41 prosent i snitt denne sesongen). Når de først går i angrep, er de hurtige og direkte, men scorer relativt få mål.
Readings generalprøve var av det stusselige slaget, borte mot Stoke røk de på et stygt 0-4-tap. Ellers har formen deres den siste tida vært som sesongen forøvrig – en ustabil blanding av seier, uavgjort og tap. Det har gitt dem en plass litt under midten av tabellen, men foreløpig med god klaring til nedrykksstriden.

Reading Football Club ble stiftet allerede i 1871, ble medlem av ligaen i 1921 og har vært en av hverdagssliterne i det engelske ligasystemet. Størsteparten av historien har de befunnet seg på nivå tre, men med et markant oppsving siden 90-tallet.
Klubben rykket opp i Premier League for første gang i 2006, og i sin første sesong klarte de å karre seg til en imponerende åttendeplass. Det er klubbens høyeste plassering i ligasystemet noensinne. De rykket ned året etter, men kjempet i toppen i Championship i flere år før de rykket opp igjen i 2012. 12/13-sesongen endte imidlertid med direkte nedrykk, og siden har de holdt til i Championship. Paul Ince tok over som manager i februar 2022, og laget reddet plassen med et nødskrik. Det nærmeste de har vært opprykk de siste ti årene, var under United-legenden Jaap Stam i 2017, da de tapte playoff-finalen på Wembley mot Huddersfield.
I FA-cupen har de kommet to ganger til semifinale: I 1927 og i 2015 (da Arsenal måtte ha ekstraomganger for å slå dem).

United må håndtere et bortimot umenneskelig kampprogram om dagen, og det blir spennende å se hvor mye ETH våger å rotere mot svakere motstand i cupene. Dette bør være en kamp der opptil flere nøkkelspillere med stor kampbelastning får hvile, selv om den komfortable seieren mot Forest i ligacupen gjør at vi heller ikke trenger å sende utpå vårt sterkeste lag i midtuka.

Ut fra Readings spillestil og tall denne sesongen, er det naturlig å spå at dette blir en «powerplay»-kamp for United, der vi vil ha ball ca 70 prosent av tiden mot en lavtliggende motstander. En kamp der det gjelder å være tålmodig, samtidig som vi er våkne for kontringer imot. Slike kampbilder har vært en akilleshæl for oss tidligere, men vi kan se en positiv utvikling denne sesongen. Kampen blir nok først og fremst en test på om vi klarer å spille ut en motstander som etter alt å dømme først og fremst satser på å ødelegge vårt spill og få med seg en omkamp.

Sist Manchester United tapte for Reading var i 1927. La oss sørge for at det blir minst 100 år før vi taper for dem igjen!
post liked by: Belfastboy, messilingard, Pancho P, Pink Final, RedTrafford, Buchan, Blodfink, Can2, Pwint
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Herlig kamptråd, @Ryder.
Godt å få et innblikk i et lag som vi ikke kan eller vet så mye om.
Det var noen gamle og kjente travere i klubben. Andy Carroll f.eks. er en spiller som jeg trodde hadde lagt opp for lenge siden. Synes det er en evighet siden jeg hørte om han i Newcastle og hos naboen til Everton.

Litt uvant tidspunkt (kl. 21.00) med kamp fra England på en lørdag.
post liked by: Ryder, Pancho P, Pink Final, RedTrafford, Buchan, Can2, Pwint
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Belfastboy wrote: 26 Jan 2023, 09:50
Litt uvant tidspunkt (kl. 21.00) med kamp fra England på en lørdag.
Akkurat da starter sikkert andre akt av Chess musikalen på Folketeateret i Oslo.
Så denne kampen må jeg ha varsling på Livescore tenker jeg.
Ikke den værste kampen å glipp av, da jeg regner med at vi går videre uten stress :D
post liked by: Pink Final, Pancho P, Ryder, Buchan, Belfastboy, Can2, Pwint
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Ryder wrote: 26 Jan 2023, 09:19
Siste fem:

2013 FAC: UnitedReading 2-1

……FA-cupkamper mot Reading er blitt noe av en vane for oss. Av de 22 oppgjørene vi har mot dem gjennom historien, har 15 vært i FA-cupen…….
………….Dette bør være en kamp der opptil flere nøkkelspillere med stor kampbelastning får hvile,
Glimrende kamptråd du har laget igjen @Ryder :clap:

Ser vi får samme dommer som i forrige runde i FA cupen, Darren England.

Ja vi har møtt dem ganske ofte i FA cupen de siste 10 år.
Jeg stod på Stretford End tier 2 i cupmatchen 2013.
Hernandez og Nani scoret i Fergie’s siste FA cup seier.
Det stod målløst en god stund omtrent fram til sir Alex reiste seg og gikk til linja.
Man kunne se hvilken innflytelse det hadde på spillerne, de hevet seg det lille hakket alle som en da sjefen kom ned på sidelinja.

Hvis det er én match vi bør ta oss råd til å hvile spillere bør det være denne.
Ser for meg at Heaton, Malacia, Maguire, Lindelöf og Garnacho alle starter, kanskje Fred, McTominay og Elanga også.
Blir det plass til noen unggutter på benk i tillegg til de store stjernene våre?
Kobbie Mainoo?
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Ryder, Buchan, Belfastboy, Can2, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Om noen ønsker å gamble litt i konkurransen:



Hadde vært kult om vi startet:
Weghorst
Garnacho - Sancho - Pellistri
Men samtidig, Ten Hag har vel vist at han gjerne stiller et så sterkt lag som mulig, og at han tar Cupene på alvor.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Can2, Buchan, Pwint
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

red wrote: 27 Jan 2023, 17:18 Om noen ønsker å gamble litt i konkurransen:
Det bærer definitivt preg av gambling for min del, i hvert fall. 🫣 Jeg kan få 11 feil her!

Kult at Sancho er tilbake i stallen. Kanskje start på benk etter langt fravær. 🤔
post liked by: Pink Final, Buchan, Ryder, RedTrafford, Pancho P, Pwint
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Når vi møter Reading faller ofte tankene tilbake til sesong starten 1985/86.
Dette var all time low tiden for engelsk klubbfotball.
Sesongen før hadde vi sett Heysel direkte inn i tv stua med 39 døde.
Vi hadde sett brannen på Valley Parade, Bradford med 56 døde.
Vi hadde lest om opprøret under Birmingham - Leeds der polititet med hester hadde store problemer med fansen, og der en ung Leeds gutt døde etter match.
Vi hadde lest om Millwall fansen herjinger i Luton, på Kenilworth Road, selv hørte jeg den direkte på Bbc radio 5.
Vi leste om de blodige slagsmålene mellom United og Liverpool fansen før og etter begge semifinale matchene i FA cupen.
Først i Stanley Park på lørdag, og deretter på Moss Side onsdag kveld.
Og vi hørte på Bbc hvordan de ‘prektige’ og selverklærte moralistene fra Anfield kastet tennis baller med spiker i på United fansen under første match på Goodison.

Nå var det sesongstart 1985/86.
Engelske lag var bannlyst fra Europa cupene.
Tilskuertallene skulle stupe til ny bunnotering etter krigen denne sesongen.
Man United snittet 46,000, soleklart høyest i England.
Ellers var det stort sett enorme fall i tilskuertallene.
Folk hadde fått nok av hooliganisme samt at de stort sett ble behandlet som kveg på ståtribunene.
Innelåst og stuet sammen.
Fotball var ikke stuerent, fotball var ikke spesielt populært.
Norske fans kunne fint reise over uten billett, og bare betale i telleapperatene.
Sjeldent var matchene all ticket.
Etter Bradford brannen fikk nesten alle arenaene til de mindre klubbene med kontstruksjoner av tre redusert kapasitet.
Dagens motstander Reading’s Elm Park fikk kuttet sin fra 27,200 til bare 6,000.
Senere i sesongen godtok brannvesenet å øke den til 15,000.

Som om det ikke var nok elendighet kom ikke The Football League til enighet med tv selskapene om rettigheter til å vise kamper.
(Noen få kamper hadde begynt å bli vist direkte fra 1983).
Dermed kunne ikke supportere få se sine lags mål på tv, og i hvert fall ikke matcher.
(Men vi her i Skandinavia fikk se, noe jeg bl.a skrev et leser innlegg om i Pink Final).

10 og 13 strake.

Dette var bakteppet for 1985/86.
Sesongen da det virket som om vi endelig skulle vinne ligaen.
Vi begynte som kjent med 10 strake seiere, men 1-1 mot Luton i den ellevte hindret å tangere Spurs fra 1960/61.
Selv her hjemme ble vi oppmerksomme på Reading i 3 divisjon.
De også bare vant og vant.
I motsetning til United som brukte midtbanen og spilte ‘fin fotball’ som det het, spilte Reading the long ball game.
I sin tolvte match dro de til Newport, kunne de ta rekorden til Spurs?
Selv om folk flest sviktet hadde klubbene fremdeles sine hardcore av syngende fans (og pøbel).
Hele 3,500 Reading fans ble med til Wales, for Newports høyeste publikum på 5 år og så the royals vinne 2-0.
De vant neste bortematch også tretten strake.
Den fjortende var hjemme kamp på Elm Park.
Myndighetene og brannvesenet godkjente at 13,000 slapp inn, de la igjen £90,000 i inngangspenger.
Men rekorden stoppet på tretten.
Det endte 2-2 mot Wolves.

I motsetning til United sprakk ikke Reading.
Vi ble nummer 4 i gamle 1 divisjon.
Mye pga skadene til Bryan Robson.
The royals vant 3 divisjon, mye pga alle målene til spissen Trevor Senior.
31 mål nettet han.

Her hjemme kunne vi United fans kjøpe vhs kassetten med alle våre scoringer fra Supporterklubben.
Hvordan kunne vi det, når tv selskapene ikke hadde rettigheter fra sesong start?
Mufc produserte selv!
Så første 1/3 del av sesongen på kassetten hadde litt dårligere bilde, og ingen kommentator lyd.
Man hørte fansen, samt denne sangen som gikk i bakgrunnen på videoen av scoringene;

Tv selskapene og The Football League kom til enighet utpå vinteren, og dermed består siste 2/3 del av kassetten av mer proffe bilder samt kommentator lyd.

Gleder meg til match i kveld.
Apropos tv, klarer Viaplay å levere teknisk mon tro 🤔
post liked by: Buchan, RedTrafford, Can2, Ryder, Pancho P, Belfastboy, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det store spørsmålet før kampen er vel om ETH ønsker å bytte seg opp eller ned. Tidligere erfaring tilsier det siste - at han starter med sterkt lag og evt bytter om vi leder klart.
post liked by: Pancho P, Pink Final, red, Pwint
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058



Langt sterkere 11er enn jeg forventet.

McTominay ikke på benken en gang. Håper ikke det er noe alvorlig.

Og ikke Sancho heller. Skuffende, håpte på en 20 min på han i dag!
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Pwint, Buchan
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

10 -0 Du hørte det her først! :P
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Hm, skulle ønske vi våget å spare sentrale spillere av og til. Supert om vi leder med to-tre mål til pause og kan bytte , ikke fullt så supert om de må spille 90 fordi vi ikke får hull på byllen.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Pwint
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2592
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11858
Liker mottatt: 7616

I dag får jeg «the Viaplay experience» siden kampen går på tv3+ Kjenner forventningene er rimelig høye etter å ha hørt alt skrytet fra dere om helt magisk kvalitet.
post liked by: Buchan, Pink Final, red, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Forstår i grunnen uttaket , selv om jeg hadde håpet på at Garnacho skulle starte. Derimot hjemme mot Nottingham Forest tror jeg det blir flere rokeringer.
post liked by: Pwint, Pink Final, red, RedTrafford
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Jeg håper også vi kan skaffe oss en ledelse med minst et par mål før det er spilt 60 minutter. Nå kan ten Hag hvile spillere mot Forest også, men jeg kunne gjerne tenkt meg Fred på midtbanen i denne. Om han ikke får sjansen mot Forest så er han nok ferdig til sommeren.

I tillegg kunne også Garnacho eller Pellistri startet, men men. Håper på seier og en god kamp. 😁 Krysser fingrene for at både Lindelöf og Maguire klarer seg bra - og at Antony fortsetter der han slapp sist.
post liked by: Pwint, Buchan, Pink Final
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2592
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11858
Liker mottatt: 7616

Det jeg ofte syns skiller Championship klubber og PL klubber er stamina. Championship klubbene klarer gjerne å gå toe-to-toe en stund, men så kommer forskjellen i kondisjon kvalitet frem.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply