[PL] Arsenal - Manchester United (22-01-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

ETH ikke særlig happy
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Lingard wrote: 22 Jan 2023, 22:59
Blodfink wrote: 22 Jan 2023, 21:47..Men om man tar XG (noe jeg ikke er veldig fan av egentlig), så var den 2.64 mot 1.02...
Hvordan side bruker du for å finne xG?
Understat melder 2.90 - 0.27..
Footystats brukte jeg. Det er vel forskjellige tall på forskjellige sider til vanlig, ikke at jeg er noen ekspert på stats-sider altså.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Buchan wrote: 22 Jan 2023, 23:08 ETH ikke særlig happy
Liker at han tar tak i feilene som blir gjort, og han forklarer på en grei måte hvorfor planen var som den var, mtp. antall bytter osv. Uten de feilene hadde vi fort fått med oss noe, selv om Arsenal er et bedre fotballlag for tiden.
LUHG!
User avatar

selje
Posts: 119
Joined: 16 Oct 2021, 22:16
Liker gitt: 36
Liker mottatt: 327

Jeg skjønner ikke helt inngangen til Ten Hag til denne kampen.

1. Arsenals høye presspill
Du trenger ikke å ha sett mange Arsenalkamper denne sesongen for å spå hvordan de ville gå ut i går. At Ten Hag stiller med Eriksen og McTominay på midten i denne kampen bekymrer meg litt (tar ikke med Bruno her siden han så og si var fraværende når vi skulle spille oss ut fra femeteren). Jeg mener han har undervurdert sentralinjen til Arsenal. Fred og McTominay burde nok spilt sammen på midten sammen med Eriksen, og fått Bruno over på kanten (jeg vet Bruno ikke er god på kanten, men han var ikke god som tier i går heller).

Arsenal skaper så latterlig stor strekk i laget når vi skal spille oss ut. Gang på gang blir De Gea nødt til å slå ut til backene, og de får så og si null hjelp av midtbane og kantspillere til å spille på. Resultatet blir en støttepasning til en presset De Gea som må slå blindt opp i banen (eller ut til innkast..). Vi blir spilt så lave at jeg ikke helt fatter at ikke De Gea får beskjed om å få laget fremover før han slår en vanlig femmeter langt opp i banen.

Eriksen hjalp til noe bakover, men hadde få alternativer. McTominay var i ingenmannsland hver eneste gang, og gikk rundt på midten med forsvaret 60m bak seg hver eneste gang vi skulle spille oss ut.

2. Hva er rollen til Wout?
Tror knapt jeg har sett en svakere duellspiller mtp størrelse til Wout. Jeg forstår ikke helt hva meningen med å starte han mot Arsenal er. At han er god til å presse er en ting, men ingen andre i laget følger etter, og han blir bare løpende imellom. Han vant vel knapt en duell, og førstetouchen er ikke god nok til å være møtende spiss (enda).

3. Hva er det Ten Hag ser i Antony?
Ingenting gir meg mer mark enn å se på Antony i overgangssituasjoner. Hvorfor skal han føre ball med å dra ballen fremover med såla til venstrefoten og han selv omtrent er sidevendt? Hvorfor kan han ikke sparke ballen foran seg og løpe fremover for en gangs skyld? Ikke velger han riktige løsninger når han først spiller fra seg ballen heller. Jeg forstår ikke hvorfor denne mannen kostet nærmere en milliard kroner. Null sluttprodukt. Eneste jeg har sett han gjøre bra hittil er når han får muligheten til å curle ballen i lengste hjørne fra hjørnet av sekstenmeteren, men det er svært sjelden han får muligheten til dette. Han er ok til å jobbe hjemover, men han hjelper svært lite til for AWB ellers i kampen.

4. Hva skjedde med den defensive jobben til vingene?
Hvorfor hjalp ikke Antony og Rashford mer til i forsvar? AWB og Shaw hadde så og si aldri sikring. Og mot spillere som Saka og Martinelli er det som å be om trøbbel.

5. Hva skjedde med byttene i andreomgang?
Spillerne var omtrent segneferdige i 75. minutt. Og målet mot på slutten var omtrent dømt til å skje. Hvorfor i alle dager gjør ikke Ten Hag justeringer på laget mot slutten av andreomgangen? Vi ble fullstendig utspillt siste 15.

Jeg synes vi var heldige som ikke fikk et styggere resultat. Vi får to mål på en enkeltprestasjon og en keepertabbe. Ellers skapes det veldig lite. Vi skal være glade for at Arsenal er såpass ineffektive og dårlige på dødballer. Jeg visste at det ville bli vanskelig med Casemiro ute, men da må det for pokker være mulig å tilpasse taktikken og laget for å demme opp mot trusselen til Arsenal. Kanskje hadde kampen vært annerledes om Fred var frimerke på Ødegård. Hvem vet?
Last edited by selje on 23 Jan 2023, 09:34, edited 4 times in total.
post liked by: Blodfink, Ryder, pixma, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Ja, kan i grunn ikke være uenig i den grundige analysen @selje
post liked by: selje, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg tror jeg skjønner tankegangen bak å beholde Eriksen og Weghorst på banen - uten en ballsentral og en spiss som kan ta imot oppspill, er vi dømt til å kjempe med ryggen mot veggen og er redusert til å pole ballen i bakrom og håpe på det beste.

Men så ble det ryggen mot veggen uansett, mye på grunn av at tanken til bl.a Eriksen var tom. Etter min mening burde ETH derfor innsett at "kampen om kontrollen" var tapt, og heller gått for løsninger som faktisk kunne skapt farligheter. Garnacho inn tidligere, Rashford som spiss i stedet for Weghorst, og Bruno tilbake sentralt.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Dessverre så var det nok det sterkeste laget vi kunne stille.
Kanskje kunne vi sett Garnacho fra start eller tidligere.

Vi henger i tauene, og taper fortjent.
Vi er for tunge, og svært temposvake, Scott og Whorst bidrar ikke akkurat til veldig mye fart savnet av Casemiro ble også merket.

Alt i alt så taper vi mot et bedre lag og vi taper fortjent.
Arsenal pr nå er et bedre lag enn oss.
post liked by: red, Pink Final
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Weghorst er nok ikke rett mann for kamper som denne. Blir for treg til å presse effektivt når kampen går i et såpass høyt tempo, og er overhodet ingen bakromstrussel. Har mer tro på at han kan gjøre en forskjell i kamper der vi dominerer og trøkker motstanderen inn i boksen - som i de to cupkampene som kommer denne uka.
post liked by: Pink Final
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Synes kampen i går egentlig bare beskriver forskjellen på lagene pr nu. Hadde ingen forventninger til poeng her, og sånn sett er jeg ikke så misfornøyd heller.

United kommer til å være der om et år eller to dersom man fortsetter med arbeidet som er gjort de siste 8 månedene. Prosjektet er i en startfase, og vi har kommet langt på vei allerede.

Ser Keane og Neville er ute og rasler med sablene igjen, det er jo bare fjas. Etter år på år med vanskjøting av troppen, så må man regne med at det å bygge et ordentlig lag tar tid. Dessverre så vi i går hva som skjer når man har manglende bredde i troppen, og det fortsatt er hull som må tettes. Minner om at vi tapte mot et lag som hadde noenlunde like forutsetninger da Arteta tok over, og det har tatt Arsenal 2,5 år å bli relevant igjen.
post liked by: Pancho P, Buchan, messilingard, red, Pink Final
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Hadde jo et håp om et poeng når det nærmet slutt signalet, og det er ekstra tungt å tape slik som dette. Selv om det var fortjent.
Men nå er United ferdig med City og Arsenal. Nummer en og to på tabellen. Det ble seks på de fire kampene. Det er absolutt akseptabelt etter min mening, selv om vi alltid ønsker å vinne.
post liked by: Pwint, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Syntes Roy Keane var usedvanlig sløv i sine kommentarer etter kampen i går. Det virker litt som at han ikke helt gidder å se på andre sider av saken, og heller fokuserer på sitt syn. At han kritiserer Fred og McTominay er isolert sett fair enough, men fakta er at Casemiro og Eriksen har vært førstevalgene i de posisjonene denne sesongen. Så teknisk sett så har vel United gått videre i motsetning til hva han hevder. AWB er på høyrebacken per dags dato et andrevalg. Dalot har etter min mening levert bra nok til å få sjanser der videre. Og Luke Shaw har vel vært en av ligaens beste venstrebacker denne sesongen, så jeg ser ikke helt hvorfor Keane stiller spørsmål ved han.

Hadde Roy Keane heller bare sagt at bredden i klubben er for dårlig, og at ten Hag må få tid til å utvikle denne så hadde jeg vært helt enig. Nå blir han veldig pundit og lite fotballmann i sin kommentar.

Bortsett fra det så er det i mine øyne absolutt ingen grunn til å lage en krise av dette. Nå går vi inn i en periode med tre cupkamper mot en overkommelig motstander samt at vi ikke møter et eneste lag på øvre halvdel av tabellen før Brentford hjemme i slutten av februar. Jeg er fullstendig klar over at det ikke eksisterer lette kamper i Premier League, men det er en forskjell på å møte City og Arsenal med en innklemt kamp mot Palace i mellom og Palace og Leeds med en uke i mellom.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
selje wrote: 23 Jan 2023, 08:55 2. Hva er rollen til Wout?
Tror knapt jeg har sett en svakere duellspiller mtp størrelse til Wout. Jeg forstår ikke helt hva meningen med å starte han mot Arsenal er. At han er god til å presse er en ting, men ingen andre i laget følger etter, og han blir bare løpende imellom. Han vant vel knapt en duell, og førstetouchen er ikke god nok til å være møtende spiss (enda).
Rollen til WW er i utgangspunktet enkel, han skal være backupen og alternativet til Martial. Jeg er enig i at han ikke imponerer i storstilt grad, men akkurat som møtende spiss så gjør han mye bra. Førstetouchet har etter min mening grei kvalitet og han legger mye baller igjen til midtbanen som havner rettvendt. Jeg er til en viss grad enig i manglende duellstyrke, samtidig så var det ofte for stor avstand fra WW og til Bruno eller Rashford. Skal vi spille med en targetman på topp så må vi også ha spillere til å vinne andreballer fra duellene som han tar mot stopper. Den største utfordringen til WW er etter min mening at han har veldig dårlig tempo, men så er det samtidig ikke Lukaku vi har hentet heller. Syntes @Ryder kommer med et bra forslag til kamper hvor WW bør spille, og det er heller mot Reading hjemme enn Arsenal borte.
selje wrote: 23 Jan 2023, 08:55 3. Hva er det Ten Hag ser i Antony?
Ingenting gir meg mer mark enn å se på Antony i overgangssituasjoner. Hvorfor skal han føre ball med å dra ballen fremover med såla til venstrefoten og han selv omtrent er sidevendt? Hvorfor kan han ikke sparke ballen foran seg og løpe fremover for en gangs skyld? Ikke velger han riktige løsninger når han først spiller fra seg ballen heller. Jeg forstår ikke hvorfor denne mannen kostet nærmere en milliard kroner. Null sluttprodukt. Eneste jeg har sett han gjøre bra hittil er når han får muligheten til å curle ballen i lengste hjørne fra hjørnet av sekstenmeteren, men det er svært sjelden han får muligheten til dette. Han er ok til å jobbe hjemover, men han hjelper svært lite til for AWB ellers i kampen.
Prisen til Antony handler vel mer om at John Murtough brukte 3 måneder på De Jong fremfor å få unnagjort handlingen i forkant. Hadde vi gjort avtalen med Ajax i juni for Martinez og Antony så hadde vi mest sannsynlig betalt betraktelig mindre enn hvordan ting ble.

Ellers så er jeg enig i mye av kritikken til Antony, selv om at han til tider viser glimt av teknikk og rykk så blir det for lite sluttprodukt. Jeg mener likevel at det riktige her er å være tålmodige og innse at det er stykke fra Eredivisie og til Premier League. Det Antony slapp unna med i Nederland holder ikke lenger i Premier League og han er nødt til å innse dette for å ta stegene som er nødvendig. Jeg ser i alle fall ikke noe grunn til å konkludere med bomkjøp som jeg har sett andre gjøre.
selje wrote: 23 Jan 2023, 08:55 4. Hva skjedde med den defensive jobben til vingene?
Hvorfor hjalp ikke Antony og Rashford mer til i forsvar? AWB og Shaw hadde så og si aldri sikring. Og mot spillere som Saka og Martinelli er det som å be om trøbbel.
Selv om at Saka og Martinelli er gode spillere så må både Shaw og AWB prestere bedre 1v1 defensivt. Både Shaw og AWB rygger langt inn i eget felt før de går opp. Vingene bør hjelpe til defensivt, men mot Arsenal så burde backene tatt mer ansvar.

Bortsett fra det så er jeg enig i at Fred burde vært inne for å demme opp for Ødegaard. Og vi burde gjort flere bytter for å få inn friske bein, spesielt i det fremste leddet.
post liked by: Buchan, red, Pwint, Pink Final, Can2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2592
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11858
Liker mottatt: 7616

En av tingene jeg mener vi må jobbe med er å spille av oss press. Syns Arsenal var ekstremt dyktige til raske pasninger fremover, mens vi ofte blir stående og tar en ekstra touch, og dermed mister ballen i farlige situasjoner.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Deleted User 430

messilingard wrote: 23 Jan 2023, 12:31 Syntes Roy Keane var usedvanlig sløv i sine kommentarer etter kampen i går. Det virker litt som at han ikke helt gidder å se på andre sider av saken, og heller fokuserer på sitt syn. At han kritiserer Fred og McTominay er isolert sett fair enough, men fakta er at Casemiro og Eriksen har vært førstevalgene i de posisjonene denne sesongen. Så teknisk sett så har vel United gått videre i motsetning til hva han hevder. AWB er på høyrebacken per dags dato et andrevalg. Dalot har etter min mening levert bra nok til å få sjanser der videre. Og Luke Shaw har vel vært en av ligaens beste venstrebacker denne sesongen, så jeg ser ikke helt hvorfor Keane stiller spørsmål ved han.

Hadde Roy Keane heller bare sagt at bredden i klubben er for dårlig, og at ten Hag må få tid til å utvikle denne så hadde jeg vært helt enig.
Jeg tolker det faktisk dithen at han påpeker den manglende bredden, og utviklingen av denne, når alternativet er at vi må stille med McT/Fred når Casemiro er ute, så moro med forskjellige tolkninger av samme uttalelse 😅
Vi har jo ikke kommet oss videre fra det at de må starte kamper som den i går og det er jo et godt nok uttrykk, for meg, for at bredden må utvikles om vi skal vinne kamper og titler igjen.

Dog enig i at han kunne bruke flere ord for å utdype ting som dette, for å virke litt mindre "tabloid", men that's Keano, liksom..😁
post liked by: messilingard
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@Steinar Stenseth

Jeg tolket det egentlig dit jeg også, selv om at jeg ikke skrev det selv. Det var mer fremtoningen til Keane, hvor det nesten fremsto som om at vi spilte med Fred og McTominay hver kamp. Blir tabloid som du sier.

Og jeg er helt enig i at bredden må bli forbedret betraktelig dersom vi skal konkurrere om ligatitler igjen. Så er jeg samtidig der at jeg innser at det fort kan ta 2-3 vinduer før ten Hag virkelig kan sette sitt preg på stallen.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pwint wrote: 23 Jan 2023, 13:32 En av tingene jeg mener vi må jobbe med er å spille av oss press. Syns Arsenal var ekstremt dyktige til raske pasninger fremover, mens vi ofte blir stående og tar en ekstra touch, og dermed mister ballen i farlige situasjoner.
Synes vi har tatt veldig store steg denne sesongen når det gjelder å spille oss ut av press. I fjor var det hjertet i halsen hver gang, mens denne kampen strengt tatt var første gang i år jeg fikk denne følelsen.
Mye snakk om at Casemiro bidrar i det defensive, men igangsettingsfasen er en annen del av spillet der han er av en helt annen klasse enn både Fred og McTominay. Handler både om plassering, bevegelse, fysikk og evnen til å spille på ett og to touch. DDG har utviklet fotarbeidet, men i går så vi eksempler på at han sliter innimellom. AWB er heller ikke "press resistant", akkurat. Varane og Martinez, derimot, er av et helt annet kaliber i disse situasjonene enn Maguire og Lindelöf. Martinez ble vel ikke satt ut av presset en eneste gang i går, feilene skjedde gjerne et hakk lenger opp.
post liked by: Pink Final, Pwint
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Har merket meg hvor viktig Martinez har vært i frispillingsfasen.
En ting er hvor pasningssikker han er.
Noe annet og minst like viktig er hvor spillbar han gjør seg.
Når de Gea eller noen andre bak der har ballen beveger Martinez seg ut av pasningsskyggen og sørger for å være veldig alene.
En mann det er safe å slå ballen til.
Men akkurat den biten med å gjøre seg spillbar så jeg mindre av i går, mot Arsenal.
Var Arsenal veldig oppmerksom på å låse ham av som ball mottager i frispillingen tro?
post liked by: Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply