[PL] Arsenal - Manchester United (22-01-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Arsenal – Manchester United

Premier League
Søndag 22. januar 2023 kl. 17.30
Emirates Stadium
Dommer:
Anthony Taylor

Innbyrdes oppgjør:
Manchester United: 101
Uavgjort: 50
Arsenal: 86

Siste fem:
2022 PL: United-Arsenal 3-1
2022 PL: Arsenal – United 3-1
2021 PL: United – Arsenal 3-2
2021 PL: Arsenal – United 0-0
2020 PL: United – Arsenal 0-1

Skader/suspensjoner:
Ute: Donny van de Beek (skade), Casemiro (suspendert)
Usikre: Jadon Sancho, Diogo Dalot, Anthony Martial


Utvalgt PL-statistikk 22/23:
Skudd per 90: United 14 / Arsenal 15,7
Skudd på mål per 90: United 5,4 / Arsenal 5,7
Store sjanser skapt per 90: United 2,8 / Arsenal 2,7
Kontringer: United 17 / Arsenal 12
Ballbesittelse: United 52% / Arsenal 57%
Treffprosent pasninger: United 81% / Arsenal 85,4%
Holdt nullen: United 8 / Arsenal 9
Dueller vunnet per 90: United 40,3 (48%) / Arsenal 45,8 (49,3%)
xG hele sesongen: United 31,39 (29 mål) / Arsenal 37,67 (42 mål)
xGA hele sesongen: United 19,82 (21 innslupne) / Arsenal 16,66 (14 innslupne)
xPoints: United 32,73 (38 reelt) / Arsenal 38,70 (47 reelt)

Kilde: Sofascore og Understat.com

Selv om det meste kan skje i fotball, er forutsetningen før denne kampen antagelig sesongdefinerende for Manchester United. Vinner vi, er vi faktisk for alvor med i kampen om ligamesterskapet. Taper vi derimot, vil vi kunne være over 10 poeng bak - og det er i mine øyne lite sannsynlig at det er et forsprang vi vil klare å ta igjen.

Selv har jeg ventet i uke-/månedsvis på at Arsenal skal kollapse. De har et ungt, urutinert lag og en tynn stall. Og ikke minst – de er Arsenal, laget som de siste 10-15 årene har vært alt annet enn «mentality monsters» og som alltid går på snørra når det ser ut som om noe er på gang. For all del, det kan fortsatt skje, spesielt om de får skader på sentrale spillere som Partey, Ødegaard eller Saka. Eller dersom Xhaka blir sitt gamle jeg og blir mer opptatt av å sanke kort enn å spille fotball. Men de har taklet savnet av Gabriel Jesus overraskende godt, og har ligaens overlegent beste bunnivå så langt. De har vel knapt spilt en virkelig svak kamp i første halvdel av sesongen – selv i det ene tapet deres, mot oss på OT, spilte de ok og kampen kunne svingt begge veier.

Arteta har denne sesongen for det meste stilt opp i en 4-3-3-formasjon, som i praksis har artet seg mer som en 4-1-4-1, med Partey som anker på midten bak Martinelli, Xhaka, Ødegaard og Saka. Noen ganger trekker sidebacken inn som et anker sammen med Partey.
Pep-eleven Arteta ønsker at laget spiller en possession-orientert fotball, med stor bevegelse og mange posisjonsskifter for å skape overtall overalt på banen og gjøre dem uforutsigbare. Laget ligger helt i toppen for effektivitet i såkalte «positional attacks», det vil si angrep som ikke er kontringer. I angrep ligger Saka og Martinelli høyt og bredt, mens Ødegaard og Xhaka har ganske frie roller som gjør at de kan fylle etter sentralt i «half spaces» mellom motstanderens forsvar og midtbane. Arsenal ligger også svært høyt på statistikkene når det gjelder press, de ønsker å stå høyt med laget og vinne ballen på motstanderens halvdel. Når motstanderen har ballen, foretrekker de å forsvare seg i en smal 4-4-2-blokk, der målet er å stenge igjen sentralt og presse motstanderen ut mot sidene.

Mange av oss husker med skrekkblandet fryd kampene mot Arsenal for 15-20 år siden. Da var de vår eneste reelle sportslige utfordrer, de var vel strengt tatt et bedre lag i noen få år også. Hyperintense oppgjør, håndgemeng og regelrett giftig stemning mellom de to lagene, før Arsenal trakk seg inn i skallet og ble et pentspillende, men jålete og pysete lag de siste årene under Wenger. Nå har de fått noen rasshøl på laget igjen – men det har vi også! Tror – og håper – det vil tenne skikkelig til på søndag.

Man kan definitivt mene mye og mangt om Arsenal og deres tidvis slitsomme fans, men prosessen de har gått gjennom de siste årene bør være til inspirasjon også for oss. De har beholdt troen på en uprøvd men lovende manager, til tross for flere ganske alvorlige tilbakeslag underveis. De har kvittet seg med mette stjerner og satset ungt. Brukt penger i markedet, men ikke for enhver pris, bokstavelig talt. Det er faktisk mulig å nå helt til topps med et prosjekt man tror på og en plan man følger, bare man stenger støyen ute.

Når det gjelder United, er det en selvfølge at vi stiller med våre sterkeste kort i denne kampen. Casemiros suspensjon var en tjukk strek i regningen, men som ETH sa - vi slo dem uten ham sist, vi kan gjøre det igjen. Blir det McTominay eller Fred som tar plassen hans?
Er Dalot frisk nok til å danke ut en formsterk AWB? Truer Weghorst Martials plass i elleveren selv om sistnevnte er fit? Martinez spilte en god kamp mot Palace, er vi tilbake til den vante stopperkonstellasjonen eller får Shaw sjansen i nok en storkamp?

Selv om ett poeng er akseptabelt, mener jeg det er åpenbart at vi bør gå for alle tre poengene på Emirates. Det setter press på dem.
Jeg har veldig lyst til å se hvordan Arsenal reagerer når de kjenner United-pusten i nakken!
post liked by: messilingard, Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, red, Can2, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Glimrande kamptråd, @Ryder. Eg ser at Øyvind Eide lanserer Fred som den åpenbare erstattaren til Casemiro, men eg trur Licha Martínez kan få rolla. Ikkje berre p.g.a. det defensive, men også p.g.a. dei offensive pasningane hans. Så blir fort Fred frimerke på Ødegaard og pitbullen Malacia får oppgåva med å plage livet av Saka. Eg var langt nede i går, men ser absolutt sjansane til å røve med seg tre poeng frå Emirates.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Can2, RedTrafford, Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16322
Liker mottatt: 10526

Martinez for Case, den tanken var jeg inne på nå nettopp når jeg tippet i konken @Pancho P
Hver gang jeg prøver på det uventet så skjer det aldri "a'likkavææl" som vi sier her :D
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Jeg tror Martinez blir værende på stopperplass med Shaw på backen. McTominay inn for Antony og Fred inn for Casemiro. En treer sentralt med Eriksen, McTominay og Fred med Bruno på kanten. Det gir i alle fall mening basert på kampen mot City. Tror Ten Hag vil være skeptisk til å spille Eriksen som en av to dype uten Casemiro ved siden av seg. Sykt å si det, men Ødegaard er såpass god at vi bør håndtere han likt som De Bruyne.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, red, Can2, Ryder, JørgenT
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Ikke tilfeldig at de tre beste lagene i PL har både de tre beste offensive (KDB, Bruno, Ødegaard) og defensive (Rodri, Casemiro, Partey) midtbanespillerne.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Can2, RedTrafford, Ryder
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Glimrende og lesverdig kamptråd @Ryder !

Dette blir nok en nervepirrende thriller, i hvert fall på papiret. Kampen i går føltes som et tap synes jeg, og det er muligens noe som må løftes på konsentrasjon og å stå løpet ut. Så vekker nok Arsenal kamp-instinktet hos våre elleve utvalgte, som få andre.

Det er alltid spennende mot Arsenal, og som statistikken viser, -ganske jevnt og 2-1-2 på de fem siste sier vel at det er ganske åpent. En kompis/kollega som er Gunners-fan, er nervøs før kampen. Det kan man kanskje ta som et godt tegn... 8-)
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Ryder
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Høy kvalitets kamptråd @Ryder :clap:
Likte spesielt godt biten med utvalgt PL statistikk 22/23, samt avsnittet der du beskriver hvordan Arteta vil at Arsenal spiller :thumb_up:.

Ser vi kontrer mer, og skaper flere store sjanser.
Selv om kontringer hos noen blir sett ned på, så liker jeg dem.
Lynraske overganger der vi bruker fart på ball og mann.
Blir alltid stolt når United gjør en god kontring.

I hjemmemøtet kjente vi vel på den gamle følelsen fra matchene for 15-20 år siden, som du beskriver.
Høyt tenningsnivå og rivalisering, jeg likte det også.

Casemiro har vært viktig, og selvsagt et minus at han ikke kan spille.
Leste (som sikkert alle har lest) tankene til Eide om å la Fred mannsmarkere Ødegård.
Kanskje er det veien Erik ten Hag går?
Jeg stoler på at vår eminente Hollender gjør gode taktiske vurderinger.

Arsenal har noen fantastiske spillere, Martinelli og Saka er to av dem.
Vi har helt glimrende spillere vi også.
Jeg verdsetter ‘oppvåkningen’ til Wan-Bissaka, og han kan meget vel putte kanten deres godt ned i lomma.
Våre angripere er blant de beste i ligaen når vi har dagen, og kan avgjøre denne duellen til vår fordel.

En seier på søndag hadde vært kanon, helt kanon :bomb:
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Can2, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Er litt lettere til sinns etter fadesen(e) i går...Men det kan bli tøft om Arsenal får dette til å gli fra avspark, de kommer til å gå ut i hundre regner jeg med.

Vi må vinne, men holder 50 % på Arsenal, 30 % på U og 20 % på oss.

Tror også Martinez holdes på stopperplassen, Fred fra Brasil inn for saksa fra Brasil :hah:
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Can2, Ryder
LUHG!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er en fristende tanke med Martinez på DM, før vi kjøpte Casemiro var det jo mange som lanserte den ideen allerede ved sesongstart.

Men det var vel flere som hadde fulgt LM og ETH i Ajax som mente at det var prøvd, men at Martinez ikke helt hadde "motor" for rollen og at eksperimentet ble raskt avsluttet. Vi får se, merkeligere ting har skjedd, men heller mot at det eneste som skjer er at Fred kommer inn i rollen.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Det må jo bli McFred som ankere, ikke noe jeg ønsker, det er 50/50 med de to sammen synes jeg...Martial eller WW, det blir Martial om han er fit, noe han sjeldent er dessverre...Spent på om det blir McFred og Eriksen fremme eller om Eriksen settes med Fred.
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Eg trur ikkje Fred blir brukt i Casemiro-rolla, men at han heller blir brukt som frimerke mot Ødegaard. På same måte som mot De Bruyne, altså. Eg trur Ten Hag vil ha ein pasningssikker og disiplinert spelar i Casemiro-posisjonen og då trur eg det blir enten McTominay eller Martínez.

McTominay manglar mykje på både posisjonering og pasningsstyrke, så i mitt hovud ville kanskje Martínez passa best mot Arsenal. Då ville vi i tillegg fått Shaw inn i midtforsvaret (der han har vore sensasjonelt god) og fightareigenskapane til Malacia på backen. Trur uansett at vi vil bli pressa så langt bakover mot the Gooners at vi ikkje vil få utnytta dei offensive styrkane til Shaw.
post liked by: RedTrafford, offside, Torquemada, Blodfink, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Et annet spenningsmoment er om United blir bedre defensivt, det er litt sil bak der på bortebane. Ikke bra mot et Arsenal med 7-1-0 hjemme. United har 17 baklengs borte så langt, mot 5 sluppet inn hjemme.
LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Ryder wrote: 20 Jan 2023, 11:00 Det er en fristende tanke med Martinez på DM, før vi kjøpte Casemiro var det jo mange som lanserte den ideen allerede ved sesongstart.

Men det var vel flere som hadde fulgt LM og ETH i Ajax som mente at det var prøvd, men at Martinez ikke helt hadde "motor" for rollen og at eksperimentet ble raskt avsluttet. Vi får se, merkeligere ting har skjedd, men heller mot at det eneste som skjer er at Fred kommer inn i rollen.
Jepp.
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... z-24526337

Jeg tror, i likhet med messilingard, at vi starter med en midtbanetreer bestående av Fred, McTominay og Eriksen. Så tar Bruno plass ute til høyre, hvertfall på papiret.
Vi er nødt til å stoppe Saka - og skal vi få stoppet Saka så er vi nødt til å stoppe Ødegaard. Jeg regner med Fred tar på seg den jobben.

Jeg orker ikke lete frem noen tall, men Arsenal har vært ekstremt gode på dødballer i år og også å skåre tidlig i kamper, sånn at de har fått kampen inn i sitt spor. Jeg håper virkelig vi klarer å styre unna noe tidlig baklengsmål i morgen, for hvis Saka scorer etter 4 minutter så mister jeg alt av tro.
post liked by: Ryder, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Enig med Pabcho, jeg personlig ville ikke valgt Scott. Rett og slett fordi han ikke er god nok, særlig mot toppmotstandere. Det så vi mot City og jeg tror han blir altfor liten mot Arsenal. Jeg ville heller hatt Martinez på midten og fått inn Shaw som stopper.

Ddg
Wbs Varane Shaw Malacia

Eriksen Martinez

Rashford Bruno Garancho
Weghorst
post liked by: Pancho P
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Problemet med Martinez som defensiv midt er at han stort sett aldri har spilt det. Blir litt som når City forsøkte sette Stones inn for Rodri inn på midten og det var ikke i nærheten av å fungere. Med McTominay inn så får vi i det minste en spiller som er vant til posisjonen, og selv om at det er noen tydelige begrensninger så har man fortsatt erfaring fra store oppgjør i McTominay i den posisjonen. McTominay har også en betraktelig høyere løpsstyrke enn Martinez, som tross alt ikke er vant til å måtte løpe mye som stopper. Å eksperimentere med Martinez der nå er nok ikke noe bør gjøres i et såpass viktig oppgjør.
post liked by: Pink Final, Ryder, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply