[PL] Wolverhampton - Manchester United (31.12.2022)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

WOLVERHAMPTON WANDERERS - MANCHESTER UNITED


Premier League
Lørdag 31. desember 2022 kl. 13.30
Molineux, Wolverhampton
Dommer;
Robert Jones

Innbyrdes oppgjør:
Newton Heath/Manchester United: 52
Uavgjort: 20
Wolverhampton: 37

Siste fem:
2022 PL: United-Wolves 0-1
2021 PL: Wolves-United 0-1
2021 PL: Wolves-United 1-2
2020 PL: United-Wolves 1-0
2020 PL: United-Wolves 0-0

Skader/suspensjoner:
Usikre:

Diogo Dalot
Victor Lindelöf
Scott McTominay
Lisandro Martinez
Jadon Sancho.
Kl. 13.30 nyttårsaften – i god tid før vi spretter sjampisen, skjærer opp kalkunen, drikker oss sanseløse og får en rakett i øyet – møter Manchester United tøff motstand i Wolverhampton Wanderers på Molineux Stadium.
Blir det et realt fyrverkeri, eller fisler fotballåret 2023 ut som et fuktig stjerneskudd?

Manchester United har kommet meget godt i gang etter VM-pausen, med bunnsolide prestasjoner og seire mot Burnley og Nottingham. Med den nyankomne verdensmesteren Lisandro Martinez er også siste spillerbrikke på plass i Manchester. Men kampene kommer nå tett som hagl, og suksess vil avhenge mye av hvor godt vi klarer å mobilisere til nettopp kamper som denne – bortekamper mot litt grå, men tøffe motstandere.

Wolves har riktignok hatt en svak sesong så langt, så svak at de lå helt sist på tabellen før seieren på Boxing Day tok dem opp til 18. plass. Laget har i flere sesonger vært solide defensivt, men hatt store problemer med å score ofte nok. I år har de tatt måltørken til et nytt nivå, og kun scoret 10 på 16 kamper. Hjemme på Molineux har de 2-2-4 og en målforskjell på 5-13. Burde være grei skuring for oss – eller er det et typisk bananskall vi skimter der utpå Molineux-matta?

De siste sesongenes møter med Wolves har nemlig vært tette, jevne kamper med få mål begge veier. Wolves kan i tillegg nyte godt av en «new manager bounce» mot United. Bruno Lage fikk sparken 2. oktober, og etter en overtalelsesrunde sa velrenommerte Julen Lopetegui ja til jobben. Hans første kamp i managerstolen endte med seier i ligacupen mot Gillingham, mens PL-debuten også endte med en solid borteseier mot Everton.

Wolverhampton Wanderers er blant Englands aller mest tradisjonsrike klubber. De ble stiftet som St. Luke’s FC i 1877, men skiftet navn til Wolverhampton Wanderers etter bare to år. Klubben var blant stifterne av The Football League i 1888, og endte på tredje plass i tidenes første ligasesong. Året etter flyttet de inn på Molineux, og banen – som i dag har en kapasiet på 32 000 – har vært klubbens hjem siden.
De oransje og svarte draktene har også sin forklaring: Byen Wolverhampton har mottoet «Out of darkness cometh light», og det oransje og svarte representerer lyset og mørket. Ulven på klubbemblemet gjorde på sin side ikke sitt inntog før på 60-tallet.

Det er ikke sjelden å se de orange Wolves-draktene rundt omkring i Norge heller, og da henger de gjerne på godt voksne menn. At de er populære i Norge og at mange av supporterne har høy gjennomsnittsalder har sin naturlige forklaring: Wolverhampton slo Sunderland i den aller første tippekampen som ble sendt i Norge i 1969. De første årene ble de aller fleste kampene som ble sendt her i landet, spilt i Midlands og med Wolves som et regelmessig innslag. Vage minner fra dette, fotballkort-nostalgi, klubbemblemet, navnet på stadion samt drakter som skiller seg ut, gjør at også jeg har en soft spot for klubben.

Klubben hadde definitivt sin storhetstid før 1960. På 1950-tallet vant de sine foreløpig tre eneste ligamesterskap, etter den tid har de kun vunnet ligacupen to ganger. Det er likevel verdt å merke seg at KUN Manchester United, Liverpool og Arsenal har tatt flere poeng enn Wolverhampton gjennom tidene i engelsk fotball. Når det gjelder trofeer, er de den 13. mestvinnende klubben i England gjennom tidene.

I nyere tid så Wolves imidlertid lenge ut til å bli den ultimate underpresterende middelhavsfarer i engelsk fotball, med 20 sammenhengende år utenfor toppdivisjonen mellom 1984 og 2004. De har også hatt sporadiske turer ned på nivå tre og fire – sist i 2013/14 da de spilte i League One.

I 2016 startet imidlertid et nytt kapittel for den tradisjonsrike klubben, som tross alt har spilt 117 av sine 123 sesonger i de to øverste divisjonene. Klubben ble kjøpt av det kinesiske konglomeratet Fosun International, og fikk økonomiske muskler til å konkurrere med de store gutta. Fosun eier også 20 prosent av Gestifute, selskapet til superagent Jorge Mendes. Det har gitt klubben ekstra rik tilgang til en rekke gode (og noen mindre gode) portugisiske spillere og managere de siste årene.

Laget var tilbake i PL i sesongen 18/19, og kapret sterke 7. plasser i de to første sesongene. Mange så på dem som en reell utfordrer til å ta steget opp blant «The big six». Så kom stagnasjonen, med 13. plass i 20/21 og 10. plass i fjor.
Kan Julen Lopetegui få Wolves opp av gjørma og tilbake til nivået de hadde stabilisert seg på de siste årene?

Jeg for min del håper det – men de kan gjerne vente til kalenderen viser 2023 før oppturen starter!
post liked by: messilingard, Belfastboy, Can2, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Buchan
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Strålende debut på denne fronten @Ryder!

Bortsett fra det så gleder i alle fall jeg meg til kamp, årets siste! Man kan mene mye om 2022, men sett med røde briller så har det vært dype daler og høye topper. Hadde for eksempel Erik ten Hag vært såpass populær om ikke Ralf Rangnick hadde revet ned både hus og grunnmur på forhånd? Jeg tror ikke det.

Jeg så forresten Lisandro Martinez i trening, så jeg vurderer han som klar til Wolves på lørdag.
post liked by: Belfastboy, Ryder, Pancho P, Pink Final, Buchan, Can2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Herlig kamptråd @Ryder
Det sagt så er jeg enda mer sikker på at dette ikke er noe for meg🤣

Godt med tidlig kampstart på årets siste kamp, før føggern, alkohol og raketter får en dårlig blanding😬
Merker jeg gleder meg mer til hver kamp nå, enn for «bare» ett år siden.😬

Tror på nye 3 poeng her.
Også enda mer sikker på at Erik ten Hag er det beste som har skjedd denne klubben på årevis.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan, Ryder, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

Glimrende levert @Ryder.
Måtte vårt kjære Manchester United klare å følge opp på årets utgang.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Buchan, Ryder, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Fortreffeleg kamptråd, @Ryder! Vi får håpe at United sin prestasjon blir like god👍
post liked by: Buchan, Pink Final, RedTrafford, Ryder, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Shaw fortsetter som midtstopper, ser det ut som. ETH er virkelig ikke noen Maguire-fan, kan neppe si at det er sykdom denne gangen…
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Rashford benkes au, Garnacho on fire? Tok ham ut av laget mitt, men jeg benka først Antony, ikke Rashford.

Maguire er ferdig i United om manageren får det som han vil.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Shaw gjorde en bra jobb sist, men trodde ikke han skulle starte som midtstopper i dag også. Jeg krysser fingrene for en bra prestasjon av samtlige og tre poeng, men det stinker poengtap..

Greit at Rashford hviler fra start, sånn at det ikke bare er Maguire som står for kruttet på benken.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

Rashford benkes etter en intern disiplinær sak.
Ingen detaljer fra Ten Hag.
Blir bare spekulasjoner hva årsaken er.
Eirik Bakke i studio drodler rundt om det kan være å komme for sent til et spillermøte, trening e.l.
Fint at manager viser hvem som er sjefen, og setter ut lagets beste (form)spiller.
post liked by: Pancho P, Ryder, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 430

Ryder wrote: 31 Dec 2022, 12:42 ETH er virkelig ikke noen Maguire-fan, kan neppe si at det er sykdom denne gangen…
Tja.. En vanlig influensa kan jo sette folk ganske mye tilbake i et par uker, så om det var det han slet med er det fullstendig logisk at han ikke er i form til å spille 90 min i PL enda.
post liked by: Pink Final, Ryder, Can2
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ettersom han tross alt er på benken, vil jeg tro det ikke er altfor alvorlig. Handler sikkert om forsentkomming, kanskje en bytur? Men støtter det 100 prosent, ETH setter en høy standard og det trengs.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Reglene er satt, manageren har nulltoleranse, veldig bra.
post liked by: Can2, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Hvis dette er en liten disiplinærsak, så synes jeg det er feil å ikke holde det internt i klubben. Men det er mulig ETH vet at det lekker ut uansett, og derfor velger å si akkurat lite nok. Veldig synd ettersom Rashford har hatt en stigende form den siste tiden. Da trenger vi ikke slikt som dette, uansett årsak. Jeg har jo liten tro på at det er manager som er uproff her. Flaks for meg at jeg var 2 min for seint ute da jeg ville bytte Rash inn som kaptein på fantasy.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
På Twitter begynte ryktene å gå for 4-5 timer siden, så da er det sikkert noe annet enn å komme for seint. Det som er mindre bra er at deler av lagoppstilling lekker ut lenge før kampstart.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2592
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11858
Liker mottatt: 7614

I dag tror jeg det blir tøft. Håper vi klarer å stenge igjen bakover så er det mulig med seier.
post liked by: Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ok start, synes jeg. Vi står høyt, virker våkne og har hatt en del fint kombinasjonsspill.
post liked by: Pink Final, Pwint
Post Reply