Paul Scholes

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Topic author
Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Paul Scholes eller "Scholesy", er en ekte "Local Lad". Han er født i Salford 16. november 1974.

Det første laget han spilte for var Langley Furrow. Scholes utmerket seg også i cricket. Som 14-åring begynte han å trene med Manchester United. Han ble senere med som trainee da han forlot Cardinal Langley Roman Catholic High School i Middleton sommeren 1991. I sin siste periode på skolen ble han valgt til å representere Storbritannias nasjonale skoler i fotball. (Wikipedia). Han var en del av den klassiske "class of 92", og vant FA youth Cup i 1992-93 sesongen.

Han er i en eksklusiv klubb; han har kun spilt for Manchester United -og hadde en aktiv karriere som strakk seg fra 1993 til 2013. Han spilte 718 kamper og scoret 150 mål. Han har 11 ligamesterskap, og var kjent som en midtbanemotor av rang. Mange rangerer han som en av de aller beste.

Scholes var ikke velsignet med heseblesende tempo, men han var en spiller med enestående tekniske evner. Han startet sin karriere som spiss, men med sin visjon, evne til å finne rom og bredt spekter av pasninger, flyttet han lenger og lenger bak på banen etter hvert som karrieren utviklet seg. ("The football Faithfull").

Sagt om Paul Scholes:

– Jeg blir star-struck når jeg ser Paul Scholes, for du ser ham aldri. På banen kan du ikke fange ham. Utenfor banen forsvinner han.» - Luis Figo

– De siste 15-20 årene er Scholes den beste sentrale midtbanespilleren jeg har sett – den mest komplette – Scholes. Jeg har snakket med Xabi Alonso om dette mange ganger. Scholes er en spektakulær spiller som har alt. Han kan spille den siste pasningen, han kan score, han er sterk, han blir aldri slått av ballen og han gir ikke bort ballen. Hvis han hadde vært spansk, ville han kanskje ha blitt verdsatt mer.» – Xavi Hernandez

– I Arsenal ønsket ikke jeg og Patrick (Vieira) å møte Scholes. Vi ville unngått ham.» - Emmanuel Petit

– Når han passerer ballen forblir den passert. Ballen går akkurat der han vil ha den. Jeg har alltid elsket ham for det. Jeg spilte mot ham en eller to ganger, og han er et absolutt geni. Han er et forbilde for alle som vil spille fotball. Han er en fryd å se på. Jeg skulle faktisk ønske at han var 21 år, så kunne jeg se karrieren hans på nytt. - Ian Holloway

– Den beste spilleren i Premier League må uten tvil være Scholes. Han vet hvordan han skal gjøre alt, og han er en som styrer måten laget hans spiller på. På toppen av det har han uforgjengelig mental styrke, og han er en ekte konkurrent. - Thierry Henry

Zinedine Zidane en gang ble spurt i et intervju: "Hvordan føles det å være den beste spilleren i verden?" Franskmannen svarte: «Jeg vet ikke, spør Paul Scholes»
post liked by: JørgenT, red, Buchan, RedTrafford, Pancho P, Cola2, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Paul Scholes, mannen bak mitt absolutte yndlingsmål:



Se på reprisen bakfra hvor avslappet han er i skuddøyeblikket, der er som om han sitter i sofaen og slenger ut foten... :love:
post liked by: Belfastboy, Cola2, Pink Final, Blodfink, 10Hag
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Ja, den lille "he can't tackle" (Fergie sa vel det i et intervju om Scholesy), var litt av en spiller, en av de absolutt beste, traff jo et flygende helikopter med silkefoten au. Det angra han litt på: "I didn't think", "It could've been a disaster" :hah:
post liked by: Can2, Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Håper det er greit for @Pink Final at jeg limer inn denne posten fra United.no, før den forsvinner i arkivdybden:

Xavi Hernández on Paul Scholes: «For me, he’s the best central midfielder I’ve seen in the last 15, 20 years.»

Andres Iniesta on Paul Scholes: «One day in La Masia Rijkaard walked in and said, ‘Today we don’t train, we are going to watch a DVD’. We sat for 3 hours watching Scholes highlights. It was the best day of my life.»

Andrea Pirlo: “I have been so fortunate to have played with so many incredible players throughout my career, but if I could pick one that I never got the chance to play with, it would be Paul Scholes.

“One of the all-time greats. A genius on the field, but private – no circus around him off it. I have a lot of respect for him.”

Pep Guardiola: «Out of everyone at Manchester United, I would pick out Scholes – he is the best midfielder of his generation. I would have loved to have played alongside him.»

Lionel Messi: «At La Masia, his name was mentioned a lot. He’s a teacher.»

Zinedine Zidane: «He’s almost untouchable in what he does. I never tire of watching him play. You rarely come across the complete footballer, but Scholes is as close to it as you can get.

«One of my regrets is that the opportunity to play alongside him never presented itself during my career.»

6 autoriteter som ratet Scholes høyt.

Legg til dusinvis fra United, som Ferguson, Charlton, Law, Schmeichel, Keane, Beckham, Neville, Ferdinand, Ronaldo, Rooney og mange flere.


——————————————————-
Gerrard og Lampard var kjempegode spillere. Scholes var minst to hakk over. Det skulle jeg til og med erkjent selv om jeg var født Chelsea- eller Liverpoolsupporter.

Det eneste man kan "ta" Scholes på, noe Gary Neville ofte spøkefullt erter ham med, er at han abonnerte på gule kort med sine seine taklinger 🤣
post liked by: Pwint, red, Pink Final, Pancho P, Cola2, Belfastboy, Ryder, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Det er selvsagt helt ok @10Hag.
Jeg satte inn en strek der mitt innlegg fra United.no slutter.

Paul Scholes var en temposetter.
Vi skrev litt om spillestil i går under Rykter 2023.
United har ofte/alltid vært gode på overganger.
Sterke på kontringer.
Men vi har hatt ballen, det har ikke vært slik at vi har ligget bakpå uten ballen.
Her var en spiller som Scholes helt essensiell.
Før tiki taka ble et begrep styrte han hvor ballen skulle i laget.
Skulle vi hvile med ball, ja så slo han de korte pasningene for å holde ballen i laget.
Før han plutselig åpnet opp motstander med nok en genial pasning.

Etter hva jeg har lest var Bobby Charlton og Pat Crerand litt det samme på 60 tallet.
Og Eddie Colman samt Dennis Violett på Busby Babes.
Og Stan Pearson før der igjen.

Om jeg husker rett traff Scholes på 2100 av rundt 2200 pasninger i 06/07 sesongen.
Han var playmakeren over alle.
post liked by: 10Hag, Pancho P, Cola2, Belfastboy, Ryder, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Heilt einig, @10Hag, men få eller ingen Liverpool-supportarar ville ha innrømma at The Ginger Prince var betre enn Stevie Me/Slippy G. Som @Pink Final har vore inne på er Scousarane flinke til å hausse opp sine eigne. Gerrard blei forøvrig kåra til ein av dei tre beste spelarane i klubben si historie for eit par år sidan. Det er lett å bli historielaus.
post liked by: 10Hag, Pink Final, Cola2, Belfastboy, Ryder, Can2
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 430

Har vært mange gode uttalelser om Scholes opp gjennom, men min personlige favoritt er nok Zidane sitt en gang han ble spurt om hvordan det var å være verdens beste spiller.. "I don't know, ask Paul Scholes"...

Diskusjonen om disse 3 spillerne vil nok pågå langt inn i evigheten. Lampard var helt klart en glimrende spiller, arbeidsjern og målscorer som var avgjørende for Chelsea. Gerrard var en glimrende spiller, styrte alt som skjedde hos Liverpool og kunne ta tak i, og lede, laget på en måte ingen av de andre kunne, i form av kraft og intensitet.

Så har du Scholes.. Han som kunne bestemme om de to andre fikk muligheten til å enten score eller lede laget sitt fremover. Han styrte alt i en kamp, inkludert motstanderen.
Det er en egenskap absolutt ingen har hatt siden han la opp og det, for meg, skiller han mest fra de andre.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P, Belfastboy, Ryder, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Føler det er litt slik at mange United-supportere (ikke alle) ikke har store problem med å erkjenne at rivalene våre har hatt eller har gode spillere. Har aldri hørt en Liverpool-spiller si at Scholes var like god som Gerrard. Og det er absurd, da det er tydelig for de som liker fotball på generell basis utover sin egen klubb, at Scholes var bedre.

Den andre veien synes jeg mangler mer objektivitet. Kan hende det er en feil antakelse, men det er kun min erfaring. En av mine nærmeste venner er Liverpool-fan. Han kan innrømme at f.eks Bruno er en god spiller, men det sitter laangt inne. Jeg kan gjerne se en Liverpool-kamp, og si at jeg synes Salah og Alisson er klasse, selv om jeg alltid håper de ikke spiller godt. Ser sjeldent det fra City/Arsenal/Liverpool-fans. Unntaket var kanskje DDG i "den" kampen mot Arsenal. Da måtte selv de innrømme at det var sterkt.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P, Belfastboy, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Rundt 2005/06 slet Paul Scholes med dobbeltsyn.
United endte sist i CL gruppa og på TV3 satt Erik Solér og proklamerte at Alex Ferguson var en has been.

Liverpool fansen var høyt oppe, som så ofte.
Tross at de endte bak oss i ligaen, igjen.
De var bedre enn oss må vite.

Vann på mølla da van Nistelrooy ville bort.
Sommeren kom, Ruud ble solgt og vi gjorde kun ett kjøp, Carrick.

‘Verdens beste manager Benitez’ 🤣 kjøpte inn en hel haug med ræl pluss Mascherano og Torres.
Fansen deres sang ‘woah woah we’ve got the best midfield in the world, Alonso, Mascharano, Sissiko and Gerrard’.
Media og en del av våre egne fans lurte på hvor målene våre skulle komne fra, RvN var jo i Madrid.

I egne øyne hadde Lfc som vanlig verdens beste i det meste.
Fans, manager, midtbane og spiss.
De begynte sesongen med mektige 1-1 på Bramall Lane mot et nyopprykket Sheff United.
Gerrard filmet seg til straffa som ga 1-1.
Etterpå knuste vi Fulham 5-1 og gikk rett til topps.
Uten maskinen RvN ble vi faktisk bedre.
Mobile Saha, Rooney, Ronaldo og Giggs lekte seg.
Og ikke minst Carrick og Scholes på midten.
Vi endte selvsagt foran Liverpool!
Det visste vi United fans alt før sesongen.
Scholes briljerte i 06/07.
Han var trolig den beste spilleren i hele PL.
Husker én match, United - Blackburn 4-1.
Jeg tror Scholes slo rundt 40 pasninger til Giggs, de kjente hverandre i blinde.
Vi rullet over Blackburn.

Liverpool og Benitez ‘we controllah the game’ var sjanseløse.
Selv på 2 plassen.
Men i egne øyne var de best.
Benitez hadde sin standard frase etter nok et poengtap ‘Vi kontrollah kampen’ - komiske Ali, Aya tollah controllah’.

Scholes slo tilbake etter problemet med øynene.
Vi vant ligaen og spilte helt fantastisk fotball.
På snakk om å kontrollere matcher så var ingen bedre på det enn oss og Paul Scholes.
Og Erik Solér satt med skjegget i postkassa.
post liked by: Cola2, Pancho P, Belfastboy, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

"Scholes er ikkje grunnen til at eg byrja å følge United, men mykje av grunnen til at eg likte det såpass godt." -Jørgen.

Absolutt ein av favorittane nokon sinne og ei absolutt legende. Om Scholes er standaren for kva ein kan kalle legendarisk så når nok få om nokon opp. Ekstreme ferdigheiter, one club man, lokal, skjeldan om aldri noko tull...
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Cola2, Pink Final, RedTrafford, Can2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

@JørgenT Sjeldan eller aldri noko tull? Eg trur lagkameratane hadde vore sterkt ueinige i den påstanden etter dei utallige 'prankane' hans 😂😂😂
post liked by: Belfastboy, Cola2, Pink Final, RedTrafford, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Haha ja, han var visst den mest ekstreme prankeren i garderoben 😅
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Cola2, Pink Final, RedTrafford, Can2

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ja, tenkte meir på sånn tull som Neymar, Mbappe og Rabiot aktig tull. Ein god prank kan me like då.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2, Can2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7493
Liker mottatt: 7085

Sven-Göran vet hva han snakker om. Synd at den beste spilleren ble offer for konservativ taktisk tankegang. Litt bekymret for at et par av dagens engelske landslagsspillere blir offer for det samme under traurige Gareth Southgate.

post liked by: Andtho01, 10Hag, Pwint, Pancho P, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Scholes never loses the ball, never misplaces a pass.

Det var det som skilte Scholes fra Gerrard og Lampard, og de fleste andre. Og det både Eriksson og verten peker til her som gjør han unik.

Og det er helt sant. Og mye av grunnen til at Mainoo også er blitt så viktig.

Vi trenger flere slike spillere i laget. 👏
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Pwint, RedTrafford, Pancho P, Pink Final
Post Reply