Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Kjøp av United: Qatar-rykter i Daily Mail dag, 6 milliarder pund vil Glazer-skiten ha.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

🤮

Problemet er at Glazers kommer til å selge til høystbydende, uansett hvem det er og hva de står for. Så dersom Qatar byr 1 milliard mer en Ratcliffe, er jeg 99 prosent sikker på at det er Qatar som får kjøpe oss.

Nettopp derfor orker jeg ikke feire noe som helst rundt salget av United før jeg vet hvem som faktisk kjøper.
post liked by: Pancho P
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Finnes kun en løsning på Qatar (eller lignende). Nemlig at fansen gjør det så klart at kjøper de United så kjøper de en klubb uten en fanbase. Ja, eller de har sikkert en fanbase i Midtøsten og Afrika, men det er ikke akkurat de menneskene som disse regimene sliter med å overtale i utgangspunktet.

Kort fortalt, gjør det ekstremt lite attraktivt å kjøpe United.
post liked by: Ryder, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 106
Liker mottatt: 823

Jeg tar det som et godt tegn at det er Daily Mail som melder dette og (foreløpig) ingen andre.
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2630
Liker mottatt: 10739

messilingard wrote: 08 Feb 2023, 11:07 Finnes kun en løsning på Qatar (eller lignende). Nemlig at fansen gjør det så klart at kjøper de United så kjøper de en klubb uten en fanbase. Ja, eller de har sikkert en fanbase i Midtøsten og Afrika, men det er ikke akkurat de menneskene som disse regimene sliter med å overtale i utgangspunktet.

Kort fortalt, gjør det ekstremt lite attraktivt å kjøpe United.
Vi kan jo håpe, og en backlash fra de som har litt fartstid og som vanligvis fyller stadion osv - kall det gjerne "kulturbærende" fans - vil forhåpentligvis bli stor.

Frykten er at det står såpass mange i kø til at det ikke vil merkes NOK. Ikke mye frafall på St. James Park, for å si det sånn, selv om de var mer sulteforet enn det vi er. Antallet globale fans som bare er glad for å få ubegrenset transferbudsjett og driter i resten, er nok dessverre større enn vi liker å tenke på.

Aktører som Qatar tar vel en avveining a la VM - de fikk mye fortjent dritt i (vestlig) media, men tjente sikker greit med penger og opparbeidet seg geopolitisk innflytelse og "soft power".
post liked by: messilingard, Cola2, Can2, Pancho P, Jon Andreas
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

@Ryder

En grei forskjell mellom United og Newcastle er at Manchester allerede har et lag som blir pengedopet fra rike stater uten moralsk kompass. Og det er ikke uvanlig at United supportere bruker dette som et argument for at City ikke hadde vært noe uten oljepenger heller. Fullt mulig at jeg tar feil her, det her er ikke akkurat noe jeg har statistikk på. Men jeg vil tro at det sitter ekstremt langt inne for flere United-supportere å godta en slik løsning.

Når det gjelder global fanskare osv så blir den ofte representert som at den består av en gruppe med homogen kjøpekraft. Men sannheten er at flere millioner United supportere knapt nok har råd til mat fremfor å kjøpe fotballdrakter, fotballsko, telefoner eller rødvin. Forsvinner den vestlige delen av supporterbasen så forsvinner den gruppen med soleklart størst kjøpekraft også. Det er en trist sannhet, men jeg vil nok fint tro at diverse analytikere hos diverse sponsorer også er klar over dette.

Skal sies at jeg synser her, og at det er fullt mulig at jeg tar feil. Jeg kan likevel komme med en absolutt sannhet og det er at jeg er 100% ferdig med Manchester United og britisk fotball om Qatar kommer inn på eiersiden.
post liked by: Cola2, Ryder, Can2, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Da slenger The Guardian seg på..

https://www.theguardian.com/football/20 ... d-for-45bn


Skjer dette er det game over for min del. Fullstendig uaktuelt å heie på et lag som eies av den type eiere.
post liked by: messilingard, Cola2, Can2, Pancho P, Jon Andreas, RedTrafford
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Np MÅ FA & PL ta affære, Engelsk, Scotch, Walis klubb BØR sette ned et ett eller VETO for at de ikke kan kjøpe og overta noe hos er hel Britisk!

Neste blir at de kjøper opp andre klubber i Europa og i Norge.

For Herrens skyld (er ikke kristen) men dette MÅ stoppes

Ikke jeg synes synd på Viasat, heller det motsatte, men hva får de igjen av kunder? Håper kun 10-12.
Er også tanken at de skal kjøpe CM. om danne den til tilsvarene CM med alle i verden...

Skjer dette går jgjen til H/L og VIF i hocket før de også blir kjøpt opp!
post liked by: Can2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

Einig med dei fleste her. Om Manchester United blir kjøpt opp av t.d. Qatar, er det over også for min del. Vi kan ikkje vere moralsk indignerte over Chelsea, City og Newcastle og samtidig akseptere at eit anna regime overtar klubben vår. Men vi må håpe at ein eller annan har mynde og makt til å stoppe skiten. Eit tilvere utan United er ekstremt vanskeleg å tenke seg.
post liked by: Jon Andreas, Can2, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Sunny
Posts: 4
Joined: 03 Feb 2023, 12:55
Liker gitt: 9
Liker mottatt: 13

I prinsippet einig. Engasjementet vil neppe styrkast med slike eigerar. Men ser vanskeleg føre meg å kutte klubben heilt og ikkje sjå på lengre. Det er noko filosofisk her. Kva er ein klubb? Kven eig den eigentleg?

Om ikkje anna har kampen mot amerikanerane vist at vi er uthaldne og sluttar ikkje å gje lyd i frå oss sjølv om åra går. Så kan ein sjølvsagt diskutere kor heftig protestane hadde vore i dag om vi hadde halde fram med å sanke trofé i same takt som før 2013 …
post liked by: Blodfink
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2277
Liker mottatt: 4150

Det er i så skremmende stor skala også. Og veldig vanskelig å gjøre noe med. I demokratiske kapitalistiske land skjer det jo bare ikke at myndigheter går inn og helt endrer spillereglene for private bedrifters virksomhet, da forutsigbarhet settes over nesten alt. Hvilket er forståelig, men også problematisk, fordi det fører til at enhver form for privatisering vanskelig kan reverseres.

Ser det jo i andre idretter også nå...
  • LIV Golf Series som forsøker å ta over for PGA Touren.
  • Stadig større innflytelse over F1 sirkuset
  • Innen tennis arrangerer de turneringer utenfor sesong, med helt vanvittige prispremier. Ingen tvil om at de tenker noe langsiktig her.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2044
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7566
Liker mottatt: 4337

Etter å ha lest Bjarte Valen sitt innlegg på United.no, så ble hjerterytmen foreløpig roligere. Selv om at det er mye usikkerhet. Og i kjent MU stil, så kommer nok ryktene til å florere.
post liked by: Pancho P, Sunny, Pwint, Jon Andreas, RedTrafford, Can2, Cola2
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Jeg vil gjerne at United skal få nye eiere, men ikke hvem som helst, og særlig ikke Qatar eller venner. Når Qatar greier å bestikke EU-repr for at de ikke skulle gi pris for menneskerettigheter til en marrokaner, så forteller det om hvor langt de kan gå for å oppnå sine mål. Marokko vil unngå kritikk for brudd på menneskeretter i Vest-Sahara som de okkuperer, og får hjelp av Qatar for å påvirke EU. Her er flere representanter fra EU arrestert etter at de har mottatt store pengebeløp. Qatar har også betalt EU-representanter for at de skal snakke positivt om landet. For å krydre det hele litt mer, så var Donald Trump medvirkende i utviklingen. Han ga grønt lys til Marokko til å fortsette undertrykkelse av VestSahara, hvis de gikk med på å opprette diplomatiske forbindelser med Israel.

Midt i denne suppa bruker altså Qatar pengene sine for å utøve innflytelse i Europa. Samtidig som de gir litt til Hamas og Taliban m.fl.
post liked by: Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Det er vel lovet hard motstand fra div. grupperinger om det blir "feil" eiere. Jeg bare gjentar at for min del så ga jeg opp United moralsk sett i 2005. Så i grunn intet nytt under solen om det kommer inn eiere jeg ikke liker. Interessen min har jo gått ned år for år, men jeg er fortsatt engasjert selv om jeg bedriver min egen boikott.

Alt henger jo sammen i storfinansen, så det blir nok ikke lett å finne en eier som er "god", det er nok heller umulig.
post liked by: RedTrafford, Cola2
LUHG!
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

@Blodfink

Det ligger nok en sannhet i at det ikke eksisterer mennesker som utelukkende er gode med denne type formue som det vil kreve å kjøpe United. Men jeg skal fint klare å rangere de aktuelle kjøperne etter hvor "onde" de er. Ikke at det har så mye å si i det store bildet, men blir det feil kjøper for min del så er det 100% sikkert at jeg avslutter mitt forhold til United. Da får jeg heller følge et norsk lag på grasrotnivå.
post liked by: Pancho P, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply