Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14533
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22974
Liker mottatt: 18953

Mitten reflekterer over budene og hvor forskjellig og sammensatt fanbasen er. Han har mye rett i sin kommentar på United.no

Støtter opp om tanken på at United står på egne ben, trenger ingen rik eier.

La oss kjeppjage Greedy Glazers og bare overta klubben selv :hah: :strong:
post liked by: RedTrafford, Cola2, Can2, Pancho P, Jon Andreas
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4629
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10420

Bra artikkel fra Mitten, ja - en ærlig og ganske troverdig analyse av hvor vi står som fanbase. De ulike meningsmålingene er selvsagt langt fra vitenskapelige, og sier mye om respondentenes ståsted. United.no sin måling er preget bla.a av at Qatar fikk mye negativ presse i forbindelse med VM, spesielt i Skandinavia. Målingen i Athletic samsvarer med at deres publikum gjerne er litt i fotballhipster-segmentet. Mens Mittens egen måling farges av at hans Twitter-følgere antagelig har stor global spredning.

Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor såpass mange foretrekker Qatar foran Ratcliffe. Mulig det har å gjøre med den litt diffuse pressemeldingen og frykten for at han vil fortsette å påføre klubben gjeld? Eller så er det mulig at det rett og slett handler om at mange tror at lommeboka er større i Qatar…

Som sagt tidligere; jeg har ikke noe ønske om at United skal trekke noe slags vinnerlodd, jeg vil bare ha en klubb som står på egne bein og som blir styrt fornuftig etter harde kvalitetskrav i alle posisjoner.

Også gode perspektiver i intervjuet med Egeland fra Amnesty. Spesielt poenget med at man bør passe seg for å la seg selv bli et talerør for regimet i Qatar - selv om du aksepterer at de kjøper klubben. Forskjell på å tåle og det å bli en aktiv medspiller.
post liked by: RedTrafford, Cola2, Pancho P, Pwint, Jon Andreas
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9233

Ryder wrote: 23 Feb 2023, 01:35 Mens Mittens egen måling farges av at hans Twitter-følgere antagelig har stor global spredning.
Leser jeg under postene til Mitten så er det svært mange kontoer med arabisk skrift eller Qatariske flagg. Budskapet er stort sett veldig enkelt også. Får meg litt til å mistenke at det er satt opp en del bots som gjør jobben. Det kan riktignok hende at det er svært mange innbyggere i midtøsten som ønsker en arabisk eier for Manchester United. Jeg tar vel uansett avstemninger på Twitter med en enorm klype salt. Ikke veldig vanskelig å manipulere en slik undersøkelse på et sosialt medium. Det nærmeste vi har kommet validitet i undersøkelsene er vel supporterklubben sin undersøkelse som utelukkende spurte medlemmer. Den er nok representativ for supporterne i Skandinavia dersom jeg skal tippe.
post liked by: Pancho P, Cola2, Pwint, Jon Andreas
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Mister Magoo
Posts: 8
Joined: 23 Feb 2023, 08:35
Liker gitt: 22
Liker mottatt: 28

Er det naivt å tenke at "White Paper" vil forhindre en Qatar-overtakelse?
Vil tro de får det igjennom uansett, men alltid lov til å håpe.
post liked by: Pancho P, Cola2, Jon Andreas
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13317
Liker mottatt: 8511

@Mister Magoo. Tvilar på at ein ny fotballregulator vil blande seg inn i eit oppkjøp av klubben. Om nokon skulle kunne stikke pinnar i hjula for eit qatarisk oppkjøp, måtte det vere UEFA. Men dei har så godt forhold til sterke krefter i Qatar at dei vil la både United og PSG delta i Champions League, sjølv om begge klubbane etter alle solemerker vil ha dei same eigarane. Eg ser heller ikkje for meg at dei britiske myndigheitene vil sette foten ned, all den tid Qatar er tungt inne på eigarsida i fleire viktige prosjekt og institusjonar på øyriket.

Når det det gjeld "White Paper" vil vel hovudoppgåva deira vere å stoppe Premier League-klubbar frå å bli med i ein eventuell Superliga, samt å sikre at klubbane sin kulturelle og historiske integritet vert ivaretatt. Kva det vil bety i praksis er usikkert, men ingen kan vel verte dårlegare enn the Glazers på dette feltet...

Vidare til dei nye regulatorane sikre seg at ingen klubbar går konkurs og at pengane vil bli meir rettferdig fordelt nedover i divisjonane. Svært viktige tiltak, men ikkje noko som vil påverke eit qatarisk bud på United.

Sist, men ikkje minst, vil den nye reguleringa sannsynlegvis verte iverksatt etter at salget av United er fullført.
post liked by: Mister Magoo
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

Ryder wrote: 23 Feb 2023, 01:35 Personlig skjønner jeg ikke helt hvorfor såpass mange foretrekker Qatar foran Ratcliffe. Mulig det har å gjøre med den litt diffuse pressemeldingen og frykten for at han vil fortsette å påføre klubben gjeld? Eller så er det mulig at det rett og slett handler om at mange tror at lommeboka er større i Qatar…
Jeg tror det du nevner her er de fremste årsakene til at folk (spesielt utenfor Skandinavia) foretrekker Qatar.
post liked by: Pancho P, Jon Andreas
User avatar

Salte25
Posts: 274
Joined: 21 Jul 2019, 00:21
Liker gitt: 136
Liker mottatt: 97

Mange gode refleksjonar her. Det finst nok ingen perfekt eigar som har dei økonomiske musklene til å kjøpa klubben. Eg håper derimot på Sir Jim Ratcliffe og INEOS, rett og slett fordi eg ser på han som den minste av to (ev. fleire) onder. Litt som når ein skal stemma ved stortingsval. Men eg frykter at våre neste eigarar kjem frå Quatar. Om det skjer, er eg ferdig med klubben. Då blir det Bryne FK eller Sandnes Ulf for alle penga.
post liked by: Pancho P, Can2, Pwint, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2809
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8319

Mange snakker om hvor mye penger Qatar kan putte inn i klubben mm., men slik jeg ser det så trenger vi ikke det over lang id. Vi trenger en eier som kan investere i begynnelsen, slette gjelden og sørge for at inntektene går til klubben og ikke til eierne selv. Med vår fanbase og inntekter så skulle vi fint kunne tatt vare på treningsanlegg og stadion bl.a.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Jon Andreas, Ryder, Cola2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Uansett så tror vi alle får dra nytte av denne gode sesongen under Ten Hag, da et oppkjøp vil ta tid.
Håper Ratcliffe/INEOS får til ett eller annet som får dem til å sitte med majoriteten.

Var også tidlig ute med piggene når de første Qatar og andre midtøst rykter kom.
For så å moderere meg litt. Prøver egentlig og ikke lese alt for mye lenger om disse ryktene da de kan ta fra en nattesøvnen. Rykte er fortsatt ett rykte.

Vil heller glede meg over proskjet EtH så lenge jeg kan.

Når den tid kommer når ett oppkjøp er nærliggende så får man heller se hva/hvem det blir.

Har en liten rangeringsliste fra midtøsten for min del.
1 Dubai ( mer eller mindre egen stat i praksis)
2 Resten av Emiratene
3 Qatar
4 Saudi Arabia- Først da kommer jeg til å ta noen runder med meg selv om hva jeg gjør.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Bare for å ha sagt det er jeg fullstendig klar over at alle nevnte stater har de samma grunnverdier, bare at noen prøver å dra bittelitt vest over.
post liked by: Pwint
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1942
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2563

Ser ut som Glazers har avist alle bud på MU, dem ser vel at klubben er på stor fremgang og at her er vel mulig å hente nye store summer ut av klubben med PL spill og greier.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14533
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22974
Liker mottatt: 18953

Aksjekursen føk jo i været når nyhetene om salg kom au, melker kua konstant. :shit:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2809
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8319

Interessant om bud og anslått verdi, men skremmende hvis glazers ender opp med å ikke selge:

post liked by: Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1942
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2563

Ser vel mere og mere ut som det ikke blir noen nye eiere av MU, dem har nok fått med seg at mere sukses så er det mere penger å suge ut av klubben.
post liked by: Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14533
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22974
Liker mottatt: 18953

1,3 milliarder pund er en litt mer fornuftig pris som nevnes , men Glazers skal ha 6,0. Da blir det Emiren vil jeg tro.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Cola2, Pwint
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14533
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22974
Liker mottatt: 18953

Oversikt over hva siste budgiver Elliot (hedgefond) brukte av midler i AC Milan når de eide de fra 2018-2022. (99.93% eierskap gjennom sitt holdingselskap Project RedBlack) 710 mill euro.

https://sempremilan.com/cf-the-total-am ... o-ac-milan

Forskjellen her er jo at Glazers vil fortsette og eie 60%, men Elliott ønsker jo majoritet selv på 60%
post liked by: Pwint
LUHG!
Post Reply