Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Ryder
Posts: 4712
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2633
Liker mottatt: 10739

Har en veldig dårlig følelse rundt dette akkurat nå, og blir ikke akkurat blidere stemt over alle de på sosiale medier som jubler over at vi med Qatar som eiere kan bruke penger i vilden sky. Og Elon Musk, da, som sosialiserer med Rupert Murdoch, Jared Kushner og andre tvilsomme typer, og sparker alle som er uenige med ham. Med ham blir det i alle fall Sirkus Arnardo på Old Trafford.

Skal ikke ta sorgene på forskudd, men hva vil skje om Qatar går inn? Noen vil så klart feire, men for svært mange vil det være vanskelig å takle. Selv da har man selvsagt to valg: Boikotte eller kutte båndene til Manchester United, eller kjempe mot dem "fra innsiden" slik mange har gjort overfor Glazers. Så spørs det hvor mye krefter folk har igjen til å starte en ny kamp helt på scratch, med helt andre forutsetninger. Ikke minst spørs det hvor stor oppslutningen vil bli dersom eierne plutselig pøser inn 300 millioner til spillerkjøp i sommer og vi vinner ligaen.

Uansett hva jeg selv velger å gjøre (det aner jeg ikke per i dag), så vil eventuell framtidig suksess komme med en kraftig bismak som vil legge en voldsom demper på gleden. Jeg ønsker kun én ting: at klubben skal være selvforsynt, at den kan bruke de pengene den selv tjener. Jeg ønsker ikke at noen kommer og stjeler overskuddet, men trenger heller ikke pengedoping og ubegrensede investeringer.
post liked by: messilingard, Pancho P, Can2, Cola2, Jon Andreas, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 891
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7955
Liker mottatt: 2627

Det er vel en smule naivt, som mange nok gjør, å tro at det kan pøses inn uendelig med penger til spillerkjøp etter oppkjøp. Det vil vel fort komme krav om financial fairply. Kanskje avhengig
av hva som faktisk skjer med City, og hvor korrupt hele greiene er/blir.
post liked by: Cola2, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4441
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2870
Liker mottatt: 9465

Nå tviler jeg på at Elon Musk er interessert, rett og slett av den enkle grunnen til at det å eie en fotballklubb ikke er særlig lønnsomt i utgangspunktet. Glazers har tjent godt riktignok, men de har også kommet opp med en helt ny blueprint på hvordan man ikke skal drive. Så skal det sies at jeg ikke nødvendigvis hadde vært så negativ til Elon Musk. Syntes egentlig at han er frisk pust i USA hvor man skal ha mangfold i alt annet enn meninger. Det betyr ikke at det ikke eksisterer negative sider til han heller, eller at all kritikk rettet mot han er ufortjent. Det er riktignok noe helt annet med Emiren i Qatar hvor det har vært dokumenterte brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
post liked by: Cola2, Can2, Pancho P, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Steinar Stenseth wrote: 14 Feb 2023, 10:17 Skal ikke se bort ifra at det helt tilfeldig dukker opp en regelendring som tillater at klubber kan ha samme eier, så lenge de har forskjellige folk i styret i de respektive klubbene, og konkurrere i samme turnering, nei
Innlegget er likt av: Pancho P, Can2
Klarer ikke å trykke liker på denne. Denne type regelendring vil ikke bare ødelegge PL (fotball) men også mange andre idretter.
Har ikke så mye overs for politikere som skal "sole seg i glansen".
Foretrekker at det Engelske parlamentet bør trekkes inn.
MANU er ikke bare ett arvesølv for Manchester, men for mange andre i Storbritannia og resten av verden.

Hva blir det neste disse sjeikene forlanger, ikke kvinner på kamper, gjelder også funksjonærer og at spillere på sitt lag mp spille med hodetørkle?

Har dratt mye ut av proposisjoner. (og gjør du ikke VAR jobben din korrekt, en hånd mindre.)
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 891
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7955
Liker mottatt: 2627

Bare som en kjapp liten forklaring fra min side @Cola2 ; jeg trykte liker på innlegget fordi jeg er enig med @Steinar Stenseth i hans vurdering av de faktiske forhold, ikke at jeg liker at det kan skje. Jeg støtter ditt syn på disse potensielle eierne, og hvilke verdier vi bør legge til grunn i det 21 århundre. :thumb_up:
post liked by: Pancho P, Cola2, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2596
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13478
Liker mottatt: 8703

Hadde det ikkje for den jækla hesten Rock of Gibraltar, hadde vi aldri vore i denne gjørma 😉

https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... ed-23.html
post liked by: Blodfink, Can2, Jon Andreas, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Can2 wrote: 14 Feb 2023, 18:33 Bare som en kjapp liten forklaring fra min side @Cola2 ; jeg trykte liker på innlegget fordi jeg er enig med @Steinar Stenseth i hans vurdering av de faktiske forhold, ikke at jeg liker at det kan skje. Jeg støtter ditt syn på disse potensielle eierne, og hvilke verdier vi bør legge til grunn i det 21 århundre. :thumb_up:
Ikke noe problem for meg, (tok det ikke personlig) og jeg liker heller IKKE de faktiske forholdene.
Kanskje vi burde ha to knapper: Liker eller Liker ikke.

Tilbake til seriøsitet igjen, tror det holder med den knappen vi har.
Så får heller "gamle senile" poste som jeg gjorde

Ha en hyggelig kveld
post liked by: Pancho P, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14640
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23354
Liker mottatt: 19326

Pancho P wrote: 14 Feb 2023, 18:37 Hadde det ikkje for den jækla hesten Rock of Gibraltar, hadde vi aldri vore i denne gjørma 😉

https://www.dailymail.co.uk/sport/sport ... ed-23.html
Husker det opplegget godt, sjeldent lurt å blande vennskap, felleseie og millioner? Skamplett spør du meg.

Jeg har nevnt det før, det er Gill-perioden som solgte United...Han er rene helgenen for mange fans, sammen med Ferguson. Men de støttet altså oppkjøpet...
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Can2
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2596
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13478
Liker mottatt: 8703

Ferguson gjekk vel heller aldri ut og kritiserte Glazers i løpet av tida si som manager. Han sa alltid dei dei støtta han på transferfronten og hevda at det var "no value in the market", sjølv om det var tydeleg for dei fleste at laget trengte oppgradering. Om det dreide seg om misforstått lojalitet overfor eigarane eller det var slik at han var forplikta til å vere lojal for å halde på jobben, får vi aldri vite. Historien om Rock of Gibraltar viser også at Ferguson kunne ha skylappar på og at ikkje alt han gjorde var i klubben si beste interesse. Uansett kan vi aldri få takka mannen nok for det han har gjort for Manchester United.

Når det gjeld David Gill, var han faktisk ganske så upopulær blant store deler av fansen. Gill uttalte seg negativt om ei eventuell gjeldsbyrde før Glazers sitt oppkjøp av klubben, men kritiserte seinare fansen sine protestar mot dei amerikanske eigarane. Kanskje han også gjorde det i frykt for å miste jobben? I ettertid har han imidlertid vorte omtala med respekt og nesten beundring, særleg samanlikna med den mislukka Ed Woodward.

Sjølv Martin Edwards hadde sine sterke kritikarar blant supportarane. Han vil for alltid bli hugsa for det berykta nesten-salget av United til Michael Knighton. Likevel var det under Edwards sitt eigarskap at Old Trafford kontinuerleg vart oppgradert og treningsfasilitetane vart blant dei beste i landet.

Alt dette viser at sjølv ikkje dei beste er feilfrie. Men eg meiner at både Ferguson, Gill og Edwards bør omtalast i dei mest rosande ordelag for det dei gjorde for klubben.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Cola2, red, Pink Final, Can2, Vidar Dale Fjeld, Jon Andreas
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 430

Pancho P wrote: 14 Feb 2023, 18:37 Hadde det ikkje for den jækla hesten Rock of Gibraltar
Kanskje ikke helt tilfeldig at Glazers bestemte seg for å selge klubben den samme høsten den hesten døde, nei... 🙄
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14640
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23354
Liker mottatt: 19326

Joa @Pancho P, det ene utelukker ikke det andre, men jeg vil påstå at det var en ganske alvorlig feil å godta/bidra til salget som pågikk fra 2003-2005. Jeg har ingen problemer med å se at Gill/Ferguson gjorde bra ting. Men bildet der Gill står på Wall Street-børsen og gliser med Ed og resten av gjengen er brent fast på netthinna.

Jeg tilgir aldri det salget. Det skjer bare ikke.
post liked by: Can2, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2942
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13646
Liker mottatt: 8787

Mye kjipe rykter nå. Saudi Arabia og Qatar. Om det ender med Sir Jim nå så blir han en helt for evig og alltid. Til og med Musk virker interessant nå 😂
post liked by: Pink Final, Can2, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4441
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2870
Liker mottatt: 9465

Veldig sterke rykter om Qatar nå. Virker dessverre mer og mer som at slutten er nær for min del.
post liked by: Pwint, Cola2, Can2, Vidar Dale Fjeld
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Samme her, @messilingard. Enn så lenge håper jeg det bare er pr-maskineriet deres som pumper ut nyheter og at SJR/Ineos bare sitter stille i båten og har full kontroll.
Er jo, tross alt, ikke noen kjøpsfrist det er meldt om nå på fredag. Kun en frist for å luke ut de useriøse..

🤞🤞🤞🤞🤞
post liked by: messilingard, Pwint, RedTrafford, Can2
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4441
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2870
Liker mottatt: 9465

Har et håp jeg også. Men det virker rett og slett ikke sannsynlig at SJR kan konkurrere finansielt med de andre. Begynner i alle fall å planlegge for en fremtid hvor mitt ønske går i oppfyllelse.
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply