Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22227
Liker mottatt: 18075

Protest mot Glazers på Old Trafford i dag mot Villa. Bra!

Mancunian United-fans er ikke imponert over Ratcliffe's plan for at Glazers fortsetter i klubben virker det som.

Neville: Under Glazers eierskap har altså United gått fra å ha den beste stadion, treningsanlegg og det beste laget til hva?

Old Trafford er for råtten til at den er med i bildet mtp arrangering av mesterskap. Carrington var best og nytt, nå er det The Cliff-standard der snart :hah:
Sportslig siden Ferguson har jo alle sett utviklingen.

Neville (som jeg ikke alltid er enig med akkurat), har også et godt poeng når han sier at Ferguson skjermet eierne frem til sin avgang. Men uten han i frontlinja så kom alt tydelig frem i lyset.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Blodfink wrote: 30 Apr 2023, 11:35 Protest mot Glazers på Old Trafford i dag mot Villa. Bra!

Mancunian United-fans er ikke imponert over Ratcliffe's plan for at Glazers fortsetter i klubben virker det som.
Tror også at Mancunians er delt i synet på hva som bør gjøres. At det er en veldig unison gjeng er jeg i alle fall helt sikker på at det IKKE er.

Når det gjelder disse protestene så har det dødd noe ut i det siste. Tenker spesielt på en del av supportergrupperingene som nærmest ser seg blind på at Glazers skal ut, uavhengig av å vurdere konteksten i alternativene. Det viktigste for min del er at Glazers ikke lenger skal ha innflytelse i form av å være majoritetseier. Om de ønsker å sitte på minoritetspost så er det helt greit for min del, mest sannsynlig så vil de selge seg ned over tid etterhvert som at utbyttene stopper opp og verdien på klubben øker. For min egen del så bør man alltid vurdere hva sluttresultatet reelt sett er, og så fort noe inneholder penger som transaksjonsenhet så bør man også legge vekk følelser i evalueringen.

Nå er ikke denne rettet mot deg @Blodfink, men jeg har en generell ganske dårlig oppfatning av de som ønsker Sheikh Jassim. Tror det er mange i den gruppen som er personer uten noe som helst form for økonomisk forståelse. Tror det er en ganske stor andel av de som ville kjøpt et nytt par sko før de betalte strømregningen. Det er i alle fall slik de fremstår på nett (Twitter/united.no) for min del. De ønsker penger inn uten å vurdere noe som helst annet. Min frykt er at vi ender opp som et nytt PSG hvor eiere bestemmer spillere inn og ut, hvor man er mer opptatt av å hente navn fremfor spillere som passer inn i et system.
post liked by: Ryder, Pink Final, Pwint, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

For meg er det også revnende likegyldig om kjøperne kjøper 100 prosent av klubben, det som betyr noe er hvem som blir sittende med makt til å bestemme - og at dette ikke er Glazers.

Klubben må kvitte seg med gjelda og prioritere sportslig satsing foran kortsiktig profitt. Ha fokus på å - på sikt - bli best i klassen på alt fra speidernettverk, sportsmedisinsk kompetanse. Ansette de beste som er å finne i alle ledd. Penger alene får oss ikke til topps.
post liked by: Pancho P, messilingard, Pink Final, Cola2
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2598
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11872
Liker mottatt: 7641

Hører rykter om at sir Jim og Glazers er enig. Våger nesten ikke å tro på det, men om det faktisk skjer så skal jeg sprette champagne(brus) og feire!
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22227
Liker mottatt: 18075

Jeg er nok i leieren "bryr meg ikke om hvem som tar over United", har null følelser. Angående nettopp følelser så er de sterke i begge leiere. Mitten snakker jo om dette i podcasten. Mange ønsker Jim og mange ønsker faktisk Jassim. Begge sider fremstår smått fanatiske. Skulle jeg eller noen andre plutselig begynne å bry oss nå liksom? Jeg har tidligere skrevet at jeg burde ha kutta ut United i 2005. Det skjedde jo ikke, og ingenting har forandret seg, jeg fortsetter å følge United som jeg har gjort i 40 år.
Det vil ikke si at jeg liker fotballens utvikling generelt, eller at jeg kommer til å tilgi beslutningstakerne i United 2003-2005...De forrådte Uniteds historie, og de sitter i VIP-losjene sine den dag i dag...
post liked by: Pink Final, messilingard, Pancho P, RedTrafford, Pwint, Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22227
Liker mottatt: 18075

Det var varslet protester i dag, og det er nok mange som står bak ønsket om kun fullt salg

https://www.united.no/nyhetsarkiv/prote ... -for-kamp/
post liked by: RedTrafford
LUHG!

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Hvis det blir INEOS/Ratcliffe, slik det kan se ut som nå, vet jeg ikke helt hvordan det blir. Kan godt skjønne folk sin skepsis når det rapporteres om at Glazers fortsatt beholder noen aksjer og at all gjeld ikke klareres. Slik jeg har forstått det har ikke Nice blitt styrt helt knirkefritt heller. Men det er to kjempe positiver; Glazers vil miste makt og klubben vil ikke bli et politisk verktøy for et helt regime.

Jeg stusser også over flere av "Qatar-entusiastene" i sosiale media og tidvis i kommentarfeltet på united.no. Mange klager på at det som er positivt for Ratcliffe er PR, mens de ikke klarer å innse at de selv sluker PR-en fra Qatar på høykant. "Men England er heller ikke perfekte?" "Hva med vesten?". Det kan vel enkelt og greit legges dødt med at Ratcliffe ikke handler på vegne av en stat, men på vegne av seg selv som privatperson/selskapet sitt. Det finnes også flere nivåer av å "ikke være perfekt".

Ser også at noen hevder at en som vil beholde Glazers er like ille som dem. Den sliter jeg litt med å forstå. Dersom selgende part setter krav for et fullt salg som er såpass urealistiske at de kun kan oppnås ved at selger sitter igjen som en minoritetseier, er vel ikke nødvendigvis det noe kjøper kan gjøre så mye med?

Når det gjelder påstanden "full sale only" er det en påstand jeg isolert sett og i teorien åpenbart kan støtte. Men slik saken har utviklet seg, og basert på budene som har kommet, blir det nesten synonymt med "selg til Qatar".

Jeg sier ikke jeg er en Ratcliffe-superfan, men jeg ser på han som det beste valget av disse to, med ganske klar margin. Jeg vil ikke være en klubb som først og fremst assosieres med dens eier(e). Jeg mener United skal kunne klare å være en klubb som, basert på inntekter og merkevare, skal klare å være relativt selvfinansiert, så lenge det ikke blir tatt ut store lån og gjeld. Må si jeg savner naiviteten fra da jeg var liten og ikke visste om alt stryet rundt. Alt jeg koste meg med da var Sir Alex og gutta som løpte rundt på banen.
post liked by: Ryder, messilingard, Pancho P, Pink Final, Pwint, Cola2, Buchan, red, Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Så er det også mange som ukritisk svelger «valgflesket» fra Sjeik Jassim (som vi forresten vet minimalt om, visstnok ikke engang hvor gammel han er). Hadde vært greit om noen kunne gå ham litt etter i sømmene.

Fortsatt er det bare ord fra alle leire, blir automatisk skeptisk til alle som tror og mener problemene våre kan løses ved et trylleslag.
For min del er det vel så viktig å vite hva de tenker om klubbdriften enn hvor mye penger de har tenkt å bruke. Det får vi neppe vite før lenge etter at drakampen er avgjort.
post liked by: Mr H, Jan Erik, messilingard, Pancho P, Pink Final, Pwint, Cola2, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ganske åpenbart fra ETHs pressekonferanse at han er frustrert over manglende avklaring. Bekrefter også at han ikke aner hvor mye penger klubben kan bruke i sommer.

Det er jo nesten det mest uholdbare med dette, i praksis binder vi oss selv på hender og føtter i forhold til konkurrentene i sommer. Selv ved et eventuelt salg: jo senere vi kommer i gang med forhandlinger, jo vanskeligere blir det å lande overgangsmål, jo mer desperate blir vi og jo mer penger vil selgerklubber loppe oss for.

Tilbudene ligger på bordet - bestem dere!
post liked by: messilingard, Buchan
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6597
Liker mottatt: 6960

Vanskelig å si ut i fra pressekonferansen hvor mye ten Hag vet om dette. Om ikke Arnold er informert, og holder ham oppdatert, er det litt krise. Men jeg regner med de har en plan de vil prøve å gjennomføre med situasjonen som den er nå (Glazer eier fortsatt klubben..), og så får eventuelt nye eiere komme og rote i lapskausen når de har fått tømt kontoene sine litt.
post liked by: Ryder, Pancho P, Buchan, Pwint, Cola2
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Jeg vil også tro at ten Hag i alle fall er oppdatert på det han MÅ vite. Det er samtidig viktig for klubben at ten Hag ikke gir ute noe informasjon som ikke er offentliggjort, da dette må gjøres gjennom "korrekte kanaler" for å imøtekomme krav fra børsen. Det er vanskelig å si hva som kommer til å skje, men jeg vil tro at klubben går inn med en plan om hva som kan brukes til sommeren uten at det kommer nye eiere inn. United er forøvrig ikke bare begrenset som følge av reduserte finansielle muskler, men fjorårets storkjøp vil få en betydning på hva klubben kan benytte i forhold til FFP.
post liked by: Jan Erik, Ryder, Pancho P, Buchan, Pwint, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6597
Liker mottatt: 6960

@messilingard Jepp. Vi har nok ikke ubegrenset med midler å bruke. Men da har de en sjanse til å vise at de kan være litt smarte med et par av kjøpene sine, ikke bare gå for type etablerte spillere til 70-100 millioner. Herlighet, vi betaler jo det for talenter...hadde jo vært helt greit å hatt Caicedo i stallen allerede. Var det en pose pant Brighton betalte for ham?
post liked by: Ryder, Pancho P, messilingard, red, Buchan, Pwint, RedTrafford
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Har aldri vært i tvil hvem jeg ønsker som nye eiere, og etter å ha hørt på Q & A med Bjarte Valen, så er jeg enda mer overbevist. Det er bare å gi tilslaget til SJR.
post liked by: Pwint, Pancho P, Jan Erik, RedTrafford, Can2, Cola2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

Her burde jo Nicolai Tangen ha vore på ball, men ramaskriket frå Liverpool-supportarane hadde nok ikkje vore til å halde ut.
post liked by: Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6597
Liker mottatt: 6960

@Pancho P Oljefondet kan visst bare investere, ikke eie.
post liked by: Pancho P, Can2
Post Reply