Oppsummering av sesongen 2022/2023

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Tenkte at jeg skulle ta en oppsummering av sesongen så langt. Dele ut noen terningkast/karakterer til jul. Kan legge til at jeg ikke har vurdert spillere uten spilletid. Så Heaton, Tuanzebe, Jones, Williams, Iqbal, Savage, Shoretire og Pellestri er ikke vurdert. Jeg har heller ikke vurdert kjøpene våre opp mot prislappen, det er for eksempel ikke Antony sin feil at United betalte for mye.

Det er forøvrig bare å henge seg på for de som måtte ønske.

David de Gea 4
Har sluppet inn for mange mål så langt denne sesongen for min smak med 23 mål på 20 kamper. Har likevel hatt en del gode redninger, samt at det har vært 10 mål fordelt over to kamper mot Brighton og City. Blitt bedre med ball i løpet av sesongen og fremstår som regel trygg. Etter min mening en bedre sesong enn på lenge. Totalen blir likevel ikke bedre enn 4 etter min mening.

Martin Dúbravka 3,5
Blir vurdert utelukkende på én kamp, nemlig 4-2 seieren mot Aston Villa. Slapp inn 2 mål der, men kan ikke lastes særlig for de målene. Veldig trygg med ball i den kampen.

Diogo Dalot 5
Dalot har uten tvil hatt en god sesong. Han har spilt stort sett alt og vært veldig trygg bakover. Kun en assist og et mål, så det er fortsatt et forbedringspotensial offensivt. Forhåpentligvis så signeres det en ny kontrakt med Dalot. Trenger likevel støtte fra en backup.

Aaron Wan-Bissaka 1
Har spilt akkurat 4 minutter med fotball så langt denne sesongen. Det blir vanskelig å gi AWB noe annet enn stryk så langt denne sesongen. Har ikke fått helt med meg hva som feiler han, men sliter med å se en fremtid for han i klubben.

Victor Lindelöf 3,5
Victor Lindelöf er en spiller som jeg tror kunne passet Erik ten Hag som hånd i hanske, i Ajax. For min del så blir han for svak i duellspillet til å hevde seg i Premier League. Han har likevel levert en del gode kamper. En grei backup i mine øyne.

Harry Maguire 2
Jeg er fristet til å stryke Harry Maguire her sånn. Men han står akkurat i mine øyne. Har vært skadet, noe som ikke er heldig for hans del. Har kommet inn som innbytter når laget har trengt spillere i egen boks. Var også god mot West Ham i slutten av oktober. Forhåpentligvis så får han seg et godt VM, men jeg sliter mer og mer med å se en lys fremtid for han i klubben.

Lisandro Martínez 5
Den spilleren som er nærmest toppkarakter så langt. Vært fullstendig sjef i forsvaret når han har vært på banen. Har brakt med seg en vinnervilje i de bakre som vi ikke har sett siden Nemanja Vidic og Rio Ferdinand. God med ball, og har motbevist min skepsis om luftstyrken. Han blir trukket for at vi har sluppet inn for mange mål, samt at han hadde en dårlig match mot Brentford tidligere i sesongen.

Raphaël Varane 4
Fantastisk når han er på banen. Et toppnivå som er absolutt i toppen av Premier League. Han blir trukket for at han er mye skadet. Jeg har en liten skepsis til at problemene hans ikke blir bedre med tiden, noe som i så fall vil være veldig synd.

Tyrell Malacia 3
Startet sesongen på en god måte. Har likevel spilt seg selv ut. Han blir for urutinert til tider og tar mange dårlige avgjørelser. Jeg har fortsatt troen på at han kan bli en viktig spiller for oss, men han må ta et stort steg når det gjelder det taktiske.

Luke Shaw 4,5
Luke Shaw har vært god. Ikke fantastisk, men han stort sett vært solid. Ekstremt trygg med ball selv om at det ikke renner over av assist. Solid defensivt, 1v1. Blir trukket for at han sliter litt med markeringsspillet samt det blir for lite produksjon offensivt. Shaw er likevel langt bedre enn konkurrenten Malacia så langt i sesongen.

Casemiro 5
For en signering han har vært og hadde ikke hatt kommet inn så vil jeg tro at vi hadde sett betraktelig svakere ut, spesielt defensivt. Han blir trukket for at det til tider er for mye slurv med ball. Likevel, han har vært en sårt tiltrengt forsterkning sentralt.

Christian Eriksen 5
Kanskje årets signering dersom man tar prislappen til betraktning. En ballspiller av rang. Ser dog litt sliten ut til tider og burde nok få større avlastning etter min mening. Blir litt trukket for svake involveringer defensivt, men etter min mening så har Christian Eriksen vært god så langt denne sesongen.

Scott McTominay 4
Åpnet sesongen glimrende, men har forståelig nok havnet bak Casemiro i køen. Jeg mener likevel at skotten stort sett har vært solid når han har vært på banen. Scoret et viktig mål i Europa League også. Samtidig så har McTominay noen begrensninger med ball, samt at det blir begått noen enkle feil er og der. Likevel en OK+ sesong så langt etter min mening. En god backup etter min mening.

Fred 3
Fred er ofte enten eller. Det er bare synd at det går i favør at prestasjonene ofte blir dårlige. Jeg er fristet til å gi han en dårligere terning, men Spurs kampen veier opp. Litt av utfordringen til Fred er at han ofte blir for unøyaktig med ball. Bør etter min mening oppgraderes til sommeren.

Bruno Fernandes 4
Det lugger litt når det kommer til produksjonen til Bruno. Samtidig så er han en ekstremt viktig for dette laget. Etter min mening så er han lagets de facto kaptein, og selv om at temperaturen noen ganger koker over så er han den som alltid går foran. Jeg sitter med en følelse av at det kan løsne sikkerlig for Bruno, men det innebærer at han spiller inne sentralt fremfor ute på kanten. Det blir trukket en del for manglende produksjon, men forskjellen på United med og uten Bruno er veldig tydelig. Det så vi blant annet borte mot Villa.

Donny van de Beek 1
Jeg har lenge vært en forsvarer for Donny. Og jeg syntes fortsatt at han fikk for få sjanser under Solskjær. Men nå går det ikke lenger. Når han er på banen så bidrar han ikke til noen ting. Rett og slett milevis unna konkurrenten Bruno. Jeg har fortsatt sympati for han, håper han finner seg en ny klubb og finner tilbake til seg selv.

Antony 4
Hadde jeg vurdert prislappen så hadde denne vurderingen vært lavere, men det gjør jeg heldigvis ikke. Jeg føler meg temmelig sikker på at Antony er løsningen på høyrekanten. Antony har bidratt med scoringer fra høyrekanten sin, men jeg savner likevel at han setter opp lagkameratene. Det blir ofte litt for avanserte løsninger i avgjørende situasjoner. Vanskelig å trekke for mye dog. Dersom han blir et par prosent mer pragmatisk så sitter jeg på en følelse av at han kan produsere mye målpoeng fremover.

Jadon Sancho 2,5
Sancho er kanskje den spilleren som jeg er mest skuffet over. Han må åpenbart finne tilbake til spilleren som lekte seg i Bundesliga, for nå ser han blottet ut for selvtillit. Han får noen plusspoeng for at han startet sesongen greit og har scoret noen mål. Jevnt over så er det likevel altfor dårlig. Med konkurransen som er på kanten om dagen så har ikke Sancho mulighet til å underprestere.

Antony Elanga 3
Elanga er en spiller som jeg har mistet litt troen på det siste halvåret. Han sliter med å påvirke kamper på en god måte. Med hans fart og fysikk så burde han vært langt mer truende enn hva han er. Men han mangler rett og slett det tekniske for å bli en virkelig god kant for oss. Jobber likevel alltid hardt og bidrar ofte i press. Kanskje en spiller som burde lånes ut, men basert på bredden offensivt så vil jeg tro at han blir værende.

Marcus Rashford 4,5
Han er toppscorer med 8 mål så langt denne sesongen. Og selv om at har vært veldig viktig offensivt denne sesongen så er Rashford ofte en spiller hvor det blir nesten. Har levert bedre som spiss i Premier League enn på kanten denne sesongen, men jeg mener at hans beste posisjon er ute til venstre. Med Martial sine skadeproblemer så er han en ekstremt viktig spiller for oss da han i praksis er den eneste som håndterer spissrollen bortsett fra Martial.

Alejandro Garnacho 5
Er dette vår nye gullkalv? Han har vært vår farligste offensive spiller de siste ukene. 2 mål og 2 assist så langt. Ekstremt uredd i stilen og nå som at oppdragelsen fra Ten Hag begynner å virke så begynner han å bli en reell kandidat til spilletid i dette laget. Garnacho bør likevel få tid på seg til å ta steget naturlig.

Charlie McNeill N/A
Han har spilt 6 min med fotball i Europa League. Kanskje han får flere muligheter over nyåret dersom det ikke hentes inn flere på topp?

Antony Martial 3,5
Martial har 4 mål og 2 assist på 292 minutter med fotball denne sesongen. Ingen andre er i nærheten av slik produksjon pr minutt. Men når han har vært såpass mye utilgjengelig så blir det trukket kraftig. Men jeg har troen på at Martial kan ha en god sesong dersom han holder seg skadefri, det er likevel et stort spørsmålstegn der.

Cristiano Ronaldo 1
Trenger vel egentlig ikke utdype så mye her. Rent sportslig så kunne han forsvart en 2-er, kanskje 2,5. Men når oppførselen er såpass elendig så blir oppsummeringen min at han er bortkastet tid og penger.

Erik ten Hag 4,5
Jeg er en forsiktig optimist. Ten Hag har fått sving våre spillere til tider. Jeg trekker han litt for at det blir for lite rotasjon på flere spillere. Men for å være helt ærlig så har jeg for engangs skyld troen på at vi er på riktig retning. Jeg hadde nesten følelsen av det under Solskjær, men Ten Hag virker i større grad som en taktisk komplett manager enn OGS.
post liked by: Ryder, Buchan, Pink Final, Pancho P, red, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bra oppsummering, @messilingard, er stort sett enig med alle karakterene (bare halvpoeng opp eller ned på enkelte).

Mine poeng, uten begrunnelse enn så lenge:

De Gea - 4,5
Dalot - 5
Wan-Bissaka - 1
Lindelöf - 4
Maguire - 2
Martinez - 5
Varane - 5
Malacia - 3,5
Shaw - 4,5
Casemiro - 5
Eriksen - 5
McTominay - 4
Fred - 3
Bruno - 4,5
Donny - 1,5
Antony - 4,5
Sancho - 2
Elanga - 2,5
Rashford - 4,5
Garnacho - 5
Martial - 4
Ronaldo - 1
Ten Hag - 4,5
post liked by: messilingard, Buchan, JørgenT, Pink Final, Pancho P, Blodfink

Deleted User 595

Synes dere begge treffer godt @Ryder og @messilingard. Enig i det meste, og de tilfellene jeg kanskje ville gitt en annen score, er det ikke store forskjellen.

Veldig innholdsrik og flott gjennomgang, @messilingard.
post liked by: Buchan, messilingard, JørgenT, Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ganske einig med @Ryder med nokre få modifikasjonar.
De Gea - 5: Leverer og leverer. Meiner han er ein stor bidragsyter til kvifor me er med i topp 4 samtalen.
Dalot - 5
Wan-Bissaka - 1
Lindelöf - 4
Maguire - 2
Martinez - 5
Varane - 5
Malacia - 3,5
Shaw - 4,5
Casemiro - 4,5: Syns 5 er litt for bra mtp. forventningane og merritar, men absolutt ein stor bidragsytar med sin rutiner og evner, men som sagt, forventa litt meir.
Eriksen - 5
McTominay - 4
Fred - 3
Bruno - 4,5
Donny - 1,5
Antony - 4,5
Sancho - 2,5
Elanga - 2,5
Rashford - 4,5
Garnacho - 5
Martial - 4
Ronaldo - 1
Ten Hag - 4,5
post liked by: Ryder, Pancho P, Pink Final, messilingard, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7394
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26242
Liker mottatt: 16757

Blir med på denne.
Ganske enig med dere andre.

David de Gea 5 Kandidat til sesongens spiller så langt. Har hatt mange matchvinner redninger. Framstår trygg i pasningsspillet og i sweeper rollen.

Martin Dubravka 3,5 Litt tynt grunnlag å vurdere ham på. Enig i at han ser komfortabel ut med ball i beina.

Diogo Dalot 4,5 Tidvis litt vaklende i forsvar, men tatt store steg under Ten Hag.

Aaron Wan-Bissaka 1 Fristende å ikke gi karakter da han nesten ikke spiller. Men er vel en grunn til at han ikke gjør det. Ikke god nok for slik vi vil spille.

Victor Lindelöf 4 Komfortabel med ball, bruker noen ganger litt for lang tid. Vinner flere dueller enn ryktet sier?

Harry Maguire 2,5 Vært god i duellspillet og i hodespillet. Virker ellers ukomfortabel.

Lisandro Martinez 5 Kandidat til sesongens spiller. Fantastisk i frispilling, fantastisk i å vinne ball/ta ut mostanderne. Men har også noen stygge feil som feks Harry ville fått kritikk for.

Raphaël Varane 5 Tilbake der han var i starten av fjorårssesongen. Rask, sterk, god med ball. Har alt. Dessverre skadeutsatt.

Tyrell Malacia 3,5 Et friskt pust i starten av sesongen. Dessverre falt i kvalitet etterhvert.

Luke Shaw 4 Hevet seg igjen med konkurranse om plassen. Men varier en del i prestasjonene.

Casemiro 5 Overrasket meg positivt, trodde han var på vei ned. Endelig har vi et anker av topp klasse igjen. Kan også bli sesongens spiller.

Christian Eriksen 5 Temposetter med ball. 5 under tvil da det defensive bidraget kunne vært bedre.

Scott McTominay 4,5 Begynte strålende, og har fulgt opp som innbytter. Passer bedre inn lengre fram i banen. Sterk, helt grei med ball når det er litt plass, og har faktisk slått en del gode pasninger.

Fred 3 Fra verdensklasse til helt fryktelig. Midt på treet totalt sett. Passer i likhet med McSauce bedre inn lenger fram på midtbanen. Enorm motor, dårlig overblikk i behandling av ball.

Bruno Fernandes 4,5 Viktig med sin energi, og med sin evne til å slå ambisiøse pasninger. Litt for impulsiv til å kunne forsvare 5.

Donny van de Beek 2 Gjør en del gode løp uten ball. Men dessverre ikke nok involvert med ball. Virker ikke å fikse den engelske intensiteten.

Antony 4,5 Leken spiller, entertainer. Allikevel litt forutsigbar pga å være enbeint.

Jadon Sancho 3 Noen helt vidunderlige scoringer. Men bidrar ikke som forventet i det oppbyggende spillet.

Antony Elanga 2,5 Sterk, spenstig, rask - og svak med ball.

Marcus Rashford 4,5 Et helt angrep alene på sitt beste. Bedre med ball enn ryktet sier, forbedret hodespillet og har et rykk og en hurtighet som gjør ham livsfarlig. Må trekkes for å brenne sjanser.

Alejandro Garnacho 5 Ung og har ikke spilt så mye. For en spiller, teknikk og fart slik en tradisjonell United ving skal ha. Får 5 og ikke 4,5 fordi han er så ung. Innrømmer den, er sjarmert 😄.

Antony Martial 4,5 Er god når han spiller. Både feilvendt og rettvendt som spiss. Snuser på 5. Dessverre skadeutsatt, som Varane.

Cristiano Ronaldo 1 Hadde fått 1,5 uten siste utspill i media. Har mistet farta, har mistet målteften. Har fremdeles styrken og spensten. Uansett ferdig i United.
.
Erik ten Hag 5 Imponerer meg. Vanskelig jobb, både mtp kravstore fans, mildt sagt dårlig driftet klubb, og element(er) i spillerstallen det krever sin mann å takle. Liker at vi kan se hvor han vil spillemessig. Og at han gir nesten alle spillerne mulighet til å spille seg inn. Kan ikke finne så mye å trekke for. Måtte være noen av laguttakene. Men hvem er jeg til å kunne vurdere det bedre enn ham?
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pancho P, Ryder, red, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Har ikke postet her siden starten av september, så dette er jo en fin tråd å hoppe inn i.

For å ta det viktigste først - United er et bedre fotballag nå enn de har vært på mange år. Dette sier jeg med utgangspunkt i at jeg ikke kan huske å ha sett laget så systematiske og disiplinerte i det de gjør på altfor lenge. Spesielt imponert er jeg over arbeidsmoralen og posisjonsspillet - Ten Hag ser ut til å ha klart å implementere et par viktige prinsipper allerede. Det er lenge siden United var så gode på frispilling i rom, og med så lite strekk i laget som de har nå. Spillerne har utviklet seg voldsomt på det taktiske.

Ellers er det morsomt å se et par spillere som har slitt tidligere år, få det til. Tenker spesielt på Dalot, men også til en viss grad Rashford og Martial. Dette kombinert med sommerkjøpene gjør at jeg er mer positiv enn jeg har vært så lenge DETTE forumet har eksistert, i hvert fall.

Så er det selvsagt ting som må rettes opp. Vi mangler kvalitet på topp, og vi er for sårbare for skader bak. Men i motsetning til de siste ti årene, er det nå bare enkelte brikker som mangler i systemet, fremfor at vi mangler et system som passer brikkene vi har.

Kjapp spillerrating (1 til 6?)

De Gea - 4,5

Dalot - 5
Varane - 4
Martinez - 6
Shaw - 4
Lindeløf - 3,5
Maguire - 2
Malacia - 3

Fred - 3
Casemiro - 4,5
Eriksen - 5
Bruno - 4,5
McTominay - 3,5

Antony - 3,5
Sancho - 2,5
Rashford - 3,5
Martial - 3
Elanga - 2,5
Ronaldo - 1
Garnacho - 4,5 (målt opp mot forventninger, litt lite kamper å bedømme på foreløpig)

Ten Hag - 5
post liked by: messilingard, Pink Final, Ryder, red, Blodfink

Deleted User 595

@Pink Final: Sterk gjennomgang her, og god lesning. Synes du også treffer veldig godt med vurderingene.

Forsøker meg og på en liten gjennomgang:

David de Gea 4,5 En av våre mest jevngode spillere. Har langt færre feil enn tidligere sesonger. Tatt betydelige steg som pasningsspiller og sweeper. Er fortsatt tidvis svak i feltet og 1v1. På strek er han fortsatt udiskutabelt ligaens beste. Synes dette er hans beste sesong så langt i karrieren, inkludert de sesongene han ble kåret til årets spiller. Han er en mer komplett keeper nå, enn tidligere.

Martin Dubravka 3,5 Tynt grunnlag for fullstendig vurdering. Har vist at han er like trygg med ballen i beina og sterk i posisjoneringsspillet sitt som han har vært tidligere i karrieren, blant annet i Newcastle. Utelukker ikke at han forblir i United videre, og får flere sjanser av ten Hag.

Diogo Dalot 5 Har tatt store steg defensivt under ten Hag. Kan vakle litt i posisjonering og duellspill, men er betydelig sterkere og smartere enn tidligere. Offensivt er han blant våre viktigste våpen. At han ikke har mange målpoeng (assist) betyr lite for meg. Han er aktivt involvert i mye av det vi skaper av sjanser, selv om han ikke nødvendigvis er nest sist på alt.

Aaron Wan-Bissaka 1 Ikke så mye å si om AWB. Aldri vært god nok for United, og får forhåpentligvis gjenopplivet karrieren sin tilbake i Crystal Palace, eller i en annen klubb. Fremstår for meg som et av de merkeligste kjøpene vi har gjort de siste årene.

Victor Lindelöf 4 Soleklart tredjevalg på stopperplass, milevis foran Maguire for min del. Har grei hurtighet, leser spillet bra, og er komfortabel med ballen i beina. Bruker dog alt for lang tid, og tar gjerne to-tre ekstra touch før han spiller ballen, som sinker ned hele angrepsprosessen. Er svak i lufta, og ikke den sterkeste duellspilleren. Men han er blitt bedre i dueller, og fremstår som et trygt valg om Martinez eller Varane er skadet. Positiv sesong for den svenske kapteinen.

Harry Maguire 1,5 Han er vår beste defensive hodespiller. Hvis vi møter lag som kun skal slå høyt og langt, er han en grei brikke. Men vi møter nesten ikke slike lag lengre. Med sin totale mangel på hurtighet, og dårlige lesning av spillet, fremstår han som en umoderne midtstopper. En som hadde briljert i League One/Championship, eller i Premier League for 20 år siden. Har mistet evnen til å føre ball gjennom ledd, noe han gjorde for 2 år siden, da han spilte med selvtillit. At han er klubbkaptein gir ingen mening, verken sportslig eller basert på personlighet. Er ingen ledertype, og utstråler mer usikkerhet enn forsterkende karisma. Synes synd på ham, og han får mye pepper. Men jeg mener det meste er saklig, og at han har best av å finne seg en ny klubb.

Lisandro Martinez 5,5 Utenom 2 dårlige kamper, og en håndfull småfeil, mener jeg at han er vår beste spiller så langt. Har alt man ser etter i en moderne midstopper. Til tross for sin lave figur, er han overraskende god i lufta. En ekte kriger, med ferdighetene som matcher innsatsen. En fremtidig kaptein, i mine øyne.

Raphaël Varane 5 Roligheten selv. Når han er skadefri, er han en av våre aller viktigste spillere. Han dirigerer forsvarslinja, og er en perfekt partner til krigeren Licha. Varane er den stoiske, rolige midstopperen. Har fullt overblikk og kontroll på situasjonene. Virkelig et skudd for baugen når han ble skadet, enn hvor lite overraskende det var.

Tyrell Malacia 3,5 Startet sterkt defensivt, og ganske svakt offensivt. Etter hvert har han blitt eksponert som noe naiv posisjoneringsmessig i det defensive. Samtidig har han tatt steg på det offensive. En ujevn start, men toppnivået er lovende for en så ung spiller.

Luke Shaw 4,5 Ikke helt tilbake på Shawberto Carlos-nivå, men er en helt annen spiller nå, enn i fjor. Virker mer seriøs, dedikert og ansvarlig ute på banen. Har erstattet noen kilo fett med muskler. Har en veldig god kjemi og link-up med Martinez på venstresiden. Har fortsatt kamper der han ikke er like energisk, men toppnivået er skyhøyt. Hakket under Dalot, pga ujevne prestasjoner.

Casemiro 5 En av våre beste og viktigste spillere. Må allikevel få unna det lille negative: Han gir bort for mange baller med rotete pasningsspill. Sånn, ferdig med det negative! Han oser kvalitet og spilleforståelse. Posisjonerer seg helt korrekt og bryter opp motstandernes forsøk på å forsere linjene mellom midtbanen og forsvaret. Er ikke overrasket over hvor god han er defensivt. Det som har overrasket meg, er hvor god han er offensiv. Han kan virkelig skyte, er sterk i lufta offensivt, og slår killer-pasninger på nivå med Eriksen og Bruno. Kunne fort hatt 4-5 mål så langt, med litt mer flaks. Tross aldere, har han ikke vist noen tegn på noe nedangående kurve. Håper han holder nivået i 3 år til, og at vi får en spiller som kan være hans naturlige back-up/fremtidige avløser.

Christian Eriksen 5 Eier nesten ikke defensive fibre, og blir derfor litt eksponert da han spiller lavere i United enn det han har gjort i andre klubber tidligere. Men han er en naturlig quarterback, uansett om han ligger dypt eller lavt. Dikterer midtbanen, både i tempo og retning av pasninger. Kan se fryktelig sliten ut til tider, og har nok blitt litt overbrukt av ten Hag. Men dansken er en av vå¨re beste og viktigste spillere.

Scott McTominay 4 Årets positive overraskelse, for min del. Har vist at han er verdifull spiller å ha på benken. Er fortsatt fryktelig varierende, men når han kommer høyt i banen er han langt mer komfortabel. Man ser tydelig at han har spilt som spiss i sine yngre dager. Er alltid målfarlig i og rundt boksen, og fra 30 meter og inn er han kreativ og mer treffsikker med pasningene. Er ikke en starter for meg, men en av våre viktigste innbyttere.

Fred 2 Viser verdensklasse i 3-4 kamper i løpet av en sesong, og er gjerne helt fryktelig i 10-15 kamper. Slik han har vært tidligere sesonger, og det samme vi ser nå. Kan være en grei mann å sette inn for å forsvare en ledelse de siste minuttene, da han er en motor og veps uten like. Men som ballbehandlende og tenkende fotballspiller, er han noe av det svakeste jeg har sett i United-drakta de siste årene.

Bruno Fernandes 3,5 Skuffende, for min del. Han serverer assists, og er ofte involvert i mål og det vi skaper av sjanser. Men personlig synes jeg det går på bekostning av balansen i spillet vårt. Vanskelig å forklare, men uten ham ville vi behold ballen langt mer, noe som gjør at vi kunne skapt sjansene uansett. Liverpool og City spiller fort 30-40 pasninger, før de skaper sjanser. Med Bruno i laget, er det nesten bare å glemme. Så glemmer man fort alt dette, når han i 2 av 10 tilfeller glimrer til med utsøkte stikkere. Men jeg mener vi mister mer enn vi får, og at vi hadde vært bedre tjent med en Bruno som hadde studert hvordan de Bruyne spiller. Ja, det er en del sløseri der og, men timingen og valgene er så mye bedre. Bruno har de tekniske kvalitetene, men er for impulsiv og umoden. Har trua på at han kan utvikle seg under ten Hag, men er ikke dødsimponert så langt, utenom 3 kamper hvorpå han har vært meget god.

Donny van de Beek 2 Denne er vanskelig. Jeg ser alt Donny gjør rett, og mener han er en optimal spiller i ten Hags system. Men, per nå spiller vi ikke hundre prosent i ett ten Hag-system. Han tar alle de rette løpene, er alltid posisjonert riktig, og er nok en av de spillerne på laget med mest fotballintelligens og spilleforståelse. Men, det hjelper lite å ta et heidundranes løp, når det er Fred som har ballen. Da er det eneste rette å nærme seg Fred, og gjøre det enkelt for ham. Donny gjør gjerne det motsatte, og går på løp som er tiltenkt for trekket etter neste trekk. Han tenker klikk-klakk, og 1-2. I et lag som City og Liverpool hadde han vært en stjernespiller, det er jeg overbevist om. Men i et United som fortsatt sliter litt med å få kontroll på midtbanen, og linke den med angrepsrekka, blir han mer et usynlig uromoment som bare flakser rundt. Kunne ikke vært mer uenig med de som mener at han er dårlig fotballspiller, eller at han ikke viser noe som helst når han får sjansen. Han viser faktisk enormt mye, men setter seg ikke i posisjoner hvor medspillerne mener det er fornuftig å spille ballen til ham. Og det må Donny begynne å forstå, om han skal overleve denne overgangsfasen. Han kom nok til United for tidlig. Om han er så heldig at han er her om 2 år, når vi virkelig spiller frittflytende ten Hag-fotball, tror jeg han fort en av våre beste spillere. Men sjansen for den blir bare mindre og mindre.

Antony 4,5 På samme måte som unge Ronaldo; en uslepen diamant! Har teknikk så det stinker, og det er lite i veien med holdninger og selvtillit. Når han blir skikkelig varm i trøya, og tør å gå i strupen på motstanders venstreback ved å utfordre de, tror jeg vi har en de mest spennende vingene i fotballen. Bør samtidig trene opp høyrefoten. Venstrefoten er dog livsfarlig.

Jadon Sancho 2 En av sesongen største skuffelser. Minner litt om Rashford i fjor; fullstendig blottet for selvtillit og fotballglede. Tør ikke utfordre, og er ikke påskrudd i link-ups. Er fortsatt giftig i boksen, og har scort noen flotte mål. Men setter seg selv alt for sjeldent i de posisjonene. Har nå vært 1,5 år i klubben, og har enda ikke kommet skikkelig i gang. Spilt seg fullstendig ut av England-troppen, uten at det overrasker noen. Håper ikke han blir et bomkjøp.

Antony Elanga 2,5 Ballteknisk noe svak spiller. Er og strukturelt svak defensivt. I kampen mot Fulham sleit Malacia voldsomt, og mye av det var pga manglende defensiv støtte fra Elanga. Er dog hurtig, og en trussel i bakrom. Må øve på avslutninger og innlegg.

Marcus Rashford 4,5 Hans beste sesong i United-trøya så langt, for min del, inkludert de sesongene han scorte en god del mål. Han er langt mer komplett nå, og har en forsterket arbeidsmoral. Er vårt farligste våpen på kontringer når han skjærer inn fra venstre mot mål. Har og vist seg langt bedre enn tidligere på pasningsspill. Roter ikke ballen bort like mye som før, og har blitt klokere i avgjørelsene. Her har Bruno mye å lære av Rashfords utvikling. Har og forbedret hodespillet. Det eneste jeg har å utsette på Rashford er hans tendens til å bare fyre av blindt og knallhardt, fremfor å plassere avslutningene kontant og sikkert. Og han må fortsatt bli flinkere på å ligge strukturelt i forsvar. Mot Fulham så vi en Rashford som var lite interessert i å forsvare.

Alejandro Garnacho 5 Spiller som fremstår blottet for skam, noe som er herlig å se. Oser av selvtillit, noe han kan backe opp med slepen nærteknikk og fart, samt avslutningsegenskaper. Vårt største talent på 25-30 år?

Antony Martial 3 Meget god når han spiller, men det er nesten aldri. Umulig å gi en høyere vurdering denne sesongen. Hvis han fortsetter med denne skadehistorikken, nytter det ikke hvor god han er. Da må han vekk. Men ja, vår soleklart beste nier, i en skadefri tropp.

Cristiano Ronaldo 2 Alle vurderingene mine har vært av sportslig grunnlag, og det blir denne også. Har vært meget svak, men ikke så svak at han ligger på 1. Han har jobbet godt i de fleste kampene, og har vist glimt av gamle kunster. Men det er en spiller totalt blottet for selvtillit, som i tillegg har mistet mye fart og ballbehandling. Fortsatt knallsterk, rask i rykket i boks, og en spenst uten like, men alderen har innhentet egoet.

Erik ten Hag 4,5 Er sjeleglad for valget av ten Hag. Pochettino eller Conte hadde jeg ikke holdt ut. Har kanskje den vanskeligste jobben i hele Premier League, i en klubb som fortsatt er eid av inkompetente folk hva gjelder fotballdrift. Har i tillegg måtte håndtere Ronaldo-sagaen.
Det bør være innlysende for selv den minst engasjerte supporteren at vi har utviklet spillestilen under ten Hag. Vi presser mer samlet og til rett tid, samt at bevegelsene uten ball er langt bedre. Forsvarsspillet er langt sterkere, mye på grunn av særdeles gode innkjøp fra ten Hag.

Har all tro på at ten Hag blir den som fører oss tilbake til toppen. Allikevel må jeg få lov til å påpeke noen ting jeg mener han kunne håndtert bedre, til tross for at han er fersk i ligaen og jobben:

-Å gi kapteinsbindet til Maguire før sesongen starter. Her burde han gitt kapteinsbindet til de Gea eller Bruno, og så gått ut med en uttalelse om at han velger en permanent kaptein etter sesongen. Da er lista lagt for hva som skal til for å være kaptein for United, og han kunne gjort en skikkelig vurdering av hvilke spillere som faktisk passer til og fortjener en slik rolle.
-Ikke spill spillere i posisjoner de åpenlyst ikke behersker, eller er ukomfortable med.
Rashford fra høyre og i midten er ikke på langt nær like effektivt som fra venstre. Bruno fra høyre er på grensen til uforståelig.
-Prioritering av cuper fremfor ligaen og overbelastning av spillere.
Ligaen må komme først, så vil cuper og resten komme av seg selv. Hvis vi skal legge alt i å vinne Europa League (noe vi garantert ikke kommer til å gjøre), og at det da resulterer i at vi havner utenfor topp 4, er det en ufattelig svak vurdering av ten Hag. Vi trenger å etablere oss i topp 4 for å få inn pengene fra CL-potten, for igjen å kunne øke transferbudsjettet og tiltrekke oss spillere som vil til CL-klubber. Når dette er på plass, kan vi begynne å legge mer vekt på cuper i tillegg til ligaen, samt sette alle kluter til for å vinne ligaen. Men prioriteringene denne sesongen mener jeg har vært helt feil. Hvis ikke for dette, hadde jeg vært fristet til å gå opp en hel karakter til 5,5.

Men kort og godt: har ståltro på dette prosjektet under ten Hag!
post liked by: Pancho P, messilingard, Pink Final, Ryder, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22227
Liker mottatt: 18076

Fin tråd :thumb_up:

Noe forenklet og kjapt:


David de Gea 4. Som forventet, god på strek/skudd, men trekker for passive opptredener til tider og "strekståingen" på dødballer. Hadde gitt ham 3,5 om det ikke var utvikling å se i sweep/fotarbeid.

Martin Dubravka får ikke karakter, men virker habil.

Diogo Dalot 4. Positivt overrasket, men fortsatt skavanker, back er en vanskelig posisjon skal sies.

Aaron Wan-Bissaka får ikke karakter. Ferdig i klubben. Spideren er overflødig i EtH's øyne.

Victor Lindelöf 4. På det jevne, kortslutter til tider, men fin back-up.

Harry Maguire 1. Den spilleren som passer minst inn i systemet til EtH mener nå jeg, på linje med AWB. Sier som Freddie Ljungberg (som jeg respekterer): "Maguire er bra når han kan stå stille"

Lisandro Martinez 6. Får toppkarakter for personlighet og innstilling, samtidig har han bevist at han kan spille i hvilket som helst lag/liga. Gjør feil, i likhet med samtlige stoppere i verden, men det er mye kraft og vilje i slakteren.

Raphaël Varane 4. Trekkes for skader, ellers helt topp.

Tyrell Malacia 3,5. Potensiale så det holder, blitt "kastet" inn i det, gjør geniale ting innimellom, men også mye å lære. Hadde ikke spilt så mye om Shaw hadde vært fit.

Luke Shaw 3,5. Ujevn, igjen enig med Ljungberg: Shaw ser seg ikke rundt. Sovner for ofte, men glimter til, og har vært jevnt over litt bedre enn på årevis.

Casemiro 4,5. Vært bedre enn fryktet. Harding, må holde seg fit så er det flere gode år der.

Christian Eriksen 5. Årets signering, slurver litt til tider, men spiller alt, har jernkondis, løper jo mer enn alle andre til tider. Herlig personlighet, lite mas, bare hyggelig ser det ut til.

Scott McTominay 3,5. Ujevn, men fin back-up, gjør flotte ting og har blitt bedre på noe. Men slurver litt.

Fred 3. Ujevn for å si det mildt, artig type, men taktisk er det stusselig. Kan også være BB en gang i blant.

Bruno Fernandes 4,5 Herlig type, vil mye, slurver mye. Men som mange sier så er han en viktig brikke. Håper det løsner og det blir flere målpoeng, han ligger i toppen av PL på skapte sjanser selv om det ikke alltid virker sånn.

Donny van de Beek 3. Flink til å finne rom og vil gjerne få det til. Spiller lite, og ser utilpass ut. EtH kan kanskje hjelpe ham,

Antony 4. Passer i United, underholder, men forventer at han tar nye steg. Blir usynlig litt for ofte, men har da vist klasse.

Jadon Sancho 2. Hva har skjedd? Glimtvis viser han klasse, men dette har vært sesongens nedtur.

Antony Elanga 2,5 Potensiale, men litt Sancho-vibb. Men har trua på nye steg.

Marcus Rashford 4. Frustrerer med ineffektivitet, men ligner på energibomben fra gjennombruddet og frem til han virket utslitt, spilte for mye når han burde hvilt under OGS, noe han selv uttalte nylig.

Alejandro Garnacho 6. Dette er årets gjennombrudd, med rett utvikling blir han topp 5 i verden.

Antony Martial 3. Gjør mye bra, men usikker på livsstil og seriøsitet, skadet 4 ggr hvert år virker det som. Håper han holder på formen og får mer enn 2-7 kamper uten skader...

Cristiano Ronaldo 2. Ferdig på toppnivå ser det ut til, men får 2 for at han faktisk har prøvd å presse, har fått det til til tider også. Men nå er det kun leven og suppe...
.
Erik ten Hag 5. Må bli 5, har gjort noen rare ting, men tror ikke han har gjort det uten at det har vært fornuftige tanker bak. Har kastet innpå når laget har prestert dårlig, uten suksess et par ggr. Men alt tyder på at dette er den første gjennomtenkte ansettelsen i United på ei stund.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, messilingard
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Er stort sett enige med dere andre her, så blir en rask terningkast her.

De Gea: 4 Jevn god keeper, har forbedret seg med ball i bena også. Varter opp med kanon redninger fortsatt.

Dubravka: 3 For tynt grunnlag egentlig, men virker som en habil keeper.

Dalot: 4- Tatt uten tvil steg fra ifjor, men har sine svakheter. Litt usikker på hvor mye bedre han kan bli i United.

Malacia: 3- Er nok litt for urutinert. Skal ha for vilja. Uten tvil en for framtiden.

Lindelof: 3 Tror rett og slett toppen av PL er for høyt nivå for han. Grei stallfyll.

Maguire: 1 Svak teknisk og svak mentalt. Fra en som ser fra sofaen trenger man nesten hjertemedisin hver gang han er i nærheten av ball. Ellers , sikkert god på trening.

Shaw 4 Hevet seg betraktelig med litt konkurranse. Stort sett helt greit. Noen ganger virker det som han glømmer at det fotballkamp.

AWB: -

Martinez: 5 Vinnerskalle som vi har savnet mye. kompenserer for høyden at han leser spillet. Litt rusk her og der gjør at det ikke blir en sekser.

Varane: 5- En spiller man kan stort sett stole på, får minus for skader.

Casemiro 5- Etter han ble naturlig startspiller, syns jeg han vært god. Gjør veldig mye bra som ikke er veldig synlig på TV også. Det vil si at han skjønner fotball.

MCT 4- En man kan gå i krigen med. Har sine begrensninger teknisk og taktisk.

Eriksen 5+ For en spilleforståelse han har. Lettere å se hva vi ikke har når han ikke spiller enn å beskrive hans kvaliteter.

Fred 2 (+) Han skal få ett pluss for Spurs kampen alene. Ellers syns jeg han rett og slett ikke er god nok. For mye feil, selv de enkleste pasninger. Virker som en fin kar da.

Bruno 5- Når han spiller i riktig posisjon er han kreativ og god. Vinnerskalle. Bra fyr. Kan bli litt sutring noen ganger.

Antony 4 . Kan bli veldig god. Bra teknisk. Gjenstår å få det tekniske til å skape mer farligheter. Hjelper fint lite å dra av 3 spillere, noen tunneler og triks hvis det hele ender med støttepasning langt tilbake.

DvB 2 Har rett og slett ikke tatt PL nivået. Noen sjanser har han fått, har ikke lyst til å gi han opp enda. Har fortsatt en liten tro på han. Utvilsomt en smart spiller.

Sancho 2. Er litt målløs. Kanskje for fysisk svak. Blir ofte dæffent. Kan bare si at jeg er enige med dere som har blitt skuffet.

Elanga 2 Fysisk sterk, innsatsen er der. Men han må bli venn med ballen.

Rashford 4+ Får han stilt inn siktet og tar oftere bedre valg. Da har vi en knallgod spiller i mange år.

Ronaldo - ex spiller

Martial 3 + En spiller jeg ønsket vekk tidligere. Men ser ut til å ha våknet etter managerskifte. Vært helt ok.

Garnacho 5+ Her har vi kanskje nye Giggs. Trenger ikke å si mer

EtH 5 Denne mannen kan fotball. Kanskje det største manager talentet akkurat nå. Har likt stort sett alt han har uttalt til nå.
Ble noe rart i bortekampen mot RS.

En mann man respekterer og tar lærdom fra. Virker som de herrene lenger opp også lytter til han.
United har jo en merkelig historie det med kontrakter. Men her mener jeg de kan kjøre på med en langtidskontrakt med engang.
post liked by: messilingard, Pink Final, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

Ja, slik kan vel sesongen også oppsummerast 😆😆😆


https://youtu.be/_ivEZTqX_4Y
post liked by: RedTrafford, red, Ryder, Can2, Pink Final, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

🤣🤣🤣
Herlig @Pancho P
post liked by: Pancho P, Blodfink

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Litt morro å sjå tilbake på kor mykje (i alle fall mi meinig og ting) har endra seg.
Vurderte mellom anna Casemiro som under 5, men det er berre å oppjustere den karakteren! Same med Rashford som er to av dei viktigaste bidragsytarane om dagen.
Bissaka og Fred har heva seg meir enn mors grovbrød (om det er lov å seie) og Shaw er i godt gamalt slag!
Alt i alt er heile laget i vekst og på full fart framover (eller tør eg seie bakover mot gammal storheit?)
post liked by: Can2, RedTrafford, Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7394
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26242
Liker mottatt: 16757

Synes laget har blitt enda bedre siden min forrige vurdering.
Jeg står for mange av mine karakterer, men vil øke på 6 mann.

Aaron Wan-Bissaka Jeg ga ham 1. Nå vil jeg si 4.
Harry Maguire Jeg ga ham 2,5 Nå vil jeg si 3,5.
Luke Shaw Jeg ga ham 4 Nå vil jeg si 5.
Fred Jeg ga ham 3 Nå vil jeg si 4.
Bruno Fernandes Jeg ga ham 4,5 Nå vil jeg si 5,5.
Marcus Rashford Jeg ga ham 4,5 Nå vil jeg si 6.

Toppkarakter til Marcus, han har vært helt fantastisk denne sesongen, ikke minst etter VM.
Aaron Wan-Bissaka har nærmest stått opp fra de døde.
Fra å ikke være involvert i det hele tatt, til å være en høyst habil back.
Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at han ikke er god nok.

Erik ten Hag Jeg ga ham 5 Nå vil jeg si 6.
Kan ikke se at han skal fortjene mindre så langt, slik han har ført oss tilbake fra en fryktelig fjorårssesong.
post liked by: Pancho P, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Jeg er ikke uenig i at flere fortjener en oppgradering fra sist. AWB er et eksempel hvor en spiller har tatt seg enormt sammen og blitt en ressurs for troppen fremfor en byrde på lønnsbudsjettet. Av alle posisjoner som flere har ønsket en forbedring på så er høyreback kanskje den plassen hvor jeg er villig til å se hvordan ting fungerer med Dalot og AWB fremfor å bruke midler som heller kan brukes på topp samt på midtbanen.
Pink Final wrote: 01 Mar 2023, 07:36 Harry Maguire Jeg ga ham 2,5 Nå vil jeg si 3,5.
Men når det gjelder Maguire så må jeg innrømme at jeg er helt uenig i at han bør få en oppgradering. Det han har levert siden jul har vært svært variabelt. Den forrige kampen han spilte fra start var borte mot Leeds og der var en grov ballmiss samt 3-4 dårlige pasninger. Nå passer sikkert dette bedre i Maguire-tråden, men spør du meg så er kvalitetene til Maguire med ball, samt hans manglene evne til å opprettholde konsentrasjon over lenger tid de to faktorene som avgjør at Maguire ikke bør være kaptein eller midtstopper for United. Jeg hadde heller tatt tapet på Maguire og investert i en fremtidig arvtager for Varane.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Artig å gå tilbake og lese om terningkastene på spillerne.
Har noen justering jeg også.

Starter med han med størst avvik, nemlig AWB.
Fra å ikke gi terningkast, har han fullt fortjent en god firer nå.
Håpet at skulle selges i sommer, men nå håper jeg han blir.

Ellers noen andre forandringer.
Martinez fra 5 til 5+
Varane fra 5- til 5
Casemiro fra 5- til 6 (fikk han virkelig 5- :O )
Rashford fra 4+ til 5+
Sancho fra 2 til 3+ ( sikker på denne vil øke betraktelig etterhvert)
Så skal jeg gi Fred en god 3'er.

Ellers vil jeg kanskje naturlig sette ned en på de som omtrent ikke spiller.
Maguire ( 1 - 1 = 0 ) neida :D

Men Garnacho trekkes fra 5+ til 5-

Erik ten Hag til slutt.
Fra 5 til den mest klare 6'er. :thumb_up:
post liked by: messilingard, Pink Final
Post Reply