(PL) Aston Villa - Manchester United (06-11-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

ASTON VILLA vs MANCHESTER UNITED
Premier League
Søndag 6 november 2022 kl 15.00
Villa Park
Dommer: Anthony Taylor

Innbyrdes oppgjør
102 - 41 - 50
Liga 88 - 40 - 44
FA Cup 11 - 0 - 2
Liga Cup 2 - 1 - 4
C Shield 1 - 0 - 0

Siste fem

2022 PL Villa - United 2-2
2022 FA United - Villa 1-0
2021 PL United - Villa 0-1
2021 PL Villa - United 1-3
2021 PL United - Villa 2-1

Skader United

Antony - rekker kanskje denne.
Anthony Martial - returnerer kanskje her.
Jason Sancho er også usikker.
Phil Jones
Axel Tuanzebe
Raphaël Varane
Brandon Williams

Suspensjoner United

Bruno Fernandes

FORHÅNDSOMTALE

På 36 årsdagen for ansettelsen av Alex Ferguson gjester vi vår favoritt arena, Villa Park.
Vi har ikke tapt en ligamatch her siden august 1995.
Da Alan Hansen kom med sitt udødelige «you don’t win anything with kids» 🤪.
15-8-0 har vi i ligaen på Villa Park etter den matchen.

Mange vil ha sett matchen torsdag kveld, der vi kontrollerte men slet med å skape muligheter mot Real Sociedad.
Akkurat mangel på sjanser er en liten achilleshæl.
Vår PL XG er på 17,95.
Hele ni klubber har en høyere XG enn oss i Premier League.
Uten at XG er et helt nøyaktig barometer.
Vi har flere usikre kort i angrepet.
Om Antony, Martial og Sancho ikke rekker matchen vil tre av Elanga, Garnacho, Rashford og Ronaldo utgjøre trioen på topp.

Med Bruno ute er det kanskje duket for Fred sammen med Casemiro og trolig Eriksen.
Resten av laget skulle være forutsigbart å tippe.

Hos vertskapet debuterer Unai Emery som manager.
Han overtar da jobben glapp for slippy Steven Gerrard.
Emery har hatt sin første trening med laget på Bodymoor Heath.
Spanjolen er kjent som en glimrende trener, altså en coach.
Det spørs dog hvor mye innflytelse han rekker før de to matchene mot United.
(Vi møter dem igjen i lc neste uke).
Villa deler en skuffende 16 plass med Soton, og har kun tre seiere i ligaen.
United er favoritter her.
Men vil kanskje møte et Villa som er bedre organisert enn under scouseren med det dårlige fotfestet?

DEADLY DOUG

Doug Ellis het Aston Villa’s mangeårige eier og styreformann.
Han var styreformann i to perioder, først mellom 1968-1975.
Og igjen mellom 1982-2006.
Dermed var han ikke direkte involvert i Villa’s ligagull i 1980/81 og seieren i gamle Champions Cup påfølgende sesong, 1981/82.

Doug fikk kallenavnet Deadly Doug fordi han ansatte og sparket så mange managerer.
Hele 13 i tallet, og per 2006 var det nøyaktig halvparten av alle Villas managerer helt fra 1884!

Dødelige Doug likte ikke kalle navnet, men kalte allikevel biografien sin Deadly Doug.
Så litt stolt var han nok.
I den boka påstår han å være ‘oppfinner’ av sykkelsparket i fotball.
Noe han sier å være først ute med, under ww2.
Virker ikke helt troverdig, men man skal aldri si aldri.

Dødelige Doug ’ødelegger’ ærverdig tribune

Doug Ellis var omstridt blant Villa fansen.
Mange mener han manglet ambisjoner, og ikke støttet managerne med nok penger.
Dessuten ergrer de seg over at han ødela den flotteste tribunen i engelsk fotball historie.
Hovedtribunen, Trinity Road hadde blitt oppført etter mønster av slottet Aston Hall.
Et arkitektonisk mesterverk med sine gavlvegger i hollandsk stil, sine paviljonger, den panelte balkongen, vinduer med vakre glassmalerier, en herskapelig trapp og mosaikk i bladgull prydet byggverket.
Alt i vinrødt og lyseblått
Trinity Road ble omtalt som fotballens St.Pancras.
St.Pancras er jernbanestasjonen i London med den imponerende fasaden, med spir, vakre gavler og buede vinduer.
Da Doug Ellis bygget om tribunen i 2001 gikk han for den billige løsningen skriver bl.a supportere som VillaBoy68 (Er stor fan av hva han legger ut på nett, kjenner meg igjen i mye).
Deadly Doug fjernet bl.a den flotte mosaikken.
På søndag filmes det fra motsatt langside, gamle Witton Lane.
Nå heter den Doug Ellis Stand.
Så dødelige Doug er udødelig gjort på ærverdige Villa Park.

Ellers var Doug Ellis visstnok den første styreformann som tok seg betalt av klubben sin i England.

Andre Villa fans mener Doug ikke var så dødelig.
Han var svært sjenerøs mot enkelt mennesker, og ga bort ganske store summer til dem som sto ham nær.
Dessuten var Villa en gjeldfri klubb da han solgte den i 2006.

Dødelige Doug og doktoren fra Tsjekkoslovakia

Doug Ellis juli 1990 «Do you know who this is?»
Ellis kom inn med Villa’s nye manager, og ingen visste hvem han var.
Navnet var Jozef Venglos fra daværende Tsjekkoslovakia.
Bemerkelsesverdig at ingen kjente ham, for han hadde nettopp tatt landet sitt til QF i VM.
Og tidligere tok han dem til bronse i EM, og var assistent da de vant EM gull.
Ellis og Villa ble dermed første toppklubb til å ansette en ikke britisk eller irsk manager.
På toppen av det hele var Venglos doktor.
Med en doktor grad på den menneskelige anatomi.

Ellis var uten tvil en svært innovativ kar.
Han døde for bare 4 år siden, hele 94 år gammel.
Dronningen slo ham til ridder i 2012 - Sir Doug Ellis.

Deadly Doug og Man United

I den tiden da det var pay at the gate, klaget Ellis over at United fansen pleide å dukke opp på alle fire sider av Villa Park.
Husker han sa dette, og ble litt stolt over vår store bortesupport.

Første gang vi hører om Ellis i forbindelse med United er en stund etter flyulykken.
Vi lar Ellis selv fortelle:
«Matt Busby kom inn på banen på krykker, og hele Villa Park reiste seg og applauderte ham.
Det var ikke et tørt øye på tribunene.
Jeg rakk spontant fram hånda da han passerte meg, og jeg kunne se hvordan tårene strømmet fra øynene hans»
Svært gripende 😭
Andre gang vi hører om Ellis og United er ti år senere, i 1968.
Nå er han styreformann i Aston Villa.
Han er den første i UK som selger solreiser til Spania, og har blitt rik.
General Franco har gitt Ellis den gyldne nøkkel av Benidorm.
Fordi han hadde gitt økonomien et løft med turismen.
Vi begynner å skjønne at dødelige Doug ikke var hvem som helst.

Da United spiller returmatch mot Real Madrid i Champions cupens semifinale er det Ellis som arrangerer turen, via sin Manchester filial.
Under matchen der United sikrer finalebillett skjer følgende.
Vi lar dødelige Doug fortelle;
«Matt frøs under matchen, og han ba meg skaffe ham en whisky.
Jeg forlot Santiago Bernabéu å gikk ut, men fant ikke noe whisky.
Jeg fikk kjøpt en flaske brandy og smuglet den inn.
Det var NO ALKOHOL på Santiago Bernabéu.
Tenk dere overskriftene om jeg hadde blitt tatt.
Ellis og Busby smugler inn alkohol.
- Du reddet meg fra å fryse ihjel - sa Matt til meg senere»
Sitat slutt.

Egentlig er det mye mer å fortelle.
Både om Tommy Docherty og dødelige Doug, og Ron Atkinson og Deadly Doug.
Det får ble neste gang.

Det hører med til historien at Alex Ferguson trodde Aston Villa og Doug Ellis ville bli Uniteds største konkurrent gjennom 1990 tallet.
Det ble ikke slik som kjent.
Men dødelige Doug satte spor etter seg.
Jeg avslutter med dette sitatet fra ham;
«There’s an old saying that you should only quit at the top, but I am selfish and wouldn’t consider retiring even then».
Image Deadly Doug på sine eldre dager.
Med en modell av
Villa Park , et stadion der han renoverte tre av tribunene.
Doug sitter bak Trinity Road, denne siden er Doug Ellis Stand, til venstre Holte End og North Stand til høyre. Den eneste tribunen som ikke er bygget om under Ellis regime.
post liked by: messilingard, Pancho P, Buchan, Ryder, Belfastboy, Blodfink, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Sancho, Antony og Martial er alle fortsatt usikre til søndagens kamp (united.no). I tillegg så er Bruno ute med suspensjon. Da gjenstår det Ronaldo og Rashford av "etablerte" offensive spillere. Spørsmålet da blir vel fort om hvem som får sjansen av Van de Beek, Pellestri, Garnacho eller Elanga. Eventuelt om McTominay eller Fred får muligheten på midten og Eriksen flyttes fremover. Ronaldo har også spilt langt mer de siste to ukene enn hva jeg egentlig er komfortabel med at han gjør også. Utfordringene står i kø for Ten Hag i alle fall, det er sikkert og visst.
post liked by: Pink Final, Buchan, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Håper Garnacho og Rashford bekler vingene, selv om det ikke er optimalt med verken Garnacho eller Rashford på høyre.

Ronaldo har spilt for mye, som nevnt her. Eneste reelle alternativet per nå er jo McNeill, og han er ikke i nærheten av å starte i PL. Eventuelt Rashford, som ikke er en naturlig spiss, dog scorer fort mål uansett. Men da mister vi for mye på venstrevingen, for min smak!

De usikre kortene:
Maguire eller Lindelöf?
Donny eller Eriksen som 10er?
Fred og/eller McTominay fra start?
Elanga eller Garnacho?
Rashford på topp?

Umulig å spå. Mulig å gjette 😜
post liked by: Pink Final, messilingard, Pancho P, Buchan
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Har laget litt omtale av matchen på søndag, bl.a om Dødelige Doug.
post liked by: Pancho P, Buchan, Belfastboy, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Det er bra forumet ikke betaler ut lønn for kamptrådene @Pink Final, for det arbeidet ditt hadde hatt høy timelønn og mange timer!
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan, Belfastboy, Can2, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Hehe, takk @messilingard.
Synes det er gøy når jeg har tid.
Mye moro å finne, og ekstra artig med gamle bøker.
Ikke alt der som ligger på nett.

Håper vi kan fortsette vår strålende historie på Villa Park.
post liked by: messilingard, Pancho P, Buchan, Belfastboy, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

GBailey wrote: 04 Nov 2022, 17:32
De usikre kortene:
Maguire eller Lindelöf?
Donny eller Eriksen som 10er?
Fred og/eller McTominay fra start?
Elanga eller Garnacho?
Rashford på topp?
Ja det er heldigvis litt konkurranse om plassene selv med mange skader.

Det virker som Lindelöf er foran Maguire p.t.

Donny har ikke overbevist, men Ten Hag snakket pent om ham på p.k.
Eriksen har spilt mye, litt sliten nå?

Fred eller McTominay?
Den vanskeligste å forutse synes jeg.
Fred har kanskje vist mest nylig.
Blir det ham?

Elanga kan bekle høyresiden, og evner å gå på utsiden.
Det åpner for Dalot på innsiden.
Jeg tror Elanga spiller denne, med Garnacho som super sub 🙏.

Da blir det Rashford på venstre, med Ronaldo på topp.
Sistnevnte har spilt mye nylig, det taler kanskje litt imot ham?

Ble dere som leste dette noe klokere på laget? 😅
Eller enda mer forvirret? 😂
post liked by: Buchan, Pancho P, Belfastboy, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Jeg tror uansett hvilket lag vi stiller med, så smasher vi Villa!

Men må si det er litt rart i det siste, at "Verdensklasse" spilleren Fred har varmet benket og bare fått et par stakkarslig min her og der.
Håper klassespilleren vår får starte denne :hah:
Glory Glory Manchester United!!!!

Deleted User 661

At du gidder @Sir Alfie Rey. Sjikanere Fred med alle dine brukere er jo kun det du driver med på kommentarfeltet på united.no også. På tide å bli voksen når man er 40+.
Prøv å støtt laget og spillerne istedet. Kanskje du én dag føler glede i det også.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, red, Buchan, Pancho P, Pink Final, Ryder

Deleted User 595

Synes det er helt innenfor å kritisere Fred, og øvrige spillere. At man er fan av ett lag betyr ikke at man ikke skal kunne kritisere spillere som underpresterer.

Og da kun så lenge det er saklig, forsøkt argumentert, og ikke i form av spott og spe.

I dette tilfellet er det jo bare ren sjikane, uten saklighet eller argumentasjon. Det bidrar lite til en fruktbar diskurs.

Litt på siden, men det er høyst relevant:
Sir Alfie Rey er ikke den eneste som har sjikanert United-spillere, verken her eller på united.no.

Ronaldo-tråden og kamptrådene er fulle av kommentarer som faller innenfor disse kriteriene om spott og spe/ren latterliggjøring. "Gamlefar" blir jo ofte brukt om Ronaldo, og det er neppe et kjælenavn. Maguire får og ofte gjennomgå, men da gjerne i mer saklige former.

Så jeg stiller meg helt bak kritikken av SAR her. Men ser og gjerne at man holder samme standarden for øvrige. Ellers blir det en smule hyklersk og dobbeltmoralsk.

P.S. ikke ment som angrep på noen. Kun en ærlig betraktning om tematikken rundt hetsing av egne spillere.
post liked by: Sir Alfie Rey
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Godt sagt @GBailey. Nå var jeg her en smule ironisk ja. Å det er ikke noe mere enn det.

Ja jeg synes Fred er alt for dårlig. At en av hans kvalitet har 3 sifret kamper for klubben hører ikke hjemme noe sted.
Han klarer til og med kamp etter kamp å sentre ballen ut på sidelinja når det står flere av spillerne våre nærme på hver side. At slikt skjer gang etter gang sier sitt.

Jeg håper Fred går gratis neste sommer. Skal vi tilbake til toppen så må vi ha bedre spillere enn Fred. Ja også på benken.

Det er min personlige meining. Men følg med. Nå kommer nok ulveflokken og skal kaste seg over meg som vanlig ;)
Glory Glory Manchester United!!!!

Deleted User 595

Sir Alfie Rey wrote: 05 Nov 2022, 11:03 Nå var jeg her en smule ironisk ja. Å det er ikke noe mere enn det.

Ja jeg synes Fred er alt for dårlig. At en av hans kvalitet har 3 sifret kamper for klubben hører ikke hjemme noe sted.
Han klarer til og med kamp etter kamp å sentre ballen ut på sidelinja når det står flere av spillerne våre nærme på hver side. At slikt skjer gang etter gang sier sitt.

Jeg håper Fred går gratis neste sommer. Skal vi tilbake til toppen så må vi ha bedre spillere enn Fred. Ja også på benken.

Det er min personlige meining. Men følg med. Nå kommer nok ulveflokken og skal slenge masse dritt som vanlig.
Jeg er i alle fall 100 % enig i alt du sier her, og synes det er saklig og på ball.

Har veldig sansen for personen Fred, men mener og at fotballspilleren Fred er alt for dårlig for en klubb som har høye ambisjoner. Han ville aldri vært i nærheten av å spille på midtbanen for Arsenal, Liverpool, City, Newcastle, Chelsea, West Ham, osv. Det er egentlig ganske få klubber i PL jeg mener han er god nok for.

Synes heller ikke han forsvarer en plass på benken i ett lag som har ambisjoner om å kjempe om ligagull og CL. Selv om han har en sinnsyk motor, er grunnferdighetene såpass svake at hoppet i kvalitet ned fra Eriksen/Casemiro blir alt for stort for å føle seg trygg på ham som innbytter.

At han spiller på Brasil sier meg ingenting. 90% av kampene til Brasil spilles mot meget svak motstand, og spesielt relativt til Brasils kollektive ferdigheter.

At Fred kan briljere i enkeltkamper betyr og lite. De kommer alt for sporadisk og sjeldent til å være et sikkert kort. Selv Djemba-Djemba hadde gode kamper i United-trøya. Man bør bedømmes på hvor god man er gjennom en hel sesong, ikke i 5 utvalgte kamper.

Mye av det samme kan og sies om McTominay, for mitt vedkommende. To spillere som har fått alt for mange kamper for ett lag som desperat har trengt å oppgradere midtbanen i 10 år. Det er ikke uten grunn at Eriksen, og etterhvert Casemiro, har spilt så mye som de har gjort. Selv Herrera var en klassespiller ift. "McFred", og Herrera er ikke noen verdensklassespiller, han heller.

Kvalitetsforskjellen er ikke bare betydelig, den er så og si objektivt enorm.
post liked by: Sir Alfie Rey
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Aldeles fantastisk lesning, @Pink Final. Villa Park er, sjølv etter Doug Ellis sine arkitektoniske krumspring, kanskje den flottaste arenaen i Premier League. Dei høyteknologiske makrellboksane som Tottenham Stadium kan du få billeg for meg. Teorien om at Deadly Doug skulle ha funne opp the bicycle kick er i beste fall lite truverdig 😂😂😂
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Can2, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17376

Tusen takk @Pancho P, hyggelig å høre, for brukte litt tid denne gang.
Lette gjennom 6 United bøker for å finne stoff om Ellis og United.
Mesteparten ble ikke brukt, ellers ville det blitt veldig langt.

Enig, Villa Park er nok den vakreste og mest glamorøse arenaen i engelsk fotball.
Moro at flere legger merke til, og verdsetter slike ting.
Moderne stadioner er mer sjelløse imo.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1880
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13094
Liker mottatt: 5013

Takk for en helt fantastisk forhåndssak, @Pink Final.
Morsomt å lese om Doug Ellis.

Aston Villa var et lag som jeg likte godt på 70-tallet da de var i tv-ruta under tippekampen.
Mye av det var kanskje at det var lett å forstå hva fansen sang: VILLA , VILLA, VILLA, VILLA osv. :D
Og så hadde de noen gode spillere som var lett å like: Tony Morley, Gary Shaw, Brian Little, Dennis Mortimer og John Gidman m.fl.

I morgen satser vi på at den gode bortestatistikken på Villa Park holder seg siden det famøse tapet den augustdagen i 1995.
post liked by: Pink Final, Can2, RedTrafford
Post Reply