[PL] Manchester United - Newcastle United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8255

MANCHESTER UNITED - NEWCASTLE UNITED
Premier League
Søndag 16.10.2022 kl. 15.00.
Old Trafford, Manchester


Innbyrdes
Manchester United: 90
Uavgjort: 40
Newcastle: 43

Skader Manchester United
Aaron Wan-Bissaka, Harry Maguire, Donny van der Beek, Brandon Williams, Axel Tuanzebe, Phil Jones - alle ute.
Anthony Martial - usikker

Suspensjonar: Scott McTominay

"I will love it if we beat them. Love it!"
Kampane kjem så tett at kamptrådforfattarar og andre knapt får summe seg. Ikkje før har vi fått feira ein svært overbevisande seier mot eit solid topp 6-lag frå Kypros, før eit ambisiøst Newcastle kjem på besøk til Old Trafford.

Mot Omon(o)ia skapte våre raude heltar nok sjansar til å vinne med cricket-siffer, men dessverre er effektiviteten ikkje den beste for tida. Nokre av dei viktigaste spørsmåla er om Anthony Martial er tilbake og om Erik ten Hag torer å rullere på laget. Sannsynlegvis er svaret nei på begge desse spørsmåla.

Det er fristande å legge i veg om menneskerettar, journalistpartering, sharialover og bombing av Jemen når vi snakkar om Newcastle post-PIF. Men slikt passar betre i mindre lystige lag. Derfor vert det litt mimring i denne førsteposten.

Manchester United har hatt (med nokre skrekkelege unntak) eit svært så godt tak på strekkodane frå Tyneside i Premier League-æraen. Dei tjuvaktige skjærene frå nord-aust har faktisk berre klart å stele til seg trepoengarar mot dei raude djevlane sju gongar dei siste 35 åra. Og sjølv om dei var nære ved å naske til seg ligagullet ved eit par høve, vart det berre kråkesølv på flokken frå St. James' Park.

Sitatet til Kevin Keegan er velkjent nok og ligainnspurten våren 1996 vert aldri gløymt av verken Reds eller Geordies. Likevel vil eg rippe opp i ei besynderleg rekke med United-tap som skjedde berre nokre månader etter den sødmefulle ligatriumfen.

Manchester United hadde opna 1996/97-sesongen toleleg bra. Laget var ubeseira på dei ni første kampane og fansen hadde allereie stifta bekjentskap med David Beckham sine vanvittige langskot og Ole Gunnar Solskjær sine eminente avsluttareigenskapar. Etter to sterke heimesigrar mot Tottenham og Liverpool, venta eit revansjesugent Newcastle på St. James' Park.

Eg har sjeldan vore så lamslått som supporter som etter kampen den 20. oktober 1996. Vi blei fillerista på ein måte som var nesten utenkeleg under Sir Alex og toppen på kransekaka, ellerthe humble pie var då den belgiske stopparen og Tom Selleck-imitatoren Philippe Albert chippa 5-0-målet over ein forfjamsa Peter Schmeichel.

Men sjokket var ikkje over med det. Helga etterpå herja Egil Østenstad og Southampton med eit rysta United-lag som denne sesongen spela med synlege bortedrakter på sørkysten. The Saints vann 6-3 etter at Roy Keane hadde vorte utvist tidleg i kampen.

Deretter følgde to nye, sure tap. Fenerbahce påførte Manchester United det første heimetapet i europacupane på 40 år, mens Chelsea stoppa United si ubeseira rekke på Old Trafford som hadde vart i to år. ABUane gnei seg i hendene og media spådde at imperiet til Fergie kom til å falle.

Men den gang ei. United snudde skuta og tapte ingen av dei 16 neste ligakampane. Til slutt vann Fergie sine menn ligaen med heile 7 poeng ned til nettopp Newcastle. Kevin Keegan forlot si skute i januar same sesongen utan å komme nærmare skatten enn då han var i duell med sin skotske nemesis.
post liked by: JørgenT, Pink Final, Belfastboy, Buchan, RedTrafford, Pwint, Can2, messilingard, Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Nydelig @Pancho P, informativt, humoristisk, lett og ledig stil.
Du får meg alltid til å le i kamptrådene du lager, i kombinasjon med at jeg lærer noe nytt 😁👏.

Mye kunne vært sagt om PIF og Newcastle.
Jeg støtter imidlertid din linje, lar det ligge akkurat her.
For å skryte litt av dem, Eddie Howe har gjort en god jobb så langt.
Bygget et godt lag, kanskje det beste Newcastle laget siden Kevin Keegan mistet dømmekraften på engelsk fjernsyn som du så flott minner oss om 😆.

Det er vel ingen klubb vi har banket så hardt og så ofte som Newcastle United.
(Se www.11v11.com)
Selv husker jeg med glede bl.a femte ligarunde 1984/85, da vi slo dem hele 5-0 på Old Trafford.
Vi hadde begynt med fire strake U, ikke optimalt når det etterlengtede ligagullet var målet.
Så kom Newcastle, nyopprykket etter flere års fravær.
De kom med en hel armada av supportere, så mange at sperringene i hjørnet av Scoreboard End/United Road måtte flyttes i all hast.
Geordiene var så mange at de sto ganske lang bortover United Road, og inkludert Uniteds store trofaste hjemmepublikum ble tallet nesten 55,000.
Veldig imponerende sett i kontekst av at dette var høsten 1984 (høy arbeidsledighet, hooliganisme, fotballfans hadde lavstatus m.m).
Hos strekkodene spilte Peter Beardsley og Chris Waddle, og i kulissenene hadde de et supertalent, jevngammel med meg selv.
Fornavnet var enkelt nok….Paul, etternavnet var verre å lære umiddelbart….han het, Gascoigne.
Se på disse herlige scoringene, og på fansen fra begge lag.


Hva morgendagens match angår forventes ingen cricket score.
Jeg håper og tror dog at vi slår dem.
Rashford v Trippier ser ut som en potensiell taktisk oppskrift til vår eminente hollandske kjøkkensjef som planlegger søndagens Geordie Pie på Old Trafford.
Bon appétit ⚽️😛
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Buchan, RedTrafford, Can2, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12542
Liker mottatt: 4887

Herlig kamptråd, @Pancho P.
Du skriver på en veldig humoristisk måte slik at jeg sitter bare å smiler og ler.
Pink Final wrote: 15 Oct 2022, 06:20 Se på disse herlige scoringene, og på fansen fra begge lag.
Der var det mye bra. 4. målet ved Remi Moses var tatt ut av læreboka.
Dette var fra den gangen hvor fotballen fortsatt var uskyldsren og ærlig.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan, Pwint, Can2
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8255

Takk for det, @Pink Final og @Belfastboy😊. Eg les på United.no at David de Gea truleg får sin kamp nummer 500 i morgon. Det bør absolutt nemnast og applauderast. Utan tvil den beste og viktigaste spelaren vår dei siste ti åra.

PS. Herlege klipp frå ei herleg tid, @Pink Final! United under Atkinson kunne varte opp med feiande festfotball. Dei vann ikkje mange trofé, men for ein karakter og sjarme dei hadde😄
post liked by: Buchan, RedTrafford, Pwint, Pink Final, Belfastboy, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

De Gea får en liten hyllest før kampen, vel fortjent!

post liked by: Pwint, Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2598
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7638

Skikkelig bra kamptråd @Pancho P. Må si jeg (som ellers er veldig positiv) har litt bange anelser før denne kampen. Men jeg har tatt feil (å så mange ganger) før, og håper jeg tar feil her også.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Blir en test igjen dette. Newcastle er energiske, her er det vel om å gjøre å henge med fra start. Og gi bort ballen minst mulig.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, RedTrafford
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Isak (united.no) og Saint-Maximin ute til denne kampen. Gode nyheter for vår del.

post liked by: Blodfink, Pink Final, Pancho P, red
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Herlig lesing fra både @Pancho P og @Pink Final her! 😀👍 Kan bare lene meg på det andre har sagt; morsomt, underholdene og informativt!

Hadde smakt ekstra godt å slå Strek-kodene
(👏 😄 ), ja!
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Strek kodene🤣

Det er vel så enkelt at er vi påskrudd fra start til slutt, så bør vi vinne greit.
Med engang det blir litt dæffent, da kommer vi til å slite.
Det er spes en ting jeg ønsker forbedring på. Det handler om valg.
Ønsker at bra valg skal gå på automatik, ikke stoppe, tenke og ett forferdelig valg. Det gjelder egentlig i alle situasjoner.

Nå brukte vi 90 min i midtuka på å stille inn sikte, så da håper det er gjort.😬
Har god tro på seier idag😎
post liked by: Blodfink, Pancho P, Pink Final, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Newcastle har høyrebacken vi burde henta, fatter ikke at Trippier glapp...Han ville til oss gikk det rykter om. Så gjenstår det å se om han klarer seg mot Rashford etterpå, om denne er "på"
post liked by: RedTrafford, Can2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ornstein om kampen i dag og litt annet.

LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Ingen Eriksen eller Rashford.
Liker at Fred får tillit fra start. Tror han og Casemiro kan bli bra på midten. Vi trenger noen krigere på midten i dag.


Ddg, dalot, varane, martinez, shaw, casemiro, fred, bruno, antony, ronaldo, sancho

Deleted User 430

Ten Hag har begynt å spille Pep-ruletten...
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Dagens lineup. Ingen Christian Eriksen i troppen, forhåpentligvis ingenting alvorlig med han.

LoveUnitedHateGlazers
Post Reply