[EL] Sheriff Tiraspol - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

FOTBALL CLUB SHERIFF - MANCHESTER UNITED
Europa League
Torsdag 15.09.2022 kl. 18.45.
Sheriff Stadium, Tiraspol, Moldova


Innbyrdes
Njet

Skader United
Luke Shaw, Anthony Martial, Luke Shaw, Aaron Wan-Bissaka - alle usikre.
Brandon Williams, Axel Tuanzebe og Phil Jones - endå meir usikre.
Facundo Pellistri - tilbake i løpet av månaden(?).

Intet nytt fra østfronten
Og takk og lov for det. Manchester United skal for første gong til Moldova og omstendene kunne knapt nok ha vore meir spesielle enn det dei er akkurat no. Tiraspol ligg i den omstridde og ikkje-anerkjende utbrytarrepublikken Transnistria, som har nære band til Moskva. Heldigvis har ikkje kamphandlingane i Ukraina spreidd seg til Transnistria og UEFA har rekna det som trygt å spele kampar i Tiraspol. Eg vil ikkje begi meg inn på ei politisk analyse av konflikten mellom Moldova og Transnistria, men eg kjenner at United kunne ha vore heldigare med trekninga si. Det hadde ikkje vore underteikna imot å sleppe å måtte reise til denne delen av Europa akkurat no.

Kva kan vi forvente av United i denne tøffe bortekampen?
Det er vel ikkje heilt usannsynleg at Erik Ten Hag har endra litt på planane etter tapet mot Real Sociedad i forrige veke. Få av erstattarane tok vare på sjansane sine og behovet for tre poeng er overhengande. Ettersom det vart ein uventa pause i programmet etter at Elizabeth II sin inning tok slutt "four short of a century" (for å bruke ein metafor frå cricketen), vil det vere overraskande om ikkje United stiller med eit tilnærma førstelag i duellen mot "den nyaste sheriffen i byen".

Good sheriff, bad sheriff
Kven er så denne klubben med det fengslande namnet? Klubben blei danna så seint som i 1997 og har vunne den moldoviske toppserien 20(!) gongar dei siste 22 åra. Dei slo for alvor igjennom i Europa i forrige sesong, då dei vann dei to første kampane sine i gruppespelet av Champions League. Særleg 2-1 triumfen mot sjølvaste Real Madrid på Santiago Bernabéu sende sjokkbølger gjennom fotball-Europa. Tidlegare har dei møtt både Rosenborg, Tromsø og Odd i ulike europacupar. Troppen til Sheriff består stort sett av spelarar frå andre land og andre verdsdelar. Klubben har ein relativt sterk økonomi, noko kritikarane hevdar er p.g.a. korrupsjon, smugling og andre lyssky verksemder. Uansett har pengane tillete klubben å hente gode spelarar frå t.d. Brasil, Afrika og ulike land i Aust-Europa.

For dei som likar shady business, legg eg ved litt lesverdig lesning om korleis Sheriff har komme seg til toppen av moldovisk fotball og korleis dei også har oppnådd suksess i Europa. Noko seier meg at namnet deira er meir enn ein smule ironisk...

https://www.rferl.org/a/moldova-sheriff ... 16518.html
post liked by: red, Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7573
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27042
Liker mottatt: 17619

Strålende levert som alltid @Pancho P.
Takk skal du ha.
Sheriff, Tiraspol og Moldova, det er ukjent territorium på alle plan.
Jeg vet at Moldova er et vinland, og eksporterer mye vin.
Min kunnskap stopper der.
Med bakgrunn i deres vin historie håper jeg på en mer berusende opplevelse enn hjemme matchen mot Real Sociedad.
Den opplevelsen ble ganske edruelig.
Vi bør strengt tatt vinne denne.
Og jeg forventer at Erik ten Hag topper laget her.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Can2, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

Takk, takk @Pink Final. Sociedad-kampen var litt av ein bakrus etter dei festlege resultata i det siste, ja. Vi får håpe at dommaren har eit mindre slørete blikk enn den italienske pipeblåsaren sist🥴
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 886
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7860
Liker mottatt: 2599

Nok en lesverdig og fin tråd, @Pancho P ! Sheriffen er kanskje bukken og havresekken, med ikke helt rent mel i (mul-)posen.

Også er det altså et lag til som kan synge "Twenty times".

United har en litt "underlig" statistikk mot lag fra Øst Europa. Har gått på noen smeller som strengt talt ikke burde gå an. På papiret ihvertfall. Mulig man har gått på klassiske undervurderinger. De fleste av disse blemmene ligger vel noe bak i tid, så får håpe vi på fredag må se i "historiebøkene" for å finne siste tap fra landene i Østerled.

Enig med dere i at Erik bør toppe laget på torsdag!
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

Takk for det, @Can2
Can2 wrote: 12 Sep 2022, 13:56 United har en litt "underlig" statistikk mot lag fra Øst Europa. Har gått på noen smeller som strengt talt ikke burde gå an. På papiret ihvertfall. Mulig man har gått på klassiske undervurderinger. De fleste av disse blemmene ligger vel noe bak i tid, så får håpe vi på fredag må se i "historiebøkene" for å finne siste tap fra landene i Østerled.
Ja, vi har kanskje det, men eg synest å hugse at vi stort sett har klart oss godt mot austeuropeisk motstand. Det heilt åpenbare unntaket er sjølvsagt dobbeloppgjeret mot Rotor Volgograd i UEFA-cupen midt på 90-talet, då Peter den Store stanga inn eit mål, til ingen nytte.
post liked by: Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7573
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27042
Liker mottatt: 17619

Vi har gått på noen tap, men stort sett har vi vunnet mot øst europeiske lag.

United mot øst europeisk motstand

Bosnia Herzegovina 1-1-0
Bulgaria 2-0-0
Kasakhstan 1-0-1
Kroatia 1-1-0
Polen 3-4-1
Romania 5-0-1
Russland 5-7-1
Serbia 5-1-1
Slovakia 2-0-0
Tsjekkia 2-3-1
Ukraina 6-2-0
Ungarn 10-1-4
Øst Tyskland 2-0-0

45-20-10

United har røket ut 6 ganger mot øst europeisk motstand

Rotor Volvograd Uefa cup 1995
Torpedo Moskva Uefa cup 1992
Videoton Uefa cup 1985
Widzew Lodz Uefa cup 1981

Partizan Champions cup 1966

Ferencvarós Fairs cup 1965
post liked by: RedTrafford, Pancho P, red, Can2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 886
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7860
Liker mottatt: 2599

Snakker om å leve i fortida @Can2 😄 Tror det Rotor Volgograd oppgjøret må ha gjort et voldsomt inntrykk. 😬

Takk for fakta, folkens! 👍
post liked by: Pink Final, Pancho P
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7573
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27042
Liker mottatt: 17619

Du er jo abslott inne på noe @Can2.
Vi har hatt noen tap mot øst europeisk motstand, feks i gruppespill matcher.
Husker bl.a et 0-1 hjemme for Cluj fra Romania i 2012.
Samt at et svært reserve preget United røk 1-2 borte mot Astana i 2019.
post liked by: Can2, Blodfink, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4664
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2594
Liker mottatt: 10533

Taper vi denne, vil vi ligge seks poeng bak Sheriff og sannsynligvis også bak La Real. Da blir kvalik vanskelig.
Særlig ettersom både Palace-og Leeds-kampene blir utsatt, blir det nok helt sikkert en førsteellever. Antagelig laget som startet mot Arsenal, men mulig det blir et par taktiske tweaks ut fra motstander?
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14575
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23112
Liker mottatt: 19090

Blir kaos dette, var optimist for ei uke sia, nå er det litt tilbake til start i stua her...
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2573
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13359
Liker mottatt: 8562

Eg har tippa eit reint førstelag i konkurransen. For å vere heilt ærleg er den største frykten min framover at dei nest beste ikkje presterer når dei får sjansen. Då kan vi få eit "Solskjær-scenario" der førsteellevaren vil stort sett spele alt av kampar og at det igjen vil føre til skader/slitasje/formsvikt på nøkkelspelarar. Eg hadde håpa at Europa League skulle verte turneringa for benkeslitarane, men det vil nok ikkje skje så lenge vi er i poengnød.
post liked by: red, Pink Final, RedTrafford, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

red
Posts: 1522
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2262
Liker mottatt: 4106

Husker fremdeles 2-1 seieren til Sheffield United over oss på Old Trafford januar 2021, den ene gangen Ole forsøkte å rullere litt på laget i PL... Før kampen ledet vi ligaen med 2 poeng på City. Etter var det som om troen på at det ville være mulig å vinne Premier League forsvant helt fra laget. Veldig viktig at Ten Hag får til å rullere på laget langt bedre enn Ole ja! Og om det ikke fungerer, så får det bare virke som et bevis ovenfor styret at det må forsterkninger inn.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4664
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2594
Liker mottatt: 10533

Tror det er litt tidlig å gi opp helt tanken på at det skal gå an å rullere. Mot La Real så det først og fremst rustent ut, med manglende relasjoner og samhandlingsmønstre. Dette er jo noe som bør kunne trenes bedre etter hvert.

Så handler det nok også om hvem og hvor mange. Noen spillere er viktigere enn andre for at ting glir. Og ideelt sett bør vi kanskje ikke ha mer enn to-tre endringer fra kamp til kamp. Så det gjelder nok å finne en metode slik at vi slipper å starte med de samme 11-12 i hver eneste viktige kamp, for så å bytte 7-8 mann i de mindre viktige. Tror ikke det er noen suksessoppskrift.

Foreløpig har de gode resultatene vært basert på innsats, disiplin og relasjoner mellom enkeltspillere mer enn noe annet. Med med innarbeidede spillemønstre vil det bli lettere å rotere også.

xG-tallene så langt viser uansett at vi skaper for lite framover, kun i Brighton-kampen har vi vært over 2. Så det er i angrepsspillet vi har mest å gå på. Vi lider jo under at Martial er skadet og Ronaldo er ute av form/"ferdig" (tiden vil vise), så får vi håpe at utsettelsene gir oss litt tid til å terpe på den delen av spillet vårt.
post liked by: Pink Final, Pancho P, red
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4413
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2831
Liker mottatt: 9371

Regner med et relativt toppet lag her. Eneste jeg lurer noe på er om Dúbravka får sjansen i stedet for De Gea. Det vil uansett være veldig rart å ikke skulle gi andrekeeperen gruppespillet i EL. Da begynner det å bli få kamper igjen av sesongen dersom Dúbravka kun skal stå de første rundene i Ligacupen og FA-Cupen.

Jeg er også spent på om Casemiro faktisk får tillit fra start eller om Ten Hag går for McTominay. McTominay har vært god han, men det bør vel være Casemiro som bør spille seg i form. Jeg forventer i alle fall at Casemiro snart blir prioritert, vi snakker tross alt om en verdens beste defensive midtbanespilllere de siste 4-5 årene.

Ellers så regner jeg med Rashford er skadet. Noe som innebærer Ronaldo på topp. Det skremmer meg egentlig litt, rett og slett fordi Ronaldo plutselig over sommeren har gått fra å være en 37-åring som ser ut som en 30-åring til å faktisk bli 37 år. Farten hans er så godt som borte og når han i tillegg ser veldig uinteressert ut så blir sluttresultatet at han ikke er særlig god. Det kan selvsagt fungere dersom han får spilt seg i form. Et godt tegn blir for min del at han ikke involverer seg lavt i banen og heller velger det alternativet som er for lagets beste nemlig at han er en trussel inne i boksen. Mot Sociedad så hadde Dalot et par muligheter for å slå innlegg inn i boks, men der var det kun Elanga og Bruno som befant seg, Ronaldo ga Dalot et alternativ i støtte. Det blir for min del veldig lite truende og det forsterker kun problemet som vi hadde mot Sociedad nemlig at ballen gikk for sakte og det var for lite trykk i boksen. Ronaldo må rett og slett ikke la seg bli frustrert av at han får få baller som spiss.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Troppen:

TRAVEL SQUAD

Goalkeepers: De Gea, Heaton, Vitek.

Defenders: Lindelof, Maguire, Martinez, Malacia, Varane, Dalot, Shaw.

Midfielders: Fernandes, Eriksen, Fred, Casemiro, McTominay, Iqbal.

Forwards: Ronaldo, Antony, Sancho, Elanga, Garnacho, McNeill.


Dúbravka, AWB, Donny, Rashford og Martial er ikke med. De fire siste på grunn av skade og førstnevnte er jeg litt usikker på.
post liked by: Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 886
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7860
Liker mottatt: 2599

Pleier å vente med å tippe lag til Ten Hag har hatt pressekonferanse. Har ikke funnet det til nå. Pleier vel å være "ute" på ettermiddagen dagen før kamp, vanligvis. Nå er det vel forsåvidt bare ev. skadeoppdateringer som er å hente fra han. Han holder jo kortene tett til brystet. Det er spennende å se, men må vel være noe veldig nær første-ellever, pga poengnød, og litt oppstått "luft" i kamp-programmet. Bra han har med et ungdoms-trekløver! De kan vel få en sjanse hvis vi leder komfortabelt.
post liked by: Pink Final
Kong Eric Cantona
Post Reply