(PL) Manchester United - Arsenal (04-09-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Schmeichel wrote: 04 Sep 2022, 19:48 Jeg på min side har syntes at Rashford har vært på en stigende kurve i det siste. 🤔 Backes isåfall opp ved 2 assists (nei vent, ble et tredje nå?) og nå to mål i dag? 😃
Definitivt gjort det bra i kolonnen for målpoeng, særlig etter i dag, men synes han har virket energiløs og passiv, har på en måte ikke gjort så mye ut av seg, og ikke vært så delaktig i kampene. Ikke presset så mye fra fronten heller synes jeg. Men så har ikke det så mye å si hvis han står bak 3 mål per kamp. En nordmann som har gjort det i det siste også, og er vel ikke så mange som klager på det (bortsett fra oss, haha).

Får håpe det fortsetter og han også blir mer delaktig gjennom de fulle 90 minuttene. Kan selvsagt være jeg er litt streng her og ikke får med meg alt han gjør, men han har liksom virket som en skygge av den spilleren han var for 2-ish år siden.
post liked by: Pancho P, Pwint, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3938
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17199
Liker mottatt: 10996

Hadde besøk i stuen under kampen av den mer nøytrale sorten, med kanskje ett United øye da.
Må si det ble vill jubel etter seieren idag.
Leste gjennom tråden her nå, enige med det meste 8-)
Dette her begynner å ligne på noe.
Snakk om debut for Antony :heart:

Vi ble rundspilt til tider, men viser styrke allikevel, særlig på det mentale plan.
Jeg skrev før kampen at jeg ikke synes Arsenal var SÅ gode. Får vel ta det tilbake, syns de virker som veldig veldig godt lag.
Så synes jeg det var like fint å se smilet til Rash som det var med de to målene han puttet.
Maguire var i sin beste rolle fram til 80 minutt, må si jeg var nervøs etter det. Men fikk også god følelse på seier når Arsenal foretok trippel bytte.
Der tror jeg Arteta gjorde en stor feil.
Kanskje feil å nevne noen her, men syns Eriksen var jevlig god idag.

Sitter å ser på tabellen med ett stort smil.
Nei, dette var helt rått :D
post liked by: Pink Final, Blodfink, Belfastboy, Buchan, Can2
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pangaea wrote: 04 Sep 2022, 19:57 men synes han har virket energiløs og passiv, har på en måte ikke gjort så mye ut av seg,
Jepp. Han løper og presser for lite, det er jeg enig i. Samtidig, hvis han klarer å levere såpass med målpoeng bryr jeg meg litt katta. (Så lenge laget klarer å leve med det, for slikt kan fort smitte over med mindre dette er avtalt.) Helt ærlig synes jeg Ronaldo løper litt mer og jobber mer enn han har pleid også, er jo herlig om han er motivert til å bli en bedre presspiller.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Er for øvrig enig i at Rashford ikke er noen nummer 9 med mindre vi virkelig ligger dypt og skal kontre. Da kan han spille både på venstrekant og som spiss etter min mening.
post liked by: Pangaea, Blodfink, RedTrafford, Cola2, Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4689
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2610
Liker mottatt: 10650

F2ECA001-478D-421B-931B-AB6988A4D830.jpeg
F2ECA001-478D-421B-931B-AB6988A4D830.jpeg (457.97 KiB) Viewed 702 times
Se pasningskartet til McTominay. 100 prosent treff, det er nok fort første gang i karrieren 😅
post liked by: Pangaea, Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Buchan, Can2
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 487

Hvis noen lurer på hvorfor Ten Hag sårt behøvde en dyp playmaker så er det bare å se på den jobben Eriksen gjør i dag. De to første målene står han for frispillingen på, og det tredje målet er jo nesten mest hans eget. Det betyr så mye for et lag som ønsker å spille ball, å ha sånne spillere med høy fotball-IQ utpå der. McFred har sine kvaliteter, men de to som duo er ikke spesielt fotballkloke, verken hver for seg eller sammen.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Pangaea, Pink Final, messilingard, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14613
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23257
Liker mottatt: 19218

Den går på EtH-skole denne troppen, om de er litt mottakelige blir dette meget bra. Høye mål, EtH er en vinnerskalle, han snakker om å vinne hele tiden. Sånt smitter om spillerne er interesserte.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Pangaea, Buchan, red, Cola2, Can2
LUHG!

Deleted User 595

Kjempemange gode innlegg!

Må faktisk skryte litt av dommeren, Paul Tierney. Han la tidlig lista veldig høyt for både frispark og kort, noe som gav kampen mye dynamikk og råhet.

Til tider kunne det minne om møtene våre med Arsenal mellom 1997-2008. Veldig mange tøffe dueller, og en del morsomme basketak. McTominay tok jo noen wrestling moves der i andreomgangen. Digger det.

Det var et fyrverkeri av en fotballkamp - selv for de nøytrale - og mye takket være en god dommer, som la lista høyere enn det vi vanligvis har sett i PL de siste årene.
post liked by: RedTrafford, Ryder, Buchan, red, Cola2, Schmeichel, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14613
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23257
Liker mottatt: 19218

Jeg sliter litt med Tierney vanligvis, men kan gå med på at han hadde noen gode øyeblikk i dag, men også noen dårlige. Men har sett verre opptredener. Jeg synes jo dommerstanden i England og også Norge er fryktelig variabel til enhver tid.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pangaea, Can2
LUHG!

Mr H
Posts: 466
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1377

Det var ikke han som utmerket seg aller mest og jeg sier ikke han var vår beste, men jeg synes faktisk vi tar litt for gitt hva Bruno varter opp med i denne kampen. Sentral i oppbygningen før 1-0. Pasningen til Rashy på 2-1 er spinnvill og jammen meg er det ikke han som spiller gjennom Eriksen på 3-1 også. God kamp av kapteinen.
post liked by: Blodfink, Ryder, Pangaea, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14613
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23257
Liker mottatt: 19218

Bruno spilte en stor match, helt klart, mange BB i dag.
post liked by: Pink Final, Buchan
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Blodfink wrote: 04 Sep 2022, 22:08 Jeg sliter litt med Tierney vanligvis, men kan gå med på at han hadde noen gode øyeblikk i dag, men også noen dårlige. Men har sett verre opptredener. Jeg synes jo dommerstanden i England og også Norge er fryktelig variabel til enhver tid.
Synes det sier litt om nivået og forventningene når Tierney får masse skryt (generelt) for å ha kjørt fordel i angrepet der Bruno blir felt og vi til slutt scorer. Det er slik reglene er. Kanskje strengt tatt derfor spillet fikk gå når Eriksen ble overfalt før Arsenals "mål" også. Men det blir som å gi masse skryt til en rutinert sjåfør som IKKE kjører på rødt lys.

Heldigvis gikk det bra her og dommer+VAR presterte å ta de korrekte avgjørelsene. Men vi har sett fra andre kamper bare denne helgen, at selv om VAR er involvert og ser repriser 30 ganger, så driter de likevel på leggen. Helt utrolig at det går an egentlig, men så lavt er dessverre nivået i England. Virker som det går nesten knirkefritt i andre store europeiske ligaer, og i sluttspill, men i England er det visst vanskelig å ta riktige avgjørelser av en eller annen grunn.
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2040
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7547
Liker mottatt: 4313

Fikk ikke sett kampen, men du verden for herlig seier.
Har sett målene, og akkurat slike kontrings mål har United scoret flere ganger mot Arsenal gjennom tidene.
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pangaea wrote: 05 Sep 2022, 05:32 Heldigvis gikk det bra her og dommer+VAR presterte å ta de korrekte avgjørelsene
Ja, vi var kanskje heldigere enn jeg tenkte som slapp med skrekken. Synes dommeren sto litt vel lenge og vurderte. Tok en poll, og da var det visst 57% som mente at det burde vært mål til Arsenal. For meg er det helt absurd, og tenker egentlig at de må ha røyka sokkene sine, for jeg har ikke sett mange "omdiskuterte" avgjørelser jeg er så enig med.
Selvsagt er frisparket i seg selv ingen "stor" avgjørelse (som å dømme et straffespark f.eks) men dette var jo soleklart utslagsgivende til at de scorte. En situasjon Eriksen egentlig har 100% kontroll på, men som pga klar dommerfeil gjorde at vi kommer helt ut av posisjon og Arsenal kunne komme på en ekstremt farlig kontring. Det er ikke som at de fikk en corner på feil grunnlag liksom, det er noe helt annet, og noe man har en fair sjanse å forsvare seg mot. Men for meg blir det nesten ikke mer clear and obvious enn dette, NEI, det var ikke noe "soft" frispark, de som mener dette snakker bare tull. Eriksen ble jo løpt overende/sparka i benet, og Ødeggard var ikke i nærheten av ballen. Fatter ikke at Ødegaard og Arteta synker så lavt at de skylder på noe som er 100% korrekt avgjørelse, men stakkarene må vel ha noe å skylde på når de forsåvidt ikke spilte rævva, og ting kunne gått andre veien også med litt tur.
post liked by: Pangaea

Deleted User 595

@Schmeichel: Det ser ut som det utslagsgivende ble dytten fra Ødegaard i ryggen til Eriksen, heller enn nedsparking.

Er helt enig i at det er frispark, men synes det er litt drøyt å si at de som mener det er "soft", kun snakker tull.

Jeg mener forseelsen i seg selv - altså isolert og ikke i kontekst til hva som oppstår etterpå - er soft. Vi så langt kraftigere forseelser i kampen, bl.a. kraftigere dytt, som ikke resulterte i frispark. I hver eneste PL-kamp, ser vi fysiske dueller med dytting, der man ikke er i nærheten av ball, uten at det dømmes. Og dommerne ble instruert før sesongen om å tillate mer fysisk spill enn tidligere.

Når det er sagt, så er jeg enig i at VAR brukes korrekt her. Forseelsen i seg selv er ikke drøy, men den er som du sier, utslagsgivende for at Arsenal scorer. Derfor mener jeg og at annulleringen er helt korrekt. Men det er ikke gjensidig utelukkende med at man samtidig må kunne mene at selve forseelsen rent isolert er soft. Når den puttes i kontekst med målet - som den selvfølgelig skal gjøres - blir den "clear and obvious".

Så enig i alt du sier. Men ikke i at det er helt bak mål å samtidig kunne mene at det er soft. Håper jeg forklarte hvorfor på en grei måte.

Hadde vi scoret og fått annullert på identisk måte, tror jeg mange United-fans og hadde sett på situasjonen som tvilsom. Jeg hadde selv syntes det var soft, men erkjent at forseelsen til syvende og sist blir utslagsgivende, og derfor må dømmes på.
User avatar

Ryder
Posts: 4689
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2610
Liker mottatt: 10650

Jeg er ikke så glad i at de går noen trekk bakover for å ta situasjoner med VAR - i fotball henger alle situasjoner sammen med den neste, når går grensa for hvor langt tilbake du kan gå?

Men den store "skandalen" her er jo at dommeren ikke ser forseelsen første gang - bortsett fra det er det jo et klinkende klart frispark. Det er jo ikke sånn at alt som ikke er grisete eller farlig dermed er "soft". Eriksen var på vei bort/fram med ballen og blir klart hindret med armer og bein av Ødegaard.
"Soft" for meg betyr f.eks at det er tvil om det er kontakt, eller om kontakten er såpass lett at offeret burde kunne stått på beina. Her var det ingen av delene.

Ellers er vel sånne meningsmålinger om avgjørelser ganske meningsløse - de som holder med United vil forsvare avgjørelsen, de som ikke gjør det vil protestere.
Post Reply