Norge

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8328
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 31533
Liker mottatt: 21959

Derby County vs Wolverhampton Wanderers 1971.
Legg merke til gressteppet.
Eller rettere sagt, legg merke til gjørmehavet.
Banedekket er et ikke uvesentlig poeng når man sammenligner spillere fra ulike tidsepoker.
Leste nylig om en United spiller (var det Phil Chisnall tro?) som uttalte; «Du måtte se på ballen nesten hele tiden fordi banedekket var så ujevnt om vinteren.
Plutselig kunne ballen sprette på en liten tue».
I dagens fotball er banene rene stuegulva ift dette:
Derby vs Wolves 1971


Kan være kraftspillere som Ronaldo og Haaland ville klart seg bedre i datidens fotball enn feks Messi.
Sånne baner setter det George Best kunne gjøre på en fotballbane i perspektiv.

Finner ingen sømløs overgang tilbake til Noreg som er tema 😁.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Rød Pølse, Andtho01, Pwint, 10Hag, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 2151
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5072
Liker mottatt: 7622

Snakket kun om PL-æraen da, ang. Van Nistelrooy. Jmf. at scoringstempoet ville tatt ham forbi Shearer om han fortsatte i United og holdt seg skadefri.

Det er vanskelig å sammenligne fotball 50+ år siden med den moderne fotballen. Dixie Dean scorte 60 mål på drøye 40 kamper for Everton i 1927/28. Hvorvidt det er fordi han er tidenes beste spiss i England, eller fordi fotballen var så annerledes da med få forsvarere i formasjon og alskens kvalitetsforskjeller er vanskelig å vite.

Har bare sett klipp av Tommy Taylor og Busby Babes. Har sett noen fulle kamper og, eller kanskje bare én? Skal helt ærlig innrømme at jeg fikk lite ut av å se det, mtp på å bedømme kvaliteten på fotballen. Det så mest ut som ganske kaotisk fotball, til og med fra Duncan Edwards. Det historiske aspektet var det mest slående. Synd at at man ikke filmet mer av fotballen på den tiden. Teknologien var jo tilstede, men ikke de økonomiske insentivene. Så når man går så langt tilbake i tid må man nesten bare stole på det som sies fra de som var vitne. Og da var visstnok både Edwards og Taylor ekstremt gode, og Edwards tilsynelatende en av de beste spillerne vi noensinne har hatt i vår klubb. Om man går enda lengre tilbake, finner man og lignende vitnemål om Billy Meredith, som har blitt omtalt som vår første "stjerne", med tannpirker i munnvika når han spilte. For ikke å nevne interessante side quests om matchfiksing, mafia style. Vi har en rik historie, men nå preker jeg til koret. 😂

I og med at Pelé spilte for Brasil, scorte nok han og mål mot langt svakere motstand enn f. eks Bolivia. Det er flere lag i Latin-Amerika som har svakere historiske fotballrøtter, som f. eks Nicaragua (og mange andre). Bolivia har jo til og med vært med i VM 3 ganger. Så selv om de er betydelig svakere enn Brasil, er de langt fra en av de verste lagene Pelé har scoret mot. Samme kan man si om Egypt (Afrika), og forsåvidt Venezuela. Og da nevner man ikke engang alle de andre lagene Brasil må ha møtt i diverse friendlies fra hele verden, som har vært enda dårligere enn disse. Pelé har nok og noen mål mot disse. For ikke å nevne at han selv inkludere mål han scorte da han var soldat og Brasil sitt militære spilte bedriftsfotball mot gudene vet hva, hvem og hvor.

Jeg vil ikke snakke ned Pelé. Men 1300-mål myten må avlives. Den levde unaturlig lenge pga statusen Guinness sine verdensrekorder hadde før. I dag vet man at utrolig mye av det som har stått oppført i Guinness opp i gjennom ikke har kunne blitt verifisert. Og ikke minst veldig mye har vært direkte feil. At FIFA nå har lagt den død med å kun telle mål man kan verifisere og fra tellende kamper er det eneste rette. Hvis ikke ville alskens rekorder fra fordums tid gått ned i historien som noe annet enn det de var. Og når Pelé da allikevel havner på smått utrolige 757 mål, så skjønner man jo at dette var et unikum av en spiller, kun toppet av Messi og Ronaldo.

Portugal (som alle andre gode landslag) møter jo stort sett lag som er langt dårligere enn de selv. Så landslag blir alltid diffust når man måler kvalitet og teller mål. Derfor var inntil nylig Ali Daei (Iran) tidenes mestscorende landslagsspiller, før Ronaldo gikk forbi ham. Tror allikevel ingen vil påstå at Ali Daei var i nærheten av å være verdens beste spiss. Er vel heller at kvalitetene hans var ekstreme i forhold til mye av motstanderne han møtte.

Ser man på klubbkarrieren til Ronaldo (bortsett fra Saudi Arabia), har han scort ca. 650-700 mål i ligaer som alle regnes blant Europas beste.

Hvorvidt det er rett å kalle ham midtbanespiller i sine formative år eller ikke, så vil jeg si det stemmer. For Sporting og i United frem til ca. 2007, så var han definitivt en del av Uniteds midtbane. Ikke nødvendigvis så mye uten ball, men med ball. Om man ser kampene fra denne tiden, så ser man at Ronaldo på ingen måte står høyest i banen og venter på ballen. Han er konsekvent dypt i banen og henter ballen, for så å bære den framover. Ofte hentet han ball rett fra midtstopperne, og var den som fikk den framover i banen, både sentralt og på begge kantene. Dette fortsatte han med og i 2007 og 2008, selv om han da sto høyere. Noen spiss var han ikke i United, men han var definitivt en libero med så og si helt fri rolle fra Ferguson. Hvis han sto oppført som venstreving, ville du fort se han plutselig spille på høyrekanten i perioder, eller plutselig som anker om det var der han kunne få tak i ballen. Han var overalt. Og det samme så vi da han først gikk til Real Madrid, da var han og overalt på banen. Det var først ett par år ut i Real Madrid-karrieren (etter 2010) at han ble en rendyrket spiss.

Men at Fletcher, Rooney og resten av laget måtte ta en stor defensiv byrde for å frigjøre Ronaldo er jo helt sant. Og det var jo rett, for det betalte seg og funket ekstremt bra for oss. Men det er en myte at Ronaldo allerede da bare sto det oppe og ventet på ballen. Ser man kamper fra den tiden, så blir man nok overrasket over hvor involvert Ronaldo var i spillet på store deler av banen, og hvor ofte han falt dypt i banen for så å bære den framover. Derfor mener jeg det er mer korrekt å kalle ham en (libero) midtbanespiller på den tiden, enn en spiss eller falsk nier. Han var mer allsidig enn som så. Evt. kan man kalle ham en ving da, men det blir og litt rart, for han var altfor involvert i spillet sentralt i banen til at den beskrivelsen passer.

Nå er det jo bare snakk om tid før Haaland går forbi Jørgen Juve. For å pensle det tilbake på Norge, så mener jeg fortsatt at laget vårt ikke er så godt som mange skal ha det til. Ødegaard og Haaland er verdensklasse. Så har vi store talenter i Bobb og Nusa. Men store talent er urealisert potensial. Ravel Morrison er en av de største talentene vi har hatt i moderne tid. Utover disse er det snakk om alt fra svake til middels og ett par gode spillere.

Det nytter fint lite med gode offensive spillere, når stammen i laget fra midten og bakover er svake. At navnene til våre forsvarere er mer kjente enn de som spiller for Kazakhstan, betyr ikke nødvendigvis at de er mye bedre. Norge er en fotballnasjon med god agentrepresentasjon. Vil tro det er betydelig vanskeligere å skaffe seg en god agent og bli et salgbart produkt i land som Albania og Kazakhstan, selv om man har talent. Så da havner gjerne våre spillere i diverse klubber rundt om i Europa, og får seg et navn på fotballkartet. Men tror ikke det nødvendigvis betyr at de er så sykt mye bedre enn mye av det vi finner i mange posisjoner på antatt svakere lag Norge møter og sliter å vinne mot.

Ståle Solbakken er nok heller ikke god nok. Men jeg kjøper ikke at et trenerskifte er alt som skal til for å føre Norge tilbake til "toppen". Det trengs flere spillere i den troppen av atskillig høyere kvalitet før Norge kan bli et stabilt, høyt presterende landslag.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Pink Final: Mistet det siste innlegget ditt da jeg skrev det forrige. Men herregud, ja. Banedekket, for en revolusjon. Natt og dag.

Tror og Messi kunne slitt på gjørmedekke, mens fysiske monstre som Ronaldo kunne spilt fantastisk på alt fra grus til gress.
Og at Best så ut som en flyvende ballerina i en hengemyr er smått utrolig. Sier ikke fint lite om hans begavelse!
Legg til en sunn dose promille - som han garantert hadde i mange kamper - og det blir enda mer utrolig.

Er nok til det beste at KF Drita aldri fikk kloa i vår Best.
Last edited by 10Hag on 07 Sep 2024, 14:55, edited 3 times in total.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Rød Pølse, Andtho01, Ryder, Pink Final, messilingard
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4848
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 22411
Liker mottatt: 14992

Det er mye styr rundt det med å delta i et VM sluttspill, mye planlegging og ikke minst reisen til Amerika osv.
Huff nei, mye bedre å bli hjemme og følge VM kampene fra sofaen. :-|

Sist Solbakken ble fredet, trodde jeg det var sånn man måtte si for å gi kællen fred, men han er skikkelig fredet han.

https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sports ... -osterrike
post liked by: Andtho01, Pwint, Rød Pølse, Pink Final, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8328
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 31533
Liker mottatt: 21959

Ok, fikk ikke med meg at du kun snakket om PL tiden @10Hag.
Leste nok litt fort, i og med at Pelé ble nevnt tenkte jeg vi gikk lengre tilbake.
Er bare innom hjemme nå, skal videre - så må være kort.
Jeg sjekket målene til Pelé før jeg skrev den forrige posten min.
Han scoret aldri mot Nicaragua eller den type motstand.
Jeg så på alle de 77 målene hans.
Og gjorde min subjektive vurdering av at de tre svakeste han scoret mot var Bolivia, Egypt og Venezuela 😊.
post liked by: Andtho01, 10Hag, RedTrafford, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Andtho01
Posts: 2638
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 9894
Liker mottatt: 10068

Mathias Dyngeland har forlatt landslagstroppen pga familiære årsaker. Inn kommer Viljar Myhra.
https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sports ... -fotballen
post liked by: Can2, Pink Final
Hate Glazer love United
User avatar

10Hag
Posts: 2151
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5072
Liker mottatt: 7622

@Pink Final: Nice job og faktasjekk. Mente kanskje han hadde scoret noen mål mot lag som FIFA ikke har godkjent/registrert, blant de 1300 han hadde meldt om.

Du har nok rett da at av de tellende godkjente målene var disse blant de svakeste motstanderne.

Men ikke så viktig, det blei enormt mange mål uansett på godeste Pelé! 😅
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1378
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 13321
Liker mottatt: 4952

Ser fotball finale for blinde (!) nå. Skaper mer de enn Norge i går..
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 2151
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5072
Liker mottatt: 7622

Can2 wrote: 07 Sep 2024, 20:32 Ser fotball finale for blinde (!) nå. Skaper mer de enn Norge i går..
Hørte backrekka til Norge har disp for å spille der og.

Okei, den var litt slem.
post liked by: Can2, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1378
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 13321
Liker mottatt: 4952

@10Hag Synes de må tåle såpass 😁👍
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4848
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 22411
Liker mottatt: 14992

Norge mot Østerrike i morgen.
Hva skal man si, ny kamp nye muligheter?
Eller.
Tror Norge går på en smell mot et godt organisert lag med fotballens svar på rock and roll ved roret :D
Østerrike har vel i grunnen spilt heller godt mot bra motstand enn omvendt hvis jeg ikke husker feil.

Men de er uansett et bedre lag så tror norge kan se langt etter 3 poeng her.
Det er meldt store mengder nedbør morgen og spiller på tidspunkt det ikke skjer så mye annet, så er nok muligheter jeg får med meg kampen da.

Forresten, er gruppene i VM kvaliken trekt? Er lit lat av meg når det gjelder landslaget, gidder ikke å søke det opp :D
post liked by: Andtho01, Can2, Rød Pølse
User avatar

Andtho01
Posts: 2638
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 9894
Liker mottatt: 10068

Ståle gjør en endring fra borte kampen mot Kasakhstan og det er at Sander Berge kommer inn og Felix Horn Myhre går ut. Ellers blir det samme lagoppstiling i dagens kamp.
https://www.vg.no/sport/i/259Ajr/opplys ... s-av-berge

Oppdatering fra tv2 og det er Sander Berge kommer inn for Antonio Nusa. Felix Horn Myhre starter.
https://www.tv2.no/sport/fotball/elites ... /16984834/
Last edited by Andtho01 on 09 Sep 2024, 16:29, edited 1 time in total.
post liked by: Can2, Jan Erik, RedTrafford, Rød Pølse
Hate Glazer love United
User avatar

Jan Erik
Posts: 3489
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 12027
Liker mottatt: 12551

Selvsagt gjør han det byttet...Horn Myhre var jo ikke en av de som gjorde noe fornuftig mot Kasakhstan....neida...

Ståleball ruller på.
post liked by: Andtho01, Can2, RedTrafford, Rød Pølse
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1378
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 13321
Liker mottatt: 4952

Men...er det I det hele tatt lov?? -Og ta ut en Brann-spiller og sette inn med et etternavn som til og med mangler den essensielle n'en på slutten av navnet??
Dette forekommer meg å være en høyst tvilsom praksis!
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Jan Erik, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 3489
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 12027
Liker mottatt: 12551

Ståle er ett geni....Horn Myhre starter igjen.

Nyland

Ryerson
Hanche-Olsen
Skiri Østigård
Møller Wolfe

Berge
Berg
Horn Myhre
Ødegaard

Sørloth
Braut Haaland

4 3 1 2 eller?
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Can2

28FPellistri
Posts: 1030
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 1054
Liker mottatt: 3971

Syns Myhre var bra jeg, satt litt fart framover han i lag med Nusa som nå er benka.. inn med Sander "støttepasning" Berge.

Ståle dreper siste lysten jeg har for landslaget. Må slite med han til 2026 også..

Spiller uten kanter.. som om det ikke var smalt, trangt og fantasiløst det man prøvde på i utgangspunktet.

#KlovneStåleut

Hadde han fylt en liten smule med internasjonalt så hadde han hatt Kristoffer Velde på kanten for Nusa om sistnevnte ikke var 100%. Spiller med x-faktor.
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Jan Erik
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply